2020-05-11, 17:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sno
Risken att dö i Corona när man är 70 är inte särskilt stor.

Indien håller på att tillverka 40miljoner vaccinportioner för i höst av ett vaccin som har testats på apor o möss.

Frågan är hur många 70-åringar vill agera testpiloter för detta vaccin?

Detta vaccin testas just nu på 6000 människor.
Fabrikerna kör en ”chansning” på det mest lovande alternativet.
Visar det sig vara ok i september, så kan de ju leverera direkt.
Citera
2020-05-11, 17:38
Medlem
Amazing-Graces avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Testonio
Men vi vet vilka länder som har lyckats bäst hittills.

Och Sverige är inte en av dom.

Jag tror inte på att resonera så. Pandemin är ju fortfarande pågående.
Citera
2020-05-11, 17:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HeyWired
Funderade på en gällande vaccin vilket vi förmodligen inte kommer att få se fören nästa år. Detta med hänseende till de tester som måste göras i samband med framställning. Men: det förfaller finnas en rad kandidater som har visat sig vara lovande. Om allt ska ta den naturliga vägen så spelar det dock ingen roll om testfaserna visar ett mycket gott resultat. Väntan kommer vi som sagt inte ifrån. Funderar lite på om det skulle vara ett alternativ att sänka kraven för testning av ett nytt vaccin och låta riskgrupperna får vaccinera sig med den kandidat som visar sig vara mest effektiv. Det kräver givetvis avsteg från det normala förfarandet där det måste till en "good-enough"-nivå varpå man får leka med tanken att framtida undersökningar och tester inte är nödvändigt för något annat än att vara 100% säker. Säg att 80% räcker - för att leka lite med siffrorna.

Om jag hade varit 70-75 och legat i riskzonen så hade jag helt klart nöjt mig med dylika odds. Risken att dö av Corona är helt enkel för stor i jämförelse med eventuella biverkningar av vaccinet.

Oavsett så måste man testa för att gå en bild över hur stor andel som drabbas av biverkningar innan man ens kan uttala sig om riskerna med vaccinet är mindre än risken att smittas och sedan drabbas än värre av viruset och sjukdomen.

Och man måste även se om vaccinet faktisk skyddar över i en större testgrupp så man vet att dom risker som ev. finns ens är värda att ta. Det är väldigt svårt att hoppa över steg på det sättet. Dock lär det ju inte saknat resurser att genomföra tester. Pengar brukar annars vara ett av dom mest avgörande faktorerna när man skall ta fram vaccin. Det lär inte vara ett problem här. Och det kommer inte saknas folk att ta med i testgrupper heller. Man lär inte först behöva testa på afrikaner som ofta blir fallet när det skall testas potentiellt farliga vaccin.

Dock är det inte alls säkert att vi kommer få se något vaccin nästa år eller ens om fem år. Även om det kommer ösas pengar över diverse kandidater.
Citera
2020-05-11, 17:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sno
Men precis alla partier har dragit ner på äldrevården. Vem tänkte du skylla på?

Citat:
Ursprungligen postat av taenok
Dom ansvariga, vad är svårt att förstå?
Hur kommer du fram till att ingen är ansvarig, någon har självklart prioriterat och tagit besluten.
Menar du att eftersom man vart 4e år får rösta om man ska betala 70% eller 68% av sina intäkter i skatt så får dom ansvariga däremellan göra vadsomhelst utan ansvar?
Förvandla äldreboenden till förbränningsugnar?

Oj, 2 år kvar till val, du får rösta då på ett parti som inte vill bränna upp äldre.
Oj, finns det inget?
Jaha, men då har du ju valt detta.

Hahhaha om nu äldrevården är så kass så kanske de borde kört lockdown fort som fan då?
Man beslutar ju efter sina förutsättningar eller hur sno?
Citera
2020-05-11, 17:40
Medlem
KnackeredVonAnkas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gubbrora
Vi ska skita i att jämföra dags, vecko eller månadssiffror. Det enda som gäller är hur många som dött när allt är över om något år eller två. Nu ska fokus ligga på att vården inte blir överbelastad och att samhället i stort klarar sig med minsta möjliga skada i övrigt
Och hur tror du att det kommer att gå nu när fler och fler struntar i rekommendationerna?
Citera
2020-05-11, 17:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Eremona2.0
Personalen och coronavården håller max en vecka till och sommarplaneringen är också i fara.

Vårdens sommarplaneringar är tajta i vanliga fall, och nu är det verkligen kris. Det finns inte kvadratdecimeter till att spela på och det finns inte en enda nödlösning kvar. Vi som vårdar är sopslut.

Det senaste är att gästpersonal beordras att stanna på covidavdelningarna i sommar, men det funkar inte.

