2020-05-11, 15:48
Medlem
HejaFinlands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av assurbanipal999

Det svensk media och övriga regeringsorgan inte tar hänsyn till när de hoppas att många människor i andra länder skall dö så att Sverige framstår som bättre, är att de har testkapacitet och smittspårningskapacitet, de har ansiktsskydd och smittskyddsutrustning. De kommer inte öppna ut och sluta testa folk för att vi i Sverige inte testar.
Citera
Medlem
Merwinnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Blygdben
Min salig far tillbringade sina sista år på ett demensboende. Han hade en granne, Erik, som alltid hälsade på i min fars lägenhet och "lånade" med sig hans böcker stup i kvarten. Så det första jag fick göra när jag hälsade på var att gå in till Erik och samla ihop 5-10 böcker och ställa tillbaka i min fars bokhylla.
Idag är jag tacksam att han dog innan Corona bröt ut. Hade varit fruktansvärt jobbigt och oroligt för mig annars.

Jo, jag hade också ens släkting på ett äldreboende, som dog i september förra året vid 96 års ålder. Jag känner en - missförstå mig rätt - lättnad över det, faktiskt... Vad skulle jag ha gjort annars? Tagit hem h*n?
Citera
Moderator
Chantres avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kiya123
Stämmer det som sas igår på agenda SVT att 70% av de äldre som dör är dementa? ( inte förstår hygien och regler)
En dement som är smittad på ett boende har inte förmågan att hålla sig på sitt eget rum. Du får inte heller låsa in denne. Leder till att fler blir smittade på samma boende.

Malmö har löst det genom att skyffla smittade dementa till ett och samma boende.
Citera
2020-05-11, 15:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sno
Vilket parti anser du att man borde ha röstat när allas fingrar ha varit i samma syltburk?
Vad menar du?
Eftersom alla är skyldiga så är ingen ansvarig?
Och eftersom det var dåligt tidigare så kan vi sikta i att det är fortsatt dåligt?
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av afKnollentott
Mja… 35 av 42 kommunala äldreboenden i Göteborg har drabbats av Covid-19. Så ÄR det DÄR. Hittills.

https://www.gp.se/nyheter/gp-granskar/tv%C3%A5-tredjedelar-av-g%C3%B6teborgs-kommunala-%C3%A4ldreboenden-drabbade-av-covid-19-1.27755819

Fruktansvärt att man inte kan lita på något längre. Ska man boka en plats på den privata delen eller kommunala?

Döden tycks vara resultatet på båda
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av gubbrora
För de som inte drabbas av en andra våg. Det är du och andra alarmister och "Svärjevänner" som tar chansen att utnyttja en pandemi för att skapa oro. Som tur är har ni ingen framgång utanför FB eftersom alla vanliga människor har ett mycket stort förtroende för Folkhälsomyndigheten och Anders Tegnell-

Att vänta med en utvärdering tills allt är klart är inte en subjektiv uppfattning det är sunt förnuft

Detta vill jag gärna veta: Om Sverige är värst drabbade land även om 2 år och Tegnell således hade fel- vad skulle ni säga isf?? För det finns inte en chans ni skulle erkänna det och gå emot Tegnell och Löfvén som ni så desperat försvarat.
Citera
2020-05-11, 15:50
Medlem
Citat:
I Norge är det 219 personer som dött.
Vi säger att ingen i Norge dog i äldreboende (inte sant förstås, men vi låtsas).

I Sverige är det 3279 som dött.
Det krävs att det i Sverige är ca 2 500 som dött i äldreboende.

Det sägs att cirka hälften dog i äldreboende.
Så det finns åtminstone över tusen som dött utanför äldreboende.

Hur man hanterat detta i äldreboende har inte bara att göra med organisationen.
Det har att göra främst med slapphet som kännetecknat Sveriges strategi från början.
Det tog lång tid innan man förbjöd besöken på äldreboende. Precis som man fortsatte underskatta viruset och man forsätter göra det.

Å andra sidan, vad är det som är konstigt. Siffror hit och siffror dit.
Sverige har ALDRIG gjort nåt eller sagt nåt som tyder på att man vill spara så många liv som möjligt.
Och det vi ser idag är ju konsekvensen av strategin.

Det finns och det kommer finnas tusentals liv som kunde räddats men som inte räddats.
Och enda anledningen till detta är att Sverige ALDRIG haft som prio 1 att rädda liv.

Sen lan du ta fram vilken statistik du vill.
Det finns en grundläggande bugg i det hela.
Det går inte att säga att man hade klarat sig bättre ifall si och ifall så.
För det behovet har ju aldrig funnits.

Sverige har och kommer fortsätta ha en massa mer döda än alla andra länder.
En massa personer som kunde räddats men som inte gjort något jätte aktivt för att rädda.

