2020-05-11, 15:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Blygdben
Nä om Åkesson hade varit statsminister had han och SD löst det här för länge sen.
Corona hade varit utrotad och vi hade haft 0 döda.
Ditt argument är i samma klass som de som hävdar att framtiden kommer att ge dem rätt, när nuet felar för dem.

Hoppas de läser och funderar över din "tes". Den är lika trovärdig som deras fantasi om framtiden?
Citera
2020-05-11, 15:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HejaFinland
Ja detta kan vara slutet för den traditionella "bio-filmen". Det finns nog fortfarande en sådan marknad för barnfilm, det är väl barnfilmer som varit de största kassa-succéerna på bio länge nu. Men Spindelmannen 32 blir nog en netflix-serie.

Ja biograferna idag känns lite som videobutikerna för 15 år sedan.

Dom hade fortfarande övertaget att man fick se det på en stor skärm men riktigt stora TV börjar ju även knapra in där.

Tänk Sverige en fredag, bio i kylan i Januari eller on-demanda senaste filmen billigare än vad 3-4 biljetter skulle kostat.

Netflix i all ära men just blockbustrarna har dom fortfarande bara på on-demand som jag aldrig orkat loda i, kanske nån härinne som vet?
Citera
2020-05-11, 15:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sno
Jag säger inte emot. Jo, det gör jag.
Men kan inte hänvisa till EU:s beräkningar/gissningar lika lite som Gieseckes.

Det finns ingen vettig anledning att tro att det skulle gå sämre för Sverige än resten av gänget.

Förutom då det du nämnde redan: att någon vill sprida oro för att tjäna pengar på det ryktet.

Vet du att Tegnell har pluggat just detta ämne? Inte bara de medicinska påföljder utan exempelvis ryktesspridning ekonomi etc som pandemins följd.

Vore intressant att göra en djupdykning i liknande ryktesspridning under andra pandemier. Vem blev rik på dem? 🤓

Min huvudhypotes är att det kommer varken gå sämre eller bättre för Sverige. Det grundar jag på de prognoser som görs och börsutvecklingen. Problemet med det är att vi har 5000 döda. Huvudargumentet för Sveriges strategi är att det inte är samhällsekonomiskt lönsamt att rädda människoliv med lockdown. Om lockdown räddar 1000 personer, men kostar 100 miljarder kronor, så blir det 100 miljoner kronor per räddat människoliv. Dessa pengar skulle då istället kunna satsats på sjukvården, och rädda fler liv. Om man däremot undviker lockdown och får 5000 döda som följd, men man får ändå inte mer resurser för att satsa på framtida sjukvård, så är det inte rationellt. För 0 kronor kunde man ha räddat 5000 liv - det är vansinne att inte göra det.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bum1
Fast äldrebonden i Norge är väl inte lika roliga överlag? Jag har fått uppfattningen om att de fungerar mer som sjukhus än kollektivboenden.

Hade bara vårdföretagen tagit ansvar och inte skickat anställda utan skydd att åka buss till sin arbetsplats för att sedan gå runt utan munskydd vid våra äldre så hade det här aldrig blivit ett problem.

Hade privata aktörer inom vård/omsorg varit förbjudna och vi istället bara haft äldreboenden i kommunal regi hade smittspridningen inte skenat iväg som det nu gjort. Privata aktörer tänker enbart på vinst och har varken kunskap eller intresse för säkerheten på deras boenden. Så ÄR det!
Citera
Medlem
gubbroras avatar
Citat:
Ursprungligen postat av assurbanipal999
För vi har ingen spåkula. Vi vet inte vad som händer 21 maj 2021.
Det kanske finns en vaccin. Det kanske finns bromsmedicin.
Dessa kanske har funnits ute i flera månader.
Och i alla andra länder där man valt att ha prio 1 att rädda andra människor, så kommer det tusentals, tiotusentals, hundratusentals att kunna fortsätta leva. Fast de hade dött om man valt samma självmordsstrategi som i Sverige.

I Sverige ackumulerar vi bara döda efter döda varje dag och varje vecka. Och det kommer pågå i många månader. Och man gör inte allt för att rädda liv.

I resten av världen försöker man se till att det ackumuleras så få döda som möjligt.
För man tror på framtiden. Att nåt bra kan hända.
Medan Sverige gav upp från första början.

