2020-05-11, 18:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Zaedrews
Men hur många mer döda kommer Grekland ha av självmord, folk som inte fått annan vård i tid osv. Sådant som kan fortsätta i åratal sett till konkurser.

Utöver att vi inte vet om det experter säger är sant. Dessa länder måste öppna upp och det kommer en andra våg. Då drabbas de hårdare. Men man får väl hoppas det finns vaccin/bot eller att viruset muterat till en mildare form då.
De har öppnat upp. Nya fall fortfarande låga.
Citera
2020-05-11, 18:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Moentos
Se på Norges Corona dødsfald pr. 100.000 borgere sammenlignet med Sverigs Corona dødsfald pr 100.000 borgere.
Det kommer att ändra sig snart för ni är för lata i Norge för att fullfölja er strategi att stänga ner allting.
Citera
2020-05-11, 18:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hanna-Wigh
Kanske du inte vet "gator samt satt hus och hotell" är lika med kapital. Kapital är i sin tur lika med pengar.

Gillar din liknelse och skärmdumpar den.
Många kommer stt skratta år den

Råd till framtiden: liknelser är inte din grej.

Ja, bra vi är överens om att saker är kapital och att det är viktigt.
Trodde bara människoliv var viktigt för dig/er men är glad du inser betydelsen av att hålla igång hotell och andra branscher.😃
Citera
2020-05-11, 18:32
Medlem
HGs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av IMBILDEN
Verkligen? Går jag in på Swedavia finner jag inga avgångar och bara en ankomst under detta dygn.

https://www.swedavia.se/arlanda/avgangar/#/

https://www.swedavia.se/arlanda/ankomster/#/

Gör jag fel?

Svenskar får inte flyga över världen men alla är välkomna att flyga till oss. Är inte Sverige fantastiskt......
Citera
2020-05-11, 18:34
Medlem
JeffDaviss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sno
Men du har ju fel. Både hudfärg o blodgrupp kan ha betydelse.

Somalier har speciella blodgrupper som vi inte har. De kan inte tillgodogöra D vitamin från solen som vi kan.

Jag har inte påstått att det INTE skulle kunna ha betydelse vilken etnicitet man har. ALLA faktorer som är relevanta för sjukdomsbilden ska självklart tas med.

Däremot är det helt irrelevant att prata om ”invandrare” eller ”afrikaner” i detta sammanhang. Jag säger inte att DU sagt det utan det finns andra som gärna vill koppla sjukdomen till generella grupper.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av karlkula12
Vad i hela friden pratar du om just nu? Men absolut , vi kan absolut återkomma framöver. Finner det minst sagt underhållande att du tror att ovan nämda länder kommer klara sig så bra på grund "patroism"

Spanien en patriotisk inställning.
Du kan inte mycket om Spanien va?
Jag säger bara Baskien och Katalonien...
Citera
Medlem
defenseurs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av karlkula12
Den stora frågan är ju vart Imperial College gömmer de 40 000 svenskar som skulle vara döda den 1:a Maj. Någon insider info?
Skämtar du?
Det var en modell eller en av flera "modelleringar" vilka aldrig marknadsfördes som något annat.
Men de var vad sensationalistiska journalister och vad ansvariga men räddhågsna på Downing Street 10 valde att ta fasta på.
Citera
2020-05-11, 18:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av wakkawalla
Spanien en patriotisk inställning.
Du kan inte mycket om Spanien va?
Jag säger bara Baskien och Katalonien...

Ej menat till dig Kulan.
Citera
2020-05-11, 18:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Neverever31
Ja, det är verkligen en stor skandal att människor i vårt land tvingas ta ansvar för sin egen hälsa, och dessutom tänka själva. Dessutom ska man behöva tänka på andra också.

Jag hade kanske tyckt som du om vi talade om något som inte är så allvarligt. Men i och med att man tonat ner risker, i och med att man inte talat om att hundratals svenskar under 50 år ligger, eller har legat, på intensiven och kämpar för sina liv, i och med att man låtsas som om detta skulle vara som en helt vanlig förkylning, så...KAN MAN INTE RÄKNA MED ATT FOLK SKA TA ANSVAR.

