2020-05-10, 18:46
Bannlyst
Man blir alltså inte immun?

https://nyheter24.se/noje/944244-bianca-ingrosso-har-gjort-coronatest-ovantade-resultatet

Bianca förklarade då hur hon och pojkvännen Phillipe Cohen, 26, isolerat sig i tio dagar.

– Det är ingen frivillig karantän. Vi blev sjuka för snart två veckor sedan. Med feber, hosta, värk i leder, muskler, förkylning och alla symptom, sa Bianca då.

Hon lade till:

– Vi har ju inte fått testa oss för corona men jag är nog ganska säker på att det är just det vi har.

Nu har det senare ändrats. I en intervju med Aftonbladet berättar Bianca hur hon och Phillipe testat sig för att se om de haft viruset.

BARA EN I PARET TESTADE POSITIVT

Det var i slutet av mars som Bianca och Phillipe insjuknande i vad de misstänkte var coronaviruset.

Nu visar det sig att paret delvis hade rätt. Bara en av dem hade antikroppar mot viruset i sitt blod, vilket innebär att man haft smittan.

Bianca.

Till Aftonbladet berättar Bianca hur hon och Phillipe "fick hem en läkare" som utförde testet på dem.

– Jag tog ett sådant där test och det visade sig att jag hade haft corona och är immun, men jag tänker så klart mycket på det. Jag kände att jag var sjuk, men det var ingen fara med mig, men jag tycker synd om alla som lider av det här, säger Bianca till Aftonbladet.

Det är ännu oklart om man faktiskt blir immun mot coronaviruset efter att man haft smittan, men Bianca hoppas på det.

Bianca är själv förvånad över att Phillipe undgått smittan, trots att de bor med varandra.
Citera
2020-05-10, 18:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sharm0ta
Så här säger Wikipedia:

https://sv.wikipedia.org/wiki/Flockimmunitet

Så de som blir glada är de som springer på krogen som vanligt tex.
De som är hemma och isolerar sig lär fortsätta med det.. men hur länge orkar man?

När alla dessa ger sig ut lär flockimmunitet inte vara spec säkert ändå om 40% ej är immuna så att säga.. eller är dessa 40% hemmasittarna?

Har svårt att ta in grejen med flock. Kommer det vara så nice att samhället kan öppnas? Eller kommer det vara sol nu ?
Citera
2020-05-10, 18:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av wint3riscoming
Mår du bra av att ljuga ? Lufthansa flyger redan nu i maj från Frankfurt till Athen . Samma från München , där även flyg till Mallorca kommer att senare i Maj.

I Grekland kommer du inte att behöva sitta i karantän då du kan uppvisa att du är testad negativ. Man jobbar med att göra dessa test billigare än vad de nu kostar , 150 euro på tex flygplatsen i Wien och Dubai.

Negativ när man kommer in i landet, men de kan ju inte veta om man ha blivit smittad på flyget/flygplatsen. Det är ju inte så att man visar positiv resultat direkt.
Citera
2020-05-10, 18:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ogunquit
Jag har inte läst EUs ekonomiska prognos och ska vi vara on topic så är detta fel forum för det. Men Sverige har bättre ekonomiska förutsättningar från början än länderna i södra Europa på grund av lägre skuldsättning.

Eftersom Sverige är en av EUs stora nettobetalare så skulle det vara tråkigt för EU om vår ekonomi gick åt skogen. De ville ju höja vår avgift rejält innan denna krisen.

On topic: Jag anser att Sverige skulle ha gjort betydligt mer från början: Avrått från utlandsresor, satt folk i karantän efter utlandsresor, stängt ner restauranger och krogar, skaffat mer skyddsutrustning även till äldreboende och hemtjänst, accepterat asymptomatisk smitta, rekommenderat munskydd, stängt ner skidorterna i ett tidigare skede m m.

Men nu gjorde vi inte det och nu är det försent för en lockdown. Det enda man kan göra nu är att göra det bästa av situationen. Det tror jag dom flesta av oss så kallade "får" gör. Vi har aldrig varit särskilt revolutionära i detta land och revolutioner har oftast inte slutat lyckligt i de länder som har mer av den traditionen.

