2020-05-10, 22:36
Medlem
Swan65s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kkkrim
Komer livsmedelsproduktionen gå ner så mycket att vi inte klarar av att hålla energiintaget så högt att vi överlever alltså?

Eller motiverar du svält med att folk inte kommer ha pengar att köpa maten för?
Mat som alltså kommer slängas för den blir förstörd då folk inte har råd att köpa?

Bara så jag förstår varför Ni tror på svält i större omfattning pga. corona.

Inte så mycket svält inom EU men globalt sett är prognosen minst sagt dyster. Självmordsfrekvensen inom EU däremot kommer att skjuta i höjden i korrelation till arbetslösheten
Citera
2020-05-10, 22:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sno
I framtiden är det ännu viktigare med tanke på kärvare tider.

Och tänk att redan innan Coronan då skulle äldre jobba längre så att pensionspengarna skulle räcka till.

Nu undrar jag när man kan pensionera sig överhuvudtaget? Vid 80+ ?

Det kommer helt klart bli annorlunda framåt, har man ett betalt boende kan man nog klara sig men annars blir det nog kämpigt.
Med lite boprisfall med så blir det kanske inget överskott att flytta med när pensionen inte räcker.
Citera
2020-05-10, 22:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av IMBILDEN
Jag ser Sveriges åtgärder främst som symboliska. Mello eller stora sportevenemang spelar nog inte så stor roll när man ändå tillåter grupper om 50 personer att samlas. Sedan detta ständiga fokus på trånga uteserveringar. Spelar det någon roll när man tillåter knökfull kollektivtrafik och fullsatta klassrum och matsalar? Vad gäller den höga dödligheten på Järva och liknande områden kan den nog tillskrivas trångboddhet snarare än brist på information. De som bor där är liksom inte dumma i huvudet som någon Somalier uttryckte i DN för några dagar sedan. Vad gäller äldreboenden är det så dåligt skött. Det handlar bara om pengar. Brist på skydd, brist på utbildning. Timanställda som arbetar trots att de inte borde för att inte gå miste om sina pengar, som de behöver alltför väl. Då vi vet att det förekommer asymptomatisk smittspridning som varit känd sedan länge, borde all vårdpersonal uppträda som om den vore smittad. Dvs, förkläde, visir, handskar och godkänt andningsskydd. Oftast saknas allt detta, även på sjukhus. Det är bland annat därför folk drar sig i det längsta för att söka sjukhusvård även för andra åkommor. Man känner sig helt enkelt inte trygg och man är rädd för att bli smittad av vårdpersonal. Det hela verkar givetvis också åt andra hållet. Vårdpersonal blir smittad. I det avseendet känns det närmast som om vi levde på 1800-talet.
Jag håller inte med dig men jag hör vad du säger. Jag säger inte att du har helt fel, men jag tror du drar för stora växlar på enskilda separata egenheter och förstorar dessa.
Citera
2020-05-10, 22:39
Medlem
Jofs avatar
Citat:
Jag tror att detta är orsaken till varför vissa invandrargrupper har ilskna till: de fattar inte vad han säger!

Inte alla svenskar heller

Men i Sverige viftar man inte med armarna och tar till kraftuttryck. Man säger anmärkningsvärt och förutsätter att alla fattar hur fruktansvärt det låter. ;-)

Tror du har en viktig poäng där.
När en svensk byråkrat säger : anmärkningsvärt. Är det det samma som att Abdulla hemma säger. Skjut dom.
Inte ens alla svenskar fattar detta.
Citera
2020-05-10, 22:39
Medlem
Zaedrewss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jof
Tragiskt att detta slagit så hårt på äldreboenden. Det gör emellertid att folk får upp ögonen på standarden på vissa av dom.
Intressant hur Tegnell reagerar. Han tar till det mesta kraftuttryck man kan ta till, om man är byråkrat.

DET ÄR ANMÄRKNINGSVÄRT.

Sug på den, ni som tar till överord för minsta sak här på Flashan.

ANMÄRKNIGSVÄRT.
Vad betyder det? Värt att anmärka på. Ja.
Men vad innebär det?
Kan innebära: För i helvete. Vad håller dom på med!!??
Eller.
Det ska man sätta stopp för, direkt. (Om man har den befogenheten).

