2020-05-12, 11:57
Medlem
outoftheblues avatar
Citat:
Ursprungligen postat av wint3riscoming
Men ditt riksmongo, din länk eller källa bevisar inte att man verkligen blir immun även om man har antikroppar? Den bevisar inte heller hur länge du i så fall är immun.
Björn Olsen säger att man blir immun:

Björn Olsen och hans forskarkolleger har genomfört antikroppstester runtom i Stockholm som visar att 7,5 procent av befolkningen är immun.
Citera
2020-05-12, 11:57
Medlem
Wajis avatar
Då kom det första Turismlarmet som jag varnat för. (TT)

Grekland går ut med att lätta på reglerna så att turister ska komma till Grekland.
De är tydliga att det gäller länder som Covid 19 minskar kraftigt och där länderna lyckas tydligt med sin strategi att begränsa smittspridningen.
Våra nordiska länder är välkomna men Sverige var inte det.

Nu tror jag fler länder kommer följa Grekland och Svenskar kommer inte vara välkomna

En länk

https://www.gp.se/ekonomi/coronakrisen-sl%C3%A5r-h%C3%A5rt-mot-grekland-1.27832564
Senast redigerad av Waji 2020-05-12 kl. 12:03.
Citera
2020-05-12, 11:59
Moderator
Siegfrids avatar
Citat:
Ursprungligen postat av David86

Många som kommenterar mitt, i mångas tycke slappa inställning som inte förespråkar mer restriktioner för alla så antog att du var inne på samma linje...
Undvik att blanda ihop mig med någon annan.

Ditt förslag om tvångspermittering/tvångspensionering av 60+ och riskgrupper skulle medföra att stora aktiva grupper plockas bort från arbetsmarknaden. Hur tänkte du göra det utan långvarig skada på ekonomin?
Citera
2020-05-12, 11:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jeff.Beck
Det stämmer inte, förutom Danmark har de andra länderna en högre andel döda som bott på äldreboende. Det är många andra som dör i Sverige vilket det är märkligt tyst om. Jag känner till en under 40 som dött och en till som är i kritiskt tillstånd. Ingen av dem med kända bakomliggande sjukdomar.

”Av Sveriges 2669 döda kommer 37 procent från äldreboenden. I Norge är samma siffra 60 procent, i Danmark 34 procent och i Finland i vart fall högre än Sveriges 37 procent. Detta enligt uppgifter som Kvartal hämtat från myndigheterna i respektive land. Tegnell har visserligen rätt i att Sverige har större ”mängder”, som han korrigerade sig och sa. Men vad gäller äldreboendens andel av antalet döda sticker inte Sveriges siffror ut. Är det då en korrekt slutsats att detta skulle vara förklaringen till Sveriges höga dödstal? En troligare förklaring torde vara att smittan är mer spridd i Sverige än i de andra länderna och att fler därför blir så allvarligt sjuka att de avlider.”
https://kvartal.se/artiklar/16415/

Fast går du på ålder så har 44 personer mellan 30-49 dött i Sverige. 44 av 3300 är inte så många...
Citera
2020-05-12, 12:02
Medlem
DikTs avatar
Det var en riktig käftsmäll till "vissa länder" från WHO.

Citat:
Kampen mot covid-19 kommer att bli lång eftersom relativt få personer verkar ha antikroppar mot viruset. Det säger WHO, som också anser att det är farligt att tro det inte krävs kraftfulla åtgärder mot pandemin.
Citat:
Den här idén om att länder med mindre kraftfulla åtgärder som inte gjort något på något magiskt sätt ska uppnå flockimmunitet och att det inte spelar så stor roll om några äldre dör. Det här är en farlig beräkning och jag tror att få medlemsländer är villiga att räkna på det sättet

https://www.svd.se/who-overskatta-inte-chansen-till-flockimmunitet
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Moentos
Jo det gør det netop.

Det handler om at minimere smittespredningen så dør virussen ud af sig selv som på Færøerne, eller ved vinde tid så man når frem til smittestoppende medicin indsættes, eller til vaccine fremstilles - det er den sidste løsning stort set alle lande satser på og de kan ikke opnå dårligere resultat en Sverige gennemsnitligt uanset hvordan det går.
Men exakt. Din strategi bygger på att färre ska smittas i just ditt land. Därav färre döda.

Men jag tror inte att färre kommer smittas i Danmark. Jag tror bara att det kommer gå långsammare. Kanske tolv månader, istället för tre månader.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Blygdben
Du hat missförstått mig. Jag har ingenting emot dig. Självklart får du ha din åsikt.
Jag har aldrig påstått något annat.
Men MIN åsikt står kvar: Att påstå att alla som inte tror på fullständig lock down och obligatoriskt munskydd har "en människosyn impregnerat av individualism, avsaknad av empati och ganska hög grad av girighet" är helt enkelt fel. Det stämmer inte. Man kan inte rakt av dra alla människor över en kam så där. Det blir väldigt tokigt då.

