2020-05-11, 15:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av assurbanipal999
Du får väl tro att folk sitter här och vill skapa oro. Men det är bara nåt du kommer fram till utan att ha belägg på det.
Man har dessutom förklarat i detalj varför man tycker Sverige gör fel. Men ändå är det enda svaret man får att man vill "skapa panik". Men det är ju så förnekare gör. De har inga argument så de går över till att flytta fokus eller kritisera debattören.

Att vänta med en utvärdering gör man när man gör bokslut och ser hur det gick för företaget.
Även då, tar man inte till lämpliga åtgärder när saker går åt helvete kommer det knappast hjälpa att räkna hur det gick under året.

Men visst. Enda utvärdering som är viktig för förnekare är att ekonomin inte
kollapsar. För det ska man vänta i maj 2021.
Vem fan bryr sig att en massa okända dör. Så tänker förnekare ju.

Lämpliga åtgärder enligt dig är att stänga ner samhället för att vänta o se om det kollapsar.
Citera
2020-05-11, 15:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av IMBILDEN
Okej - svårt att hänga med på vad alla skrivit eller inte skrivit i denna tråd minst sagt.

Min poäng är ändå den att väldigt många under 80 år dör i denna sjukdom. Vad gäller inlagda på IVA så blir i allmänhet inte 80 plusare det. De anses inte klara belastningen. Många under 50 blir också inlagda. Sedan om medel ligger på 52 eller 58 har inte jättestor betydelse för själva sakfrågan. Skiljer sig också säkert duktigt åt mellan olika regioner.
Från vad jag sett är det en liten procent av de avlidna som är under 50, ofta har dom andra sjukdomar med.
Citera
2020-05-11, 16:01
Medlem
Onlyplaydanutss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Waji
Är du förstånds handikappade eller är du bara för dum för ditt eget bästa??

Nu förklara jag för tredje gången för dig

Exakt det du skriver i fet text är det jag säger och har skrivit. Hade Sverige gjort rätt så hade vi inte haft 3250 döda utan max 250st. Ja det säger jag.

Sedan ger skriver jag varför. Jag hänvisar till https://tegnellcitat.se/ för att visa du hur fel han haft och det är pga av hans beslut vi ha så stora döda.
Jag grundar även 250 döda på att det är mindre än snittet för våra grannländer.
Lägger upp fakta och grund för det jag påstår gång på gång.

Jag svara och jag bevisar min tes och jag förklara verkligen mina grunder. Jag står fast och i mina inlägg så är jag kritiskt på alla fel Sverige gjort. Jag påstår också att hade vi haft riktiga tjänstemän och en regering som varit handlingskraftiga så hade vi inte haft de stora problem vi har i Sverige just nu.
Om någon journalist vill gräva och få fram Sveriges misslyckande och vad det beror på så är det ett smörgåsbord av fel man kan plocka.

Nu är det fjärde gången du får den info. Jag begär inte att du ska fatta men det är fortfarande svar på dina följdfrågor du skrivit till mig. Svårare än så är det inte

Ok så du tror att vi hade haft 24,7 döda / miljon människor.
3,7 x bättre än Danmark
1,6 x bättre än Norge
1,94 x bättre än Finland
Om vi hade gjort samma sak som dom, trots att vi helt uppenbart fick in mer smitta som spreds kraftigare innan 15e Mars än de andra länderna.
Du gillar inte fakta va ?

Om vi så hade stängt in varenda människa i ett eget rum efter 15e Mars hade vi inte haft under 250 döda.
Citera
2020-05-11, 16:01
Medlem
severustheemperors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sno
I januari sa Wallensten o två till läkare i tv att om pandemin skulle drabba Sverige då skulle svensk sjukvård inte klara av det.
Överläkaren som satt bredvid Wallensteen samt professorn var rörande överens.
Det skulle vara helt omöjligt med tanke på bristen av IVA-platser, personal etc.

Där ser man. Wallensteen vet inte ett skit! Han är som resten av FHM.

Sjukvården klarade/klarar ju inte av det. Titta på ålderfördelningen på de smittade.
Samt ålderfördelningen på de inlagda på IVA. Stenhård triage.

https://fohm.maps.arcgis.com/apps/opsdashboard/index.html#/68d4537bf2714e63b646c37f152f1392

https://platz.se/coronavirus/
Citera
2020-05-11, 16:03
Medlem
KnackeredVonAnkas avatar
Citat:
C-vitamin kan man äta säckvis.. därför säljs den dom influensavitamin.

Nej, man dör kanske inte, men mår dåligt.
Ja, jag säger ju att det är skillnad på fettlösliga och vattenlösliga vitaminer. C-vitamin är vattenlöslig varför du kissar ut överskottet, du blir inte förgiftad. D-vitamin ( bl a) är fettlöslig och samlas i kroppen. Om du får i dig för mycket D-vitamin kan du därför dö.
Citera
2020-05-11, 16:04
Medlem
gubbroras avatar
Citat:
Ursprungligen postat av assurbanipal999
Du får väl tro att folk sitter här och vill skapa oro. Men det är bara nåt du kommer fram till utan att ha belägg på det.
Man har dessutom förklarat i detalj varför man tycker Sverige gör fel. Men ändå är det enda svaret man får att man vill "skapa panik". Men det är ju så förnekare gör. De har inga argument så de går över till att flytta fokus eller kritisera debattören.

