2020-05-11, 17:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Remulus
Tack för ett bra inlägg!

Har tidigare i tråden försökt förklara varför och att man flera gånger i media varit helt fel på det när man:

1 varit allt för tidigt ute med att beräkna CFR.
2 beräknat det på ett felaktigt sätt.
3 Helt enkelt gissat och sett det som en sanning när tillräckligt många publicerat det i media.

Du är den första jag hittat i tråden som "amatörmässigt" gjort den mest korrekta beräkningen.
och får tyvärr hålla med dig.

Bl.a. därför jag tagit utbrottet på största allvar och flera gånger försökt förklara detta och hur lite vi egentligen vet om dödligheten och allvaret, men tyvärr inte lyckats.

Ditt bidrag kanske hjälper till att få dem som jämför utbrottet med "förkylnings-" och"influensavirus" innan vi vet mer, men redan nu kan se trenden, att förstå skillnaden.

Tar dessa beräkningar även hänsyn till mörkertalet? Eller baseras de endast på rapporterade fall?
Citera
2020-05-11, 17:01
Medlem
Melange5738s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gubbrora
För de som inte drabbas av en andra våg.

Givetvis kommer Sverige också att drabbas av en andra våg och Tegnells "flockimmunitet" är en hypotetisk pipdröm som inte gäller i verkligheten.
Citera
2020-05-11, 17:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Merwinna
Att inte rika skulle drabbas verkar konstigt. I alla fall var det många rika som blev smittade i första vändan - jag menar dom som hade råd att resa på vintersemester till italienska och österrikiska Alperna. Många rika är också överviktiga.

Kan det vara så, att de (verkligt) rika söker vård någon annanstans? På privatkliniker i Sverige - eller rentav något annat land?

Rika människor (överklassen som de brukade kallas) har generellt sett bättre hälsa, större friheter, och bättre allting än gräsrötterna. De rika har mkt space hemma, de har råd att isolera sig, jobba hemma osv. De har utbildning, de kan välja fritt, de är inte hänvisade till någonting särskilt. De måste ingenting.

Är det viruspanik i Stockholm kan de rika dra, och de kommer tillbaka när de vill. Det är inte ett dugg konstigt. Jag lovar och svär att ingen tät patient passerat mina ögon under våren. Och självklart kan de rikaste köpa sin egen vård.

Klart att de kan ducka för corona.

Att vara rik är att ha det så j-a mycket bättre Det är därför rika människor finns.
Citera
2020-05-11, 17:04
Medlem
LeeVans avatar
Tysklands rapportering om det kraftigt ökande R-värdet har inget stöd i deras egen officiella rapportering av nya fall.

Varför?
Citera
2020-05-11, 17:05
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Zaedrews
Men hur många mer döda kommer Grekland ha av självmord, folk som inte fått annan vård i tid osv. Sådant som kan fortsätta i åratal sett till konkurser.

Utöver att vi inte vet om det experter säger är sant. Dessa länder måste öppna upp och det kommer en andra våg. Då drabbas de hårdare. Men man får väl hoppas det finns vaccin/bot eller att viruset muterat till en mildare form då.

Har du en källa på att immunitet gäller vid en andra våg? Det finns ingen som helst säkerhet att flockimmunitet kommer att hjälpa vid en andra våg.
Citera
2020-05-11, 17:06
Medlem
Drullknulls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TonyDR
Belgien har runt 1,5 miljon mer befolkning än Sverige.
Testar tre gånger mer än Sverige.

Vi uppdaterar med antal döda per miljon invånare:

• Belgien: 751
  • Sverige: 322

Det går bra nu
Citera
2020-05-11, 17:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av futuro
En man 52 år i Belgien var en av de första att få Covid19 i landet. Han lades in på sjukhus, bekräftades genom test att han hade smittan. Sedan skrevs han ut. Idag testades han för antikroppar men hade inga. (Tre månader senare) och är mottaglig för att smittas igen.
(Källa: Flutrackers.com)
Forskarna antar att han inte var tillräckligt sjuk för att bilda bli immun, eller att immuniteten försvinner snabbare än vad man trodde.
Hittade följande tråd:
First Belgian corona patient appears to have no antibodies: "I was safe, I thought" - Mediareport.
Är det rätt tråd?

Senast redigerad av Hanna-Wigh 2020-05-11 kl. 17:12.
Citera
2020-05-11, 17:09
Medlem
LeeVans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av trazke
Vad är din teori till att smittspridningen saktar ned i Stockholm då?

Från sidlinjen.

Det är en säsongspåverkan som vi ser.
Citera
2020-05-11, 17:09
Medlem
Läste i Financial Times att ca 5% av de som dött (eller om det var inlagda på intensiven) i Sverige är Somalier. Det är förstås en överrepresentation i förhållande till hur många svenskar som är av somaliskt ursprung.
Kan tänka mig att det beror på kluster-smitta alternativt något med blodgruppen som kan vara mer mottaglig. Inte vet jag.
Citera
2020-05-11, 17:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Zaedrews
Låter illa. Men det är ju samma rapporter från Kina. Det här viruset verkar inte ge någon vidare immunitet. Inte likt SARS där det var två år i snitt. Om dessa rapporter stämmer kommer ju många länder tvingas lägga om taktiken totalt.

Vilka rapporter från kina?
Citera
2020-05-11, 17:11
Medlem
Zaedrewss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av wint3riscoming
Har du en källa på att immunitet gäller vid en andra våg? Det finns ingen som helst säkerhet att flockimmunitet kommer att hjälpa vid en andra våg.

Källa? Det kan du ju läsa själv! Att det finns de som tror på detta. Det är ju vad den svenska taktiken bygger på. Men ingen vet ju säkert. Rapporter från Belgien bl.a tyder ju på att det är mer eller mindre noll immunitet. Då sket sig ju den svenska taktiken ordentligt. Man får bara hoppas där att vid en eventuell andra våg har viruset muterat till en mildare form.
Citera
2020-05-11, 17:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JeffDavis
Nationalitet skulle jag också vilja veta. Hudfärg är bara intressant om det har med sjukdomen att göra om du frågar mig.

Men det handlade ju om just sjukdomen. Vad skulle det annars handla om?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in