2020-05-11, 18:07
Medlem
Blir evigt trött på vår regering och myndigheters sätt att lägga över ansvaret på det svenska folket.
Istället för att ge tydliga direktiv, strama upp och stoppa smittspridningen (som man egentligen inte alls vill stoppa) står man som en åskådare och frånsäger sig allt ansvar för Sveriges strategi och utveckling.

Det är så illsinnigt gjort. Fegt, slappt och oansvarigt. Vi vet väl alla vid det här laget att våra finansfamiljer och industieliten ligger på för att inte stänga ner. Kosta vad det kosta vill i människoliv. För att berättiga denna cyniska strategi lägger man alltså över ansvaret på gemene man och kvinna, tonåring, pensionär och barn.

Idag i Expressen: "Larmet. Svenskarna har börjat slappna av. Följer inte rekommendationerna lika hårt längre."
Aftonbladet: "Oron. Svenskarna kan förstöra positiv trend."

Det är skandal att våra politiker tillåter denna ansvarsförskjutning som det faktiskt handlar om. Att inte folket protesterar. Journalister ifrågasätter??!!

På detta sätt försöker de slippa undan alla felbeslut som Sverige gjort. Inte bara fel beslut, utan saktfärdighet, ren desinformation, att inte ta det säkra före det osäkra, att inte kunna skydda riskgrupper, att inte ha skydd. Tvärtom har det mesta våra myndigheter presterat handlat om att öka smittan: ingen smittspridning från Italien, bara enstaka fall, ingen asymptomatisk smittspridning, munskydd fungerar inte och så vidare. Lägg till den katastrofala "final i Friends arena+ överfulla bussar+ bunkerhelger.

Sverige är landet upp och ner och bak och fram. Ett land utan hjärta och empati.
Senast redigerad av futuro 2020-05-11 kl. 18:10.
Citera
2020-05-11, 18:08
Medlem
Wajis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sno
Nej. Det gjorde du inte. Ditt enda argument var vad du tror o vad du inte tror.

Du tror inte att dödssiffrorna höjs i grannländer. O om så sker då tror du att det blir x 10 värre för Sverige.

Dessa var dina argument. Allt handlade om din tro.

Det stämmer. För om dödssiffrorna höjs i de andra länderna så tror jag vi har ett virus som återkommer och man kan få det flera gånger och då tror jag dödsantalet kommer återigen explodera i Sverige. Där av mitt svar x 10.
Citera
2020-05-11, 18:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Waji
Hade man gått in med klara riktlinjer tidigt så hade vi haft de problem vi har idag. Det är en stor skillnad. Tegnell budskap var att det var ingen mening att göra så och även där fick han fel.

Folk lyssnar ju tyvärr på massmördaren.
Ja, T strategin påminner om svensk hataren FR och hans tal om nyttan med invandringen till folket i landet. Även här i tråden finns dessa sno-r ungar som maniskt, rabiat spottar ur sig falsk positivitet för att orka leva med sina lögner i sina banala liv.

Curlingbarnen i feta inaktiva kroppar gömmer sig i flock bakom sina päron och hånar de länder som lyckas med att ta ansvar för sitt folk. Huliganer passar bra in som benämning på dessa utan egen kraft när de ylar att de vinner ändå nästa säsong. Fantiserade framtid är deras tröst idag så inga argument tas emot.

Tråden är mer politisk idag än i går, sorry. Grattis till övriga Norden och Asien med munskydd i folkvimlet. Hade glömt mitt skydd idag och fick inte handla mat i Thailand
Citera
2020-05-11, 18:10
Medlem
KnackeredVonAnkas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sno
Du har också gått grundskolan ut ser jag.

Men lär sig otroligt mycket där om man lyssnar.

Jag lärde mig ex att vuxen dagsbehov är ca 20 mikrogram. Om man inte går ut alls i dagsljuset o aldrig äter fisk, då behövs ett tillskott på 10 mikrogram. Dock räcker det med 15min/dag 2ggr/vecka även här i Norden o på sommaren kan man ju samla på sig ett lager för att användas senare på vintern.

Ändå oroar många här att negrer behöver mer D-vitamin. Hur många negrer skriver här - hands up?
Snarare tror jag att folk intendent dagsljus överhuvudtaget. Man sitter bakom persiennerna o skriver inlägg..

Men någon gör big business på folks oro.
Sist var det väl den här polacken Zytomierskaja som ville boosta folks immunförsvar. Nästa steg är väl att hon botar cancer?

