2020-05-11, 17:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av gubbrora
Ingen har visat att Sverige gör fel. En mängd stollar och andra personer som utnyttjar pandemin för att skapa oro hittar på ett problem t.ex hur många som dött en viss dag eller under en utvald period. för att skapar oro över ett problem som inte finns. Oavsett vilken metod olika länder valt så kommer det att fortsätta att dö människor på grund av Coronaviruset.

Den strategi som kommer att visa sig vara framgångsrikast är den som lett lett till minst döda när allt är över. Vid ungefär lika dödstal är den bästa strategin den som har haft minst inverkan på samhället i övrigt. Har du något annat förslag på hur man utser "bästa strategi"?

Att gnälla över antalet döda vid ett visst datum under en pågående pandemi är i bast fall enfaldigt i sämsta fall fientligt för att skapa oro. Du får själv välja vilken kategori du vill tillhöra
Vad då för strategi kan man undra, naturens egen, flockimmunitet? Det var allt klantarslerna kunde komma på efter att trott att det aldrig skulle komma hit eller att det var så smittsamt. Dom visst ju inte ens om att liten eller ingen beredskap fanns och att åldringsvården på många ställen är usel.

Enklast och billigaste lösning blev det och vi har idag fler döda och smittade än våra grannländer som reslutat. Kommer bättre behandlingar eller vaccin går det naturligtvis bättre för dom. Med sådana usla beredskapsplaner behövs varken FHM eller MSB för vi lever trots allt i en högteknologisk värld och kunde förvänta oss bättre.

Jag undrar om du är för en uppryckning av dessa myndigheter om vi ska ha dom kvar? Nästa gång är det kanske vår åldersgrupp och yngre som drabbas av ett virus som är betydligt farligare men du kanske tar emot det med samma nonchalans. Möjligen skulle det generera lite oro hos dig den dagen precis som många sjuka och gamla känner oro nu.

Nu var ju frågan till den andre om valet av "strategi" och vilket som är det bästa. Jag tycker kamp är det bästa och att lägga sig raklång och låta folk sköta det efter bästa förmåga är primitivt. Tänk om en del tagit detta på allvar och tidigt satsat på tester, smittspårning och isolering då hade varenda jävla frisörsalong och pizzeria mått väl idag. 100-200 miljoner till smittskyddet och dess utbyggnad direkt, 1 miljard till att börja med för egen tillverkning av skyddsutrustning och att påbörja vaccinstudier hade blivit billigare och vi hade fått färre döda. Nu slängs det miljard efter miljard på konstgjord andning till företag som inte klarar av en kort tids kris utan att gå under.

Hur dum får politiker, myndigheter och dess undersåtar egentligen bli. Det här var saker som många länder i asien snabbt räknade ut. Det var en god affär att stänga till, se till att smittspridning blir låg och att smittpåra i väntan på bättre möjligheter eller alternativ. Visst får dom arbeta och kämpa som regeringar och myndigheter där för att hålla smittan borta men dom kämpar i alla fall med den teknologi vi har idag och det är trevligt att se. Förr kunde vårt land dra igång bilindustri, vapenindustri, läkemedelsindustri och så mycket annat men idag är det mer eller mindre dött och vi lever på gamla meriter.
Citera
2020-05-11, 17:11
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av LeeVan
Från sidlinjen.

Det är en säsongspåverkan som vi ser.

Så vädret är mildare uppe i Stockholm än nere i västra Götaland där fallen ökat ganska rejält senaste veckorna?
Citera
2020-05-11, 17:12
Medlem
Zaedrewss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ParMobil
Vilka rapporter från kina?

Ja det var ju bl.a den om en man där. Som blev friskförklarad för att senare bli inlagd igen för coronasmitta.
Citera
2020-05-11, 17:14
Medlem
Amazing-Graces avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Waji
Mina förväntningar är noll när det gäller massmördare. Dom har redan döda för många och jag hoppas bara vansinnet slutar och vi slutar förneka vårt misslyckande i vår strategi.

När ska ni sluta tala om massmördare och folkmord???

Vi talar om ett virus här.
Citera
2020-05-11, 17:15
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av wint3riscoming
Har du en källa på att immunitet gäller vid en andra våg? Det finns ingen som helst säkerhet att flockimmunitet kommer att hjälpa vid en andra våg.

