2020-01-21, 11:54
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Nyfikenpaallt
Kommer f in en skuld till kronofogden som jag inte kan betala under pgende skuldsanering. Kommer jag frlora min skuldsanering nu?
Det sjuka r att jag kan betala den nsta mnad men nu finns ingen chans. Har bara 1 r kvar p skuldsaneringen och vntat 20 r p f den. Det r frjvligt det hr

Ring och prata med dem. Hjlper inte sitta p Flashback och grta 🤷🏼‍♂️
Citera
2020-01-21, 11:59
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Pungtering
Vad har du fr idiotslktingar som lnar ut en halv miljon till dig?

Har dessa skickat in rendet till fogden de med eller r det vara verenskommet med slktingarna att du ska betala tillbaka?

Detta kommer garanterat vara avgrande.
Men tnk ocks p att de kommer hata dig om de bara fr 20000 och sen anses skulden betald...

Kontakta en skuldrdgivare. Jag hade ocks sagt upp ansvaret fr min egen ekonomi..egna medel konto hos Socialstyrelsen r att fredra d du inte verkar kunna hlla i pengar. Du r ung och dragit p dig ganska saftig skuld redan

Edit sg nu jag svara fel 🙈
Citera
2020-01-21, 12:07
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av cheezy
Funderar p att ska skuldsanering. Har 600-700 tusen i skulder och klarar helt enkelt inte av att betala dom. Har redan skulder hos kronofogden och mnga frelggande. Nu har jag ett par frgor.

Vad r bst fr mig? Att anska om skuldsanering eller bara lta det vara och lta kronofogden ta pengar av mig nr jag fr summor insatta p bankontot?

Lste runt lite p deras sida och de skriver att de gr ut med fallet till tidningarna nr de inleder en underskning angende skuldsanering. Gller det alla?

Beror helt p hur skulden uppkommit ..om du har personer som kan hjlpa dig med anskan ..jag sjlv hade min social sekreterare som sktte mycket . Han kan vilka rttigheter jag har . Rek oavsett och ska hjlp hos socialen eller en skuld rdgivare eller liknande. Men som sagt . Omjligt att sga p rak arm om du fr skuldsanering.
Sedan beror de ven p inkomst..sjukdomar ( add / ADHD bla ) som kan gra att man brister i impulskontroll .
Pengar gr inte oss lyckliga ..jag har levt p existensminimum lnge och skuldsanering idag..lngesedan jag mtt bttre. Jag vet att ngon tar hand om mina pengar som har koll p saker och ting ..han gr mig veckopeng 🙂
Citera
2020-01-21, 12:10
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av boom666
KFM r hjlpsamma som fan, jag har ringt de och de har gett mig neutrala svar, inte den enskilda du r skyldig och det ligger dessutom i deras intresse att hjlpa dig med skuldsanering, var inte rdd fr och ringa de, om du inte vill ange inte personnummer och bara frga p gjorde jag och jag fick bra svar

Jepp betydligt mera mnskliga n inkassofretagen . Att jag har prick p mig idag r endast bra ..lser mig sjlv 🙂
Citera
2020-02-28, 02:42
Medlem
Hr lite funderingar om skuldsanering. Man kan ju uppge privata skulder. S lt oss sga att jag lnar 30.000 kr av min vn och tar med den skulden i anskan. Kommer kronofogden att betala min skuld till honom?

Eller om en vn tagit ett ln t mig vi ngon bank i sitt namn.. Kommer kronofogden att betala de lnet?
Citera
2020-02-28, 10:14
Medlem
trottwells avatar
Citat:
Ursprungligen postat av cheddarcheese
Hr lite funderingar om skuldsanering. Man kan ju uppge privata skulder. S lt oss sga att jag lnar 30.000 kr av min vn och tar med den skulden i anskan. Kommer kronofogden att betala min skuld till honom?

Eller om en vn tagit ett ln t mig vi ngon bank i sitt namn.. Kommer kronofogden att betala de lnet?

Kronofogden betalar ingenting, det r du sjlv som betalar till Kronofogden som skickar pengarna vidare till fordringsgarna.
Citera
2020-03-03, 03:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PiusXIII
Knner du till ngon som har ftt det?

Skulderna behver varken ligga hos inkasso eller kronofogden fr att du ska kunna ska skuldsanering. Jag sjlv hade inga anmrkningar eller missade betalningar p mina ln nr jag skte skuldsanering. Men nr jag anskte s fick jag rdet av kronofogden att slppa alla mina ln och sluta betala p dem helt enkelt. S allt brjade g till inkasso efter ca 4-5 mnader efter att jag anskte. Blev beviljad skuldsanering.
Citera
2020-05-10, 23:42
Medlem
Kan en skuldsanering frndras?

r det ngon som vet ifall ett beslut om skuldsanering kan ndras med tiden eller r det skrivet i sten?

Sg att jag frst fr igenom en sanering pga jag har fr hga skulder, dlig inkomst etc etc. Dom ger mig 5 r att betala av per mnad.

Men, efter 2 r s frndras min situation, jag fr ett jobb med bttre ln osv. Kan d KFM gra om saneringen genom att exempelvis avsluta den eller frlnga?
Citera
2020-05-10, 23:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MZW
r det ngon som vet ifall ett beslut om skuldsanering kan ndras med tiden eller r det skrivet i sten?

Sg att jag frst fr igenom en sanering pga jag har fr hga skulder, dlig inkomst etc etc. Dom ger mig 5 r att betala av per mnad.

Men, efter 2 r s frndras min situation, jag fr ett jobb med bttre ln osv. Kan d KFM gra om saneringen genom att exempelvis avsluta den eller frlnga?

De tar allt ver existens minimum under de 5r s allt du tjnar mer gr till skulderna men tiden frlngs inte utan efter 5 r ska du vara av med skulderna.
Citera
2020-05-11, 00:06
Medlem
Tangentinkontinenss avatar
Vem tvingas betala skulderna?
Citera
2020-05-11, 00:11
Citat:
Ursprungligen postat av Tangentinkontinens
Vem tvingas betala skulderna?

Alla andra skattebetalare
Citera
2020-05-11, 00:17
Medlem
Tangentinkontinenss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av yugoslav
Alla andra skattebetalare

Jaha. r tanken att man skall lna som om ingen morgondag finnes och 90-talet aldrig hnde?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in