Men är det inte värt att vänta tills vi vet utfallet innan vi gör en utvärdering. Du har fel när det gäller andra länders prioritering. I Europa och Nordamerika har prioriteringen varit att ge sjukvården en chans att hinna med för att rädda liv. Man har i stor utsträckning valt att införa någon form av relativt hård karantän. Denna har gällt under någon månad eller i vissa fall ytterligare några veckor.

Eftersom karantänen i en del falla har införts för att politiker ska visa sig handlingskraftiga så blir det problem med att öppna upp. Om en mycket liten andel av befolkningen har varit smittad kommer pandemin att fortgå under en lång tid tills man på något sätt uppnår flockimmunitet.

Sverige har kommit längre än dessa länder i detta fall då vi haft flera smittade. Det gör att vi har ett högre dödstal nu och andra länder kommer senare. Det kan innebära att länder som Spanien, Italien och Storbritannien kan få väldigt höga dödstal-

Viruset försvinner inte på grund av karantäner
Citera
2020-05-11, 15:34
Medlem
Wajis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Onlyplaydanuts
Och så börjar du prata om något annat och fortsätter att kalla mig dum.
Skäms du inte ?

Igen, såhär skrev du :

"Hade Sverige gjort rätt sedan 15 mars så skulle vi inte haft 3250 st döda utan kanske max 250 döda- Det är en skillnad."

Är det något du fortfarande står för ? eller menade du någonting annat än vad du skrev?

Är du förstånds handikappade eller är du bara för dum för ditt eget bästa??

Nu förklara jag för tredje gången för dig

Exakt det du skriver i fet text är det jag säger och har skrivit. Hade Sverige gjort rätt så hade vi inte haft 3250 döda utan max 250st. Ja det säger jag.

Sedan ger skriver jag varför. Jag hänvisar till https://tegnellcitat.se/ för att visa du hur fel han haft och det är pga av hans beslut vi ha så stora döda.
Jag grundar även 250 döda på att det är mindre än snittet för våra grannländer.
Lägger upp fakta och grund för det jag påstår gång på gång.

Jag svara och jag bevisar min tes och jag förklara verkligen mina grunder. Jag står fast och i mina inlägg så är jag kritiskt på alla fel Sverige gjort. Jag påstår också att hade vi haft riktiga tjänstemän och en regering som varit handlingskraftiga så hade vi inte haft de stora problem vi har i Sverige just nu.
Om någon journalist vill gräva och få fram Sveriges misslyckande och vad det beror på så är det ett smörgåsbord av fel man kan plocka.

Nu är det fjärde gången du får den info. Jag begär inte att du ska fatta men det är fortfarande svar på dina följdfrågor du skrivit till mig. Svårare än så är det inte
Citera
2020-05-11, 15:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hanna-Wigh
Ditt argument är i samma klass som de som hävdar att framtiden kommer att ge dem rätt, när nuet felar för dem.

Hoppas de läser och funderar över din "tes". Den är lika trovärdig som deras fantasi om framtiden?

Om du spelar monopol och har alla dina pengar kvar efter en halvtimme medan din motspelare knappt har ett öre men precis köpt upp de flesta gator samt satt hus och hotell.
Utropar du dig redan då till vinnare med mest pengar också efter halvtimmen
Citera
2020-05-11, 15:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Blygdben
= ironi och sarkasm.
Jag fattade det.
Citera
2020-05-11, 15:37
Medlem
Merwinnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kiya123
Stämmer det som sas igår på agenda SVT att 70% av de äldre som dör är dementa? ( inte förstår hygien och regler)

Det kan mycket väl stämma. Jag avundas verkligen inte dom som arbetar på demensboende nu i det här läget; det är tillräckligt svårt utan en pest som går runt.

De dementa går in till varandra, man kan inte stoppa dem, det går inte att vakta på dem hela tiden. Dessutom får man enligt lag inte låsa in dem på deras rum (det handlar ju inte om en sluten psykavdelning eller ett fängelse), eller ens på avdelningen. Många demensboenden låser in dem på avdelningen ändå, genom att ha en kod som man måste knappa in för att komma ut genom ytterdörren. Koden finns någonstans i den boendes rum, t.ex. i en pärm eller på en dekal uppsatt någonstans - men eftersom dessa boende är just dementa, så förstår de inte längre detta, eller glömmer i alla fall bort koden innan de når ytterdörren... (True story och väldigt sorgligt, samtidigt som man inte har något val.)

