2020-05-10, 13:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TonyDR
Det har du rätt i.
64 döda 3 maj som de sa 1 för en vecka sen, ökning med +63! Sjukt.

Det är så man manipulerar fåren.

Dagen efter kommer Tegnell som klockan och säger "rätt riktning".
Citera
2020-05-10, 13:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av RoyalTrash
Jag tycker du har många bra poänger, men reagerade bara eftersom jag ändå inte tror kvantiteten smittorisk kan komma i närheten av skolans miljö för de andra sakerna du jämförde med.

Och bara för att barn oftast träffar samma personer i klassrummet (om man nu endast ska nämna klassrummet) så träffar de även andra utanför skolan i t ex hemmet eller på fotboll eller kompisar, som kanske smittade dem så de drar in det i klassrummet inomhus där smittorisken blir störst pga miljön och tiden de spenderar där på liten yta inomhus med många personer.

Så det blir lite allt eller inget oavsett hur vi vrider och vänder på det.
Det finns nog ingen vinnande lösning. Det är svårt att helt stoppa smittspridning mellan barn, utan att barnen far illa (annat än på mycket kort sikt). Att man är benhård angående skolan är ju för att man får mycket dålig utdelning för den åtgärden, i relation till de problem det skapar för barnen och samhället.

I Norge så hade ju FHI analyserat bakåt nu efter att skolorna öppnat, och kommit fram till att skolstängningen t.o.m. kan ha förvärrat smittspridningen bland de lite större barnen, p.g.a. de umgåtts intensivare.
Citera
2020-05-10, 13:57
Medlem
Citat:
Det har du rätt i.
64 döda 3 maj som de sa 1 för en vecka sen, ökning med +63! Sjukt.

Tycker det är en styrka. Vi uppdaterar ju iaf våra siffror när vi kommer ikapp rapporteringsmässigt. Blir intressant när t ex USA och UK gör det (men det lär ju inte hända)
Citera
2020-05-10, 13:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Honken55
Tycker det är en styrka. Vi uppdaterar ju iaf våra siffror när vi kommer ikapp rapporteringsmässigt. Blir intressant när t ex USA och UK gör det (men det lär ju inte hända)
En styrka att talet blir 64 gånger mer på en vecka? Samma sak om en vecka till?
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av gabrielle2
Nu är jag vare sig journalist eller likasinnad.
Jag är trött på tjat om ekonomi och " bästa egerande"
Hur kan man redan från första början i stort sett endast koncentrera sig på länders agerande.
Tegnell står och pratar mest om flockimmunitet, hur man agerar bäst mm

Döda och viruset kommer i andra hand.
Dödstalen ökar och man pratar om vem som agerar bäst.
Dör det 20000 i Sverige kommer man efteråt att tala om sitt lands agerande.

Jag är ledsen att verkligheten gör sig påmint ibland.

Utan ekonomi kommer vi alla att dö..
Citera
Medlem
Blir full i skratt då jag lyssnar på professor Jan Albert. Det är inte mycket de vet är klart. Och nu då det har visat sig att det är mycket färre folk med antikroppar så vad gör man. Jo, man ger Britton till uppgift att sänka kravet på 60% av befolkning med antikroppar för flockimmunitet till 40%. Jo, jo, så kan man också göra.

Riktigt säker blir Jan Albert över att våra nordiska grannar kommer att uppnå ungefär samma dödstal som Sverige vad det lider. Hmm. Jag är inte så säker på det för redan nu har det börjat dyka upp mediciner som verkar funka på en del i alla fall. Och jag tror att det kommer mera. Så snart har kanske läkarna medicinskåpen fulla med all sorts läkemedel som hindrar dödsfall. Dessutom har de även blivit skickligare att behandla. Så dödstalen behöver inte fortsätta peka uppåt även om smittan gör det. Jag tror att det kommer att bli experthaveri av det hela.

https://sverigesradio.se/artikel/7470120
Citera
2020-05-10, 14:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sno
När du har spunnit halvvägs en maraton kan du då prata om resultatet?

