2020-05-12, 14:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MacMackay
Självfallet ljuger han inte. Men fel kan det bli ändå.

AB-förhör tingsrätten:

Adv L. Kan du göra ett försök att bedöma hur lång tid det tar från att du ser dehär människorna tills dess att du ser den här mannen försvinner några steg?

B. Det är väldigt svårt.

L. Är det fråga om sekunder?

B. Närmare minuter i alla fall....

Advokat Ekman: Det var bara en sak jag inte uppfattade. Ser du de här personerna gå någon bit fram på Sveavägen eller lägger du märke till dem först när...(ohörbart).

B. Nej jag ser några steg som de tar, men inte lång bit.

E. Några steg, är det bara...?

B. Jag ser när handen kommer upp, som han håller om, och sen går de två tre steg och sedan smäller det
.

Han kan ju i så fall inte ha sett att de gick och pratade och hade trevligt, och det säger han ju inte heller.
Han säger i förhör att så nära som de gick hade det varit naturligt att de pratade.
Vad han egentligen sett och vilka slutsatser han dragit om hur det borde ha varit innan han såg dem är helt olika saker.
Det är ju inte ens klart om han själv gick, eller om han stod stilla.
Man kan ju också fundera på att om det är som han säger: att han sett dem ”närmare minuter” hur lång tid har då gm egentligen stannade på platsen?
Det kan ju inte ha tagit minuter att gå två, tre steg. Och med tanke på var han själv befann sig och var han kom ifrån kan det ju inte ha varit frågan om så mycket mer än två tre steg.
Hade han trots allt sett dem innan?

Gm stannade ju inte så speciellt länge, utan han säger att:
”plötsligt skjuter han som går till vänster den som går i mitten, och sedan går han därifrån”,

Man kan ju då undra över vad dessa ”närmare minuter” innehåller.
Det bör ju vara en grov felbedömning.

Att som Borgnäs och andra tro att det går att dra några säkra slutsatser om vad som skett utifrån vad AB berättar är knappast möjligt, eftersom han inte får ihop förloppet.
Han var uppenbarligen i chock.

Advokat Liljeros och advokat Ekman är försvarsadvokater för CP. Deras frågor syftar enbart till att slå hål på åklagarens gärningsbeskrivning vilket leder till att CP inte kan vara GM.

Edit: Vad som är sant eller relevant bekymrar dom föga.
Senast redigerad av Utredaren 2020-05-12 kl. 14:38.
Citera
2020-05-12, 14:26
Medlem
Jag läste i en diskussion i Palmerummet på Facebook att en person påstod att Nicola Fauzzi hade yppandeförbud , stämmer detta?
Citera
2020-05-12, 14:42
Medlem
Sobrilbils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sumer
Jag läste i en diskussion i Palmerummet på Facebook att en person påstod att Nicola Fauzzi hade yppandeförbud , stämmer detta?
Har du frågat personen hur den fått vetskap om det?
Citera
2020-05-12, 14:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sumer

Det är nog nån som inte riktigt har juridiken klar för sig som har skrivit det. Förhörsledaren underrättade iofs NF om yppandeförbudsbestämmelsen i 23:10 sista stycket rättegångsbalken vid förhöret den 19 december 1988, så där står det ju svart på vitt för den som läser det så, men det förbudet gäller inte nu, efter att åtal väcktes och förundersökningen blev offentlig.
Citera
2020-05-12, 14:49
Medlem
Sobrilbils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pessimistkonsult
Det är nog nån som inte riktigt har juridiken klar för sig som har skrivit det. Förhörsledaren underrättade iofs NF om yppandeförbudsbestämmelsen i 23:10 sista stycket rättegångsbalken vid förhöret den 19 december 1988, så där står det ju svart på vitt för den som läser det så, men det förbudet gäller inte nu, efter att åtal väcktes och förundersökningen blev offentlig.
NF kan naturligtvis ha blivit förhörd under senare tid. Kanske förhörs han just nu.
Citera
2020-05-12, 14:50
Medlem
Citat:

Yppandeförbudet kan avse nya förhör under KP's tid som åklagare i målet.
Citera
2020-05-12, 14:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sobrilbil
Har du frågat personen hur den fått vetskap om det?

Nej, det har jag inte gjort.
Jag tänker avvakta och se om jag kan få samma information från något annat håll.
Citera
2020-05-12, 15:13
Medlem
Citat:
NF kan naturligtvis ha blivit förhörd under senare tid. Kanske förhörs han just nu.

Så kan man se på saker och ting. Allt är möjligt. Och då skulle alltså ett yppandeförbud mot honom röra endast sådana uppgifter som inte tidigare har blivit offentliga. Spännande tanke.
Citera
2020-05-12, 15:23
Medlem
Sobrilbils avatar
Citat:
Så kan man se på saker och ting. Allt är möjligt. Och då skulle alltså ett yppandeförbud mot honom röra endast sådana uppgifter som inte tidigare har blivit offentliga. Spännande tanke.
Det vore mycket märkligt om NF inte blivit förhörd de senaste åren, och det är fullt rimligt att han sagt något som bör stanna inom PU.
Citera
2020-05-12, 15:29
Medlem
Citat:
Det vore mycket märkligt om NF inte blivit förhörd de senaste åren, och det är fullt rimligt att han sagt något som bör stanna inom PU.

Jag är ledsen, men det är precis tvärtom. Inget rimligt talar nämligen för att ett tidigare hört vittne trettio år senare skulle lämna uppgifter som skulle motivera ett yppandeförbud.
Citera
2020-05-12, 15:29
Medlem
Kn Kroks avatar
Lena Andersson nämner i en intervju på P3, om att hon hörde Helena Groll intervjua Lisbeth Palme. Vet någon om den står att finna någonstans?
Citera
2020-05-12, 15:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Utredaren
Advokat Liljeros och advokat Ekman är försvarsadvokater för CP. Deras frågor syftar enbart till att slå hål på åklagarens gärningsbeskrivning vilket leder till att CP inte kan vara GM.

Edit: Vad som är sant eller relevant bekymrar dom föga.

Jo, och det är ju naturligtvis ingen skillnad på åklagarsidan. Alla har en agenda.
Man får ju försöka väga ihop det som sägs i förhör och det som sägs inför rätten.
Ingen lägger dock orden i munnen på AB här, utan frågorna är raka, och min slutsats är att hans minnesbild av förloppet har en hel del luckor.
Att som utomstående bedömare dra slutsatsen att de gått tillsammans som ett sällskap - haft trevligt och småpratat är inte möjligt, då han säger att han sett dem gå två tre steg, och dessutom inte hört någon konversation.
Handen på axeln, pang!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in