2020-05-11, 10:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Cameltotem
Jaa den klassiska, du kan inte köpa botten.

Jag blankade och fortsatte då ALLA trodde att de skulle fortsätta neråt. FED kom in och köpte för triljarder dollar, markanden sköt upp till vad den är idag.
varför kan man inte köpa när den sjönk ? vad gjorde andra då när folk sa nu ska man köpa för rea pris ?
menar du att apple låste sin aktie eller är det regel att man inte får köpa när aktien rasade till 223 dollar ? du får gärna vara ärlig och förklara då jag inte kan något om akiter)
Citera
2020-05-11, 11:22
Medlem
CelenoIIs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RR-
varför kan man inte köpa när den sjönk ? vad gjorde andra då när folk sa nu ska man köpa för rea pris ?
menar du att apple låste sin aktie eller är det regel att man inte får köpa när aktien rasade till 223 dollar ? du får gärna vara ärlig och förklara då jag inte kan något om akiter)
Du kan köpa när du vill men du vet ju inte att det är botten förrän i efterhand.

Såvida du inte har en tidsmaskin.
Citera
2020-05-11, 11:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av CelenoII
Du kan köpa när du vill men du vet ju inte att det är botten förrän i efterhand.

Såvida du inte har en tidsmaskin.
det handlar inte så mycket om botten för mig utan att den sjönk i så pass många procent att man gör stor vinst när den återhämtar sig till den stabila nivån som var på 310 dollar... alltså från 224-310 är drygt 70% vinst som man missade nu då bara för att man är för bla osäker för att gå till avanza, öppna konto och föra över pengar och köpa aktien för halv miljon men sen vet jag inte heller vad skatten blir på vinsten och hur det ska redovisas och när.. så det är mycket man inte vet om aktier som gör att man går miste om enorma vinster istället för att ha pengarna på kontot utan investering pga noll ränta..
Citera
2020-05-11, 12:28
Medlem
Surtrutens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Myketowers
Du vet att Nasdaq och S&P är nu på plus year to date va? Vid vilka siffror kommer du gå in igen?
Jag har inte så långt kvar till pension så jag är försiktig, kanske för försiktig.
Även ålder är ju en parameter för när man bör gå in och ut.

Jag tror inte att kursfallet i mars var en engångsföreteelse. Så länge det inte finns vaccin eller bra medicin kan det hända igen.

Det är därför jag tror att TS alternativ A (gå in på längre sikt) är onödigt tidigt.
Just nu är det ju surt att inte ha gått in stort igen, men det får jag, och säkert andra, leva med.
Eftersom det inte är så långt kvar till pension så tycker jag det är bättre att ha det man har än att hoppas på mera och förlora.

Lite swingtrade funkar bra, men jag vill inte satsa tillräckligt mycket för att det ska bli särskilt mycket pengar. Jag ser det mest som "träning".

Swingtrade är fö. TS andra fråga, vilka aktier/instrument är bra för det.
Jag har mest gått på känsla och läst på om bolag och branscher där känsla uppstått. Även de misslyckade satsningarna har inte blivit katastrof eftersom vi haft uppgång på börsen.
Citera
2020-05-11, 13:19
Medlem
Haddock93s avatar
Någon som har tips på väldigt stabila svenska och utländska bolag som kan vädra stormen och en långvarig nedgång i ekonomin som är depressionsliknande (om inte kommer bli värre är frågan).

Vill ha lite bolag man kan fynda nu när nästa våg ner troligtvis kommer.
Citera
2020-05-11, 13:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Haddock93
Någon som har tips på väldigt stabila svenska och utländska bolag som kan vädra stormen och en långvarig nedgång i ekonomin som är depressionsliknande (om inte kommer bli värre är frågan).

Vill ha lite bolag man kan fynda nu när nästa våg ner troligtvis kommer.
Clemondo Group och sinch har varit ”vinnarna” under coronakrisen. Tror att clemondo group kommer att fortsätta gå upp.
Citera
2020-05-11, 13:49
Medlem
Haddock93s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kolex
Clemondo Group och sinch har varit ”vinnarna” under coronakrisen. Tror att clemondo group kommer att fortsätta gå upp.

Kollade lite snabbt på Clemondo och aktien har rusat rejält så frågan är om den inte är rätt dyr just nu, dock förstår jag varför den rusat.

Kan dock vara ett perfekt fynd om vi får ett annat ras och den blir billigare, rengöringsmedel kommer nog vara efterfrågat flera år framöver.
Citera
2020-05-11, 15:20
Medlem
Surtrutens avatar
Jag har tidigare skrivit om att jag passat på att köpa fonder till barnbarnet (2½ år) i länder och branscher som jag tror har framtiden för sig, på väldigt lång sikt alltså.

Ett alternativ på medellång sikt är att köpa aktier i investmentbolag, där får man "gratis" förvaltning som jag ser det. Sedan är många rätt lågt värderade tycker jag.
Jag tycker man kan gå in även om man är lite orolig för ytterligare fall framöver eftersom det är på lie längre sikt, det har i alla fall jag gjort.

Fördelningsförslag för några investmentbolag med rätt bra substansrabatt.
30 - 50 % Investor
20 - 30 % Industrivärlden
10 - 20 % Kinnevik (Edit: Lite sent kanske? Vänta på ny nedgång?)
5 - 15 % Svolder
5 - 15 % Traction (En chansning, har gott om likvida medel.)
Senast redigerad av Surtruten 2020-05-11 kl. 15:31.
Citera
2020-05-11, 15:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TakeYouOnACruise
Jag är verkligen ingen expert, jag sålde allt efter den första corona dippen då börsen tog fart igen för att sedan sjunka rejält - Jag kommer avvakta.

Du vill ju egentligen inte sälja när den dippar, utan då handlar du. sälj högt och köp billigt
Citera
2020-05-11, 16:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Haddock93
Kollade lite snabbt på Clemondo och aktien har rusat rejält så frågan är om den inte är rätt dyr just nu, dock förstår jag varför den rusat.

Kan dock vara ett perfekt fynd om vi får ett annat ras och den blir billigare, rengöringsmedel kommer nog vara efterfrågat flera år framöver.
Ja, handspriten har en stor efterfrågan. Så jag tror att aktien kommer bara att gå upp. Blir det en krasch så kommer jag köpa mer.
Citera
2020-05-11, 16:46
Medlem
Tror ni verkligen på en andra våg? Och vad för aktier tror ni är värt att köpa för väldigt kortsiktigt just nu när börsen återhämtar sig?
Citera
2020-05-11, 18:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kiwin00
Tror ni verkligen på en andra våg? Och vad för aktier tror ni är värt att köpa för väldigt kortsiktigt just nu när börsen återhämtar sig?

”Väldigt kortsiktigt” skulle jag inte köpa någonting, för det låter nämligen inte som ett riskkapital i mina öron. Du, vet den klassiska om pengar man inte har råd att förlora. Tråkigt svar, men jag trejdar inte heller. Investerar bara.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in