Tvärtom, ekonomin är relevant på så sätt att många här i tråden har haft det som argument för att de äldre får "take one for the team". Dvs. möjligen lite synd att vi måste låta äldre dö i covid, men det är ju ändå för att rädda ekonomin. Så därför har det varit okej att vi låter smittan spridas fritt.

När man då presenterar EUs senaste prognos om att Sverige kommer klara sig "lika dåligt" som övriga nordiska länderna ang. ekonomin, så försvinner mycket av "förnekarnas" argument, ju. Detta vill de dock ej kännas vid, utan kommer med en stor mängd omformuleringar och bortförklaringar, nu.

Ja absolut borde vi gjort mer smittskyddsåtgärder i början och nu är det för sent för det. Det enda man kan hoppas på är ansvarsutkrävande efteråt.

Det är dock tråkigt att vi fortfarande tydligen inte kan få till det ordentligt ens med skydd för personal, såg senast i morse nytt larm från fackförbund om att det saknas skyddsmateriel, det var i Västra Götaland.

Sedan önskar jag att de styrande verkligen tänker till nu om reserekommendationer i sommar, jag ser en stor risk att smittan kan spridas runt i landet om folk åker huller om buller överallt.
Citera
2020-05-10, 18:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ikea-Kamprad
Blir full i skratt då jag lyssnar på professor Jan Albert. Det är inte mycket de vet är klart. Och nu då det har visat sig att det är mycket färre folk med antikroppar så vad gör man. Jo, man ger Britton till uppgift att sänka kravet på 60% av befolkning med antikroppar för flockimmunitet till 40%. Jo, jo, så kan man också göra.

Riktigt säker blir Jan Albert över att våra nordiska grannar kommer att uppnå ungefär samma dödstal som Sverige vad det lider. Hmm. Jag är inte så säker på det för redan nu har det börjat dyka upp mediciner som verkar funka på en del i alla fall. Och jag tror att det kommer mera. Så snart har kanske läkarna medicinskåpen fulla med all sorts läkemedel som hindrar dödsfall. Dessutom har de även blivit skickligare att behandla. Så dödstalen behöver inte fortsätta peka uppåt även om smittan gör det. Jag tror att det kommer att bli experthaveri av det hela.

https://sverigesradio.se/artikel/7470120

Ytterligare en professor som känner att han måste vara med i leken för att inte glömmas bort !
S.k experter och professorer har behov att synas i dessa tider.
Kanske ute efter pengar till något forskningsprojekt ?
Citera
2020-05-10, 18:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Onkel Kostia
- Menar du allvar?

Jag är införstådd med att elever i årskurs 1 - 3 behöver tillsyn under dagarna (kanske även årskurs 4). Men menar du att elever ända upp till årskurs 9 behöver tillsyn under dagarna? Ifall en elev i årskurs 9 behöver konstant tillsyn under dagarna, så har föräldrarna misslyckats långt tidigare under barnets uppväxt.

Jag är införstådd med att särskolan behöver hålla öppet även för elever i årskurs 4 och uppåt.

- I ett akut-skede så kan man stänga skolan utan att först ha ordnat med hemmastudier. Ifall stängningen blir långvarig, så kan man behöva inrätta ett system med studier på distans.

- Att skolan stänger behöver inte betyda att föräldrarna behöver stanna hemma. Givetvis behöver samhället se till att det finns någon sorts tillsyn för elever i dom lägsta årskurserna, i synnerhet i dom fall som föräldrarna har samhällsviktiga yrken. Så har Danmark och Finland gjort. Sverige skulle utan problem ha kunnat göra som sina grannar. Lösningen är så självklar att jag inte begriper samhällsföreträdare som pratar om att skolan behöver hålla öppet med tanke på föräldrarna.

Ifall man stänger skolan, så borde risken minska för sjukfrånvaro bland vårdpersonal. Barnen smittas i skolan, och i hemmet sprids smittan från barn till föräldrar. Föräldrarna blir hemma med sjukdom, eller tar med sjukdomen till arbetet, och sprider smittan vidare. Därför borde skolan ha stängts.

