2018-02-06, 21:16
Medlem
PiusXIIIs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av butofcourse
Fast där har du fel, man behöver inte ha skulder hos KF för att få igenom skuldsanering.

Känner du till någon som har fått det?
Citera
2018-02-06, 21:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PiusXIII
Hen menar väl att skulderna inte behöver ligga hos fogden, dom ligger ofta hos inkassobolagen i väntan på utmätningsbara tillgångar.
Citera
2018-02-06, 23:01
Medlem
PiusXIIIs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av butofcourse
Fast där har du fel, man behöver inte ha skulder hos KF för att få igenom skuldsanering.

OK. Men det är väl ändå hos Kronofogden man ansöker om skuldsanering. Så här står det på deras hemsida.

Citat:
Du ansöker om skuldsanering hos oss. Du kan ansöka själv men du kan också få hjälp av en budget- och skuldrådgivare i din kommun.

https://www.kronofogden.se/saharansokerdu.html
Citera
2018-02-08, 08:41
Medlem
butofcourses avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PiusXIII

Nej, men talat med rådgivare inom kommunen som nämnt att man inte behöver ha fått skulder till KF för att få sanering. Det är ju en ekonomisk rehabilitering, där någon som har haft skulder i många år får möjlighet att starta om med nya förutsättningar. Så har man mer skulder så att man är "skuldöversatt" så är det inget problem, som jag förstod det.
Citera
2018-09-17, 01:46
Medlem
Har skuldsanering beviljad sedan tidigare, mitt betalningsutrymme är så lågt att jag inte betalar av någonting överhuvudtaget.

Jag har ett fordon i min ägo som Kfm kommit fram till att det inte varit lönt att sälja då skulderna på bilen översteg inkomsten från en ev försäljning.

Om nu något år senare. Avbetalningar och en bra försäljning skulle generera i några tusenlappars vinst ca 10k+

Om jag säljer till privatperson har Kfm ev en bevakning på fordon eller liknande som gör att det kan uppdagas ? Och därmed kräva in pengarna
Citera
2019-07-12, 01:07
Medlem
Vad är sannolikheten att jag får skuldsanering?

Hej! Har drygt 300.000 kr hos kronofogden. Och 500.000-600.000 kr i lån till privatpersoner. Är 26 år gammal och saknar arbete sedan tre månader tillbaka. Hamnade i kronofogden för drygt tre år sedan. Vad är sannolikheten att jag får en skuldsanering?
Citera
2019-07-12, 01:49
Medlem
constants avatar
Citat:
Ursprungligen postat av cheezy
Håll er gärna till ämnet....
En tanke med så mycket privata skulder... Skulle de kunna bli misstänksamma på att det bara är påhittade skulder?

Att någon som redan ligger riktigt illa till, ber moster att påstå att man är skyldig 150.000:-, för att sedan dela på det som kommer in?
Citera
2019-07-12, 01:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av constant
En tanke med så mycket privata skulder... Skulle de kunna bli misstänksamma på att det bara är påhittade skulder?

Att någon som redan ligger riktigt illa till, ber moster att påstå att man är skyldig 150.000:-, för att sedan dela på det som kommer in?
Jag har ju bevis på allt.. tror jag iaf.
Citera
2019-07-12, 01:53
Medlem
constants avatar
Citat:
Jag har ju bevis på allt.. tror jag iaf.
Tror det är viktigt, och att du kan redogöra för vart pengarna gått, kanske även att de du lånat av ska kunna visa på att de haft de pengar de lånat ut.
Citera
2019-07-12, 02:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av zal_zal
Jag hör väl till den gamla skolan att skulder SKA betalas.
Säger inte emot det egentligen. Men om man nu inte kan betala skulderna, vad är då poängen?

Citat:
Nu försöker du att få det till att det är företagens fel att någon inte gör rätt för sig och betalar.
Ja och nej. Väldigt många företag använder köp på krita alltför lättvindigt. De måste ju för fasen fatta att det är en risk att låna ut pengar. Varför tror du banker har så höga krav när du vill låna?

Citat:
Har ni inte råd just nu, spara och köp det senare.
Exakt min poäng.
Citera
2019-07-12, 02:23
Avstängd
KungPungPats avatar
Citat:
Hej! Har drygt 300.000 kr hos kronofogden. Och 500.000-600.000 kr i lån till privatpersoner. Är 26 år gammal och saknar arbete sedan tre månader tillbaka. Hamnade i kronofogden för drygt tre år sedan. Vad är sannolikheten att jag får en skuldsanering?

Så länge du är ett skuldsatt och skatteskyldigt skattenummer (personnummer) så kommer du aldrig bli skuldfri.. men du som levande människa kan dock inte vara ett skattenummer eller ha skulder eftersom slaveri är olagligt.

Skatteverket kommer tyvär inte berätta för dig att det är frivilligt att betala skatt om man vet hur lagen om skatter fungerar.. dom tar gärna ditt hus istället för att du inte gör rätt för dig och betalar till det skattebefriade företaget som heter KRONOFOGDEN.. som dock behöver giltiga kontrakt för att få en domstol att ta beslut om tvångsåtgärder för att få dig att betala genom att ta ditt hus eller annan egendom och sälja det för att ge skulden till deras bolag.. genom häleri.

Skatteverket har godkänt sin egna f-skatt skyldighet.. men Kronofogden är dock ett företag som inte betalar nån skatt eftersom dom står över skulder och skatter som vanliga företag och medborgare accepterar att betala.
Senast redigerad av KungPungPat 2019-07-12 kl. 02:26.
Citera
2019-07-12, 02:38
Medlem
constants avatar
Citat:
Ursprungligen postat av larssoncj
Vad är det som "kommer in"?
Vid skuldsanering så betalar man vad man kan betala under en viss tid. Resten skrivs av.

Om den påhittade skulden till moster ingår i det man ska betala under "betaltiden", får övriga fordringsägare en lägre andel. Moster får en del, trots att man inte behöver betala mer.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in