2020-05-11, 23:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Reimer
Okänd person blir sedd ett par timmar efter dådet i närheten av brottsplatsen och du tycker att åklagaren gav ett vettigt svar på frågan från reportern?

Klart att en sådan person måste väcka frågetecken, förstår inte riktigt hur du och åklagaren tänker i den här frågan?

Jag kan bara svara för mig...

BP är mer eller mindre i en återvändsgränd. Norrut från bullerplanker ner mot motorvägen är ett 100 cm högt stängsel. Det är inte omöjligt att passera, men det borde ha lämnat spår. Vidare "Slänten upp mot platsen från motorvägen består av överväxt sprängsten och är brant och svår att gå på." LWs mobil registeras på bostadssidan av planket ett par minuter efter den tid då mordet bör ha begåtts så det är inte särskilt rimligt att anta att mördaren ha använt motorvägen som flyktväg. Om jag hade varit mördaren hade jag inte gått norrut längs motorvägen två timmar senare oavsett ärende. Jag hade gömt mig någon annanstans långt tidigare. Vad kan man tänka sig att denna person har gjort under drygt två timmar. Haft picknick? Personen har synts cirka 800 meter från BP. Det är relativt långt bort med tanke på att vi pratar om en av Sveriges större städer. Om vi gör en cirkel med 800 m i radie så ringar vi in några tusen människor.
Senast redigerad av piastrone 2020-05-11 kl. 23:22.
Citera
2020-05-11, 23:19
Medlem
StudebakerHog666s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Reviews
Ja, så skulle det kunna vara. Eller så fanns det redan till hands sedan lång tid tillbaka. En cementblandare har synts i bild på uppfarten till villan.
Frågan är var det i så fall finns idag, för det lär ju inte ha vittrat sönder under de här åren.
”Exakt varsomhelst...”
Det har ju framförts teorier om att SD kan ha gjort sej av med det på morgonen 15/5 när han cyklade iväg för en slutbesiktning.
Kanske slängt i Vivallaskogen? I samband med att mobilen placerades i närheten av Hjalmar Bergmans väg?
Nerbankat i jorden?
I en dagvattenbrunn som ligger längre bort än jättenära BP?
Används som blomspalje i Folketorp?
Citera
2020-05-11, 23:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Reimer
Okänd person blir sedd ett par timmar efter dådet i närheten av brottsplatsen och du tycker att åklagaren gav ett vettigt svar på frågan från reportern?

Klart att en sådan person måste väcka frågetecken, förstår inte riktigt hur du och åklagaren tänker i den här frågan?
Är det verkligen klarlagt hur när BP det var? Vill minnas att det ändå var en bra bit ifrån?

Edit: ser att jag är tvåa på bollen
Senast redigerad av Elsa2020 2020-05-11 kl. 23:33.
Citera
2020-05-11, 23:59
Medlem
StudebakerHog666s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrBarnaby
Det fetade, exakt så!

Hur kan man låta bli att in i minsta jävla detalj gå till botten med 23.34-händelsen. Snacka om understatement, "... inte tillräckligt belyst av åkl. och försvar" som SD skrev i brevet till TR. Han verkade anse det till och med vara viktigare än det som TR faktiskt tog upp i domen till hans "fördel", det vill säga datoraktiviteten 00.00 och LW-mobil 00.07. Han skrev VIKTIGT i marginalen i det handskrivna brevet.
Inte bara 00.00 utan faktiskt 00.00.00 - det prickar man inte in i brådrasket.
1/86400
Men det är klart att det går.
Citera
2020-05-12, 00:12
Medlem
StudebakerHog666s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Squama
Utmärkt sammanfattning till oss som inte hängt med från början. Tack!

Jag har än så länge bara läst domen och lyssnat på ungefär hälften av klippen på YT. Fascineras hittills över att åklagaren öst på med sådana vanvettiga mängder information. Från ett lekmannamässigt perspektiv ter det sig som att konkret sådan drunknar. Någon mer juridiskt bevandrad som vet ifall åklagaren har möjlighet att själv kalibrera siktet vid en överklagan eller om HR per automatik måste höra allt som anförts i TR?

En annan fråga efter att ha läst domen, det står ungefär att stänkbilderna tillsammans med övriga omständigheter ställer det utom rimligt tvivel att fyndplats = brottsplats. Vilka är de övriga omständigheterna?