- Jag tycker att myndigheterna borde ha skaffat mer kunskap om Covid-19 innan beslutet togs att låga sjukdomen spridas. Jag kan inte längre ha tilltro till någonting som Folkhälsomyndigheten påstår. Folkhälsomyndigheten har haft fel alldeles för mycket. Jag vill gå längre än att säga att Folkhälsomyndigheten har haft fel. Folkhälsomyndigheten har medvetet vilselett folket. Det är en hård anklagelse, men Anders Tegnell och Folkhälsomyndigheten förtjänar hårda anklagelser.
Grundskolebarn kan inte vara hemma själva, nej. Välordnade barn från välordnade miljöer, kanske. Men det skulle bli kaos i socioekonomiskt svaga grupper.

Det finns inga skäl att stänga skolan kortsiktigt. Det är helt meningslöst. I en icke-akut fas har det inget syfte, om man inte tror att man kan utrota viruset. I en akut fas behöver man all sin vårdpersonal, och den lilla smitta som sker på skolan under tiden är försumbar.
Citera
2020-05-10, 18:49
Medlem
Ogunquits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Blygdben
Skrämmande läsning. Äldreomsorgen har varit en verksamhet som länge dragits med stora problem men som effektivt sopats under mattan. Nu flyter dessa problem upp till ytan och visar sitt ruttna anlete. Sorgligt och bekymmersamt!

Kanske kommer något positivt av detta. Åtminstone hoppas jag det.

Både för äldreomsorg, sjukvård och beredskapslager som monterats ner under väldigt lång tid.

Jag hoppas vi lär en läxa av denna pandemin. För det kommer fler.
Citera
2020-05-10, 18:50
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av sno
Negativ när man kommer in i landet, men de kan ju inte veta om man ha blivit smittad på flyget/flygplatsen. Det är ju inte så att man visar positiv resultat direkt.

Ring och fråga sjukhuspersonalen i Wien hur det funkar
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av wint3riscoming
Tänk så fel du har och ändå fortsätter du....

Flights

In order for a passenger to board a flight from abroad to Greece, he must have received a health certificate within the last 72 hours that he is not a carrier of COVID-19. Without this certificate, he will not be allowed to board.

There will be no vacant seats on flights to, from or within Greece, ie their capacity will be full so that air transport is economically viable.

Passengers will not be served food for flights for up to four hours, but only packaged snacks.

Greeks who want to travel abroad should also be tested 72 hours before boarding the plane.

Greece’s request is that no COVID-19 test be conducted when tourists leave Greece. Tourists should be tested when they return to their own countries.

Tourists will leave the country without any control, so that there will be no risk of being trapped in the country and stay in quarantine. “After all, this would be a disincentive to choosing our country as a holiday destination,” the minister said.

Hotels

“Quarantine hotels” in every tourist area

The Ministry of Tourism will rent a tourist accommodation in each tourist area of ​​the country which will function as a “quarantine hotel.” Tourists who are found to be carriers of the coronavirus will be transferred there.

Each hotel or tourist accommodation will be obliged to contract with a doctor, who will determine whether a tourist must undergo a COVID-19 test. The diagnosis will be either live or via telemedicine.

The test results will be released within six hours so that anyone who is tested positive can be transferred to “quarantine hotels”.

Special training in hygiene rules will be provided to the staff of each hotel.

There will be no buffets in the hotels, except in small hotels.

Sunbeds will be installed at a safety distance to each other and will have a disposable cover for each swimmer.

Jag förstår intentionen men det är nog gå åt helvete. Hinner hända mycket på 72 h.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av rezpekt1057
Man blir alltså inte immun?

https://nyheter24.se/noje/944244-bianca-ingrosso-har-gjort-coronatest-ovantade-resultatet

Bianca förklarade då hur hon och pojkvännen Phillipe Cohen, 26, isolerat sig i tio dagar.

– Det är ingen frivillig karantän. Vi blev sjuka för snart två veckor sedan. Med feber, hosta, värk i leder, muskler, förkylning och alla symptom, sa Bianca då.

