2020-05-11, 13:49
Medlem
crisscrosss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gefundenes F
Det var inte "på väg ner" som du skrev tidigare. Utan att vi vara på de normala nivåerna. Tegnell trollens trovärdighet är obefintlig.
Ja, vi är det nu. Kommer synas nästa vecka då vi får siffror från SCB igen. Syns även på euromomo att vi är på väg ner mot normala nivåer. Sluta särskriva förolämpningar.
Citera
2020-05-11, 13:50
Medlem
HejaFinlands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av crisscross
Uppsala, Östergötland har ungefär samma antal rapporterat döda som förra måndagen. Allt hänger på om Stockholm minskat mer än Göteborg ökat. Blir nog ungefär som förra måndagen, dvs ca 90 avlidna och det gråa fylls på här:
https://adamaltmejd.se/covid/

Intressant graf
Citera
2020-05-11, 13:51
Medlem
Merwinnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AusnahmeMensch
Ska du tvinga alla arbetsplatser att fördela sig jämnt över landet? Eller ska du tvinga alla att bo i storstäder där de flesta arbetsplatserna finns? Bilen är den lille mannens bästa vän.

Det går att bosätta sig närmare arbetsplatsen även på en liten ort. Det går även att pendla med buss. (Sedan fattar jag också, att det finns undantagsfall där det inte går, och där det är rimligt att det måste få vara så. Tänker främst på jordbrukare nu.) Men nu pratade vi ju om folk som redan reser med kollektivtrafiken, men som kanske har börjat fundera på att köpa egen bil för att de är rädda för smittan. Det är DOM som kan hindras, om de nu får uppleva att det är tryggt att åka med kollektivtrafiken.

(Buss- och tågbolagen - kanske båtar i kollektivtrafik också, typ Waxholmsbåtarna? - ska nu få stöd från samhället, så att de kan upprätthålla lönsamheten med normal tidtabell, trots att det blir mycket färre resenärer per tur. Vilket samtidigt minskar risken för den enskilde resenären att bli smittad med corona.)
Citera
2020-05-11, 13:51
Medlem
HGs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Chantre
Ny data från Google visar att skåningarna under sista veckan i april började återvända till restauranger, kaféer och butiker. Och att skåningarna hittills under coronapandemin fortsatt att röra sig friare än både landet som helhet och hårt drabbade Stockholm.

https://www.sydsvenskan.se/2020-05-10/sa-har-corona-stannat-sverige-men-nu-vander-vi-ater-till

Ändå sjunker siffrorna i Skåne. Märkligt.

Dessutom att talen har varit låga under hela perioden, trots att vi rör oss mer bland folk än stockholmare.

Kanske drabbades Stockholm av en COVID-19 mutation som var aggressivare än den som finns i Skåne?
Citera
2020-05-11, 13:52
Medlem
Onlyplaydanutss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TonyDR
c19.se säger redan +13 döda och +100 fall
får se vad Folkhälsomyndigheten säger 14 00.
Runt 84 skulle jag gissa på.
Citera
Medlem
KnackeredVonAnkas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Honeyfly
Folkhälsomyndighetens generaldirektör Johan Carlson blev förvånad när han insåg hur illa rustad man var inom äldreomsorgen.
https://www.expressen.se/nyheter/coronaviruset/carlson-anmarkningsvart-hur-daligt-rustad-aldrevarden-var/

Han glömde att nämna hur personalen vid äldreboenden tvingats jobba utan skyddsutrustning, men det är väl bara en petitess i sammanhanget?
Det är högst anmärkningsvärt att en expertmyndighet inte har koll på detta utan kör på med en linje vilken har fått förödande konsekvenser för våra äldre.

Det har ju varit känt sedan mycket lång tid hur förhållandena på äldreboenden samt hemtjänst fungerat, eller rättare sagt inte fungerat.

Hur i hela världen kunde FHM missa detta?!
Citera
Medlem
santos_devilles avatar
Citat:
Uppsala, Östergötland har ungefär samma antal rapporterat döda som förra måndagen. Allt hänger på om Stockholm minskat mer än Göteborg ökat. Blir nog ungefär som förra måndagen, dvs ca 90 avlidna och det gråa fylls på här:
https://adamaltmejd.se/covid/

Bra graf, det blir nog lite mini musikfestivaler i sommar
Citera
Bannlyst
Citat:
Ja, vi är det nu. Kommer synas nästa vecka då vi får siffror från SCB igen. Syns även på euromomo att vi är på väg ner mot normala nivåer. Sluta särskriva förolämpningar.