Men låsa in dem i deras rum får man inte göra, där går verkligen gränsen. Så sannolikt springer (eller rullar) alla som kan förflytta sig själva runt hela dagarna och smittar varandra hej vilt...
Citera
2020-05-11, 15:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TAD2
Hade Sverig haft samma organisation av äldrevård som Norge skulle vi SJÄLVKLART ha lägre siffror.

I Norge är det 219 personer som dött.
Vi säger att ingen i Norge dog i äldreboende (inte sant förstås, men vi låtsas).

I Sverige är det 3279 som dött.
Det krävs att det i Sverige är ca 2 500 som dött i äldreboende.

Det sägs att cirka hälften dog i äldreboende.
Så det finns åtminstone över tusen som dött utanför äldreboende.

Hur man hanterat detta i äldreboende har inte bara att göra med organisationen.
Det har att göra främst med slapphet som kännetecknat Sveriges strategi från början.
Det tog lång tid innan man förbjöd besöken på äldreboende. Precis som man fortsatte underskatta viruset och man forsätter göra det.

Å andra sidan, vad är det som är konstigt. Siffror hit och siffror dit.
Sverige har ALDRIG gjort nåt eller sagt nåt som tyder på att man vill spara så många liv som möjligt.
Och det vi ser idag är ju konsekvensen av strategin.

Det finns och det kommer finnas tusentals liv som kunde räddats men som inte räddats.
Och enda anledningen till detta är att Sverige ALDRIG haft som prio 1 att rädda liv.

Sen lan du ta fram vilken statistik du vill.
Det finns en grundläggande bugg i det hela.
Det går inte att säga att man hade klarat sig bättre ifall si och ifall så.
För det behovet har ju aldrig funnits.

Sverige har och kommer fortsätta ha en massa mer döda än alla andra länder.
En massa personer som kunde räddats men som inte gjort något jätte aktivt för att rädda.

Det enda Tegnell, Giesecke och random förnekare kan hoppas på är att det börja dö som flugor i länder som öppnar.
Men hoppet påverkar inte verkligheten.

I Kina, den första som drabbats, fanns idag 17 nya fall. Med en befolkning på över en miljard.
Och random förnekare börjar jubla föra tt smittan är igång igen där.
Det motsvarar ju 0,000001 personer i Sverige som hade smittats efter lockdown.

Det innebär att det finns redan signaler på att länder som öppnar upp inte kommer få nån enorm spridning.
Och skulle det finnas signaler till det kommer de flesta av dessa länder att stänga in sej igen.
De vet redan hur man gör.

Men Sverige kommer aldrig stänga ner.
Det kommer döda tusental personer varje månad.
Och väldigt många av dessa kunde ha räddats.
Men man gör inte det.

Man har valt att låta individualismen regera.
Citera
2020-05-11, 15:42
Moderator
Chantres avatar
Citat:
Ursprungligen postat av IMBILDEN
Intressant att nu fler dör än vad som rapporteras insjuknade. Jag undrar varför de ens genomför dessa pressträffar och rabblar siffror som helt uppenbart har en sådan bristande fullständighet att den blir helt värdelös.
Nu är det ju inte så att du dör sekunden efter att du har konstaterats med Corona.

Låga tal med insjuknande leder efter några veckor till lägre dödsantal.
Citera
2020-05-11, 15:42
Medlem
HejaFinlands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Africanized
Ja biograferna idag känns lite som videobutikerna för 15 år sedan.
Dom hade fortfarande övertaget att man fick se det på en stor skärm men riktigt stora TV börjar ju även knapra in där.
Tänk Sverige en fredag, bio i kylan i Januari eller on-demanda senaste filmen billigare än vad 3-4 biljetter skulle kostat.
Netflix i all ära men just blockbustrarna har dom fortfarande bara på on-demand som jag aldrig orkat loda i, kanske nån härinne som vet?

Många går på bio även för att "komma ut". Det är lite socialt så där. Men om biografen är full med förortsungdomar som beter sig som om de var 5 år gamla så blir det inte så kul längre. Och till skillnad från femåringarna kan man inte säga till dem för då är man en svennehora och blir hotad med våldtäkt.

Ja priset har blivit för högt också.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in