2020-05-11, 15:43
Medlem
MeggieClearys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kiya123
Stämmer det som sas igår på agenda SVT att 70% av de äldre som dör är dementa? ( inte förstår hygien och regler)

Det kan jag absolut tänka mej.
Har arbetat med dementa i många år och de flesta går sin egen väg. In i andras rum, lånar varandras saker osv. Går inte att styra eller att isoleras på rummet. Risken för smittspridning blir då mycket större. När det dessutom är underbemannat dygnet runt så kan inte personalen passa var och en.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MAKHASHANAH
Det där är något som idioter höhö-at sig över i flera månader nu. Men "vanlig influensa"-klubben har ju betydligt mer rätt än alla som satt och gjorde domedagsprognoser här i mars.

Själv skäms jag inte. Först trodde jag på enormt många döda men ändrade mig tidigt när det inte verkade vara SÅ inihelvete farligt och jag står fast vid det.

Ja jag skrattar minst lika högt åt de som trodde 1000 döda om dagen i Sverige
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av gubbrora
Men är det inte värt att vänta tills vi vet utfallet innan vi gör en utvärdering.

Inte värt för vem? vad menar du med det?
Det är DU som inte tycker det är värt.
Det finns miljoner personer i Sverige som tycker det är värt.
Och miljarder i världen som tycker likadant.
SÅ ditt påstående är subjektivt. Det finns ingen sanning i det.
Det är sant bara för dej och personer som du.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av wakkawalla
Om du spelar monopol och har alla dina pengar kvar efter en halvtimme medan din motspelare knappt har ett öre men precis köpt upp de flesta gator samt satt hus och hotell.
Utropar du dig redan då till vinnare med mest pengar också efter halvtimmen
Kanske du inte vet "gator samt satt hus och hotell" är lika med kapital. Kapital är i sin tur lika med pengar.

Gillar din liknelse och skärmdumpar den.
Många kommer stt skratta år den

Råd till framtiden: liknelser är inte din grej.
Citera
Medlem
KnackeredVonAnkas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av okok1
Viruset är ju nytt så det sprids lätt.
Du förstår väl att bara för att ett virus är nytt betyder det inte att det med automatik sprids lätt?

Att du dessutom påstår att covid-19 inte är farligare än influensan är förbluffande.
Citera
2020-05-11, 15:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Merwinna
Det kan mycket väl stämma. Jag avundas verkligen inte dom som arbetar på demensboende nu i det här läget; det är tillräckligt svårt utan en pest som går runt.

De dementa går in till varandra, man kan inte stoppa dem, det går inte att vakta på dem hela tiden. Dessutom får man enligt lag inte låsa in dem på deras rum (det handlar ju inte om en sluten psykavdelning eller ett fängelse), eller ens på avdelningen. Många demensboenden låser in dem på avdelningen ändå, genom att ha en kod som man måste knappa in för att komma ut genom ytterdörren. Koden finns någonstans i den boendes rum, t.ex. i en pärm eller på en dekal uppsatt någonstans - men eftersom dessa boende är just dementa, så förstår de inte längre detta, eller glömmer i alla fall bort koden innan de når ytterdörren... (True story och väldigt sorgligt, samtidigt som man inte har något val.)

Men låsa in dem i deras rum får man inte göra, där går verkligen gränsen. Så sannolikt springer (eller rullar) alla som kan förflytta sig själva runt hela dagarna och smittar varandra hej vilt...

Min salig far tillbringade sina sista år på ett demensboende. Han hade en granne, Erik, som alltid hälsade på i min fars lägenhet och "lånade" med sig hans böcker stup i kvarten. Så det första jag fick göra när jag hälsade på var att gå in till Erik och samla ihop 5-10 böcker och ställa tillbaka i min fars bokhylla.
Idag är jag tacksam att han dog innan Corona bröt ut. Hade varit fruktansvärt jobbigt och oroligt för mig annars.
Citera
2020-05-11, 15:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bum1
Fast äldrebonden i Norge är väl inte lika roliga överlag? Jag har fått uppfattningen om att de fungerar mer som sjukhus än kollektivboenden.

Hade bara vårdföretagen tagit ansvar och inte skickat anställda utan skydd att åka buss till sin arbetsplats för att sedan gå runt utan munskydd vid våra äldre så hade det här aldrig blivit ett problem.

