2020-05-10, 17:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ripan555
Kan vara av värde att se då börsen i stort ännu leder individuella aktier. Nästa gång börsen dyker följer allt med ned, liksom det gjorde i feb/mars.

https://youtu.be/nhfdokiHky0

Jupp. Mycket av det som varit starkt i corona-tider tar stryk om ekonomin stagnerar.

Framförallt cykliska aktier då, men allt går ned på bred front.
Citera
2020-05-10, 17:58
Medlem
Surtrutens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vansterpartiet
Nu greppar du väl verkligen efter halmstrån för att ge bränsle åt dina domedagsfantasier? Hur mycket ska börsen ner för att du ska köpa, 90%?
Jag tycker inte att tråden handlar om när just jag ska börja köpa.
Jag sålde allt under tredje veckan i februari (domedagsfantasier???) så jag kommer troligen att ligga plus läääänge oavsett vad jag gör. Givetvis bättre att komma in igen i ett bra läge.

För att återgå till TS tanke med tråden, dvs.
Den här tråden vill jag specefikt ska handla om när ni tycker att börsen generellt eller enskillda bolag blivit så billiga att det är läge att gå in:

A för längre sikt +6 månader
B swingtrade
A tror jag är onödigt tidigt.
Det är mycket som ligger framför oss förutom orkansäsongen i karibien och USA som genom corona riskerar att bli extra problematisk oavsett om den blir normal, extra kraftig eller mindre kraftig.

Nya utbrott i tidigare friskförklarade områden/ländr,.

Handelsavtal USA/Kina och handel med Kina öht.

Sommaren är sällan en bra tid för börsuppgång??

Presidentval i USA.

Jag tror egentligen inte på årstidsberoenden på börsen, men i år tror jag det blir lämpligt.
Sell in May and go away, and come on back on St. Leger's Day.

B, swingtrade funkar utmärkt just nu, hög volatilitet.
Frågan är vad/vilka som är bäst att handla med?
Senast redigerad av Surtruten 2020-05-10 kl. 18:00.
Citera
2020-05-10, 18:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av InOurNature
Tror ni inte att det kan och kommer bli stor problematik när länder väl öppnar upp? Ur mitt perspektiv verkar det som att många har glädjekalkylerat och tänker sig vara tillbaka "som vanligt" vid årets slut. Därefter skall ekonomin bara börja växa igen och hela den här dippen ses som ett tillfälligt hinder. Det jag menar är att det kommer komma bakslag, nästan oavsett hur positivt vi än vill kolla på det. Vad händer när man behöver stänga ner igen? Man kanske inte stänger ner fullt men med vissa strikta restriktioner. Hur har det här påverkat oss (konsumenter) psykologiskt? Bara för att man kan röra sig relativt fritt igen kommer vi göra det? Vad händer ifall det blir en jobbig sommar med en säg en massa katastrofer likt bränder och typ orkaner i USA. Det finns en mängd scenarier där mycket kan och kommer ställas på ända.

Både sett ur ett rent data perspektiv med alla rapporter som kommer in ser det mörkt ut. Men hela prognosen kring att vi är förbi det värsta (som delas av börsen) kräver en närmast perfekt framtid utan något bakslag - jag köper det inte.

Den evigt optimistiska börsen räknar såklart med att vi långsamt kommer öppna upp igen därav uppgången trots katastrofala makroekonomiska siffror som vi sett. Men får vi nån typ av större oförberett bakslag så kommer vi se en ny nedgång, tror dock inte ser en lägre botten än den i mars om inte något väldigt väldigt allvarligt händer.
Citera
2020-05-10, 18:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Surtruten
Jag tycker inte att tråden handlar om när just jag ska börja köpa.
Jag sålde allt under tredje veckan i februari (domedagsfantasier???) så jag kommer troligen att ligga plus läääänge oavsett vad jag gör. Givetvis bättre att komma in igen i ett bra läge.

För att återgå till TS tanke med tråden, dvs.
Den här tråden vill jag specefikt ska handla om när ni tycker att börsen generellt eller enskillda bolag blivit så billiga att det är läge att gå in:

A för längre sikt +6 månader
B swingtrade
A tror jag är onödigt tidigt.
Det är mycket som ligger framför oss förutom orkansäsongen i karibien och USA som genom corona riskerar att bli extra problematisk oavsett om den blir normal, extra kraftig eller mindre kraftig.