Sen det här med att dela in folk i förnekare/alarmister är bara dumt (och det är inte bara du som gör det). Linjen är inte så knivskarp. Verkligen ser mer komplicerad ut än så.

Jag har ingenting mot dej heller.
Jag hoppas att du kan räkna bort dej när/om du läser mina inlägg när jag "spyr galla" så som några fått för sej.

Jag är bara enormt frustrerad att i detta land kan det finnas så många som verkligen inte bryr sig om sina medmänniskor.
Men de kallar det för att spy galla. Vad fan kan jag göra. De får väl säga va de vill.
Jag är bara ledsen att behöva konstatera att det är som det är i dagens Sverige.

Du är säkert en av dem som lider av situationen. Det finns en viktig sak med dej och det är att du åtminstone undviker att ljuga så som vissa andra gör. Och det förtjänar du respekt för. Oavsett vilken linje du följer.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jeff.Beck
Det stämmer inte, förutom Danmark har de andra länderna en högre andel döda som bott på äldreboende. Det är många andra som dör i Sverige vilket det är märkligt tyst om. Jag känner till en under 40 som dött och en till som är i kritiskt tillstånd. Ingen av dem med kända bakomliggande sjukdomar.

”Av Sveriges 2669 döda kommer 37 procent från äldreboenden. I Norge är samma siffra 60 procent, i Danmark 34 procent och i Finland i vart fall högre än Sveriges 37 procent. Detta enligt uppgifter som Kvartal hämtat från myndigheterna i respektive land. Tegnell har visserligen rätt i att Sverige har större ”mängder”, som han korrigerade sig och sa. Men vad gäller äldreboendens andel av antalet döda sticker inte Sveriges siffror ut. Är det då en korrekt slutsats att detta skulle vara förklaringen till Sveriges höga dödstal? En troligare förklaring torde vara att smittan är mer spridd i Sverige än i de andra länderna och att fler därför blir så allvarligt sjuka att de avlider.”
https://kvartal.se/artiklar/16415/

2669 är länge sedan..,
Citera
2020-05-12, 12:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av outoftheblue
Björn Olsen säger att man blir immun:

Björn Olsen och hans forskarkolleger har genomfört antikroppstester runtom i Stockholm som visar att 7,5 procent av befolkningen är immun.

Sjysst.. men till flockimmunitet krävs det 40 % så vi har en bit kvar.
Citera
2020-05-12, 12:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Robocrap
Danmark leder vägen som vanligt.

Ger inte mycket för den fatalism som vi agerar utifrån här i Sverige.

Svåra problem kräver nya lösningar!

Att man låtit äldre dö med 10 år eller då kvar är mycket obehagligt.

Den humanitära stormakten som VRÄKER pengar över alla som vill klarar inte att ta hand om sina äldre. Systemet är helt vidrigt och nu exponerades det.
Citera
2020-05-12, 12:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Eremona2.0
Det kommer ju en kritikstorm och den kommer att vara skoningslös.
Det blir intressant att höra vad läkarkåren säger, när det lugnar ner sig och corona inte tar allt fokus. Just nu drar man och sliter i läkare överallt, så det har inte tid att debattera offentligt. Jag lyssnade nyss på detta: https://youtu.be/AxFRA6MJBjs Det kommer nog fler som han, som inte är politiska marionetter och har råd att säga som det är.

Tack för att du förde fram det, jag glömde säga att många läkare och annan vårdpersonal är nog "lite upptagna" just nu... Milt sagt.

Tror också att det kommer en svekdebatt, efteråt. Hur vårdpersonal har tvingats ha det under covidtiden är under all kritik och under vår värdighet, som samhälle. Särskilt så hög skatt som vi betalar och att vi anses vara ett modernt land.

Sett flera källor som talar om att vårdpersonal fått hantera dubbelt så många patienter som vanligt, under covidtiden. Vad blir det för kvalitet i vården till de sjuka, kan man fråga sig. Och hur det sliter på personalen vågar man knappt tänka på.
Citera
2020-05-12, 12:06
Medlem
Jeff.Becks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Honken55
Fast går du på ålder så har 44 personer mellan 30-49 dött i Sverige. 44 av 3300 är inte så många...
Nej det är väl trösten. Personen som dog hade ett utsatt yrke.

Det vore intressant att veta mer om de svårt sjuka under 70, deras bakgrundshistorik etc.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in