2020-05-12, 10:17
Medlem
enough-is-enoughs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kajhahne
Därför att KP själv sagt det tydligt i media. Finns på youtube.

Det är just om detta jag varit väldigt kritisk till folk i den här tråden. Om folk bara satt och analyserade allt det KP sagt i de videos som finns på youtube så hade bilden klarnat för alla. Tramset om SE hade då inte ens fått den uppståndelse det fått.

Om du var i tråden när KP uttalade sig i början av året så såg du att man kan tolka och analysera åt alla håll. Vissa tolkade det tex som att det var självklart ett åtal skulle komma, andra tolkade det som att ett åtal inte skulle komma. Personligen har jag svårt se att man skulle gå ut så här om man är nära åtala någon. Ett självmord på tilltänkt person och KP:s goda rykte är förstört.

Jag tolkar allt som att man kollat på vittnesmålen och fått en klar bild av hur det gått till i stora drag, dvs om GM förföljt eller väntat. Kanske hittat vittnesmål på flyktvägen.

Sen har man utifrån det börjat titta på spår för passande gärningsmän. Tex om GM stått och väntat, då kan det inte vara SE.
Citera
2020-05-12, 10:42
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av enough-is-enough
Om du var i tråden när KP uttalade sig i början av året så såg du att man kan tolka och analysera åt alla håll. Vissa tolkade det tex som att det var självklart ett åtal skulle komma, andra tolkade det som att ett åtal inte skulle komma. Personligen har jag svårt se att man skulle gå ut så här om man är nära åtala någon. Ett självmord på tilltänkt person och KP:s goda rykte är förstört.

Jag tolkar allt som att man kollat på vittnesmålen och fått en klar bild av hur det gått till i stora drag, dvs om GM förföljt eller väntat. Kanske hittat vittnesmål på flyktvägen.

Sen har man utifrån det börjat titta på spår för passande gärningsmän. Tex om GM stått och väntat, då kan det inte vara SE.
Jag pratar om hans intervjuer under 2017 då han precis tog över.
Citera
2020-05-12, 10:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av enough-is-enough

Lars Borgnäs menar i sin senaste bok "I sällskap med en mördare" att SE stod några meter in på Tunnelgatan när paret Palme kom vandrande.

Det kan vara så att KP utöver att ha omvärderat vittnesmål även omvärderat tiden för mordet. Den nya tiden kanske ligger 10-20 sek senare än vad man tidigare antagit.
Citera
2020-05-12, 11:37
Moderator
farbror_barbros avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Leonheart
Lars Borgnäs menar i sin senaste bok "I sällskap med en mördare" att SE stod några meter in på Tunnelgatan när paret Palme kom vandrande.

Det kan vara så att KP utöver att ha omvärderat vittnesmål även omvärderat tiden för mordet. Den nya tiden kanske ligger 10-20 sek senare än vad man tidigare antagit.
Jag läste det också, men det krånglar till det på flera sätt:
- den huvudsakliga uppgiften om en väntande Dekorima-man kommer från IM och han ser GM i avfasningen.
- GM måste ha tittat genom skyltfönstren för att se LOP och veta när han skulle hoppa fram. Verkar knepigt.
- Slutligen: GM måste vara framme vid avfasningen i hörnet när LOP passerar, annars har han ingen chans att hinna in bakom OP och skjuta med tanke på att
OP faller 2-3 m från förlängningen av Tunnelgatans vägg.

Det finns också idéer om ett möte med kort samtal men det stämmer inte med vare sig LP eller IMs uppgifter. AB säger något i den riktningen, men hans version med 3 personer som går sida vid sida utesluter Dekorima-man oavsett (pga av de kända avstånden jag nämner ovan).
Senast redigerad av farbror_barbro 2020-05-12 kl. 12:15.
Citera
2020-05-12, 12:16
Medlem
Jag tror ingen har stått vid Dekorima och väntat. Inte ens Inge Morelius är ju säker kring det.

Tror inte att Anders Björkman tagit fel på eller medvetet skulle ljuga om att han har sett tre personer gå i bredd ett tag innan skotten faller.
Citera
2020-05-12, 12:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Stockholmskisen
Jag tror ingen har stått vid Dekorima och väntat. Inte ens Inge Morelius är ju säker kring det.

Tror inte att Anders Björkman tagit fel på eller medvetet skulle ljuga om att han har sett tre personer gå i bredd ett tag innan skotten faller.

Det som AB har sett efter att han (kanske) hade vänt aw-blicken från spanandet mot Kungsgatanhållet efter kompisarna är (kanske) helt enkelt Grandmannen som kommit ikapp och smugit upp på vänstersidan av LOP, då ser det ju så klart ut som att han har en trio framför sig.
Citera
2020-05-12, 13:15
Medlem
Sobrilbils avatar
Citat:

IM har förmodligen förväxlat AB med GM. AB uppehöll sig kring Dekorima, IM såg inte två personer vid Dekorima, AB la inte märke till någon som stod vid Dekorima.