Det är otroligt cyniskt att tjäna pengar på folks oro. Men det gör ju kineserna nu varje dag så långt man kan blicka!

Jag har aldrig nämnt något om vitaminbrist. Jag bara förklarade hur det förhåller sig med fettlösliga och vattenlösliga.

Sättet på vilket du uttrycker dig säger mig att du inte gått ut gymnasiet. Mig behöver du inte oroa dig för, jag har t om examina från universitetet.🤦🏼‍♀️😆
Citera
2020-05-11, 18:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Blygdben
Nej jag håller fast vid mitt ställningstagande.
Kommer aldrig ändra mig även om verkligheten ser annorlunda ut.

Så du har med andra ord bara missat att flera privata äldreboenden var väldigt tidigt ute med att öka säkerheten på sina boenden?
Citera
2020-05-11, 18:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av orvarino
För det första - varför skulle vi inte få IMPORTERA? Huh?
Vad gäller export så är medparten av det som vi exporterar högteknologiska B2B-produkter och trä/malm. Knappast något som påverkas av Corona-situationen.
Det som skulle kunna påverkas är livsmedel mot slutkonsument, även om det är helt befängt och tro att det kommer Corona med de fåtalet Västeråsgurkor vi exporterar. B2C och livsmedel är ringa exportprodukter för Sverige, och det är ytterst osäkert om de skulle drabbas.

Har folk slutat köpa parmesan och/eller Barilla-pasta. Knappast, och Italien var väl drabbat om något.

Jo. Jag har slutat- för hyllorna var tomma sist jag tittade på Lidl 😬
Citera
2020-05-11, 18:12
Medlem
Jag kan meddela att minst 1 äldre invandrare 55+ har dött, det är alltså inte bara svenskar.
Frågor på det?.
Citera
2020-05-11, 18:12
Medlem
Drullknulls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TonyDR
Belgien
11 april 289
11 maj 751
2,5 gånger mer senaste månaden

Sverige
11 april 88
11 maj 322
3,6 gånger mer senaste månaden
även när Belgien är 1,5 miljoner befolkning större och testar 3,5 gånger mer.

"Min pappas bil är större än din pappas..."

"Den som har flest döda när pandemin är över vinner..."

Antalet död kommer troligen bli ungefär den samma i Europeiska länder, tar framställningen av vaccin tid jämnar dödstalen ut sig för de olika länder över tiden. Meningslöst att syssla med kukmätning.
Citera
2020-05-11, 18:13
Medlem
Onkel Kostias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hew18
Jag vet inte om stabschefen reser så mkt, men det kanske han gör?

- Jag vet inte. Men jag kan tänka mig att han rör sig i en miljö som har mer kontakter med omvärlden än en genomsnittlig nigerian.

Citat:
Han lär dock inte leva i något trångt område, där han delar säng med 10 st andra. Men även om han vore lite mer utsatt, så förändra det da inte mkt.

- Jo, det förändrar faktiskt ganska mycket. Viruset kommer inte flygande med vinden från Kina och landar i ett tätbefolkat område i Nigeria. Viruset sprids med hjälp av människor som reser mellan platser. Därför utgörs ett lands första infektionsfall av människor som har förflyttat sig från andra länder. Undantaget är naturligtvis Kina, eftersom viruset uppstod där.

Citat:
Osannolikt hursomhelst att han ska dö om dödssiffran verkligen är så låg.

Sverige har exempelvis ett effektivt system med personnummer etc, vilket de flesta andra länder inte har. Vilket handikappar dem när det gäller registrera dödsfallen och orsak etc.

I fattiga länder så dör fler hemma rent allmänt, och de dyker inte upp i registret över döda i c19. Där har du 2 anledningar.

En annan stor skillnad emot sverige är att i flesta fall så krävs dels att man ska ha diagnosen innan man dör (det gör det iofs i sverige också), men de måste också vara inlagda på sjukhuset och dö där. Sedan om det exempelvis är hjärtrelaterade orsaker till att de dör, så kommer de kanske inte med i statistiken över döda i c19. Sverige inkludera mer eller mindre alla som har diagnosen c19 och som dör i statisiken. Det gör da inte många andra, om ens någon.

- Ja. Jag är införstådd med att många länder kan ha brister i diagnostik och redovisning. Det är möjligt att det har missats dödsfall i Covid-19.

