2020-05-10, 15:01
Medlem
Surtrutens avatar
Orkansäsongen i USA brukar börja i juni och sluta i november. Det blir spännande tider kan man tänka.

Vad händer om man måste evakuera 100 000-tals människor och inkvartera dessa?

I medeltal är det sex orkaner och 12 namngivna stormar.
Prognosen i år är åtta orkaner och 17 namngivna stormar.

Hur är det egentligen med smittspridningen i Vita huset?
Det borde väcka en del oro kan man tycka.
Citera
2020-05-10, 15:24
Medlem
Jofs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av InOurNature
Tror ni inte att det kan och kommer bli stor problematik när länder väl öppnar upp? Ur mitt perspektiv verkar det som att många har glädjekalkylerat och tänker sig vara tillbaka "som vanligt" vid årets slut. Därefter skall ekonomin bara börja växa igen och hela den här dippen ses som ett tillfälligt hinder. Det jag menar är att det kommer komma bakslag, nästan oavsett hur positivt vi än vill kolla på det. Vad händer när man behöver stänga ner igen? Man kanske inte stänger ner fullt men med vissa strikta restriktioner. Hur har det här påverkat oss (konsumenter) psykologiskt? Bara för att man kan röra sig relativt fritt igen kommer vi göra det? Vad händer ifall det blir en jobbig sommar med en säg en massa katastrofer likt bränder och typ orkaner i USA. Det finns en mängd scenarier där mycket kan och kommer ställas på ända.

Både sett ur ett rent data perspektiv med alla rapporter som kommer in ser det mörkt ut. Men hela prognosen kring att vi är förbi det värsta (som delas av börsen) kräver en närmast perfekt framtid utan något bakslag - jag köper det inte.
Eller; utbreder sig en stor lättnad och folk har samlat på sig likvid som dom vill satsa. Så då utbryter en hausse😀👍
Citera
2020-05-10, 15:33
Medlem
Surtrutens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jof
Eller; utbreder sig en stor lättnad och folk har samlat på sig likvid som dom vill satsa. Så då utbryter en hausse😀👍

Varifrån menar du att alla pengar kommer från till folk som de samlat på sig?

Håller med om att lättnaden när vi är igenom corona någon gång kan ge en hausse, men när är vi igenom?
Citera
2020-05-10, 15:34
Medlem
Citat:

Jo, kanske...

Men en hausse från dessa nivåerna leder till en bubbla då motsvarande vinster och utdelningar inte finns.

Vi får en märklig ekonomi där minsta sonika lilla räntehöjning leder till börskrasch.

Jag hoppas verkligen inte att det händer, för baksmällan efter en börsfest i dagens läge är svindlande.

Då tror jag på en björnmarknad av episka dimensioner.
Citera
2020-05-10, 15:40
Medlem
Jofs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ZiggeZiggarett
Jo, kanske...

Men en hausse från dessa nivåerna leder till en bubbla då motsvarande vinster och utdelningar inte finns.

Vi får en märklig ekonomi där minsta sonika lilla räntehöjning leder till börskrasch.

Jag hoppas verkligen inte att det händer, för baksmällan efter en börsfest i dagens läge är svindlande.

Då tror jag på en björnmarknad av episka dimensioner.
JA. Sundare med en försiktig uppgång. Men folk är inte helt sunda😎
Citera
2020-05-10, 15:44
Medlem
Citat:
JA. Sundare med en försiktig uppgång. Men folk är inte helt sunda😎

Nej, konstigare saker än en hausse i detta läget har inträffat.

"And tonight we're gonna party like its 1999... "
Citera
2020-05-10, 15:49
Medlem
Någon med spaningar på någon speciell aktie för den stundande börsveckan? Dela gärna era köp, långsiktiga såväl som kortsiktigare.
Citera
2020-05-10, 16:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mindyourstep
Någon med spaningar på någon speciell aktie för den stundande börsveckan? Dela gärna era köp, långsiktiga såväl som kortsiktigare.

Sinch, bygghemma och Getinge B kör jag hårt på kommande veckan. Tror även att Evolution gaming kan fortsätta växa starkt
Citera
2020-05-10, 16:17
Medlem
Vansterpartiets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Surtruten
Orkansäsongen i USA brukar börja i juni och sluta i november. Det blir spännande tider kan man tänka.

Vad händer om man måste evakuera 100 000-tals människor och inkvartera dessa?

I medeltal är det sex orkaner och 12 namngivna stormar.
Prognosen i år är åtta orkaner och 17 namngivna stormar.

Hur är det egentligen med smittspridningen i Vita huset?
Det borde väcka en del oro kan man tycka.
Nu greppar du väl verkligen efter halmstrån för att ge bränsle åt dina domedagsfantasier? Hur mycket ska börsen ner för att du ska köpa, 90%?
Citera
2020-05-10, 16:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Prayuth
https://omniekonomi.se/forvaltaren-om-aktieruset-vad-ar-alternativet/a/LA7dRq

Jag har inte vågat köpa något sedan början av april. Det finns en stor risk att Q2 tippar allting över ända.

Citat:
Ursprungligen postat av svenkolrot
Rimligtvis så går vi mot en mörk tid på aktiemarknaden.
Men logik och ekonomi är två helt skilda saker.

Ligger nog mycket i vad ni skriver. Enligt den här analysen visar Stockholmsbörsen ingenting annat än svaghet. Betyder förstås inte att den inte kan gå upp på kort sikt, men på medel- och lång sikt ser det mörkt ut.

Kan vara av värde att se då börsen i stort ännu leder individuella aktier. Nästa gång börsen dyker följer allt med ned, liksom det gjorde i feb/mars.

https://youtu.be/nhfdokiHky0
Citera
2020-05-10, 17:09
Medlem
zabuts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Imnsho
Jag gratulerar er tjurar som kan simma omkring i era bankvalv likt Joakim von Anka, nu när ni "bought the dip" efter raset!

Avis, jag lovar! Fast jag förstår ärligt talat inte varför börsen rusar när miljoner och åter miljoner människor kastas ut i arbetslöshet globalt. För inte kommer väl dessa tillbaka till sina lågt betalda tjänstejobb under överskådlig tid? Och inte kommer man väl att åter bygga upp leveranskedjor som stödjer sig ensidigt på kinesiska företag i länder som äter kycklingklor och fladdermusvingar till lunch?

Men det är väl FOMO som gäller nu när centralbankerna vräker ut sina nya gambling chips över hela jordklotet. Köper man inte baseballkort eller tulpanlökar så kan man väl samla på aktier tänker jag.

Mina shorts sitter väldigt trångt nu inför sommaren kan jag lova. Pungkulorna håller nästan på att krossas!

Å andra sidan uppvägs det väl av mina guldfonder som stigit 65% på en månad. Man kan ju inte få allt, så länge min net worth stiger i dessa orostider får man var glad. Än så länge är jag ju frisk också!

Kom ihåg, aktiehajar: man kan ingenting ta mig sig dit man går.

https://www.youtube.com/watch?v=NLa3USTgY4c

Vilka är guldfonderna?
Citera
2020-05-10, 17:49
Medlem
Låt bli att satsa i guldbolag där regeringarna riskerar höja skatten eller nationalisera.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in