2020-05-12, 10:36
Medlem
IMBILDENs avatar
Hur många tror ni är smittade i Stockholmsregionen och i resten av Sverige? Vad bygger ni era antaganden på?

Skulle det inte börja testas bredare för att få svar på frågan? Jag tror inte att smittan är ens i närheten så utbredd som Giseke, Britton mfl ibland ger uttryck för i media. I brist på bättre metoder tror jag bästa bedömningen är att utgå från antalet döda och dividera med känd dödlighetsprocent från WHO. Då får man utbreddheten för tre veckor sedan. Därefter extrapolerar man. Jag skulle säga att mellan 600 tusen till 1 miljon är eller har varit smittade idag. Totalt i hela Sverige. Tror egentligen mer på det lägre intervallet. Förstår inte riktigt hur de som säger 40-50% om vecka räknar.
Citera
2020-05-12, 10:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Moentos
Det her svar kan gøres kort.

Man har ikke gjort sit yderste i Sverige fordi man ikke vil gøre sit yderste.

Precis, vad påverkar det Ert omdöme om mitt sunda förnuft och logik?

Ni ansåg att mitt förnuft inte existerade efter min kommentar, alltså anser Ni att reultatet är avgörande i denna pandemi hur man ska agera och alltså är den Ni enig med den Svenska modellen om det slutar med att det inte går att stoppa smittan och vi får samma dödstal efteråt?

Bara så jag förstår Er, medveten om att det kan bestå i språkförbistring så jag förtydligar lite.
Citera
2020-05-12, 10:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av wakkawalla
Det gäller ju Norge varje år med säsongsinfluensa med.
Varför gör ni inte allt för att rädda de dödsoffren?

Jeg ved ikke hvad man gør i Norge, men jeg formoder at man tilbyder vaccinering imod influenza som man gør i Danmark, så er det op til ricikogrupperne at beskytte sig selv i Norge som i alle andre lande.

Man har en metode/et valg som man kan benytte sig af for at undgå unødig sygdom - det har man ikke i forhold til corona virus.

Corona virus er desuden mere smitsomt og mere dødeligt end influenza.
Citera
2020-05-12, 10:39
Bannlyst
Citat:
Jag tror rätt få reser till malariapräglade områden utan vaccination.

Precis. Fundera på den ekvationen lite
Jag kan hjälpa dig på traven...man tar antikroppstest på alla som sätter sig på flyget, båten eller kommer med bil vid gränsen.
Citera
2020-05-12, 10:40
Medlem
Peyotedudes avatar
https://www.svt.se/nyheter/vetenskap/att-inte-stanga-grundskolan-sparade-sverige-miljarder

Om det undgått er, så en ljusglimt i källaren. Jag tror det snart vänder medans andra länder fortsätter kämpa med skiten långtid framöver.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av aw
Ja, men Sveriges strategi är ju baserad på den här förutsättningen. Att pandemin går så snabbt att vi inte kommer hinna vaccinera oss ur problemet.

Og den forudsætning er der intet som tyder på vil virke.
Citera
Medlem
Citat:
Det är klart det kostar pengar när företag går omkull, skatteintäkter sjunker

Men, går de inte ikull nu med?
Sjunker inte skatteintäkterna nu?

Vad förändras i att vi faktiskt gör något?
Med de som nu får skattepengar för att sitta hemma?

UK plockar in 18000 som ska spåra smitta, kanske göra samma här, ge 18000 lön istället för bidrag?
Kanske till och med lyfter ekonomin...
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ArseneW
Det är ju knappast 100% av alla Svenskar som är/har varit smittade. Att 1-10% utvecklat antikroppar betyder att 1-10% varit smittade, vilket känns rimligt eftersom halva Europa suttit i sina grottor hela våren.

Eftersom dessa siffror obönhörligen måste gå mot 50–60% om inget vaccin finns tillgängligt är det tråkiga nyheter för länder som praktiserat hård lockdown
Lockdown har länder inte för att utrota virus. Lockdown är till för att sjukvårdsresurser skall kunna mobiliseras och sen släpper man gradvis på restriktionerna så att man inte får fler än att ALLA kan få adekvat vård . Alltså tvärtom mot Sverige
Citera
2020-05-12, 10:41
Medlem
Draken55s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ola Schubert
Ja, om man vill se landet, annat än ifrån ett hotellfönster.

Du är så dum i huvet så man blir arg...alla dina inlägg är ju retarderade .
Du får såklart lov att gå ut om du iaktar de regler och förordningar som finns.
Men är bion stängd, ja då kan du såklart inte gå på bio... fattar du? nähä.
Citera
2020-05-12, 10:41
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Ola Schubert
Hittills har infekterade av virus sjukdomar blivit immuna, ( förutom en liten minoritet som inte utvecklat tillräckligt med antikroppar, men som får ett mildare sjukdomsförlopp om de smittas igen).

I det avseendet brukar vaccin vara ett mindre säkert sätt att erhålla immunitet.

Igen, källa på att man blir immun mot SARS-CoV-2?
Citera
2020-05-12, 10:43
Moderator
Siegfrids avatar
Citat:
Ursprungligen postat av B.R.Donut
Alla (mer eller mindre) kommer ju att bli smittade till slut. Och de som är sköra avlider eftersom en multi-sjuk person i hög ålder, som redan före COVID-19 kanske inte har mer än 1-2 år kvar att leva, inte har någon större hjälp av respiratorvård. Vilket följer av att folk dör som flugor i Sverige men IVA-platser verkar det inte vara någon brist på.

Möjligen kan ett litet land som Norge lyckas hålla sina förhållandevis små äldreboende smittfria över sommaren, men orkar de köra säkerhetnivå 10 även i höst och vinter? Chansen är väl förvisso lite större då man möjligen inte har underbetald, tim-anställd personal som knappt talar svenska eller ens förstår vad som pågår i samhället och kan göra en relevant riskbedömning och väga sitt egna ekonomiska intressen mot sina vårdtagare.

Norges äldreboenden kanske inte är privatiserade i lika hög grad som i Sverige och därmed inte drivs av samma ekomiska vinstintressen heller. Men det låter jag vara osagt.
Ju färre som är smittade utanför äldreboendena desto mindre risk för att folk innanför smittas, enkel matematik.
Bästa sättet att hålla smittan borta från äldreboende och institutioner är att hålla den borta från hela samhället.
Att som vissa glunkat om få upp till 60-70% som genomgått sjukdomen ute i samhället utan att få in den där den inte ska vara är självklart omöjligt.
Citera
2020-05-12, 10:43
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av outoftheblue
Om du var det minsta insatt och följde tråden skulle du ha känt till vad som nästan kan betraktas som allmän kännedom för deltagare i tråden vid det här laget, och alltså inte något du uppkäftig behöver begära kalla på:

Vi provar igen, har du en källa eller studie som visar att man blir 100% immun mot SARS-CoV-2?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in