Citat:
Ursprungligen postat av
HeyWired
Funderade på en gällande vaccin vilket vi förmodligen inte kommer att få se fören nästa år. Detta med hänseende till de tester som måste göras i samband med framställning. Men: det förfaller finnas en rad kandidater som har visat sig vara lovande. Om allt ska ta den naturliga vägen så spelar det dock ingen roll om testfaserna visar ett mycket gott resultat. Väntan kommer vi som sagt inte ifrån. Funderar lite på om det skulle vara ett alternativ att sänka kraven för testning av ett nytt vaccin och låta riskgrupperna får vaccinera sig med den kandidat som visar sig vara mest effektiv. Det kräver givetvis avsteg från det normala förfarandet där det måste till en "good-enough"-nivå varpå man får leka med tanken att framtida undersökningar och tester inte är nödvändigt för något annat än att vara 100% säker. Säg att 80% räcker - för att leka lite med siffrorna.
Om jag hade varit 70-75 och legat i riskzonen så hade jag helt klart nöjt mig med dylika odds. Risken att dö av Corona är helt enkel för stor i jämförelse med eventuella biverkningar av vaccinet.
Oavsett så måste man testa för att gå en bild över hur stor andel som drabbas av biverkningar innan man ens kan uttala sig om riskerna med vaccinet är mindre än risken att smittas och sedan drabbas än värre av viruset och sjukdomen.
Och man måste även se om vaccinet faktisk skyddar över i en större testgrupp så man vet att dom risker som ev. finns ens är värda att ta. Det är väldigt svårt att hoppa över steg på det sättet. Dock lär det ju inte saknat resurser att genomföra tester. Pengar brukar annars vara ett av dom mest avgörande faktorerna när man skall ta fram vaccin. Det lär inte vara ett problem här. Och det kommer inte saknas folk att ta med i testgrupper heller. Man lär inte först behöva testa på afrikaner som ofta blir fallet när det skall testas potentiellt farliga vaccin.
Dock är det inte alls säkert att vi kommer få se något vaccin nästa år eller ens om fem år. Även om det kommer ösas pengar över diverse kandidater.