2020-05-10, 15:21
Medlem
om man gör prövningar i kurser man redan fått betyg i, hamnar man i BII-gruppen då?
Citera
2020-05-10, 15:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MarioRemix0000
om man gör prövningar i kurser man redan fått betyg i, hamnar man i BII-gruppen då?

Om du har tagit ut en gymnasieexamen och gör prövningar i kurser du redan fått betyg i så hamnar du i BII-gruppen. Dock kommer du också automatiskt att söka via BI-gruppen (förutsatt att du är behörig i den kvotgruppen).
Senast redigerad av makkann 2020-05-10 kl. 15:34.
Citera
2020-05-16, 13:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av makkann
Om du har tagit ut en gymnasieexamen och gör prövningar i kurser du redan fått betyg i så hamnar du i BII-gruppen. Dock kommer du också automatiskt att söka via BI-gruppen (förutsatt att du är behörig i den kvotgruppen).

Okej, förlåt för att jag är jobbig men bara så jag förstått det rätt; nu när jag sökt in till högskolan med enbart gymnasiebetygen (inga kompletteringar) har jag hamnat i BI-gruppen med, låt oss säga, 15 i merit. Om jag sedan gör prövningar och då hamnar på 17 i merit, då söker jag alltså via BII-gruppen med 17 OCH BI-gruppen med 15?
Citera
2020-05-16, 19:44
Medlem
mschiefs avatar
Citat:
Okej, förlåt för att jag är jobbig men bara så jag förstått det rätt; nu när jag sökt in till högskolan med enbart gymnasiebetygen (inga kompletteringar) har jag hamnat i BI-gruppen med, låt oss säga, 15 i merit. Om jag sedan gör prövningar och då hamnar på 17 i merit, då söker jag alltså via BII-gruppen med 17 OCH BI-gruppen med 15?
Precis så.
Citera
2020-05-16, 22:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mschief
Precis så.
Tack för svar!
Citera
2020-05-17, 21:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mschief
Precis så.
du verkar ju ha koll på det mesta, kan man göra prövning i parallellkurser? exempelvis göra prövning i både matematik 1a och 1c trots att jag i gymnasiet läste 1b och fått betyg i det
Citera
2020-05-17, 22:57
Medlem
mschiefs avatar
Citat:
du verkar ju ha koll på det mesta, kan man göra prövning i parallellkurser? exempelvis göra prövning i både matematik 1a och 1c trots att jag i gymnasiet läste 1b och fått betyg i det
Ja, du kan läsa 1a eller 1c och om ditt betygs höjs kommer ditt betyg i 1b ersättas med någon av dessa. Du kan även byta spår och läsa 1a+2b t.ex. men då a-spåret för de flesta tycks vara det lättaste så är det ofta inte så gynnsamt att gå upp en nivå alfabetiskt, rent betygsmässigt. Dock kommer det bli knepigt att få begära en prövning i både 1a och 1c samtidigt (för att öka ens chanser till höjd betyg) under samma period då de ofta skrivs under samma tid . Detta är ett exempel på prövningschemat i Malmö kommun (https://docs.google.com/spreadsheets/d/1KsU20uNsZfWupt6D_iop0LOg754vtVKRNEwD5ftDr9E/edit#gid=0), men Uppsala och Stockholm t.ex. har ett snarlikt system där det i princip är omöjligt att pröva i 1a och 1c samtidigt då man endast får prövas i en kurs vid varje provtillfälle.
Citera
2020-05-21, 23:30
Medlem
God kväll!

Jag noterar att programmet jag sökt till är fortfarande öppet så jag undrar om det innebär att jag kommer garanterat in?
Sena anmälningar prioriteras väl sist?

Jag skickade in en ansökan i god tid och när jag undersöker statistiken för förra året ser jag att mina betyg räcker. Programmet är fortsatt öppet så jag bedömer att jag kan räkna med att börja plugga i augusti.

Eller tänker jag helt tokigt nu?
Citera
2020-05-26, 19:32
Medlem
Det står på antagning.se att jag är "behörig med villkor" vid en av kurserna jag sökt till höstterminen.
Grejen är att jag redan uppfyller förkunskapskraven. Är det bara för att jag läst kurserna (som utgör förkunskapskrav) vid ett annat universitet?
Senast redigerad av awesome5 2020-05-26 kl. 19:34.
Citera
2020-05-26, 20:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kirastar
Jag noterar att programmet jag sökt till är fortfarande öppet så jag undrar om det innebär att jag kommer garanterat in?
Sena anmälningar prioriteras väl sist?

Jag skickade in en ansökan i god tid och när jag undersöker statistiken för förra året ser jag att mina betyg räcker. Programmet är fortsatt öppet så jag bedömer att jag kan räkna med att börja plugga i augusti.

Eller tänker jag helt tokigt nu?

både ja och nej. du kan inte utgå ifrån att du "garanterat" kommer in förrän du sitter där med beskedet i handen. statistik är statistik, det är inte en spådom. däremot hamnar som du säger sena ansökningar sist så dem konkurrerar du inte med - bara de som sökte samtidigt som du, dvs innan sista ordinarie ansökningsdag. att en kurs är öppen för sen antagning betyder tyvärr INTE att det faktiskt finns platser kvar på kursen - ett helt bisarrt beteende som jag har varit med om flertalet gånger. :/
Senast redigerad av Akademian 2020-05-26 kl. 20:42.
Citera
2020-05-26, 20:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av awesome5
Det står på antagning.se att jag är "behörig med villkor" vid en av kurserna jag sökt till höstterminen.
Grejen är att jag redan uppfyller förkunskapskraven. Är det bara för att jag läst kurserna (som utgör förkunskapskrav) vid ett annat universitet?

det kan vara så att de kurserna du läst inte till 100% överensstämmer med de som utgör förkunskapskravet för den kursen du vill läsa, och då måste du bevisa behörigheten vid kursstart. jag hade mailat studievägledare el likn vid institutionen och hört för säkerhets skull - du vill ju inte stå där i höst och sakna något krav och inte få börja. (alla universitets resultat samkörs via antagning så hade de lästa kurserna exakt motsvarat de vid det nya universitetet hade du varit behörig per automatik. det här händer ibland om man har läst t.ex. A och B vid universitet X och vill läsa C vid universitet Y - kurserna är sällan identiska och det kan vara så att C-kursen kräver en delkurs du ännu inte läst, men som kan tänkas vara tillgodogjord på annat vis.)
Senast redigerad av Akademian 2020-05-26 kl. 20:40.
Citera
2020-05-26, 21:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Akademian
det kan vara så att de kurserna du läst inte till 100% överensstämmer med de som utgör förkunskapskravet för den kursen du vill läsa, och då måste du bevisa behörigheten vid kursstart. jag hade mailat studievägledare el likn vid institutionen och hört för säkerhets skull - du vill ju inte stå där i höst och sakna något krav och inte få börja. (alla universitets resultat samkörs via antagning så hade de lästa kurserna exakt motsvarat de vid det nya universitetet hade du varit behörig per automatik. det här händer ibland om man har läst t.ex. A och B vid universitet X och vill läsa C vid universitet Y - kurserna är sällan identiska och det kan vara så att C-kursen kräver en delkurs du ännu inte läst, men som kan tänkas vara tillgodogjord på annat vis.)
Tack för svar. Jag gör så.
Utifrån vad det stod på antagning.se så trodde jag först att det bara var att visa att man läst motsvarande kurser. Men det du skriver låter givetvis logiskt så det var bra att jag dubbelkollade här.
Eller ja, det är väl mer jag som missuppfattade men ändå.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in