Det enda Tegnell, Giesecke och random förnekare kan hoppas på är att det börja dö som flugor i länder som öppnar.
Men hoppet påverkar inte verkligheten.

I Kina, den första som drabbats, fanns idag 17 nya fall. Med en befolkning på över en miljard.
Och random förnekare börjar jubla föra tt smittan är igång igen där.
Det motsvarar ju 0,000001 personer i Sverige som hade smittats efter lockdown.

Det innebär att det finns redan signaler på att länder som öppnar upp inte kommer få nån enorm spridning.
Och skulle det finnas signaler till det kommer de flesta av dessa länder att stänga in sej igen.
De vet redan hur man gör.

Men Sverige kommer aldrig stänga ner.
Det kommer döda tusental personer varje månad.
Och väldigt många av dessa kunde ha räddats.
Men man gör inte det.

Man har valt att låta individualismen regera.

Hade du något att anföra på att vi skulle haft lägre dödssiffror med en kompetent äldrevård? Bara att kika på andra länder där smittan tagit sig in på äldreboenden. Eller hur skillnaderna ser ut inom Sverige.
Citera
2020-05-11, 15:50
Medlem
MeggieClearys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sno
Vilket parti anser du att man borde ha röstat när allas fingrar ha varit i samma syltburk?

Ja inget parti har varit speciellt intresserad av äldreomsorgen. Lär knappast bli i framtiden heller.
Citera
2020-05-11, 15:51
Medlem
ncr04s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RoyalTrash
Kan du som verkar vara prenumerant sammanfatta vad han säger i artikeln?
Skulle tro att det är ungefär samma som han säger i den här videon:

https://www.youtube.com/watch?v=H2IbrT16uJI
Citera
2020-05-11, 15:52
Medlem
KnackeredVonAnkas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av santos_deville
Ändå har vi haft det så under hela tiden utan att vi har en större smittspridning i regionen!
Har du källa på det? Du ljuger.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av taenok
Vad menar du?
Eftersom alla är skyldiga så är ingen ansvarig?
Och eftersom det var dåligt tidigare så kan vi sikta i att det är fortsatt dåligt?

Nej. Jag menar att det fanns ju inget alternativ för väljare att visa sitt missnöje
Citera
Medlem
Citat:
I Norge är det 219 personer som dött.
Vi säger att ingen i Norge dog i äldreboende (inte sant förstås, men vi låtsas).

I Sverige är det 3279 som dött.
Det krävs att det i Sverige är ca 2 500 som dött i äldreboende.

Det sägs att cirka hälften dog i äldreboende.
Så det finns åtminstone över tusen som dött utanför äldreboende.

Hur man hanterat detta i äldreboende har inte bara att göra med organisationen.
Det har att göra främst med slapphet som kännetecknat Sveriges strategi från början.
Det tog lång tid innan man förbjöd besöken på äldreboende. Precis som man fortsatte underskatta viruset och man forsätter göra det.

Å andra sidan, vad är det som är konstigt. Siffror hit och siffror dit.
Sverige har ALDRIG gjort nåt eller sagt nåt som tyder på att man vill spara så många liv som möjligt.
Och det vi ser idag är ju konsekvensen av strategin.

Det finns och det kommer finnas tusentals liv som kunde räddats men som inte räddats.
Och enda anledningen till detta är att Sverige ALDRIG haft som prio 1 att rädda liv.

Sen lan du ta fram vilken statistik du vill.
Det finns en grundläggande bugg i det hela.
Det går inte att säga att man hade klarat sig bättre ifall si och ifall så.
För det behovet har ju aldrig funnits.

Sverige har och kommer fortsätta ha en massa mer döda än alla andra länder.
En massa personer som kunde räddats men som inte gjort något jätte aktivt för att rädda.

Det enda Tegnell, Giesecke och random förnekare kan hoppas på är att det börja dö som flugor i länder som öppnar.
Men hoppet påverkar inte verkligheten.

I Kina, den första som drabbats, fanns idag 17 nya fall. Med en befolkning på över en miljard.
Och random förnekare börjar jubla föra tt smittan är igång igen där.
Det motsvarar ju 0,000001 personer i Sverige som hade smittats efter lockdown.

Det innebär att det finns redan signaler på att länder som öppnar upp inte kommer få nån enorm spridning.
Och skulle det finnas signaler till det kommer de flesta av dessa länder att stänga in sej igen.
De vet redan hur man gör.

Men Sverige kommer aldrig stänga ner.
Det kommer döda tusental personer varje månad.
Och väldigt många av dessa kunde ha räddats.
Men man gör inte det.

Man har valt att låta individualismen regera.

Mycket riktigt
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in