Vet ej om någon svarat dej, men jag tror att eftersom LW lämnade bostaden - med mobilen - 23.23, och mobilen befann sej på FP mellan 23.25 och 23.36, stilla, så talar det för att FP är BP.
Särskilt i kombination med att vittnen hört kvinnoskrik just runt den här tiden.
Citera
2020-05-12, 00:15
Medlem
StudebakerHog666s avatar
Citat:
Problemet är att som det beskrivs i fup och vid förhöret med IT-forensikern vid rättegången så skulle det sannolikt handla om automatiska "uppdateringar" vilket är vilseledande. Ja det finns även sådana men just 20.29/23.34-händelserna (dvs webbläsarens användande av cacheminnet) är med största sannolikhet användarinitierade.

Hade han hållit sig till fakta så borde han sagt och skrivit ungefär så här: "Det mesta tyder på att aktiviteterna 20.29/23.34 är användarinitierade".
Aha. (Det fetade.)
Citera
2020-05-12, 00:17
Medlem
Reviewss avatar
Citat:
Helt rätt. Och då uppstår frågan, varför drog han inte upp alibikortet förrän han läst fupen?

Jag tror det gick till så här när han läste fupen och kom till sidan med datortiderna: "Ingvar, nu förstår jag hur det gick till! Här står att jag fick ett mejl 23.32 och då har jag säkert gått till datorn. F-n sånt där är inte lätt att komma ihåg efter så här lång tid men så måste det ha gått till".

Låter rimligt enligt mig.
Jag har full respekt för din datakunskap, men jag misstror heller inte IT-teknikern som har uttalat sig om en förklaring till 23:34. - Kan det förhålla sig så att många vägar kan leda till 23:34-beteendet?

Hypotesen att datorn skulle ha öppnats kl 23:34 är heller ingen logisk följd av det inkomna mejlet två minuter innan. Flera mejl inkom under kvällens lopp.

Däremot: om aktiviteten 23:34 har en naturlig förklaring som inte inbegriper en mänsklig hand vid datorn, faller hela alibit. Denne man hade en hel timme på sig att locka LW till platsen, utföra mordet, cykla iväg med mobilen och vara hemma innan midnatt.
Övriga aktiviteter på hans dator krockar heller inte med besökstiderna hos LWs mobil. Enligt egen berättelse handlar det om tre turer under natten för växelkontroll, bl a över motorvägsbron som går ovanför F*rdemansgatan (vilken gata hamnar vi på då?).
Uppe och fixar med vattenspridaren kl 02.00 under natten (LWs mobil avstängd kl 01.47).
Citera
2020-05-12, 00:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av piastrone
Jag kan aktivera wifi i flygplansläge med en knapptryckning. Och om man googlar så är det inte unikt för min mobil. Tvärtom finns det flera tips på nätet om hur man kan aktivera wifi med mobilen i flygplansläge.

https://www.telenor.se/kundservice/mobiltelefoni/felsokning-och-guider/samsung/ovrigt/flygplanslage/

Edit: Nej, jag har inte bredbandstelefoni utan vanligt abonnemang hos Telenor.

Det kan jag också göra, men jag kan inte ringa, å jag kan inte skicka sms i flygplansläge.
Det som är SIM styrt inaktiveras i flygplansläge för mig.
Citera
2020-05-12, 00:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tufsankatt
Ja alla tänker vi olika.

Vad säger du om att SD inte ens kom ihåg vad han gjorde på mordkvällen när han blev inkallad till sina första förhör? Mycket ideer kommer upp i den mannens huvud efter att ha pluggat FUP.

Ja, svårt att dra sig till minnes vad som hände dessa timmar när ens "vän" togs av daga. Särskilt med den övriga stenkollen. Oerhört underligt att i ena stunden vara ute och cykla, fòr att i den andra sitta framför datorn... - Nej vänta nu. Låt oss se efter vad FUP:en kan ge för intressanta avsnitt att lära mig utantill före dagens förhandling, tänker han.

Är det någon mer än jag som tycker att han verkar "stå över" hela detta med att anta sin roll i rättegången? Lyssnat pà bara del 1 och 2 iofs. Det är något oklart om han är där som tilltalad, alltså om han kan anta den rollen - alltså vara det på riktigt, oavsett vad han har eller inte har gjort. Det är mer som att han själv är där fòr att vittna tycker jag. Vara behjälplig. En osalig ande.

