2020-05-10, 15:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sharm0ta
När arbetsgivaren uttryckligen förbjuder munskydd på äldreboenden är det inte att skydda de gamla.

Det är mycket mer komplext att skydda en dement människa som inte vet vad Corona är, än vad du tror.
Citera
Medlem
belfs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sno
Journalister frågar "vad hade NI kunnat göra annorlunda för att förhindra detta (=3000 döda, hälften på äldreboenden)".

"VI?" säger Tegnell. Som samhälle måste man hellre tänka.

Samhället = Vi = du = jag har vetat sedan länge att det har funnits problem på äldreboenden. Kanske inte just DU, men de flesta av OSS har gjort det.

Men ingen har brytt sig.

Tills nu när de dör som flugor. Då ska minsann TEGNELL ställas till svars.

Rekommendationerna har funnits en lång tid tillbaka. SKR har granskat och kommit fram till att basal (!) handtvätt har inte fungerat.

Men det ska alltså TEGNELL ansvara för..

Som om han vore någon sorts diktator?

Sen försöker journalisterna fiska om Tegnell anser att Norge för FEL när de tänka fira sjuttonde maj trots Corona och då svarar Tegnell att det kommer att vara ett intressant experiment i ett land med så få smittade och att vi i Sverige (FHM) inte rekommenderar fler än 50 på en gång och att man inte ska resa så mycket inom landet.

Men journalisterna anser ju att Tegnell ska även bestämma över Norge..

Sen vill journalisterna veta hur det blir med resandet utomlands den här sommaren och Tegnell svarar att det är väldigt svårt att veta, eftersom de (FHM) inte är med och påverkar det.

Men journalisterna nöjer sig inte med svaret utan vill veta vad Tegnell gör privat under sommaren..

Till slut svarar Tegnell att han firar sommaren hemmavid. Plus att Norge och Finland tycks ha endast 1-2% smittade och att han har VÄLDIGT svårt att tro att de skulle kunna gå någon annan väg än Sveriges.

De måste alltså låta människor DÖ - om nu någon vill vrida till det som vanligt.
Tegnell sa att misstänkt Coronasmittade kan gå till jobbet på ålderdomshemmet som vanligt tills de känner sjukdomssymptom. Har de covidsjuka i hemmet, likadant, gå till jobbet oskyddade och arbeta intimt med riskgrupper.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MAKHASHANAH
Ja som sagt, hela Nordens inklusive Sveriges siffror ser väldigt bra ut. Du kan gå in och läsa tabellen på en av de första sidorna i rapporten.

Argumentet mot att Sverige skulle ha lockdown, var just att Sverige skulle klara sig så fruktansvärt mkt bättre ekonomiskt. Nu ser vi att Sverige kommer gå precis lika illa som övriga Norden. Vilket är de man kan jämföra med på ett mest rättvist sätt.

Argumentet för ekonomin har därmed fallit. Vi har låtit folk dö (ännu mer) i onödan.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Decemberregn
Kan inte Carl Bildt och Kungen och Silvia ta över nu?
Flankerade av Bert Karlsson. Sistnämde erbjöd ju 5 000 sängplatser till den svenska sjukvården för ett tag sen och lämnar inte hemmet utan munskydd, för att skydda sin lungsjuka hustru. Han har framåtandan.

Fattar inte detta med att det fastar virus på munskydden som man smetar runt. Alltså, antingen är det väl mina virus och då spelar det ingen roll, eller så är det virus från andra individer. Och om man inte har munskyddet, skulle viruset istället fastnat på huden i ansiktet och även flyga in i munnen? Eller tänker jag fel? Och vadå ta sig i ansiktet? Tar man sig inte i ansiktet när man inte har munskydd? Större risk och peta runt mun/näsa när man inte har munskydd. Tänker jag fel?

Munskyddet skyddar, självklart, men Sverige har inte tillräckligt med munskydd och de beställningar som kommer till Apotek, tar ägaren eller personalen snabbt hand om, till sina egna nära och kära. Så det är så. I Sverige 2020.
Citera
2020-05-10, 15:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kajusi
https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/y3rdeA/coronaviruset-har-ar-de-senaste-siffrorna

Skrolla ner till Antal döda i Sverige – dag för dag

Siffrorna stämde i stort med Worldometers.
Citera
2020-05-10, 15:08
Medlem
Citat:
Vadå? Påstår du att munskydd inte hjälper det finns munskydd som är 100% bekräftade att hjälpa mot partiklarna?

Tänk lite.. Varför i helvete tror du att Tegnell inte rekommenderar munskydd när läkare går runt med kaffefilter på munnen pga att de inte har tillgång till riktiga munskydd???

Syftar du kanske på andningsskydd? Munskydd, som ju används av allmänheten i många länder, har inte fullgott skydd mot viruset. Läs gärna mer på WHO´s hemsida.
Vad gäller rekommendationer inom vården så är det en fråga för respektive arbetsgivare att ta beslut om, inte FHM.
Dock så är det NOG en generell brist på kvalitativa mun- och andningsmasker fortfarande inom svensk sjukvård.
Citera
2020-05-10, 15:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av FORVACKSLINGSBAR
Siffrorna stämde i stort med Worldometers.

Vad var det som inte skulle stämma?
Citera
Medlem
Larasofts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rezpekt1057
Nu sa han dock 50% och det var i april. 5-6 veckor sedan. Hade det varit 50% hade det varit väldigt högt nu.

25% smittade i hela Sverige i april? Det är bara gissningar

Ja, han har naturligtvis reviderat tidigare prognos. Jag tror att hans beräkning bygger på utfallet av testning av vårdpersonal.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av aw
Karensdag.

Du menar den som är borttagen?
Citera
Medlem
belfs avatar
Citat:
Det ansåg matematikern.

Och han frågade ju om matematiken i uttalandet.
Ok, jag antog att det var ett separat påstående. Ja den matematikern kan vi väl ignorera bara.
Citera
Medlem
LeeVans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av madchance
Ja, du missar att man varken testar eller behandlar äldre människor i samma grad som medelålders. Det finns med andra ord en bias i siffrorna. Hade det varit ett slumpmässigt urval hade det sett annorlunda ut.

Men goddag yxskaft. Har du ens tittat på det underlag som jag presenterade? Dessutom är båda graferna från FHM.
Citera
2020-05-10, 15:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sukp
Du kanske ska ta med reservationen för att nyansera bilden lite:

Det behövs inte om man har normal läsförståelse. Då vet man att prognos alltid innebär ett visst mått av osäkerhet.

Jag tror ändå mer på EUs ekonomiska prognos än vad jag tror på prognoserna inom riket här om flockimmu och hur många smittade vi redan haft. Dessa har varit glädjekalkyler utan dess like.

Vad blir nästa prognos där, flockimmunitet i oktober?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in