Att vänta med en utvärdering gör man när man gör bokslut och ser hur det gick för företaget.
Även då, tar man inte till lämpliga åtgärder när saker går åt helvete kommer det knappast hjälpa att räkna hur det gick under året.

Men visst. Enda utvärdering som är viktig för förnekare är att ekonomin inte kollapsar. För det ska man vänta i maj 2021.
Vem fan bryr sig att en massa okända dör. Så tänker förnekare ju.

Ingen har visat att Sverige gör fel. En mängd stollar och andra personer som utnyttjar pandemin för att skapa oro hittar på ett problem t.ex hur många som dött en viss dag eller under en utvald period. för att skapar oro över ett problem som inte finns. Oavsett vilken metod olika länder valt så kommer det att fortsätta att dö människor på grund av Coronaviruset.

Den strategi som kommer att visa sig vara framgångsrikast är den som lett lett till minst döda när allt är över. Vid ungefär lika dödstal är den bästa strategin den som har haft minst inverkan på samhället i övrigt. Har du något annat förslag på hur man utser "bästa strategi"?

Att gnälla över antalet döda vid ett visst datum under en pågående pandemi är i bast fall enfaldigt i sämsta fall fientligt för att skapa oro. Du får själv välja vilken kategori du vill tillhöra
Citera
2020-05-11, 16:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av taenok
Jaha? Och då är det ok?
Tror merparten av väljarna oavsett vad dom röstar på inte är insatta i alla detaljer eller är förda bakom ljuset.
Dom ansvarig bör också hållas ansvariga för det dom har åstadkommit.
Kan inte förstå din inställning med total ansvarsfrihet på såna lättvindiga grunder.

Vaddå ok? I ett demokratiskt samhälle enda sättet att påverka är att rösta. Om det inte finns ett alternativ för mitt missnöje - vem ska jag rösta på?

Och vilka är de ”ansvariga politiker” när alla har varit med o fattat beslut om nedskärningar i äldrevården?
Citera
2020-05-11, 16:05
Medlem
gubbroras avatar
Citat:
Då skulle de säga att Sverige hade tur..

Antagligen, för man får aldrig svar på den frågan
Citera
2020-05-11, 16:06
Medlem
MeggieClearys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av IMBILDEN
Det stämmer förstås. Såg nu att Aftonbladet hade skrivit lite konstigt också. Det gick att misstolka vilket jag gjorde. Det är fortfarande fler som insjuknar än de som dör.

Media vill gärna skrämmas. Bättre att hålla sej till fakta.
Citera
2020-05-11, 16:07
Medlem
Citat:
Ursäkta att jag är så känslokall. Men vi sparar ju pengar när 90% av de döda är gamla.
Hemskt ledsen, men jag kan ju inte ljuga..

I Finland ojar man nu att man har räddat gamlingar till ett pris på 20milj euro per levnadsår. Dessutom kostar de fortfarande pengar utöver detta - gör de lever ju.
Enda hoppet är att de dör fort.

Jag tror inte man ska oja sig över att människoliv räddas till för hög kostnad. Då kan man hamna i en väldigt obehaglig politisk position. Det man kan oja sig över är kanske att två människoliv skulle kunnat ha räddats istället för ett. Då får man visa hur många människoliv som gått till spillo i Finland. Jämföra överdödligheten i Finland jämfört med Sverige under 2020, och jag är övertygad att det kommer inte visa sig till Sveriges fördel. Tänk också på andra som drabbas på sikt, ex. kvinnor som inte fick sin mammografi under våren i Sverige, alla vårdköer som byggts upp, sjukvårdspersonal som sagt upp sig i protest, osv.
Citera
2020-05-11, 16:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Trolltestet
Fast att göra miljontals tester varje dag, är ju en omöjlighet idag. Kapaciteten finns ju inte.
Tack för att du bevisade tesen. Vi kunde skicka en gubbe till månen bara för att vi var nyfikna på att se om den verkligen är gjord av ost eller inte, men att köra lite fler enkla PCR-tester med syfte att rädda hundratusentals människoliv är "omöjligt".
Citera
2020-05-11, 16:09
Medlem
MeggieClearys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zaedrews
Det är ju hundratals på myndigheten. Sedan kan man såklart ana att det Tegnell anser det har extremt stor vikt. Men han är ju inte chef där. Sedan vet man ju inte vilken kultur som råder. Om övriga anställda där är för rädda att säga något utan bara håller med Tegnell. För de vill ha sina jobb kvar.

Ja det vore väldigt illa. Men nu är det många många andra som blir av med sina jobb.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in