2020-05-12, 14:39
Medlem
HGs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Angelofeverything
De skulle ju kunna förstöra den fina överlevnadsprocenten, alla i vården är ju så stolta över den.
Om man bara vårdar de med bäst chans att överleva verkar ju allt bättre, sen är det ju billigare med morfin o palliativ vård👍

Lilla morfinsprutan är billigast för vården och man har nog kört med den ganska hårt under de senaste månaderna. Speciellt när IVA-platserna var slut.
Citera
2020-05-12, 14:40
Moderator
Chantres avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HG
Lilla morfinsprutan är billigast för vården och man har nog kört med den ganska hårt under de senaste månaderna. Speciellt när IVA-platserna var slut.
Vilka dagar var IVA platserna slut i Sverige?
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av teren
Missat hela pressträffen. Men vadå, 2% hade sjukdomen för några veckor sen?
Vi ska väl vara uppe i 30%? Eller har jag missat nåt?

Nu sa dom ju iofs inte att 2% totalt varit sjuka.
2,3% av alla stockholmare hade pågående infektion v17. Uppskattningsvis
0,9% för hela riket
Citera
Medlem
Några uppdateringar kring test kapaciteten? Förstår inte hur vårt land ska ha råd med alla dessa sjukskrivningar på grund lite hösnuva etc.
Citera
Medlem
Hor-Ullas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Merwinna
Flera tusen om dagen tror jag inte att någon sa, faktiskt.

I hela landet? Då säger jag 300, varav majoriteten i Stockholmsområdet. Detta då jag inte tror att så många av dom som kommer in på sjukhus p.g.a. helgens debacel kommer att dö i slutändan. Det var ju unga och yngre medelålders människor, förmodligen hyfsat friska i grunden. Däremot kommer de att ta upp IVA:s resurser i någon vecka eller så, så att äldre människor med tidigare sjukdomar, som smittats helt oförskyllt, måste prioriteras bort, och får kvävas till döds på en vanlig vårdavdelning. Eller rentav hemma eller på sitt äldreboende...

Hej, detta skrev du den 21 april. Det måste kännas skönt att ha så pass fel, att tro att det skulle dö 300 om dagen vid det här laget?
Citera
2020-05-12, 14:41
Medlem
Merwinnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av teren
Missat hela pressträffen. Men vadå, 2% hade sjukdomen för några veckor sen?
Vi ska väl vara uppe i 30%? Eller har jag missat nåt?

Jag har inte hängt med, vad var dessa för tester? Svabb- eller antikropp? I det första fallet säger det inget om hur många som är immuna, utan bara hur många som var sjuka just då. I det andra fallet är det en katastrof. Och det var ännu färre ute i landet: 0.9 procent. I den farten når vi flockimmunitet om 35 år...
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kkkrim
Men, går de inte ikull nu med?
Sjunker inte skatteintäkterna nu?

Vad förändras i att vi faktiskt gör något?
Med de som nu får skattepengar för att sitta hemma?

UK plockar in 18000 som ska spåra smitta, kanske göra samma här, ge 18000 lön istället för bidrag?
Kanske till och med lyfter ekonomin...

Klart det går dåligt nu.
Men skulle gå ännu sämre med en lockdown där företag inte ens tillåts hålla öppet.
Citera
Medlem
Zaedrewss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sanne
Ja det var ju tvärtemot vad Kerstin på FoHM, hon sa att det är mindre sannolikt med milda symptom, sk asymptomatiska smittspridare.

Giesecke säger att viruset ger mest milda symptom för det stora flertalet.
FoHM säger att det är ett mindre antal som får milda symptom (asymptomatiska).

Det som något ger Giesecke rätt är ju dessa studier som gjorts i t.ex Island där man masstestat. Där var det väl 50% som inte visade minsta symptom. I New York var det tror jag 25%. Inte 98% men visar ju att väldigt många inte drabbas alls av viruset.
Citera
Medlem
Citat:
Ja det var ju tvärtemot vad Kerstin på FoHM, hon sa att det är mindre sannolikt med milda symptom, sk asymptomatiska smittspridare.

Giesecke har sagt en del märkliga saker under den här pandemin.
Citera
2020-05-12, 14:42
Medlem
Citat:

Det är skillnad på att vara asymtomatisk och vara asymtomatisk smittspridare. Du kan alltså ha viruset, med mycket milda/inga symptom alls, men sen är ju frågan hurvida du sprider vidare smittan i någon högre grad i de läget. Är väl det dom syftar på, hurvida man sprider viruset eller inte om man har milda symptom
Citera
Medlem
senapslamms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Villon
Det verkliga dagliga dödstalet ligger sannolikt på ca 60 personer, med avtagande trend.

Den här grafen postas dagligen i tråden, men är fortfarande fantastiskt belysande:

https://adamaltmejd.se/covid/

Det är verkligen en bra belysning av läget.
Samtidigt är nog genomsnittsvensken alltför obildad för att kunna läsa detta diagram.
Citera
Medlem
sannes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av madchance
Om det hade varit positiva siffror så hade de förmodligen publicerats på en gång.

Ja det har du rätt i. Hur kunde jag missa det? Det är ju den stora strategin, att vänta ut siffror för att sen kunna säga att det var inte så mycket idag, men 1 vecka senare få svara på Sveriges stora dödstal. Som Tegnell fick göra i Agenda i söndags.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in