Det är otroligt slitsamt att gästspela och bedriva akutvård som man inte har utbildning för och inte är beredd på. Coronavården är en mangel. Dessutom kräver undanträngd vård uppmärksamhet, och chefer som lånat ut personal börjar nu slåss för att sin personal tillbaka. Coronakrisen åderlåter viktiga delar av vården.

Denna åderlåtning är strikt tidsbegränsad.

Coronakrisen riskerar att allvarligt skada vården, och i värsta fall flyr personalen, eller sjukskriver sig i desperation.

Bakom FHM:s och Tegnells svammel om "arbetsro för vården" döljer sig en totalt sönderkörd personal.

Och det är ju inte så att ryggarna, axlarna och psykena var i toppskick innan coronakrisen heller.

En absolut förutsättning för Sveriges taktik är att vården tar en enorm j-a smäll, och att nuvarande kris är tydligt begränsad. Jag kan ärligt säga att vården inte orkar med en virusvåg till.

Jag har varit med om mkt under mina 20 år i vården, men den här våren har varit speciell.

Jag tycker att jag är i bra psykisk och fysisk form, men detta har slitit som fan, kan jag säga.

Jag vill inte vara oförskämd. Tack för din insats. Men med tanke på hur du har slititbi vården har du ändå varit väldigt aktiv har på nätet..
Citera
2020-05-11, 17:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JeppeNil
Varför är det sunt förnuft att gå emot expertmyndigheten som man bland annat har gjort i Norge? Förklara det.

Se på Norges Corona dødsfald pr. 100.000 borgere sammenlignet med Sverigs Corona dødsfald pr 100.000 borgere.
Citera
2020-05-11, 17:42
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av ncr04
Östergötland har c:a 32 döda per 100 000 invånare. Stockholm har c:a 70 per 100 000. Östergötland har också färre bekräftade fall per 100 000 men där är det mindre skillnad. Det finns iaf inget som tyder på att man haft lika mycket smittspridning som i Stockholm.

Så vad är din teori till att dom har en större minskning?
Citera
2020-05-11, 17:43
Medlem
severustheemperors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Eremona2.0
Jag kan ju bara tala för mitt sjukhus, men invandrare sticker iaf ut som grupp. De är påfallande många inom covidvården. I övrigt är covidpatienterna (alltså de jag vårdat under våren) medelinkomsttagare och låginkomsttagare, absolut inte rika, och många är överviktiga. Dessa kännetecken har återkommit hela tiden.

I Sverige saknar vi fullkomligt förmågan att diskutera etnicitet i förhållande till pandemin och andra stora problem. Sabuni försökte ju prata allmänt om de sjuka somalierna i Stockholm, och fick bara skit för det. Och eftersom ingen grupp får "pekas ut", som man säger, kan vi inte heller hjälpa någon utsatt etnisk grupp. Svårt att laga någonting man inte får prata om.

Kom det någon våg av Iranier? Var ju många som flög in under början av deras eget utbrott.
Har ju inte skrivits något i media hur det gick.
Citera
Medlem
Amazing-Graces avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Waji
Jag vet att det är det klassiska försvaret från många. Men kan ju inte blunda för att Sverige är toppen av döda och våra grannländer har inte ens det totala vi har.
Tittar man på resterande del av världen och mäter per capita så sticker Sverige ut något enormt.
Ser man på kurvorna så sticker Sverige också ut. Vi har en längre kurva än de flesta länderna förutom de stora som har många döda.

Jag tror ju ju inte de andra länder kommer få någon större ökning. Men får det de så kommer Sverige vara 10 gånger som vanligt tyvärr.

Men det återstår att se som du säger. Men frågan är hur många döda per vecka det kan fortsätta med utan att någon reagerar är frågan.

Jag tror på den här vägen som Sverige har valt. Men skulle det visa sig ha varit helt åt helvete, om det visar sig så i framtiden, så skulle jag inte fortsätta hävda att denna väg varit rätt. I nuläget tror jag dock det.

Jag tycker FHM har skött sig bra och jag litar på deras kunskap och bedömningar, men det finns delar som jag under denna tid varit skeptisk mot. Allt är inte svart eller vitt.
Citera
Medlem
Testonios avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Amazing-Grace
Jag tror inte på att resonera så. Pandemin är ju fortfarande pågående.

Har inget med din personliga tro att göra.

Vi kan kallt konstatera hur det har gått hittills och hittills går det riktigt kasst för Sverige.
Sverige tillhör för närvarande bottenskiktet.

Det kan förändras i framtiden, men just nu är vi superkassa. Det är ett faktum.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Drullknull
Det går bra nu

Belgien
11 april 289
11 maj 751
2,5 gånger mer senaste månaden

Sverige
11 april 88
11 maj 322
3,6 gånger mer senaste månaden
även när Belgien är 1,5 miljoner befolkning större och testar 3,5 gånger mer.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in