Åklagaren är för övrigt uddlös och slår inga hål. Målar med bred pensel. Som en lite småtrött socialsekreterare. Bör kanske bytas ut mot någon åklagare med lite skärpa som kan få honom att försäga sig, fastna i lögner, uppvisa opolitlighet osv.
Citera
2020-05-12, 00:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av CarlJanne75
Det kan jag också göra, men jag kan inte ringa, å jag kan inte skicka sms i flygplansläge.
Det som är SIM styrt inaktiveras i flygplansläge för mig.

Ok, jag kan tekniken för dåligt för att veta hur det funkar på olika mobiler. Jag har Iphone och Telenor. Beror kanske på vad man har för operatör? Eller om man behöver ladda ner någon app för android?

Det kallas kanske inte sms om det sker via någon app? Då heter det kanske bara textmeddelande av något slag? På Iphone skickar man sms via iMessage (även i wifi-läge) så det var det jag utgick ifrån.

Ringa över wifi kan man göra via olika appar som Facetime, Snapchat m.fl. Det är en djungel mad alla dessa appar och möjligheter som hela tiden lägger till nya funktioner.
Senast redigerad av piastrone 2020-05-12 kl. 01:07.
Citera
2020-05-12, 01:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kusinvitamin65
Man kan ställa in auto-refresh i Google Chrome:
"Översikt
Ladda om och uppdatera webbsidor automatiskt på enklaste sätt.
Super Auto Refresh Plus is the most user friendly auto refresh and auto reload website extension on the chrome web store market. Super Auto Refresh Plus helps you auto refresh and auto reload any pages and website with selected time interval in just one single click.
No setup required. Just try it out and you will know!

Key features:
- Shows real-time countdown timer on extension icon
- Can bypass local cache (Ctrl+F5) and perform hard reload when refresh or reload the page and website
- Right-click context menu to quickly start to auto refresh and reload current page and website
- Remember your auto refresh and auto reload settings and will automatically start to refresh when Chrome first start up".

https://chrome.google.com/webstore/detail/super-auto-refresh-plus/globgafddkdlnalejlkcpaefakkhkdoa

Ett förtydligande av ovan:
(FB) Lena Wesström anmäld försvunnen (2018-05-15) hittad död (2018-05-19)

Citat:
Jag har full respekt för din datakunskap, men jag misstror heller inte IT-teknikern som har uttalat sig om en förklaring till 23:34. - Kan det förhålla sig så att många vägar kan leda till 23:34-beteendet?

Hypotesen att datorn skulle ha öppnats kl 23:34 är heller ingen logisk följd av det inkomna mejlet två minuter innan. Flera mejl inkom under kvällens lopp.

Däremot: om aktiviteten 23:34 har en naturlig förklaring som inte inbegriper en mänsklig hand vid datorn, faller hela alibit. Denne man hade en hel timme på sig att locka LW till platsen, utföra mordet, cykla iväg med mobilen och vara hemma innan midnatt.
Övriga aktiviteter på hans dator krockar heller inte med besökstiderna hos LWs mobil. Enligt egen berättelse handlar det om tre turer under natten för växelkontroll, bl a över motorvägsbron som går ovanför F*rdemansgatan (vilken gata hamnar vi på då?).
Uppe och fixar med vattenspridaren kl 02.00 under natten (LWs mobil avstängd kl 01.47).

Jag repeterar mitt eget svar till ett inlägg av Barnaby, men det kanske inte fungerar så i Midsomer,

Det kan vara som jag skriver som SD gått tillväga. En automatisk refresh av webbsidan som SD själv kan ha initierat ska starta automatiskt efter säg 30 eller 60 minuter, enligt ovan inlägg från mig.

Barnaby skrattar åt möjligheten, men man kan alltså själv sätta i gång automatiska omladdningar av webbsidor med vissa intervaller.
Senast redigerad av kusinvitamin65 2020-05-12 kl. 01:25.
Citera
2020-05-12, 02:51
Medlem
Citat:
Ja, så skulle det kunna vara. Eller så fanns det redan till hands sedan lång tid tillbaka. En cementblandare har synts i bild på uppfarten till villan.
Frågan är var det i så fall finns idag, för det lär ju inte ha vittrat sönder under de här åren.

Var det inte bl.a. cementblandaren som JG lånade till sitt sommarhus?
Kvar där?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in