https://www.sueddeutsche.de/politik/schweden-coronavirus-1.4904015
Jaha, nu har Sydtyskan ännu en skräckartikel om den svenska vägen. "Tödlicher Sonderweg" - dödlig särlings-väg. Nu har jag antagligen snart ett upprört mail i inkorgen igen, från min väninna i Stuttgart, när hon har läst det här...
Artikeln tar upp de fina yttrandena i början, om att vi skulle "slå en mur runt våra gamla" - och hur det gick i praktiken, att vi offrade våra gamla i stället. Artikeln tar också upp hur alla makthavare säger sig vara fullkomligt överraskade av att smittan kunde ta sig in på äldreboendena, och att ingen vill ta ansvar för det. Den tar även upp den bisarra bristen på skyddsutrustning på boendena, som att personalen fick tillverka munskydd själva av pappersservetter och gummisnoddar... Det faktum att många är timanställda, och alltså inte kan vara hemma även om de är sjuka... Det faktum att FHM länge förnekade asymptomatisk smittspridning, fast det redan var fastställt i andra länder...
Och så citerar de personer som säger som jag har sagt hela tiden, att alla som har någon erfarenhet av äldrevården överhuvudtaget VISSTE att det skulle bli så här. Men de höga makthavarna på FHM brydde sig inte om att hämta in den kunskapen, alternativt offrade våra gamla medvetet...
Vi är körda i världen, vi är så utskämda så vi kommer inte att ha någon ställning kvar längre när det här är över. Vi kan faktiskt lika gärna gå ur EU och försöka leva på självhushåll...