Man får den respons man förtjänar. Inte farligt=ingen tar det på allvar
Tona ner risker=folk tror att våra myndigheter talar sanning=inte så farligt
Citera
2020-05-11, 18:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Maharaja79
....
Jag har pratat om hur det kommer att se ut när pandemin är över för Nordens del. Då tror jag vi kommer ligga precis lika risigt till som vi gör nu, i relation till de nordiska länderna, dvs att vi kommer ligga sämst till med antal döda.
...

Jag förstår inte riktigt detta. Är det något slags tävling mellan de nordiska länderna?

Man skall väl diskutera som Sverige gjort rätt eller fel på en rad punkter vare sig det dött 0 eller 1 miljon norrmän.

Låt säga att de övriga nordiska länderna av någon anledning fått in många smittade tidigt och inte vidtagit några åtgärder alls så att de haft 3 gånger fler döda per capita än Sverige. Hade Sveriges strategi då varit rätt bara för att vi varit "bäst i klassen"?
Citera
2020-05-11, 18:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MAKHASHANAH
Tegnell har absolut inte sagt att det är över i sommar. Däremot att det kanske lugnar ner sig. Pandemin tror jag inte är över på 1-2 år och det tror inte norges FHM heller. Däremot om de kan dra ut på smittan så kanske de kan hålla nere dödstalen men jag tror det blir svårt.

Poängen enligt oss förnekare är ju att Sverige kommer drabbas hårdast i början och de andra kommer drabbas hårdast sen och under en längre period. Det här är ländernas egna strategier - att dra ut på smittan så mycket det bara går.

Om Norge håller smittan på "någon slags låg nivå" som du beskriver så är det ju inte över.

Om jag har fel så är Sveriges strategi dålig men jag tror inte att jag har fel. Isf hade jag ju inte trott som jag gör.

Visa gärna källa på att norska FHM har sagt att pandemin kommer hålla på i 1 - 2 år. Gärna särskilt också källa på att den kommer hålla på i Norden så länge, vilket främst är det jag diskuterar. (Obs, Det tror jag verkligen inte de sagt, så du behöver inte leta källa på det. )

Det är inte särskilt relevant för jämförelse av dödstalen i Norden om pandemin fortfarande håller på i ett eller två länder i Sydamerika om 2 år. Den kommer ju ändå då vara över sedan länge i Norden, om man inte haft fler smittade eller döda, på mer än 1,5 år.

Jag menar att det här tänket att
"de andra länderna i Norden i slutändan kommer drabbas lika hårt", är ett rent fantasifoster från förnekarsidan.

Det finns absolut inget rent faktamässigt som jag har sett iaf, som tyder på nåt sånt. Snarare tvärtom. Virus muterar ju oftast ner och blir "snällare" med tiden, vilket ju talar för att övriga nordiska länderna då klarar sig bättre, även om det skulle komma tillbaka igen.

Obs också att det skulle komma tillbaka igen i Norden i någon ny stor våg efter att det dött ut, ("andra vågen"), är också en ren spekulation, jag tror inte att det gör det. Om det kommer, i så fall väldigt milt.

Nej vi är losers tyvärr här i Sverige. Men visst, agree to disagree, kommer nog inte längre i detta just nu.
Citera
2020-05-11, 18:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sno
Men du har ju fel. Både hudfärg o blodgrupp kan ha betydelse.

Somalier har speciella blodgrupper som vi inte har. De kan inte tillgodogöra D vitamin från solen som vi kan.

haha sluta..

Blodgrupp A är bara likväl missvisande, den större gruppen hos människor har A därför kan de bli väldigt tokigt om man drar sådana snabba slutsatser..

Nej återigen behöver inte ha nån betydelse vi har alla vitamin D brist. Finns en rad andra faktorer hos gruppen somalier som leder till att dom blev särskilt utsatt.

Var väldigt försiktig med sådana slutsatser
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in