Men. I alla fall. SÅ SKA DET INTE GÅ TILL.
Betyder alltså inte bara det det låter som. Att man märkt det.
Utan att man märkt och tycker att det är åt helvete.

Jo det kanske är en positiv sak av soppan. Folk inser att dessa äldreboenden. Det är bara samma som Ättestupan mer eller mindre. Men så har de ju alltid varit. Det är därför äldre bönar och ber. Sätt mig inte på hemmet! Nu dör de av corona vilket uppmärksammas. Vilket ju i hela skiten kanske är lite bra.
Citera
2020-05-10, 22:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Swan65
Inte så mycket svält inom EU men globalt sett är prognosen minst sagt dyster. Självmordsfrekvensen inom EU däremot kommer att skjuta i höjden i korrelation till arbetslösheten

Precis, mycket kommer förändras i det sätt vi levt men svält är inte ett av de, om man då inte räknar utebliven över/lyxkonsumption som svält.

Ren svält däremot finns det väldigt lågt stöd för annat än om oljan tar slut innan fullgod ersättare finns tillgänglig , då skulle vi få svält med stort S.
Citera
2020-05-10, 22:47
Medlem
Big Bosss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av wakkawalla
Försörjer dig själv genom att gå på a-kassa..
Du menar att vi som jobbar försörjer dig.

Jag går inte på A-kassa nu, är uppsagd. Men ja risken är stor att ni som jobbar ”försörjer” mig ett tag eftersom det kommer gå ut många andra nu i arbetslöshet på en arbetsmarknad där väldigt väldigt få rekryterar dessutom samt det är ekonomisk kris världen över. Utöver att det råder pandemi då dvs.

Ante mig att det kommer in lutherska nyliberaler som ska ”läxa” upp en även här ..
Senast redigerad av Big Boss 2020-05-10 kl. 22:50.
Citera
2020-05-10, 22:48
Medlem
Gusselbys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CurbinDill
Funkar kosttillskott från apoteket då?
Visst. Ta inte för mycket bara utan följ doseringsanvisningen, så är det inte skadligt.

Glöm inte att äta mat med bra med D-vitamin i också och i sommar klarar du dig förhoppningsvis utan kosttillskott av D-v.
Senast redigerad av Gusselby 2020-05-10 kl. 23:24.
Citera
2020-05-10, 22:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kkkrim
Jag tycker det verkar vara rätt resurskrävande att fylla vården med smittade och att betala en masse att vara hemma vid minsta symptom med men jag kan ju ha missuppfattat vad resurser är.

Jag menar inte pengar utan ”boots on the ground”...
Citera
2020-05-10, 22:54
Medlem
Haloumis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jof
Tragiskt att detta slagit så hårt på äldreboenden. Det gör emellertid att folk får upp ögonen på standarden på vissa av dom.
Intressant hur Tegnell reagerar. Han tar till det mesta kraftuttryck man kan ta till, om man är byråkrat.

DET ÄR ANMÄRKNINGSVÄRT.

Sug på den, ni som tar till överord för minsta sak här på Flashan.

ANMÄRKNIGSVÄRT.
Vad betyder det? Värt att anmärka på. Ja.
Men vad innebär det?
Kan innebära: För i helvete. Vad håller dom på med!!??
Eller.
Det ska man sätta stopp för, direkt. (Om man har den befogenheten).

Men. I alla fall. SÅ SKA DET INTE GÅ TILL.
Betyder alltså inte bara det det låter som. Att man märkt det.
Utan att man märkt och tycker att det är åt helvete.

Ehm, är det inte generaldirektör Carlson som sa det där?
Citera
2020-05-10, 22:56
Medlem
KnackeredVonAnkas avatar
Citat:
Nej. Det är de gamla 3 fall sen tidigare. Det har inte dykt upp det som kallas för "at least".
LA, New York och Seattle.
Citera
2020-05-10, 22:56
Medlem
Jofs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Haloumi
Ehm, är det inte generaldirektör Carlson som sa det där?
Kan det vara. En svensk byråkrat, hur som helst.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in