2020-05-11, 15:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Maharaja79
Ok, då kan vi låta en robot räkna ut vilka beslut som är bäst. Den kanske beslutar att det mest effektiva är att låta 100.000 dö direkt nu i covid, så att det är överstökat. Den kanske föreslår att man sätter dem i läger också, med en armbindel runt armen, så det blir lättare att sortera dem.

Sedan kanske den övergår till att beräkna att det bästa rent logiskt sett skulle vara att minska befolkningen i Sverige med 4 miljoner människor till, som inte bedöms maximalt effektiva för samhället.

Din strategi verkar svinbra.....

Citat:
Ursprungligen postat av trazke
Tack för ett bra exempel på ett ologiskt, känslostyrt, hysteriskt svammelinlägg.

Jag följde bara logiken i ditt påstående.

Tack själv 🙏 för att du verkligen visar på hur det är när en person inte vågar stå fullt ut för konsekvenserna som dennes åsikter leder till. Eller ej har förmåga att se konsekvenserna.

Det påminner om när AT uttryckte "Dödstalen kom som en överraskning".
Senast redigerad av Maharaja79 2020-05-11 kl. 15:27.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sno
Blev du lika förbannad förra året? Och året innan? Samt året innan dess?
Nu frågade du inte mig, men jag har varit arg på äldrevården inklusive hantering av personalen i många år nu.
Men du har ignorerat problemen tidigare likt du relativisera alla dödsfall i covid-19 nu?
Citera
Medlem
Onlyplaydanutss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Waji
Du är fan i mig dummare än Snälltåget

https://tegnellcitat.se/

Redan 16 januari börjar man intervjua Tegnell. Allt han säger och gör påverkar Sverige och det är därför vi har så många döda som vi har. Förnekelse och total avsaknad om verklighet. Hade det varit någon annan myndighet så hade man sparkat och hängt ut han som ansvarig. Men i Sverige skyddar man.

15 mars då vi noterar första döda personen och redan där kunde man agerat för Tegnell misstag tidigare men det gjorde man inte. Men det gjorde våra grannländer och där av hur det ser ut just nu.
Och så börjar du prata om något annat och fortsätter att kalla mig dum.
Skäms du inte ?

Igen, såhär skrev du :

"Hade Sverige gjort rätt sedan 15 mars så skulle vi inte haft 3250 st döda utan kanske max 250 döda- Det är en skillnad."

Är det något du fortfarande står för ? eller menade du någonting annat än vad du skrev?
Citera
2020-05-11, 15:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Proofred
Jag håller med om att denna typ av prognoser är väldigt osäkra. Men det finns inget som tyder på att Sveriges ekonomi kommer gå bättre. En bra indikator är börsen. Börsen i Sverige har inte gått bättre än andra länder. Börsen är antagligen den bästa prognosmakaren, slår även de främsta experterna. Anledningen är enkel. Om någon är bättre än börsen och säger startar än aktiefond med viss avgift, och andra kommer följa efter, men då kommer börsen att anpassa sina nivåer efter det. Experter är därför inte bättre att förutsäga utvecklingen än andra, det finns mycket forskning till stöd för just det. Om Giesecke verkligen var en sådan god spåmakare som vissa tror, då skulle han kunna sätta upp ett investmentbolag och bli mångmiljardär om ett år. Om man ex. tror att Norge får lika många döda som Sverige inom ett år, så finns det utrymme för ett medicinföretag att göra vinst på en sådan information. Det borde flockas investerare runt Giesecke i nuläget. Många tror på Giesecke okritiskt, men skulle de verkligen vara beredda att säga satsa 100000 kronor i hans investmentbolag om han bildade ett sådant? Det blir en annan sak när det handlar om ens egna pengar.

Jag säger inte emot. Jo, det gör jag.
Men kan inte hänvisa till EU:s beräkningar/gissningar lika lite som Gieseckes.

Det finns ingen vettig anledning att tro att det skulle gå sämre för Sverige än resten av gänget.

Förutom då det du nämnde redan: att någon vill sprida oro för att tjäna pengar på det ryktet.

Vet du att Tegnell har pluggat just detta ämne? Inte bara de medicinska påföljder utan exempelvis ryktesspridning ekonomi etc som pandemins följd.

