2020-05-11, 17:28
Medlem
ncr04s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av trazke
Ännu mer flockimmunitet?
Trots betydligt färre döda per 100 000 pers? Låter ju inte så sannolikt.
Citera
2020-05-11, 17:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KnackeredVonAnka
Du förstår väl att det finns inte oändligt med personal? Hur länge tror du personalen orkar arbeta maximalt?

Sverige chansar ju delvis på att dra av plåstret så snabbt det bara går.
Bara tiden kan utvisa om det var rätt. Skulle det exempelvis komma ett vaccin eller en bra behandlingsmetod inom relativ snartid så kommer definitivt en del frågor ställas om Strategi Sverige.
Citera
2020-05-11, 17:29
Medlem
Wajis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Amazing-Grace
Det är inte FHM som har kontroll och full insyn i äldreomsorgen, utan kommuner/privata aktörer/arbetsgivare är det som ska ansvara för säkerheten - vilket de totalt misslyckats med.

Hade man gått in med klara riktlinjer tidigt så hade vi haft de problem vi har idag. Det är en stor skillnad. Tegnell budskap var att det var ingen mening att göra så och även där fick han fel.

Folk lyssnar ju tyvärr på massmördaren.
Citera
2020-05-11, 17:30
Medlem
KnackeredVonAnkas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av santos_deville
Sätter en tunna skit på att vi kan ta bort alla restriktioner för vanligt folk 0-69 år under sommaren, eller i alla fall öka folkmängden till 500 personer. Lagom till efter midsommar
Folkmängden? Hahaha.
Citera
2020-05-11, 17:31
Medlem
Amazing-Graces avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Chantre
En dement som är smittad på ett boende har inte förmågan att hålla sig på sitt eget rum. Du får inte heller låsa in denne. Leder till att fler blir smittade på samma boende.

Malmö har löst det genom att skyffla smittade dementa till ett och samma boende.

Ja jag är förvånad att man inte gjorde något liknande i Stockholm, när man märkte att boende efter boende drabbades. Det gick väldigt långsamt när det gäller insatserna i äldreomsorgen.

Där jag jobbar nu tillfälligt, så drabbades stället tidigt men inte bland de första. Men helvete vilken tid det tog innan man började förstå att man skulle införa kohortvård, och framför allt se till att personal inte gick mellan sjuka och friska. Skåne har ju haft ett försprång också, men det är ingen ursäkt för att majoriteten av äldreboendena här i Stockholm har misslyckats så fatalt.
Citera
2020-05-11, 17:31
Medlem
KnackeredVonAnkas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Realtesto
Var är alla "det är vanlig influensa" människorna???
Förlösande skönt att slippa den tidsödande värdelösa debatten iaf! Haha jävla idioter hoppas ni skäms rejält idag.
De finns fortfarande, senast idag uttryckte okokt1 detta.
Citera
2020-05-11, 17:32
Medlem
https://youtu.be/l9ycw-nBp94

Precis så
Citera
2020-05-11, 17:32
Medlem
Amazing-Graces avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Waji
Om det stör dig så säger jag det igen. Massmördaren Tegnell och hans folkmord pågår utan att någon i regeringen reagerar.

https://tegnellcitat.se/ (tänk om denna man hade tänkt annorlunda och inte haft den strategi han fick utrymme för)

PS ett virus ja. Men medans andra länder gör allt för stoppa det så leker Sverige och oskyldiga dör. Därför blir den pandemi så påtagligt för Svenska folket.

Och återigen, som många skribenter här har påtalat, så kan vi inte veta i nuläget vilket land som lyckats bäst.
Citera
2020-05-11, 17:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sno
Men precis alla partier har dragit ner på äldrevården. Vem tänkte du skylla på?
Dom ansvariga, vad är svårt att förstå?
Hur kommer du fram till att ingen är ansvarig, någon har självklart prioriterat och tagit besluten.
Menar du att eftersom man vart 4e år får rösta om man ska betala 70% eller 68% av sina intäkter i skatt så får dom ansvariga däremellan göra vadsomhelst utan ansvar?
Förvandla äldreboenden till förbränningsugnar?

Oj, 2 år kvar till val, du får rösta då på ett parti som inte vill bränna upp äldre.
Oj, finns det inget?
Jaha, men då har du ju valt detta.
Citera
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av ncr04
Trots betydligt färre döda per 100 000 pers? Låter ju inte så sannolikt.

Jag räknade bara väldigt snabbt i huvudet nu och Östergötland har nog mellan 30-50% färre dödsfall per invånare. Dom kanske varit bättre på att skydda ålderdomshemmen?

Vad tror du är anledningen till en större minskning där?
Senast redigerad av trazke 2020-05-11 kl. 17:37.
Citera
Medlem
vinlands avatar
Apotekspersonal har fått munkavle av FHM !!

Ramlade in på apoteket nyss i ett ärende och köpte samtidigt några rullar c-vitamin som hade bra pris.
Apotekarn i kassan log stort och sa: "det var ett bra val, vi får ju inte tala för c-vitamin nu längre"

?? Tyckte jag, "vadåå.....får ni inte ge upplysning om vitaminer..?"

Apotekarn igen: "Nej tyväärr - vi får inte längre nämna C eller D-vitaminets effekter för hälsan i samband med Corona-pandemin. Vi kan bara tala om det i andra sammanhang, men absolut inte ihop med Coronan".

Jag igen: "Vem har sagt det ?..det kan väl knappast ha varit en medicinkunnig som sagt detta.."

Apotekarn: "Vår ledning har vidarebefordat ett påbud från Folkhälsomyndigheten.....tyvärr.."

Jag igen: "jamen-vafan- ni borde kontakta journalister om detta vansinniga beslut"

Apotekarn: "Journalister har vetat om detta i minst 2 månaders tid, dom handlar här hela tiden och har skällt på oss när vi fick slut på vitaminerna och zink:et förut"

Ridå...!
Då köpte jag en burk zink också.
( På c-tuberna och zinket står:"Bidrar till immunsystemets normala funktion")
Tilläggas att apoteket ligger vägg i vägg med DN/Expressens redaktioner samt minst 5 radiostationer.

Någon apoteksanställd här som ev kan läcka något intermail i frågan....
Senast redigerad av vinland 2020-05-11 kl. 17:44.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HeyWired
Funderade på en gällande vaccin vilket vi förmodligen inte kommer att få se fören nästa år. Detta med hänseende till de tester som måste göras i samband med framställning. Men: det förfaller finnas en rad kandidater som har visat sig vara lovande. Om allt ska ta den naturliga vägen så spelar det dock ingen roll om testfaserna visar ett mycket gott resultat. Väntan kommer vi som sagt inte ifrån. Funderar lite på om det skulle vara ett alternativ att sänka kraven för testning av ett nytt vaccin och låta riskgrupperna får vaccinera sig med den kandidat som visar sig vara mest effektiv. Det kräver givetvis avsteg från det normala förfarandet där det måste till en "good-enough"-nivå varpå man får leka med tanken att framtida undersökningar och tester inte är nödvändigt för något annat än att vara 100% säker. Säg att 80% räcker - för att leka lite med siffrorna.

Om jag hade varit 70-75 och legat i riskzonen så hade jag helt klart nöjt mig med dylika odds. Risken att dö av Corona är helt enkel för stor i jämförelse med eventuella biverkningar av vaccinet.

Risken att dö i Corona när man är 70 är inte särskilt stor.

Indien håller på att tillverka 40miljoner vaccinportioner för i höst av ett vaccin som har testats på apor o möss.

Frågan är hur många 70-åringar vill agera testpiloter för detta vaccin?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in