2020-05-12, 08:10
Medlem
Medier tar oftare upp frågan om att (särskilt) äldre inte söker sjukvård på grund av covid-19 och att detta kan ge stora problem på sikt. Det är sjukvården själv som efterlyser patienter.
Jag tippar att detta i förlängningen kan ge en ökad överdödlighet som kan matcha den som covid-19 ger. Men folk är så förhäxade av covid-19 att de just nu inte kan se några som helst andra hälsorisker med de inskränkningar som råder. Tvärtom vill de ha ännu fler inskränkningar.
Ur ett folkhälsoperspektiv tycker jag att det är väldigt märkligt. Psykologiskt är det dock begripligt, COVID-19! surrar i skallen, dygnet runt.

https://nxt.bt.se/boras/uppmaningen-har-man-ont-ska-man-soka-vard (betalartikel)
Citera
2020-05-12, 08:12
Medlem
KnackeredVonAnkas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av arbetet
Blir det lite klarare här? Gäller naturligtvis alla länder:

WHO says concept of herd immunity is a "dangerous calculation"
Dr. Mike Ryan, the executive director of the World Health Organization (WHO) health emergencies program, said the concept of herd immunity is “dangerous.”
“This idea that maybe countries that had lax measures and haven’t done anything will all of a sudden magically reach some herd immunity – and so what if we lose a few old people along the way? This is a really dangerous, dangerous calculation," Ryan said at a news briefing on Monday.
The term herd immunity is taken from veterinary epidemiology, where people are “concerned with the overall health of the herd, and individual animals in that sense, doesn’t matter,” Ryan said. “Humans are not herds.”

Ryan said the world needs to be careful using the term, as it “can lead to a very brutal arithmetic which does not put people and life and suffering at the center of that equation.”
https://edition.cnn.com/world/live-news/coronavirus-pandemic-05-11-20-intl/h_15f81e322ab9925b18772fc7f10cf926

Citat:
Ursprungligen postat av wint3riscoming
Har du ens läst artikeln? Det handlar ju inte om att färre har smittats, det handlar om att färre av de smittade har antikroppar.

Berätta, om man tar och testar 10000 tex i USA som har haft covid-19, och resultatet visar att 5% har antikroppar, tror du det spelar någon roll om hur många som är smittade?

Ärligt talat så tror jag inte postaren FuCkYou (?) begriper engelska tillräckligt väl för att tillgodogöra sig informationen.

Jag misstänker att det förhåller sig så för många av dårarna här i tråden, de kan helt enkelt inte ta till sig information om den inte är på svenska. Det skulle förklara en hel del.
Citera
2020-05-12, 08:13
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av MAKHASHANAH
Absolut. Men idioten jag citerar tror att 10% innebär att 90% av de smittade inte utvecklar antikroppar. Ville bara säga hans läsförståelse.

Enda idioten i detta är du. Berätta, om du inte har antikroppar, kan du bli smittad igen? Ifall du säger nej, så gärna en källa på det. Och dra inte den från Sydkorea om dött virus som ligger kvar.
Citera
2020-05-12, 08:15
Medlem
.Dostoj.s avatar
FHM förutspådde att 26 procent av Stockholmsborna skulle ha varit smittade den 1 maj. Liknande siffror räknade Britton på. Varken Brittons eller FHM siffror baseras dock primärt på faktiska immunitetstester, utan på matematiska modeller. Och andra forskare runtom i världen kommer just nu fram till helt andra siffror.

Forskare från London School of Hygiene and Tropical Medicine, exempelvis, har räknat ut att endast 5-10 procent av Stockholms befolkning bör ha varit smittad den 1 maj. Det skriver Adam Kucharski, en av forskarna, på Twitter.

I Ekots lördagsintervju den 2 maj säger Anders Tegnell att FHM nu tror att mellan 10 och 20 procent av befolkningen i Stockholm är immun, men att det kan vara fler.

Johan Giesecke, tidigare statsepidemiolog och nu rådgivare åt både WHO och FHM, har givit flera olika besked om hur många i Stockholm som han tror har utvecklat immunitet.