Men å andra sidan, den löparen som ligger 1h 15min efter ledaren, hur stor chans har han till vinst om vi nu skall likna detta med ett maraton?
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av pejpen
Typ, lite så är det ju faktiskt. Vi blev tagna med byxorna nere vad gäller förmåga att hantera en sån här händelse. Och byxorna är långt ifrån uppe i nuläget.
Det ligger ju en oerhörd utmaning i pandemins natur, oavsett förberedelsenivå. Alla länder påverkas ju otroligt hårt. De som låst ner har utmaningar, vi som varit mer öppna har våra utmaningar. Vilket blir bäst i slutändan?
Jag tycker vi hanterat en del saker mindre bra, men i det stora hela, med tanke på förutsättningarna, tycker jag ändå att vi valt en väg som är bra. Missförstå mig inte nu, att jag VILL att massa äldre människor ska dö. Det är det sista jag vill. Varje liv som avslutas i förtid är en tragedi.
Men samtidigt går det inte att lösa situationen på ett optimalt sätt. Alla val har sitt pris. En lockdown och stängda skolor skulle fått effekter på vårdpersonal, vilket skulle riskerat sämre vård --> fler döda.
Hur man vänder sig i detta så har man arselet bak. Alla vi med synpunkter på hur det hanteras får se till att ta vårt personliga ansvar. Det är väl det bästa vi kan göra i nuläget.
Skulle inte alls få effekt på vårdpersonal pga att sjukvården inte hade belastad som det gör nu, sen kan man göra som vissa andra länder alla sammhällsviktiga personer som måste till jobbet ska självklart det och dessa barn kan gå i skolan och då blir det väldigt lite barn och man kan ha distans osv osv.
Citera
Medlem
Söndag 10 maj

+ 5 döda
+ 30 IVA
+ 401 fall

3239 döda i Sverige
Citera
2020-05-10, 14:01
Medlem
Citat:
En styrka att talet blir 64 gånger mer på en vecka? Samma sak om en vecka till?

En styrka att vi uppsaterar. De flesta ländena i världen hade ju lämnat siffran på 1 Sverige har mörkertal men jämför man med t ex USA och UK så är de en piss i havet.
Citera
2020-05-10, 14:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kajusi
Men alltså är du seriös eller?

Skvallerblaskan söker relevant tjänstman för kommentar för att skapa rubriker, Tegnell svarar på allt han får för att han är mediakåt.

Han är en skattefinansierad tjänsteman, inte influencer. Han ska veta sin plats och sluta ge Sverige ett dåligt rykte. Precis som Bildt säger. Tegnell håller på att förstöra Sverige helt.

Aldrig har jag sett en statligt anställd uttala sig så fritt om andra länder och presidenter.. vem fan tror han att han är.

Jag tycker att det är helt perfekt att Tegnell förstör Sveriges rykte ännu mera. Pinsamt när Löfven och hans ministrar försöker representera Sverige i viktiga sammanhang och överallt är folk frågande eller faktiskt hånfulla som i USA när Löfven försökte förklara det märkliga svenska fenomenet med kraftigt ökad kriminalitet som inte en enda svensk forskare lyckas förklara.
Senast redigerad av Frederica 2020-05-10 kl. 14:13.
Citera
2020-05-10, 14:02
Medlem
Micke090s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av S.O.Stolp
Är det inte lustigt hur länder med stora problem med integration, som Sverige och UK har höga dödstal, medans det homogena Sydkorea har låga siffror?

Sverige och UK har en annan sak gemensamt. Bedrövligt äldrevård.

Skulle hellre ta ett nackskott än att hamna på ett ”kommunalt” brittiskt äldreboende.
Inte speciellt taggad att spendera min sista tid på ett svenskt boende heller.

Kanske kan det komma nåt positivt av den här misären i slutändan. Äldrevården måste få kosta pengar.

Corona har utan tvekan exponerat svensk äldrevård för vad den är just nu iaf.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in