Men: en troligare förklaring till fattiga länders låga siffror, är att dom helt enkelt har haft mycket mindre smittspridning än Europa. Det kan finnas många tänkbara förklaringar till att dessa länder har haft mindre smittspridning än Europa.

En viktig förklaring kan vara att myndigheterna i dessa länder hade vett hejda Covid-19 redan vid gränsen. Europas smittskyddsmyndigheter borde naturligtvis också ha infört restriktioner vid gränserna för att stoppa Covid-19. Tyvärr härskar doktrinen med öppna gränser i Europa. Länder med vit befolkning får inte stänga sina gränserna utan att behöva utstå anklagelser om främlingsfientlighet och rasism. Länder med svart befolkning kan stänga gränserna utan att bekymra sig om sådana anklagelser. Vita människor lever med ett krav på att ständigt göra avbön från arvssynden "rasism". Svarta människor har inte den bördan. Därför härjar Covid-19 i västländer.

Citat:
Det handlar inte om att länder ljuger. Utan det handlar helt enkelt om synsätt på vilka som dör av c19, hur effektiva system de har för registrera alla, hur många som hinner bli inlagda på sjukhuset etc. NI kan tro att alla länder jobbar på exakt samma sätt när det gäller detta och har samma system.

Många "fattiga" länder har egentligen ingen aning om vad deras folkmängd ens är. Det är bara grova uppskattningar. Hur tror du att de ska kunna hålla reda på hur många som dör i c19?

- Jag ställer samma fråga till dig. Hur kan du hålla reda på hur många som har dött i Covid-19 i fattiga länder?

Citat:
Ursprungligen postat av Maharaja79
Det är inget att bry sig om, det är bara en fortsättning härinne av häxjakten på den kvinnliga professorn, likt det var för ett tag sedan i media. Man försöker hitta precis vad som helst som kan misskreditera henne för att tysta henne och de andra forskarna. Det fungerade, både hon och Björn Olsen blev effektivt tystade. I "demokratin Sverige". Sorgligt nog.

- Journalistkåren gör som dom brukar göra med medborgare som motsätter sig journalistkårens politiska program.

Citat:
Ursprungligen postat av Maharaja79
Om det hade framkommit att hon hade testat en joint för 25 år sen, så hade man haft braskande rubriker om att hon "är missbrukare" . Som ett exempel. Allt för att få bort den obehagliga och vettiga kritiken hon och de andra forskarna kom med.

(Obs. exemplet ovan med joint var rent hittepå, förstås).

Coronaviruset har t.o.m. urholkat vår demokrati på ett sätt jag aldrig sett tidigare. Med media som verkar nästan helt "munkavle på," osv. Mkt sorgligt.

- Det är ingen nyhet. Journalistkåren har länge sysslat med hot och lögner för att kväsa oppositionella röster.

Har du gått på lögnen att alla invandringsmotståndare har gjort sina ställningstaganden utifrån en uppfattning att svarta människor har lägre värde än vita människor? Det är ett exempel på lögn som journalistkåren framgångsrikt har förmedlat till allmänheten. Svenska journalister har talang för att ljuga.
Citera
2020-05-11, 18:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Blygdben
Hade privata aktörer inom vård/omsorg varit förbjudna och vi istället bara haft äldreboenden i kommunal regi hade smittspridningen inte skenat iväg som det nu gjort. Privata aktörer tänker enbart på vinst och har varken kunskap eller intresse för säkerheten på deras boenden. Så ÄR det!

Nu visade det väl sig att 2/3 av alla kommunala i Göteborg har fall, men bara 1/4 av de privata har det..
Hur ser du på det?
Citera
2020-05-11, 18:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Waji
Det stämmer. För om dödssiffrorna höjs i de andra länderna så tror jag vi har ett virus som återkommer och man kan få det flera gånger och då tror jag dödsantalet kommer återigen explodera i Sverige. Där av mitt svar x 10.

Men återigen: din tro är inte lika med facit eller ens vetenskap..

Jag kan däremot redan nu försäkra dig om att dödssiffrorna kommer att höjas i grannländerna. Det är något som är säkert. Tro mig 😬
Citera
2020-05-11, 18:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av IMBILDEN
Det ska bli spännande att ta del av utvärderingarna. Kanske är ett vaccin närmare till hands än vad många tror?

OM det visar sig fungera utan några grymma bieffekter, så blir ju produktionen den stora flaskhalsen.
Det är jävligt många doser som skall fram
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in