Citat:
Ursprungligen postat av
karlkula12
Oj, det var mycket ordbajseri om massa irrelevant trams. Men jag vill svara på att du nog får glömma det där med "rena länder". När livet återgår till någon form av normalitet kommer spridningstakten öka vilket vi redan sett i Tyskland. Deras R tal har gått upp. Detta är någonting vi kommer att få se i större delen av Europa, framförallt de större länderna. Innan ett vaccin kommer viruset blossa upp igen. En annan poäng är att att "rena länder" inte kommer falla väl in bland topparna i EU. Menar du på allvar att exempelvis Frankrike och Tyskland skulle ha utbyte med varandra medans Spanien vid en potentiell inhemsk spridning skulle ställas utanför detta? Tack och godnatt EU i så fall.
Mindre smittfria länder, typ dem i Baltikum kommer, kommer dock ha betydligt lättare att kväva smittan än de största och folkrikaste länderna, så dem kan dock tänkas öppna upp för varandra och ha turism sinsemellan.
Det är defaitismen som jag irriterar mig på, och jag tror den kulturen drabbar Sverige återkommande i olika kriser. Detta är förstås inte avgörande för argumentet, så låt oss gå tillbaka till dessa. R-talet kommer gå upp och ned runt 1 i dessa länder, ända tills viruset är helt utrotat. Jag tror att fler länder kommer kunna göra det under sommaren, när potentialen för spridning minskar (ljus, värme, osv påverkar, vi vet dock inte hur mycket). Dessutom kommer testkapaciteten att expandera enormt, vilket ger möjlight att alltmer lätta på restriktionerna utan att R-talet behöver gå upp över 1. Det gäller dock att Sverige ökar sin testkapacitet, och där ligga vi efter många fattiga länder. Här är defaitismen och fatalismen dock verkligen ett hinder. För Sveriges del, antag att du testar hela befolkningen varannan vecka, och att kostnaden per test är 100 kronor. Det blir 2 miljarder kronor per månad, 24 miljarder SEK på ett år, mycket, men ändå mycket billigare än lockdown. Detta kan kombineras med appar för smittspårning. Blir mycket jobbtillfällen. Även om inget vaccin kommer, så kan vi fortsätta så i åratal, och kostnaden för testet kanske sjunker ännu mer (typ till 10 eller 1 krona per test). Island och Sydkorea visar tydligt hur ökad testkapacitet kan vara avgörande, och bara de närmaste månaderna kommer teknologin att utvecklas ännu mer - det kallas för stordriftsfördelar, och är ett välkänt ekonomiskt fenomen (solenergi är ett annat bra exempel).