Citat:
Ursprungligen postat av
MAKHASHANAH
Jag är inte regimkramare. Röstat mot dem hela mitt liv.
Kanske är jag cynisk.
Men om det dött fler människor i andra länder när allt är över, vad ska du säga då? Att sverige gjorde fel ändå och alla andra gjorde rätt?
Du behöver inte poängtera vad du tror kommer hända. Det är en hypotetisk fråga, precis som din tro att ändra länder väljer en bättre strategi är en hypotes.
Observera att jag talar om dagen när pandemin är över. Inte nu.
Jag har aldrig sagt att Sverige måste komma ut som det bästa landet i världen avseende dödstal. Har sagt att man borde göra allt vad man kan för att rädda folk från att dö i covid. Dödstalen kommer i sig aldrig förändra faktumet att vi i Sverige inte gjorde allt vi kunde. Snarare faktiskt förbluffande lite, för att rädda människor.
Om det totalt osannolika inträffar, och de övriga nordiska länderna slutar på samma siffror som oss om någon månad, eller nu i sommar när det väl tar slut förhoppningsvis, då kommer jag vara väldigt förvånad ja. Och fundera på hur det kan komma sig. Det skulle nog vilken tänkande människa som helst, göra. Iofs ett scenario så osannolikt så jag i princip knappt kan tänka mig in i det.
Någon imaginär andra våg som påstås skall komma och som skall slå ut hela världens befolkning, orkar jag inte ens diskutera. Förnekarna har så många olika katastrofscenarier i sina huvuden nu, som gudsgivet och garanterat skall drabba lockdownländerna, så det är för tröttsamt för mig.
Däremot är jag HELT säker på att många av förnekarna kommer inte att överge sin tro, när vi snart står där med slutresultatet:
Tre gånger så många döda i Sverige som i resten av Norden sammanlagt. Nu talar jag inte om de förnekare som verkar tillfälligt sinnesförvirrade, för att de läst lite för mycket propaganda. Nu talar jag om de förnekare som lever i en tro närmast liknande en sekt. Dessa kommer att hålla fast vid sin tro att Sverige gjort bäst, lika hårt som en del nazister höll fast vid Hitler i slutet, i bunkern. Alldeles oavsett om vi går upp i topp i världen, med antal döda i covid.
DET är riktigt läskigt, tycker jag.