Om man tycker att 50% mer är normala nivåer så har man ett allvarligt fel med att förstå sig på verkligheten.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av karlkula12
Oj, det var mycket ordbajseri om massa irrelevant trams. Men jag vill svara på att du nog får glömma det där med "rena länder". När livet återgår till någon form av normalitet kommer spridningstakten öka vilket vi redan sett i Tyskland. Deras R tal har gått upp. Detta är någonting vi kommer att få se i större delen av Europa, framförallt de större länderna. Innan ett vaccin kommer viruset blossa upp igen. En annan poäng är att att "rena länder" inte kommer falla väl in bland topparna i EU. Menar du på allvar att exempelvis Frankrike och Tyskland skulle ha utbyte med varandra medans Spanien vid en potentiell inhemsk spridning skulle ställas utanför detta? Tack och godnatt EU i så fall.
Mindre smittfria länder, typ dem i Baltikum kommer, kommer dock ha betydligt lättare att kväva smittan än de största och folkrikaste länderna, så dem kan dock tänkas öppna upp för varandra och ha turism sinsemellan.

Det är defaitismen som jag irriterar mig på, och jag tror den kulturen drabbar Sverige återkommande i olika kriser. Detta är förstås inte avgörande för argumentet, så låt oss gå tillbaka till dessa. R-talet kommer gå upp och ned runt 1 i dessa länder, ända tills viruset är helt utrotat. Jag tror att fler länder kommer kunna göra det under sommaren, när potentialen för spridning minskar (ljus, värme, osv påverkar, vi vet dock inte hur mycket). Dessutom kommer testkapaciteten att expandera enormt, vilket ger möjlight att alltmer lätta på restriktionerna utan att R-talet behöver gå upp över 1. Det gäller dock att Sverige ökar sin testkapacitet, och där ligga vi efter många fattiga länder. Här är defaitismen och fatalismen dock verkligen ett hinder. För Sveriges del, antag att du testar hela befolkningen varannan vecka, och att kostnaden per test är 100 kronor. Det blir 2 miljarder kronor per månad, 24 miljarder SEK på ett år, mycket, men ändå mycket billigare än lockdown. Detta kan kombineras med appar för smittspårning. Blir mycket jobbtillfällen. Även om inget vaccin kommer, så kan vi fortsätta så i åratal, och kostnaden för testet kanske sjunker ännu mer (typ till 10 eller 1 krona per test). Island och Sydkorea visar tydligt hur ökad testkapacitet kan vara avgörande, och bara de närmaste månaderna kommer teknologin att utvecklas ännu mer - det kallas för stordriftsfördelar, och är ett välkänt ekonomiskt fenomen (solenergi är ett annat bra exempel).
Citera
2020-05-11, 13:54
Medlem
virvelbaggs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TonyDR
Sveriges, Norge, Danmark, Finland, Islands grafer för döda/befolkning
https://i.imgur.com/p71F5aj.png

Döda/befolkning
Sverige
319
Danmark
91
Finland
48
Norge
40
Island
29
Ja, det är verkligen helt sjukt. Island och Norge hade ju vid en tidpunkt mer smittade en oss i förhållande till folkmängd om jag inte har fel.
Ska du våga dig på en gissning idag? Jag skulle kunna gissa på 80-90, men jag har nästan alltid fel.
Citera
2020-05-11, 13:55
Medlem
KnackeredVonAnkas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Genderbender
Du tänker på melanin. Melatonin aktiveras tvärtom av mörker varför man har högst nivåer av hormonet under sömnen.
Ja, jag kom på det sen men då kunde jag inte ändra i inlägget. Tack 🙋🏼‍♀️
Citera
2020-05-11, 13:55
Medlem
santos_devilles avatar
Skåne: +19 bekräftade nya fall +0 döda

Och detta trots att Google visat att vi rört oss ungefär som innan covid-19 plus alla danskar som nu har vallfärdat till våra uteserveringar, restauranger och köpcentrum.

Nästa våg bör Stockholm låta oss styra rodret, vi kan det här med social distansering och god hygien
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in