2020-05-10, 23:56
Medlem
outoftheblues avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rad-i-Kalle
Det fetade: Floskelbingo för låtsasintellektuella.

Eller annars har de koll. Varför skulle det vara omöjligt? Bara för att du vill att de ska ha fel behöver de nödvändigtvis inte ha det ...
Borde dom inte fråga sig själva om det är rimligt?
Citera
2020-05-10, 23:57
Medlem
RoyalTrashs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CurbinDill
Och om det inte finns tillgängligt?

Här har du lite info:

https://www.helhetshalsa.se/vanliga-fragor/d-vitamin-i-mat/
Citera
2020-05-10, 23:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av stroke99
Då måste du ev. skaffa kosttillskott, röra dig ute bland folk och riskerar att ta på dig munskydd som gör att du tenderar att ta dig oftare i ansiktet och smittas.

Rör mig utomhus dagligen utan munskydd. Går och handlar i butiker, promenerar omkring på stan. Folk verkar glada och friska. Jag fortsätter också att vara glad och frisk. Vilket får mig att tro att det inte är så farligt som det verkar för vissa. Såvida man inte tillhör en riskgrupp.
Citera
2020-05-10, 23:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av urgt
Misstänker att den mesta av oron hos äldre kommer av att en (speciellt för dom) dödlig farsot går runt, och att de mår bättre i våra grannländer.

Tror jag ännu inte mött en enda äldre som faktiskt vart orolig att smittas av denna sjukdom. Dessutom ser man ofta rullator-race när man vandrar ut på stan här i Stockholm.
Spontant tror jag faktiskt yngre nojjar sig betydligt mer då vi tar del av internationella rapporter mer frekvent samt även alternativa medier på nätet.
Mina fördomar gör gällande att äldre inte tar del av dessa alternativa fakta på samma sätt som yngre, utan där är SVT/SR och på sin höjt Aftonbladet fortsatt herre på täppan.
Citera
2020-05-10, 23:58
Medlem
LeeVans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ikea-Kamprad
Nu jävlar.

The US government’s medical research arm is preparing the ground for Covid-19 “human challenge trials” that would deliberately infect healthy volunteers with coronavirus, as part of efforts to accelerate work on the development of a vaccine.

https://www.ft.com/content/0e7f1aff-9323-4d82-93ff-bbc5c20514d0

På frivillig basis tycker jag det är helt rätt. Men ersättningen för risktagandet skall stå i proportion till ”nyttan” för nationen / nationer.
Citera
2020-05-10, 23:59
Medlem
När är vi uppe i 4000 döda tror ni?
Citera
2020-05-11, 00:01
Medlem
urgts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av karlkula12
Tror jag ännu inte mött en enda äldre som faktiskt vart orolig att smittas av denna sjukdom. Dessutom ser man ofta rullator-race när man vandrar ut på stan här i Stockholm.
Spontant tror jag faktiskt yngre nojjar sig betydligt mer då vi tar del av internationella rapporter mer frekvent samt även alternativa medier på nätet.
Mina fördomar gör gällande att äldre inte tar del av dessa alternativa fakta på samma sätt som yngre, utan där är SVT/SR och på sin höjt Aftonbladet fortsatt herre på täppan.

Det stämmer inte för mina far- och morfäldrar i alla fall. Sen finns det så klart folk som har svårt att ta saker på allvar i alla åldersgrupper dock.

Tror det är samma personlighetstyp som kan ses flinandes på bilder från flodvågskatastrofen några sekunder innan de blev översköljda eller som hittas drunknade vid bardisken på Estonia (utan att anklaga dig för nåt personligen).
Citera
2020-05-11, 00:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av CurbinDill
Rör mig utomhus dagligen utan munskydd. Går och handlar i butiker, promenerar omkring på stan. Folk verkar glada och friska. Jag fortsätter också att vara glad och frisk. Vilket får mig att tro att det inte är så farligt som det verkar för vissa. Såvida man inte tillhör en riskgrupp.
Om du rör dig utomhus dagligen riskerar du nog ingen D-vitaminbrist.
Citera
Medlem
JustZlatans avatar
Fyra döda på ett dygn betyder att dödstalen nu går ner mycket snabbt! För några veckor sen var det 100-tals döda per dygn.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av RoyalTrash
Här har du lite info:

https://www.helhetshalsa.se/vanliga-fragor/d-vitamin-i-mat/

Tack den hade många bra förslag.
Citera
2020-05-11, 00:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av stroke99
Om du rör dig utomhus dagligen riskerar du nog ingen D-vitaminbrist.

Nej inte under vår, sommar och höst. Då räcker nog solljuset.
Citera
2020-05-11, 00:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av urgt
Det stämmer inte för mina far- och morfäldrar i alla fall. Sen finns det så klart folk som har svårt att ta saker på allvar i alla åldersgrupper dock.

Såklart. Utgår egentligen enbart från folk några äldre släkting vilket uppgår i fyra personer så inte jättehögt urval direkt. Samtliga menade dock att de inte vill bli tillsagda vad som anses bäst för dem av någon utomstående. Andra är säkerligen annorlunda.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in