Hon lade till:

– Vi har ju inte fått testa oss för corona men jag är nog ganska säker på att det är just det vi har.

Nu har det senare ändrats. I en intervju med Aftonbladet berättar Bianca hur hon och Phillipe testat sig för att se om de haft viruset.

BARA EN I PARET TESTADE POSITIVT

Det var i slutet av mars som Bianca och Phillipe insjuknande i vad de misstänkte var coronaviruset.

Nu visar det sig att paret delvis hade rätt. Bara en av dem hade antikroppar mot viruset i sitt blod, vilket innebär att man haft smittan.

Bianca.

Till Aftonbladet berättar Bianca hur hon och Phillipe "fick hem en läkare" som utförde testet på dem.

– Jag tog ett sådant där test och det visade sig att jag hade haft corona och är immun, men jag tänker så klart mycket på det. Jag kände att jag var sjuk, men det var ingen fara med mig, men jag tycker synd om alla som lider av det här, säger Bianca till Aftonbladet.

Det är ännu oklart om man faktiskt blir immun mot coronaviruset efter att man haft smittan, men Bianca hoppas på det.

Bianca är själv förvånad över att Phillipe undgått smittan, trots att de bor med varandra.
Säger nog mer om hur osäkert testet är än huruvida man blir immun eller inte.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av assurbanipal999
85% av befolkningen (tror inte det är så många, det var nån undersökning, vet inte hur pålitligt det är, men säkert är det mer än 50% iaf) har tagit ett beslut:
Att rädda människoliv är inte prio 1
. För det är det Sveriges strategi går ut på. Att INTE ha detta med att rädda människoliv som prio 1.

Återigen, de flesta som motsätter sig det osm pågår här kommer med stor sannolikhet att lämna landet om och när tillfället ges. Under tiden får du stå ut att de är jävligt sura på majoriteten. Vill du inte stå ut vet jag inte vem som kan hjälpa dej. Du kan alltid försöka komma i kontakt med Löfven dock kanske.

PS: Det är dina tår som var ömma där när du ber nån att lämna landet bara för att du inte vill erkänna varför han säger så.

Men var har du läst detta? Att, låt oss säga 75 till 85%, av svenskarna aktivt fattat ett personligt beslut om att rädda liv är inte prio 1. Jag känner inte igen mig alls där. Har det varit någon enkät som skickats ut till befolkningen angående detta? Där man får kryssa i om man 1) tycker att rädda liv är prio 1 och 2) tycker att rädda liv inte är prio 1. Vad gör t.ex. befolkningen i det land du härstammar ifrån som inte de " vidriga avskum som skiter i att det dör lite folk här och där" gör?

Visst ok då, min reaktion var en aning brysk ska jag erkänna. Det var ett känslouttryck efter att ha läst det ena Sverigehatande inlägget efter det andra i denna tråd. No personal offence.
Citera
2020-05-10, 18:51
Medlem
Gefundenes Fs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Minkapten
Om/när det blir flockimmunitet i Sthlm vad innebär det?
Kan man ”andas ut” eller blir det en procentuell minskning i smittrisk?

Nej om man tillhör en riskgrupp kan man inte andas ut. Risken kommer alltid att finnas att man stöter i hop med en smittad även om den minskar. Hur mycket den minskar beror på en massa omständigheter men viktigast är att inte hamna i en grupp eller geografi där det finns en smitthärd bland idel sådan som klarat sig genom att hålla sig undan. En enda ulv i fårskocken kan ställa till enorm skada.

Kan tänka mig att många pensionärer som isolerar sig blir förbannad när det kommer ut och blir sjuka trots att Tegnell förklarat att nu råder det flockimmunitet.

När smittan sprids i länder som klarat sig bra hittills, då är det resande därifrån man måste hålla avstånd till.

För övrigt tycket jag att flockimmunitetsivrarna ska låta smitta sig nu genast för att visa god vilja. Därmed minska risken för alla andra som inte vågar riskera att få COVID, ju fler som gått igenom det mindre är ju risken för alla andra det har Tegnell helt rätt i.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in