Ja att Norge har lite mer sjukhuslikt är väl en stor faktor. Nackdelarna är förstås att trivsel skulle kunna boi sämre. Eftersom sjukhusen inte använder munskydd generellt är frågan mer hur väl äldrevården applicerar basala hygienrutiner och organiserar vården av de äldre. Det är den stora skillnaden som har framkommit, bara 60 % gör det när de utför sjukvård på äldreboenden. Förmodligen ännu lägre % i vardagssysslorna. Sjukhusen > 90 %.
Citera
2020-05-11, 15:45
Medlem
afKnollentotts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Blygdben
Hade privata aktörer inom vård/omsorg varit förbjudna och vi istället bara haft äldreboenden i kommunal regi hade smittspridningen inte skenat iväg som det nu gjort. Privata aktörer tänker enbart på vinst och har varken kunskap eller intresse för säkerheten på deras boenden. Så ÄR det!

Mja… 35 av 42 kommunala äldreboenden i Göteborg har drabbats av Covid-19. Så ÄR det DÄR. Hittills.

https://www.gp.se/nyheter/gp-granskar/tv%C3%A5-tredjedelar-av-g%C3%B6teborgs-kommunala-%C3%A4ldreboenden-drabbade-av-covid-19-1.27755819
Citera
2020-05-11, 15:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Proofred
Min huvudhypotes är att det kommer varken gå sämre eller bättre för Sverige. Det grundar jag på de prognoser som görs och börsutvecklingen. Problemet med det är att vi har 5000 döda. Huvudargumentet för Sveriges strategi är att det inte är samhällsekonomiskt lönsamt att rädda människoliv med lockdown. Om lockdown räddar 1000 personer, men kostar 100 miljarder kronor, så blir det 100 miljoner kronor per räddat människoliv. Dessa pengar skulle då istället kunna satsats på sjukvården, och rädda fler liv. Om man däremot undviker lockdown och får 5000 döda som följd, men man får ändå inte mer resurser för att satsa på framtida sjukvård, så är det inte rationellt. För 0 kronor kunde man ha räddat 5000 liv - det är vansinne att inte göra det.

Ursäkta att jag är så känslokall. Men vi sparar ju pengar när 90% av de döda är gamla.
Hemskt ledsen, men jag kan ju inte ljuga..

I Finland ojar man nu att man har räddat gamlingar till ett pris på 20milj euro per levnadsår. Dessutom kostar de fortfarande pengar utöver detta - gör de lever ju.
Enda hoppet är att de dör fort.
Citera
2020-05-11, 15:46
Medlem
Merwinnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KnackeredVonAnka
Du förstår väl att bara för att ett virus är nytt betyder det inte att det med automatik sprids lätt?

Att du dessutom påstår att covid-19 inte är farligare än influensan är förbluffande.

Det finns faktiskt ett samband mellan "nytt virus" och "sprids lätt", p.g.a. det i början helt och hållet saknas flockimmunitet. Nästan varje människa kan bli smittad. Men självklart påverkar smittsättet ÄNNU mera - t.ex. är ett luftburet virus mer smittsamt än ett aerosolvirus. Och ett virus som bara sprids genom blodsmitta eller sexuell kontakt är ännu lättare att undvika.
Citera
2020-05-11, 15:47
Medlem
gubbroras avatar
Citat:
Ursprungligen postat av assurbanipal999
Inte värt för vem? vad menar du med det?
Det är DU som inte tycker det är värt.
Det finns miljoner personer i Sverige som tycker det är värt.
Och miljarder i världen som tycker likadant.
SÅ ditt påstående är subjektivt. Det finns ingen sanning i det.
Det är sant bara för dej och personer som du.

För de som inte drabbas av en andra våg. Det är du och andra alarmister och "Svärjevänner" som tar chansen att utnyttja en pandemi för att skapa oro. Som tur är har ni ingen framgång utanför FB eftersom alla vanliga människor har ett mycket stort förtroende för Folkhälsomyndigheten och Anders Tegnell-

Att vänta med en utvärdering tills allt är klart är inte en subjektiv uppfattning det är sunt förnuft
Citera
2020-05-11, 15:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Melange5738
Vill inte spela Allan men om vi gjort som jag förespråkade i februari och infört aggressiv testning samt karantän av alla från hotspots hade vi kanske haft färre än 50 döda. Som grund för det använder jag Taiwan och Israel som exempel. Nästan alla av Taiwans 7 dödsfall är relaterade till tidiga importfall och runt 37% av alla Israels dödsfall är korrelerade till två grupperingar av ultraorthodoxa fundamentalister som inte upprätthållt social distansering.

Gud ja- det där är inte att spela allan- det där är som att säga alfabetet. Det är extremt grundläggande och logiskt men inte i Sverige inte. Här möttes man av "är du expert eller höööhööö" när man sa detta i februari.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in