Den 17 april säger Giesecke till brittiska UnHeard att antikroppstester snart kommer visa att minst 50 procent av både Sveriges och Storbritanniens befolkningar haft coronaviruset. Detta skulle innebära en ännu högre siffra för Stockholm, där den svenska smittspridningen varit som störst.

Den 21 april säger Giesecke i SVT:s Morgonstudion att han tror att 500 000-600 000 personer i Stockholm kan ha haft covid-19, vilket motsvarar omkring 30 procent.

Den 3 maj medverkar han i Sveriges Radios ”God morgon, världen!” och säger först:

– En fjärdedel av befolkningen i Stockholms kommun är immun.

Senare i samma intervju kommenterar han möjligheten att införa restriktioner som skiljer sig åt runtom i landet, och menar då i stället att ”de flesta” i Stockholm haft sjukdomen:

– Ta restaurangerna, i Stockholm kan man ju snart öppna dem, för där har de flesta haft det, men man kanske inte ska göra det på Gotland, bara för att ta ett exempel, säger Giesecke.

När Expressen söker Johan Giesecke för en intervju, bland annat för att ställa frågor om vad han grundar sina antaganden om andelen smittade på, svarar han kort i ett mejl: ”Vi släpper det”.

Giesecke är ju kriminell han med! Vad är detta? De bara gissar hit och dit. Kan dessa dödsänglar se till att börja testa allmänheten så vi får en bild av hur det egentligen ser ut i Sverige! Nu räcker det med gissningar!
Citera
Medlem
Honeyflys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gefundenes F
Är du säker på det? I alla länder i världen litar de till ansiktsmask men i Sverige har det bestämt att så inte är fallet. Börjar de se en ljusning när det gäller tillgången på masker, jätteleveranser från Kina eller egen produktion som kommit i gång.

Hade de redan i mars sagt att mask är bra, alla som rör sig ute ska bära det. Då hade det blivit jävligt pinsamt hur usel svensk beredskap är. Vi har ju inte ens haft till dem som jobbar inom äldrevården.
Jo jag är säker, jag såg klippet och vart förvånad över att dom sa att det hjälper först från att sprida smittan men även att det kan hjälpa mot att bli smittad.
Det är inte en dag försent att dom går ut med den informationen, jag har som du tidigt sagt att det hjälper och nu använder jag det varje gång jag ska handla har använt munskydd ppf2 sedan i mars.
Det är inte bara pinsamt utan ganska otroligt att man inte har ombesörjt personal i äldrevården med munskydd, det har säkert bidragit till smittans omfattning på boendena skulle jag säga.
Citera
Medlem
stevenstillss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fegen
Medier tar oftare upp frågan om att (särskilt) äldre inte söker sjukvård på grund av covid-19 och att detta kan ge stora problem på sikt. Det är sjukvården själv som efterlyser patienter.
Jag tippar att detta i förlängningen kan ge en ökad överdödlighet som kan matcha den som covid-19 ger. Men folk är så förhäxade av covid-19 att de just nu inte kan se några som helst andra hälsorisker med de inskränkningar som råder. Tvärtom vill de ha ännu fler inskränkningar.
Ur ett folkhälsoperspektiv tycker jag att det är väldigt märkligt. Psykologiskt är det dock begripligt, COVID-19! surrar i skallen, dygnet runt.

https://nxt.bt.se/boras/uppmaningen-har-man-ont-ska-man-soka-vard (betalartikel)

Ja de som är sjuka ska ju stanna hemma. De nekas vård på vårdecentralen eftersom läkarna där inte tar emot folk med Covid-symptom. De kan bara vänta in ögonblicket då de blir så sjuka att de anhöriga skjutsar dom till akuten. Själv har jag fått rådet att ringa 1177 om jag får andningssvårigheter. Så ser det ut. Vad säger Socialstyrelsen?
Citera
2020-05-12, 08:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av wint3riscoming
Enda idioten i detta är du. Berätta, om du inte har antikroppar, kan du bli smittad igen? Ifall du säger nej, så gärna en källa på det. Och dra inte den från Sydkorea om dött virus som ligger kvar.