Nya utbrott i tidigare friskförklarade områden/ländr,.

Handelsavtal USA/Kina och handel med Kina öht.

Sommaren är sällan en bra tid för börsuppgång??

Presidentval i USA.

Jag tror egentligen inte på årstidsberoenden på börsen, men i år tror jag det blir lämpligt.
Sell in May and go away, and come on back on St. Leger's Day.

B, swingtrade funkar utmärkt just nu, hög volatilitet.
Frågan är vad/vilka som är bäst att handla med?

Du vet att Nasdaq och S&P är nu på plus year to date va? Vid vilka siffror kommer du gå in igen?
Citera
2020-05-10, 18:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Myketowers
Du vet att Nasdaq och S&P är nu på plus year to date va? Vid vilka siffror kommer du gå in igen?

Year to date?

Betyder det "i år"?

Ibland är svenskan enklast trots allt...
Citera
2020-05-10, 19:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ZiggeZiggarett
Förmoda inte för mycket...

Sant..

Hade varit lite kul med en till dipp dock, så man kan köpa in sig i typ Evolution Gaming, Swedish Match och Amazon till fyndpriser.
Citera
2020-05-10, 20:00
Medlem
Haddock93s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HatadAvGud
Låt bli att satsa i guldbolag där regeringarna riskerar höja skatten eller nationalisera.

Instämmer!

Frågan är vilka guldbolag som inte har den risken. Många har ju gruvorna i U-länder.

Kanske något i USA/Kanada?

Sen tycker jag personligen de är aningen för dyra just nu även fast guldpriset kan gå högre. Hoppas denna uppgång bara varit en bulltrap som vi brukar se i björnmarknader så man kan fynda billiga guldbolag.
Citera
2020-05-10, 20:07
Medlem
RobertoSavianos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Haddock93
Instämmer!

Frågan är vilka guldbolag som inte har den risken. Många har ju gruvorna i U-länder.

Kanske något i USA/Kanada?

Sen tycker jag personligen de är aningen för dyra just nu även fast guldpriset kan gå högre. Hoppas denna uppgång bara varit en bulltrap som vi brukar se i björnmarknader så man kan fynda billiga guldbolag.

Ett tips är att kolla på det kanadensiska bolaget Semafo.
Citera
2020-05-10, 21:05
Medlem
Imnshos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zabut
Vilka är guldfonderna?
Black Rock World Gold Fund.

Så mer korrekt är guldutvinningsföretag de underliggande innehaven.
Citera
2020-05-10, 23:35
Medlem
Apples aktie rasade till 224 dollar 23 mars och nu återhämtat sig till 310 knappt 2 månader senare varför gick man inte in och köpte 223st aktie och sålde med stor vinst hade kunnat tjäna drygt halv miljon på denna korta tiden efter skatt nu.. har jag fel..? kan inget om aktier
Kan man göra något så galet nu eller är guld läget förbi ?
Citera
2020-05-11, 07:51
Medlem
Cameltotems avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RR-
Apples aktie rasade till 224 dollar 23 mars och nu återhämtat sig till 310 knappt 2 månader senare varför gick man inte in och köpte 223st aktie och sålde med stor vinst hade kunnat tjäna drygt halv miljon på denna korta tiden efter skatt nu.. har jag fel..? kan inget om aktier
Kan man göra något så galet nu eller är guld läget förbi ?

Jaa den klassiska, du kan inte köpa botten.

Jag blankade och fortsatte då ALLA trodde att de skulle fortsätta neråt. FED kom in och köpte för triljarder dollar, markanden sköt upp till vad den är idag.
Citera
2020-05-11, 08:56
Medlem
Haddock93s avatar
Sjukt om USA skulle ha 25% arbetslöshet och vi har denna nivå på börsen.

Citat:
Den faktiska arbetslösheten i USA kan vara 25 procent, vilket är nära nivåer man senast såg under stora depressionen. Det uppgav finansminister Steve Mnuchin i en intervju med Fox News.

Man kan inte säga att det gick direkt långsamt dit heller.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in