2020-05-11, 22:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fleudhesten
Rättsläkaren är inne på att mordvapnet kan vara en liten hacka eller mindre yxa, läste jag nyss i domen.
Alternativt två olika mordvapen men åtminstone en vass kant.
Så ficklampor och armeringsjärn osv kan nog räknas bort

Edit: Rättsläkarens vittnesmål finns på sid.178 i Domen

Kan ha tolkat tokigt men läs där ni som har möjlighet.
Tänkte iallafall genast på någon typ av geocashing-verktyg

Citat:
Ursprungligen postat av Reviews
Vill lyfta fram ett tidigare inlägg postat av @letsdoit gällande armeringsjärn som är högst intressant, särskilt som man från utredningshåll har haft misstankar om att ett sådant har använts vid mordet.

Se länk 1 i spoilern och jämför de förstorade rördelarna med skadorna i trädet (bilaga 145, s 247); struktur, form, storlek, kanter. Uppmärksamma särskilt det vänstra övre hörnet på den mittersta skadan i bilagan: cirkelform som omsluts av en vass yttre kant som här har skadat barken - ser ni den?
Samma slags form kan iakttas på några av armeringsjärnen i bild; ett mörkare rundat parti i utkanten av järnet, vilket förmodligen har uppstått som en följd av stångens ojämnheter, den är m.a.o inte slät
Angående mordvapen, läs i domen om vad det kan tänkas vara
Citera
2020-05-11, 22:35
Medlem
StudebakerHog666s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Picasso2
@notknapparen, här är aktbilagan som behandlar dagvattenbrunnarna.

https://docdro.id/yyMxE1Y

Sid 483 i själva protokollet.

Jag passar på att snika åt mej jag också

Ju mer jag tänker på saken desto mer tror jag att ett armeringsjärn är mordvapnet. Är det skapligt långt så kan GM stå relativt långt ifrån sitt offer, och behöver inte bli besudlad eller riskera att bli riven.
Inte särskilt skrymmande heller när det ska transporteras till/från BP.
Citera
2020-05-11, 22:36
Medlem
StudebakerHog666s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Reimer
Det får du fråga forensikern som vittnade i TR om, det var han som sa att de inte kunde säga om det var blod eller något annat som hade avgett det DNA de hittade från BO på skon.

Vet du om man funnit "blod eller något annat" från LW i någon av SD:s andra skor?
Citera
2020-05-11, 22:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av StudebakerHog666
Jag passar på att snika åt mej jag också

Ju mer jag tänker på saken desto mer tror jag att ett armeringsjärn är mordvapnet. Är det skapligt långt så kan GM stå relativt långt ifrån sitt offer, och behöver inte bli besudlad eller riskera att bli riven.
Inte särskilt skrymmande heller när det ska transporteras till/från BP.
Varsågod :-). De verkar bara ha undersökt närområdets brunnar. Han kan mycket väl ha tagit cykeln och slängt den mitt i stan eller var som helst. Ett enormt sökarbete skulle krävas. Och ärligt talat så borde det göras.
Citera
2020-05-11, 22:40
Medlem
StudebakerHog666s avatar
Citat:
Varsågod :-). De verkar bara ha undersökt närområdets brunnar. Han kan mycket väl ha tagit cykeln och slängt den mitt i stan eller var som helst. Ett enormt sökarbete skulle krävas. Och ärligt talat så borde det göras.
"Redan" på hösten -18 krattade man i området...
Citera
2020-05-11, 22:44
Medlem
MrBarnabys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kusinvitamin65
Du har snöat in på att din egen amatör-utredning ska vara precis det som hänt.

Jag anser att SD visat sig kapabel till lögner, manipulation, radering och lite till. Själva refresh-funktionen är inte det minsta komplicerad att aktivera. Kan han ta reda på hur man försvårar att återställa raderade foton genom att fota nya, så kan han utan nämnvärda svårigheter ta reda på hur Chrome kan auto-refresha.
Det är dessutom en funktion som diverse pc-tidningar tipsar om och vurmar för.
Det var väldigt enkelt både att ta reda på och ladda ner tillägget till Chrome, även för mig som inte använder Google och Chrome.

Jag släpper diskussionen med dig nu, eftersom du inte tycks beredd på att se utan för boxen, och se alternativen.
Min "amatörutredning" verkar åtminstone hjälpt dig att komma till insikt om vissa saker. Du verkar nu förstå att det är cacheminnet och händelser kopplade till det som är det intressanta här. Inte det där svamlet om uppdateringar och synkningar till Drive som IT-forensikern lyckats vilseleda rätten med.

Ja nu kan vi släppa den här diskussionen.
Senast redigerad av MrBarnaby 2020-05-11 kl. 22:56.
Citera
2020-05-11, 22:54
Medlem
StudebakerHog666s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Reviews
Ett grönmålat ja, så just detta faller bort. - Har du jämfört rördelarna i länken med skadorna på barken?
Det kryllar nog av andra armeringsjärn i Örebro.
Kanske det rentav fanns nåt överblivet hos JG efter trapp-byggandet?
Citera
2020-05-11, 22:56
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
@notknapparen, här är aktbilagan som behandlar dagvattenbrunnarna.

https://docdro.id/yyMxE1Y

Sid 483 i själva protokollet.

Åh, tack!

Då mindes jag inte alls fel!
Citera
2020-05-11, 22:58
Medlem
StudebakerHog666s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrBarnaby
Min "amatörutredning" verkar åtminstone hjälpt dig att komma till insikt om vissa saker. Du verkar nu förstå att det är cacheminnet och händelser kopplade till det som är det intressanta här. Inte det där svamlet om uppdateringar och synkninger till Drive som IT-forensikern lyckats vilseleda rätten med.

Ja nu kan vi släppa den här diskussionen.
Som jag ser det kan han faktiskt ha hunnit hem och grejat själv med vad-det-nu-var på datorn.
Då hade han dessutom vilat från datoraktiviteter en dryg halvtimme, så han började väl få abstinens.
Citera
2020-05-11, 23:08
Medlem
Reviewss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av StudebakerHog666
Det kryllar nog av andra armeringsjärn i Örebro.
Kanske det rentav fanns nåt överblivet hos JG efter trapp-byggandet?
Ja, så skulle det kunna vara. Eller så fanns det redan till hands sedan lång tid tillbaka. En cementblandare har synts i bild på uppfarten till villan.
Frågan är var det i så fall finns idag, för det lär ju inte ha vittrat sönder under de här åren.
Citera
2020-05-11, 23:11
Medlem
StefanDavidssons avatar
Här är det en annan åklagare som är besviken på Örebro Tingsrätts bevisbedömning.

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/orebro/aklagarna-overklagar-vivalldomen-till-hovratten
Citera
2020-05-11, 23:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hoppsann
Det där med sex på kontoret har väl inte varit känt så länge?
Visste någon det innan FUP:et blev offentlig?
Varför är du så kåt på att försörja SD via socialförsäkringssystemet dvs via dina skatter?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in