Om jag inte har antikroppar så har jag antagligen inte varit smittad.

Men antingen trollar du eller så har du Downs syndrom så jag lägger ner diskussionen. Tror min poäng har gått fram hos alla utom dig.
Citera
2020-05-12, 08:17
Medlem
KnackeredVonAnkas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jenlov
Klart oroväckande med dessa studier Dock funkar det ju inte för de länder som kört lock-down heller, de lyckas inte få bort viruset, trots strikt lock-down i ett par månader. Detta säger inte på något sätt att Sveriges strategi är fel, bara att det antagligen kommer ta längre tid än vi hoppats att nå flockimmunitet.
Inget land förutom NZ räknar med att få bort viruset helt. Ingen har trott att det inte skulle förekomma smitta även efter att de öppnat upp.
Citera
2020-05-12, 08:18
Bannlyst
Citat:
Ja. Det är för att de inte varit smittade. Då får man naturligtvis inga antikroppar.

Din jävla jubelidiot.

Men ditt riksmongo, artikeln berättar ju inte att man har tagit stickprov på personer helt random för att se om dessa har antikroppar. Man har garanterat testat på personer som antingen varit smittade eller utvecklat covid-19.
Citera
2020-05-12, 08:18
Medlem
Merwinnas avatar
https://www.sueddeutsche.de/politik/schweden-coronavirus-1.4904015

Jaha, nu har Sydtyskan ännu en skräckartikel om den svenska vägen. "Tödlicher Sonderweg" - dödlig särlings-väg. Nu har jag antagligen snart ett upprört mail i inkorgen igen, från min väninna i Stuttgart, när hon har läst det här...

Artikeln tar upp de fina yttrandena i början, om att vi skulle "slå en mur runt våra gamla" - och hur det gick i praktiken, att vi offrade våra gamla i stället. Artikeln tar också upp hur alla makthavare säger sig vara fullkomligt överraskade av att smittan kunde ta sig in på äldreboendena, och att ingen vill ta ansvar för det. Den tar även upp den bisarra bristen på skyddsutrustning på boendena, som att personalen fick tillverka munskydd själva av pappersservetter och gummisnoddar... Det faktum att många är timanställda, och alltså inte kan vara hemma även om de är sjuka... Det faktum att FHM länge förnekade asymptomatisk smittspridning, fast det redan var fastställt i andra länder...

Och så citerar de personer som säger som jag har sagt hela tiden, att alla som har någon erfarenhet av äldrevården överhuvudtaget VISSTE att det skulle bli så här. Men de höga makthavarna på FHM brydde sig inte om att hämta in den kunskapen, alternativt offrade våra gamla medvetet...

Vi är körda i världen, vi är så utskämda så vi kommer inte att ha någon ställning kvar längre när det här är över. Vi kan faktiskt lika gärna gå ur EU och försöka leva på självhushåll...
Citera
2020-05-12, 08:19
Bannlyst
Citat:
Om jag inte har antikroppar så har jag antagligen inte varit smittad.

Men antingen trollar du eller så har du Downs syndrom så jag lägger ner diskussionen. Tror min poäng har gått fram hos alla utom dig.

Eller hur.

Det är ju inte bevisat att alla utvecklar antikroppar din åsna
Citera
2020-05-12, 08:19
Avslutad
I Norge har Folkhelseinstituttet räknat på 3 olika scenarion för hur deras andravåg kommer se ut.

Vid ett R-tal på 1,1 så kommer utbrottet öka gradvis från september och framåt och nå sin kulmen i januari med 400-500 inlagda på sjukhus.

Vid ett R-tal på 1,2 kommer toppen istället i december med 1400 inlagda på sjukhus.

Vid ett R-tal på 1,3 kommer en topp i oktober med 2600-2800 inlagda på sjukhus.

Sverige med dubbla befolkningen har som mest haft 2288 på sjukhus.

För våra riskgrupper utan immunitet hoppas jag verkligen Sverige är proaktiva och ser till att gränsen mot övriga världens pesthärdar är hermetiskt tillsluten då.
Senast redigerad av trazke 2020-05-12 kl. 08:23.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in