IM har däremot med största sannolikhet rätt gällande att GM gick upp snabbt bakom LOP och sköt, antingen från stillastående eller snabbt accelererande efter att ha gått bakom. Om GM stått stilla har han väntat, men under en mycket kort tid, vilket bör innebära att GM korsade Sveavägen strax innan.
Citera
2020-05-12, 13:32
Moderator
farbror_barbros avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sobrilbil
IM har förmodligen förväxlat AB med GM. AB uppehöll sig kring Dekorima, IM såg inte två personer vid Dekorima, AB la inte märke till någon som stod vid Dekorima.

IM har däremot med största sannolikhet rätt gällande att GM gick upp snabbt bakom LOP och sköt, antingen från stillastående eller snabbt accelererande efter att ha gått bakom. Om GM stått stilla har han väntat, men under en mycket kort tid, vilket bör innebära att GM korsade Sveavägen strax innan.
Förväxling med AB låter rimligt. Det betyder att Grandmannen (= förföljaren) kan finnas, men att Dekorimamannen inte finns. Den senare är oavsett svår att få in på MP pga det korta avståndet från hörnet. Står GM i hörnet och LOP promenerar i säg 1 m/s så måste GM närmast kasta sig ut för att kunna få upp armen och skjuta OP så att han faller där han gör (vilket vi till skillnad från nästan allt annat vet exakt!). Kom ihåg att skottet genom OP går nästan parallellt med Sveavägen så GM måste ut bakom OP.

Är GM vänsterhänt så måste han ännu längre ut från hörnet, så den tanken är än mindre förenlig med en väntande Dekorimaman. Och att skjuta OP med ett andra skott som Borgnäs ”slagit fast”, det vill jag säga är närmast uteslutet för honom. Det är sådana här enkla saker som Borgnäs regelmässigt hoppar över eftersom de inte passar in, och därför har jag svårt att ta hans idéer på allvar. I stället skapar han en fantasi där GM håller OP med höger hand, avsiktligt skadskjuter en rörlig LP med vänster hand, för att till så sist lyfta vapnet och prickskjuta OP, som både stannat helt upp och stått kvar närmast blick stilla. Hur kan han ens övertyga sig själv om detta?
Senast redigerad av farbror_barbro 2020-05-12 kl. 13:42.
Citera
2020-05-12, 13:49
Medlem
Sobrilbils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MacMackay
Om YN och LJ har lika lång tid att gå från sina respektive positioner från den tidpunkt mannen passerade YN strax innan korsningen Johannesgatan.
50-60 s är ett helt ok antagande - betyder det att LJ väntat ca 15 sekunder alternativt att han inte gått speciellt fort.
Då är det också rimligt YN möter mannen 15 s efter att han försvunnit ur LJ: sikt på trappkrönet, och YN och LJ bör då rimligtvis mötas ungefär vid den övre trappavsatsen.
Egentligen inga konstigheter.

Dock tror jag inte att vändningen i utredningen handlar om att YN identifierat SE:s ”flyende haka” efter 34 år.
Det är lätt att krångla till det när man räknar på det här, konstigt nog, vilket de flesta verkar göra, även jag själv hade svårt att få ihop det tills jag för ett tag sedan såg att det hela var mycket enkelt. Precis så som du förklarar ska man tänka, dvs först uppskatta hur lång tid det tar för YN att gå sträckan från det att hon ser mannen tills hon träffar LJ. 60 sekunder är troligt. Sedan göra samma sak med LJ. Det stämmer såpass väl att om YN såg någon annan än GM, bör den mannen i princip ha löpt stafett med GM. SE:s vittnesmål om LJ vid Kulturhuset är om nödvändigt ytterligare en detalj som styrker detta.
Senast redigerad av Sobrilbil 2020-05-12 kl. 13:51.
Citera
2020-05-12, 14:07
Medlem
Sobrilbils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av farbror_barbro
Förväxling med AB låter rimligt. Det betyder att Grandmannen (= förföljaren) kan finnas, men att Dekorimamannen inte finns. Den senare är oavsett svår att få in på MP pga det korta avståndet från hörnet. Står GM i hörnet och LOP promenerar i säg 1 m/s så måste GM närmast kasta sig ut för att kunna få upp armen och skjuta OP så att han faller där han gör (vilket vi till skillnad från nästan allt annat vet exakt!). Kom ihåg att skottet genom OP går nästan parallellt med Sveavägen så GM måste ut bakom OP.

