2020-05-11, 21:02
Medlem
Rad-i-Kalles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av wakkawalla
Men ingen som helat patriotism mot de styrande i Madrid.
Patriotism kan yttra sig lokalt, regional och nationellt och handlar om hur man förhåller sig till, och identifierar sig med sin omgivning.
Citera
2020-05-11, 21:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av outoftheblue
OK, man kanske får utpeka myndigheter som brottsliga om man vill. Men läkaren är i alla fall ingen jurist, så varför ska han i sin roll som läkare göra en helt amatörmässigt bedömning att en myndighet begått ett allvarligt brott?

Låt honom anmäla och låta rättsväsendet ta hand om det, låt inte honom göra sig till domare. Då skulle en domare lika gärna kunna ta över som läkare, om nu läkar- och juristutbildningarna ger identisk kompetens. Det skulle nog inte patienterna bli glada över!

Som sagt, inger inget vidare förtroende. Vad är det för bananrepublik vi lever i om vilken sketen liten läkare som helst får ta över och leka domare, utan rättegång en gång? Han verkar hata Sverige han med.

Eller så har vi kvar yttrandefriheten bara. Så får man säga vad tusan man vill. Och så finns det plats för oliktänkande. Även läkare som tycker annorlunda, om Covid i Sverige.

Bara en tanke.
Citera
2020-05-11, 21:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Testonio
Nej det är det inte.

Det är bara att titta efter hur det har gått i Sverige jämfört med andra länder så här långt.

Tror du har läsförståelseproblem. Jag pratar om hur det har gått så här långt. Du envisas med att spekulera hur det kan gå i framtiden. Två skilda saker.

Så här långt kan vi utan ansträngning dra slutsatsen att det gått riktigt uselt i Sverige.

Är ju ett konstigt sätt att se på det, går ju inte att jämföra långsiktiga och kortsiktiga strategier.
Citera
Medlem
crisscrosss avatar
Tom Britton på aktuellt nu om risken för en ny våg när länder öppnar upp igen.
Citera
Medlem
outoftheblues avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TonyDR
En dotter har lagt upp video när hennes 55 åriga mamma kvävs till döds och inte får någon hjälp på ett sjukhus i Sverige.
(FB) Här dör Anita Pettersson av corona utan vård – kippar efter luft men nekas syrgas

Alla borde kolla på den videon, alla kan drabbas av detta!
Så dottern bara stod där och filmade?
Citera
2020-05-11, 21:06
Medlem
Testonios avatar
Citat:
Ursprungligen postat av arbetet
Jag har fortfarande min mors vårdplanering framför mig där man på förhand beslutat om palliativ vård för en sjukdom man kan väldigt lite om och innan min mor har visat några som helst tecken på att hon är sjuk i det (ta i trä).

Tror du att jag kommer låta någon slippa undan detta efter det här?

Och nej man gör inte så. Beslut tas individuellt om palliativ vård, eller vilken vård som helst, och man gör det för det aktuella läget med bedömning som gäller just då.

Ge dom vad dom tål!
Citera
Medlem
Rad-i-Kalles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Neroe
Det du missade var alltså källorna.

”Om du anser att FHM experimenterar vad anser du då tex vad Italien har gjort?

Gärna med en en källa med gedigen forskning kopplat till ditt inlägg så att du bistår med lite substans. Jag menar - om inte Giesecke inte har någon - så kan du väl visa vad du har. Substans alltså.”
Vad svamlar du om? Jag har inte fått nån fråga av dig. Giesecke? Källa till gedigen forskning? Substans? Vilka källor har jag missat?

Däremot ställde jag dig en fråga, så, seså, var bussig och svara på den.
Citera
Medlem
arbetets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sno
Det är också bra att det kommer upp att även de värsta kritikerna dvs ex Björn Olsen själv tror på flockimmunitet. Han tror bara inte på att så många är smittade som Giesecke, Tegnell o Britton tror.

Det blir väldigt olika siffror, men ändå inte så olika som den engelska forskaren brukade räkna fram. Då skulle vi ha varit döda allihopa minst två ggr nu..

——————
Går det ens att uppnå flockimmunitet, det är väl inte ens säkert att folk är immuna så länge?
– Jo, men det är de sannolikt. Om man tittar på andra coronavirus så har man immunitet, om inte det här viruset är fullständigt vrickat i jämförelse med alla andra coronavirus som vi har stött på, så kan man ha immunitet i flera år, ibland tiotals år.
Du glömde det absolut viktigaste som Björn Olsen säger:
Tror du att flockimmunitet är långt borta i Stockholm?

– Ja, det tror jag.
Citera
2020-05-11, 21:07
Medlem
LeeVans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JeffDavis
Det finns säkert de i detta forum som vill koppla ihop hudfärg och sjukdomen av andra skäl som inte har med själva sjukdomsbilden att göra.

Jaa, solbränna är inte bra för viruset, åtminstone inte under den tid du ådrar dig den. Så ja, brunt är fint.
Citera
2020-05-11, 21:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Maharaja79
Ja det var en mycket bra artikel, den visade faktiskt på mycket av skeendet men ändå på ett rätt så neutralt sätt, de lät experterna tala osv. Men visade ändå på vad som gått snett.

Ja det var roligt i artikeln när de skrev att Giesecke hade skrivit något om "Vi släpper det", i ett mail...

"Vi släpper det" är ju i nivå med "nu vänder vi blad". Hoppas han inte heller pratar mer om tillståndet överhuvudtaget ...
Citera
2020-05-11, 21:08
Medlem
Sharm0tas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TonyDR
En dotter har lagt upp video när hennes 55 åriga mamma kvävs till döds och inte får någon hjälp på ett sjukhus i Sverige.
(FB) Här dör Anita Pettersson av corona utan vård – kippar efter luft men nekas syrgas

Alla borde kolla på den videon, alla kan drabbas av detta!
Ingen idé, förnekarna har redan avfärdat videon som inte trovärdig. Den kan uppenbarligen handla om vad som helst, kvinnan kanske inte ens är död blah blah...

Det finns ingen så blind som den som vägrar att se. Förnekare kommer att förneka.
Citera
2020-05-11, 21:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av aw
Du vet att ”platta till kurvan” inte gör att färre personer får COVID-19?

Nej men målsætningen er vigtig.

Hvis målsætningen er at sygehusvæsenet ikke må blive overbelastet iværksættes tiltag som sikrer at så få som muligt dør.

Hvis det som i Sveriges tilfælde bekendtgøres at flokimunitet er målet, og at det derved ikke er et problem at mange smittes for jo før opnås flokimunitet, så betragter befolkningen ikke sygdommen som et tilstrækkeligt stort problem til at seriøsitet i smittedæmpende tiltag iagttages af befolkningen, for så er man jo med til at forlænge sygdommenes hærgen.

Konsekvensen af denne handlemåde er at for mang er døde når sygdomsstoppende medicin tilbydes, og når vaccine er udviklet.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in