Vore intressant att göra en djupdykning i liknande ryktesspridning under andra pandemier. Vem blev rik på dem? 🤓
Citera
2020-05-11, 15:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av assurbanipal999
UK har 30 tusen döda hittills. Vet inte vad de kom fram till, men tror det var typ ett par hundratusen i UK.
Det där studiet bekräftade bara något som alla med sunt förnuft kan själva komam fram till.
Enda sättet att minska antal döda är att minska möjligheten att smittan sprids.
Och lockdown är bästa sättet att minska det. Finns knappt nån normal människa som kan säga emot det.

Vad de räknade för SVerige är ganska ointressant. De räknade troligtvis ifall man inte hade gjort nånting alls.
Men i Sverige har man gjort en del saker. Och samtidigt är det en massa folk som säjlva undviker att leva som normalt.

Men hade Sverige följt samma linje som de andra skandinaviska länder ahde det SJÄLVKLART blir extremt färre döda per 11 maj 2020.
Ingen kan säga emot det.
Jo, förutom rena förnekare. För det finns annars ingen normal människa som kan tro att Sveriges sämsta resultat beror bara på otur.

Hade Sverig haft samma organisation av äldrevård som Norge skulle vi SJÄLVKLART ha lägre siffror.
Citera
2020-05-11, 15:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av gubbrora
Varför är antalet döda 11 maj 2020 mer intressant än antalet döda 11 maj 2021?

För vi har ingen spåkula. Vi vet inte vad som händer 21 maj 2021.
Det kanske finns en vaccin. Det kanske finns bromsmedicin.
Dessa kanske har funnits ute i flera månader.
Och i alla andra länder där man valt att ha prio 1 att rädda andra människor, så kommer det tusentals, tiotusentals, hundratusentals att kunna fortsätta leva. Fast de hade dött om man valt samma självmordsstrategi som i Sverige.

I Sverige ackumulerar vi bara döda efter döda varje dag och varje vecka. Och det kommer pågå i många månader. Och man gör inte allt för att rädda liv.

I resten av världen försöker man se till att det ackumuleras så få döda som möjligt.
För man tror på framtiden. Att nåt bra kan hända.
Medan Sverige gav upp från första början.
Citera
2020-05-11, 15:25
Medlem
HejaFinlands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Boxer123
Skulle inte förvåna mig om Netflix, Disney, Apple eller Amazon tar över stafettpinnen.

Ja detta kan vara slutet för den traditionella "bio-filmen". Det finns nog fortfarande en sådan marknad för barnfilm, det är väl barnfilmer som varit de största kassa-succéerna på bio länge nu. Men Spindelmannen 32 blir nog en netflix-serie.
Citera
2020-05-11, 15:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Moentos
Tusind tak for dine tanker.

Livsbekræftende at der trods alt findes sund fornuft i Sverige.
Varför är det sunt förnuft att gå emot expertmyndigheten som man bland annat har gjort i Norge? Förklara det.
Citera
2020-05-11, 15:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KnackeredVonAnka
Se inlägget ovan, visst finns de som tycker att det är bra.

Det finns olika sätt att ta itu med smittspridningen. Men ifall det gick att bli av med den helt och hållet så har jag svårt att tro att någon skulle välja bort den möjligheten såvida de inte är sadister.
Citera
Medlem
Bum1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TAD2
Hade Sverig haft samma organisation av äldrevård som Norge skulle vi SJÄLVKLART ha lägre siffror.

Fast äldrebonden i Norge är väl inte lika roliga överlag? Jag har fått uppfattningen om att de fungerar mer som sjukhus än kollektivboenden.

Hade bara vårdföretagen tagit ansvar och inte skickat anställda utan skydd att åka buss till sin arbetsplats för att sedan gå runt utan munskydd vid våra äldre så hade det här aldrig blivit ett problem.
Citera
Medlem
Nu så här halvvägs in i pandemin är jag jäkligt stolt att vara svensk och stolt över den svenska modellen. Dock är jag förfärad över stofilen Carl Bildht och fragmentiseringen i äldrevården.
Citera
2020-05-11, 15:29
Medlem
Stämmer det som sas igår på agenda SVT att 70% av de äldre som dör är dementa? ( inte förstår hygien och regler)
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in