Är GM vänsterhänt så måste han ännu längre ut från hörnet, så den tanken är än mindre förenlig med en väntande Dekorimaman. Och att skjuta OP med ett andra skott som Borgnäs ”slagit fast”, det vill jag säga är närmast uteslutet för honom. Det är sådana här enkla saker som Borgnäs regelmässigt hoppar över eftersom de inte passar in, och därför har jag svårt att ta hans idéer på allvar. I stället skapar han en fantasi där GM håller OP med höger hand, avsiktligt skadskjuter en rörlig LP med vänster hand, för att till så sist lyfta vapnet och prickskjuta OP, som både stannat helt upp och stått kvar närmast blick stilla. Hur kan han ens övertyga sig själv om detta?
Om GM korsade Sveavägen kan han ha inväntat LOP vid Dekorimas port under en kort tid och snabbt gått upp bakom dem, sträckt ut armen med revolvern i handen, vilket ur AB:s synvinkel kan uppfattas som en omfamning och ur IM:s synvinkel som att "Nu jävlar händer det nåt". Därefter skjuter GM med sin högra hand rakt i ryggen på OP. LP vänder sig halvt om och ryggar bakåt, vilket gör att kulans ingång i kappan är lägre än utgången. Detta är förenligt med vittnesmål och enkelt nog att med sunt förnuft betraktas som rimligt.
Citera
2020-05-12, 14:19
Medlem
Citat:

Självfallet ljuger han inte. Men fel kan det bli ändå.

AB-förhör tingsrätten:

Adv L. Kan du göra ett försök att bedöma hur lång tid det tar från att du ser dehär människorna tills dess att du ser den här mannen försvinner några steg?

B. Det är väldigt svårt.

L. Är det fråga om sekunder?

B. Närmare minuter i alla fall....

Advokat Ekman: Det var bara en sak jag inte uppfattade. Ser du de här personerna gå någon bit fram på Sveavägen eller lägger du märke till dem först när...(ohörbart).

B. Nej jag ser några steg som de tar, men inte lång bit.

E. Några steg, är det bara...?

B. Jag ser när handen kommer upp, som han håller om, och sen går de två tre steg och sedan smäller det
.

Han kan ju i så fall inte ha sett att de gick och pratade och hade trevligt, och det säger han ju inte heller.
Han säger i förhör att så nära som de gick hade det varit naturligt att de pratade.
Vad han egentligen sett och vilka slutsatser han dragit om hur det borde ha varit innan han såg dem är helt olika saker.
Det är ju inte ens klart om han själv gick, eller om han stod stilla.
Man kan ju också fundera på att om det är som han säger: att han sett dem ”närmare minuter” hur lång tid har då gm egentligen stannade på platsen?
Det kan ju inte ha tagit minuter att gå två, tre steg. Och med tanke på var han själv befann sig och var han kom ifrån kan det ju inte ha varit frågan om så mycket mer än två tre steg.
Hade han trots allt sett dem innan?

Gm stannade ju inte så speciellt länge, utan han säger att:
”plötsligt skjuter han som går till vänster den som går i mitten, och sedan går han därifrån”,

Man kan ju då undra över vad dessa ”närmare minuter” innehåller.
Det bör ju vara en grov felbedömning.

Att som Borgnäs och andra tro att det går att dra några säkra slutsatser om vad som skett utifrån vad AB berättar är knappast möjligt, eftersom han inte får ihop förloppet.
Han var uppenbarligen i chock.
Citera
2020-05-12, 14:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sobrilbil
Det är lätt att krångla till det när man räknar på det här, konstigt nog, vilket de flesta verkar göra, även jag själv hade svårt att få ihop det tills jag för ett tag sedan såg att det hela var mycket enkelt. Precis så som du förklarar ska man tänka, dvs först uppskatta hur lång tid det tar för YN att gå sträckan från det att hon ser mannen tills hon träffar LJ. 60 sekunder är troligt. Sedan göra samma sak med LJ. Det stämmer såpass väl att om YN såg någon annan än GM, bör den mannen i princip ha löpt stafett med GM. SE:s vittnesmål om LJ vid Kulturhuset är om nödvändigt ytterligare en detalj som styrker detta.

Ja, det blir enklare om man delar upp det i tre klipp:

Scen 1: gm försvinner på trappkrönet YN/AZ på Johannesgatan 10 meter från korsningen DB:gata, och LJ i står kvar korsningen Luntmakargatan/Tunnelgatan.

Scen 2: 15 sekunder senare: YN/AZ tio meter upp på DB gata, gm mittemot på den andra trottoaren LJ börjar gå mot trappen 25 meter öster om Luntmakargatan.

Scen 3: 50-60 sekunder senare:
LJ och YN möts på den övre trappavsatsen.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in