Jag tror inte det kommer att finnas ens en tillstymmelse till flockimmunitet vid den andra vågen i höst. Frågan är ens om våg 1 är över innan vi hamnar i våg 2. Våg 3-4 kan förhoppningsvis trängas ut av vaccinet beroende på när det görs tillgängligt för allmänheten.
Citera
2020-05-11, 17:15
Medlem
welcometorealitys avatar
Vaccinet ChAdOX1 har funkat på 6 Apor, så vaccinet kanske kommer ut redan i höst på marknaden..
Senast redigerad av welcometoreality 2020-05-11 kl. 17:21.
Citera
2020-05-11, 17:18
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av futuro
Läste i Financial Times att ca 5% av de som dött (eller om det var inlagda på intensiven) i Sverige är Somalier. Det är förstås en överrepresentation i förhållande till hur många svenskar som är av somaliskt ursprung.
Kan tänka mig att det beror på kluster-smitta alternativt något med blodgruppen som kan vara mer mottaglig. Inte vet jag.

Eller brist på D vitamin vilket mörkhyade också har i större utsträckning. Finns många teorier. En tragedi alldeles oavsett. Jag är så emot denna allmänna nedsmittning. Det måste finnas andra vägar.
Citera
2020-05-11, 17:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Merwinna
Det kan mycket väl stämma. Jag avundas verkligen inte dom som arbetar på demensboende nu i det här läget; det är tillräckligt svårt utan en pest som går runt.

De dementa går in till varandra, man kan inte stoppa dem, det går inte att vakta på dem hela tiden. Dessutom får man enligt lag inte låsa in dem på deras rum (det handlar ju inte om en sluten psykavdelning eller ett fängelse), eller ens på avdelningen. Många demensboenden låser in dem på avdelningen ändå, genom att ha en kod som man måste knappa in för att komma ut genom ytterdörren. Koden finns någonstans i den boendes rum, t.ex. i en pärm eller på en dekal uppsatt någonstans - men eftersom dessa boende är just dementa, så förstår de inte längre detta, eller glömmer i alla fall bort koden innan de når ytterdörren... (True story och väldigt sorgligt, samtidigt som man inte har något val.)

Men låsa in dem i deras rum får man inte göra, där går verkligen gränsen. Så sannolikt springer (eller rullar) alla som kan förflytta sig själva runt hela dagarna och smittar varandra hej vilt...

Citat:
Ursprungligen postat av MeggieCleary
Det kan jag absolut tänka mej.
Har arbetat med dementa i många år och de flesta går sin egen väg. In i andras rum, lånar varandras saker osv. Går inte att styra eller att isoleras på rummet. Risken för smittspridning blir då mycket större. När det dessutom är underbemannat dygnet runt så kan inte personalen passa var och en.

Citat:
Ursprungligen postat av Chantre
En dement som är smittad på ett boende har inte förmågan att hålla sig på sitt eget rum. Du får inte heller låsa in denne. Leder till att fler blir smittade på samma boende.

Malmö har löst det genom att skyffla smittade dementa till ett och samma boende.
Tack för svar!
Citera
2020-05-11, 17:19
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av welcometoreality
Vaccinet ChAdOX1 har funkat på 6 Apor, så vaccinen kanske kommer ut redan i höst på marknaden..

Jag skulle kunna tänka mig att bli apa nr 7. Må det bära eller brista!
Citera
Medlem
LeeVans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av trazke
Så vädret är mildare uppe i Stockholm än nere i västra Götaland där fallen ökat ganska rejält senaste veckorna?

Hör av dig vecka 27 så kan vi ta en ny diskussion.
Citera
Medlem
Amazing-Graces avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Santi2018
Men läs på. Anders Tegnell tar inga beslut.
Folkhälsomyndigheten är en myndighet.

Han är inte utnämnd av regeringen och han har inte en egen förordning att falla tillbaka på. Han är alltså ingen myndighet i sig utan en tjänsteman.
Folkhälsomyndigheten har valt att skicka fram Anders Tegnell i alla medieintervjuer.

Det är inte Anders Tegnell som är den utformar den svenska strategin för att hindra smittspridning, utan det är regeringen som gör detta med stöd av sin expertmyndighet Folkhälsomyndigheten, som leds av en generaldirektör som heter Johan Carlson.

Tack för ditt inlägg!

Detta är något man behöver förtydliga ofta.
Citera
2020-05-11, 17:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av IMBILDEN
Jag skulle kunna tänka mig att bli apa nr 7. Må det bära eller brista!

Det är väl 6000 pers som får detta vaccinet nu i dagarna, om jag inte har läst helt fel
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in