2020-05-10, 13:53
Medlem
Denne tråden her kunne blitt gitt ut som en god krimroman!

Etter å ha lest gjennom hele tråden i helgen, så har jeg dannet meg en egen teori:

- TH og AEH har hatt en krangel da dem kom hjem fra selskapet i beruset tilstand.
- Dette har eskalert og TH har tatt livet av AE på en måte som gjør at det ikke dannes spor (kvelning ect).
- TH har umiddelbart forstått hva han akkurat har gjort og hvilke enorme konsekvenser det vil få for ham personlig og for hans næringsvirksomhet.
- Han tar da på en eller annen måte kontakt med sønnen (T*ym H) ila natten og forteller hva som har skjedd, uten at det blir lagt igjen spor (vet ikke om det er gåavstand mellom TH og sønnen?)
- T*ym H tar igjen kontakt med sin(e) kontakter (bla JRU).
- Det lages en plan med de involverte ila natten hvor TH lover store summer for å hjelpe ham, og AEH blir fraktet bort.
- TH dusjer og drar på jobb som vanlig neste morgen.
- Den berømte samtalen 09:14 til T*ym H var aldri en dialog, men ble gjort av en av dem involverte med en enkel oppringing og senere lagt på for å lure politiet med et livsbevis tidlig om morgenen.
- Trusselbrevet blir lagt igjen og får det til å fremstå som en reell kidnapping når TH kommer hjem tidligere den dagen etter bekymringsmelding fra datteren som ikke får kontakt med AEH.
- Politiet blir tilkalt og TH håper at dem kjøper historien hans.
- Resten er historie.
Citera
2020-05-10, 13:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kolloen
Hvis det er planlagt tilsier alt at dette er verket til en i TH nære familie eller nettverk. En som har endt opp i problemer med spill/narkogjeld. Gjelden kan være til tunge kriminelle som sammen med vedkommende har planlagt dette. Det forklarer både det amatørmessig preget over det hele, men også profesjonaliteten i det. Men så gikk alt galt. AEH døde og alle GM ligger veldig lavt.

Dette er en hypotese jeg følger. Men hvorfor mener politiet at det er et drap fordekt som kidnapping? Altså at selve poenget var å drepe AEFH? For hypotesen du her bringer på bane må være noe de har vært innom. Og så utelukket en etter en av moduskandidatene de hadde på sin liste.
Citera
2020-05-10, 14:02
Medlem
Niffys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av djcassie

Etter å ha lest gjennom hele tråden i helgen, så har jeg dannet meg en egen teori:

- TH og AEH har hatt en krangel da dem kom hjem fra selskapet i beruset tilstand.
- Dette har eskalert og TH har tatt livet av AE på en måte som gjør at det ikke dannes spor (kvelning ect).
- TH har umiddelbart forstått hva han akkurat har gjort og hvilke enorme konsekvenser det vil få for ham personlig og for hans næringsvirksomhet.
- Han tar da på en eller annen måte kontakt med sønnen (T*ym H) ila natten og forteller hva som har skjedd, uten at det blir lagt igjen spor (vet ikke om det er gåavstand mellom TH og sønnen?)
- Det lages en plan med de involverte ila natten hvor TH lover store summer for å hjelpe ham, og AEH blir fraktet bort.
- Den berømte samtalen 09:14 til T*ym H var aldri en dialog, men ble gjort av en av dem involverte med en enkel oppringing og senere lagt på for å lure politiet med et livsbevis tidlig om morgenen.
- Trusselbrevet blir lagt igjen og får det til å fremstå som en reell kidnapping når TH kommer hjem tidligere den dagen etter bekymringsmelding fra datteren som ikke får kontakt med AEH.
- Resten er historie.

Jeg følger deg stort sett hele veien, men unntak av det at en dame, lønningsansvarlig i TH's firma, ringte til og snakket med AEH om morgenen, før TH dro på jobb, og før AEH angivelig ringte til TH junior 09.14, visstnok for å videreformidle en beskjed fra lønningsansvarlig som hun hadde snakket med tidligere.
Citera
2020-05-10, 14:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av toiko1
Virker logisk at hun er murt inn i en hytte når en nærstående poster et bilde av betong på sosiale medier. Der har vi svaret å løsningen på gåten.

Jeg må jo ærlig innrømme at jeg skvatt litt til da jeg så den personen sin konto på sosiale medier. Personen virker veldig umoden og ikke heeelt stabil. Murbildet vekket andre assosiasjoner hos meg. Jeg ser et utydelig skoavtrykk til venstre midt i bildrt. I hundebildet ser jeg en bedende hund som spør "Hvorfor gjorde du dette her?". Men alle disse litt merkelige postene kan jo ha sine naturlige årsaker.
Citera
2020-05-10, 14:04
Medlem
Citat:

- Resten er historie.

Jeg registrerer at teorien din ignorerer samtalen om morgenen som AEH har med lønnsansvarlig i selskapet til TH, og at politiet har grunnlag for å tro at dette er planlagt minst 6 mnd i forkant. Generelt vil det jo være særdeles imponerende hvis noen, ila noen timer, evner å klekke sammen en plan hvor de slipper unna i halvannet år uten at noen avdekker fellende bevis.
Citera
2020-05-10, 14:06
Medlem
wwrs avatar
Citat:

- Resten er historie.
Starkt inlägg. Jag är inte inläst nog för att finna fel. Det var ett långt kidnapparbrev med siffror, Monerokonton. Det skulle skrivas i stress. Sedan vara iskall och hämta moderns (?) lik i dagsljus med den silvergrå SUV:en.

Var detta gäng av amatörer tillräckligt slipade för att genomföra detta spårlösa proffsjobb utan förberedelse?

Jag passar på den frågan. Kanske passar en domstol att tagga ned till dråp, och inte mord.
Citera
2020-05-10, 14:07
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av POlROT
I en kommentar (som ble slettet) på et forum ble det skrevet at det hadde blitt utført arbeid på muren til en av THs hytter etter AEs forsvinning. Tidspunkt for mur-arbeidet ble ikke nevnt. Og jeg vet ikke om dette er sant.

Når så du denne kommentaren, og i hvilket forum?
Citera
Medlem
Lonnrots avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kornblomst
Ja. Politiet har tilsynelatende hatt mulighet til å sikre alle beviser.

Jeg har spekulert litt rundt ektepakten fra 1993, der AEH ble tvunget til å gi fra seg sin andel i felles bolig i Sloraveien 4.

Under hvilke omstendigheter skjedde dette. Var det fordi AEH måtte hjelpe sin mor økonomisk fordi moren nylig var blitt enke. Var det hevn for ubekreftete utroskapsrykter. Var THs behov for kontroll over AEH så stort at han tvang henne inn i et avhengighetforhold til ham selv, der han kunne kaste henne ut av familiehjemmet, hvis og når han fant det for godt.

I 1993 var både AEH og TH 43 år gamle. De hadde vært gift i 23 år. Hadde det vært snakk om separasjon, at AEH ønsket at TH skulle flytte ut?

Kunne TH vite med sikkerhet allerede da, at han aldri ville komme i en situasjon der han gladelig ville gitt AEH Sloraveien 4, hvis han en gang i fremtiden for eksempel skulle finne en annen kvinne og søke skilsmisse selv.

Så, det jeg lurer på er om det kan finnes andre mer konkrete årsaker til at TH ikke vil gi fra seg Sloraveien 4. At TH har skjult noe i huset, eller på tomten, og som fremdeles ville være svært ødeleggende om det kom frem, selv i dag, 38 år etter at huset ble bygd, og 27 år etter at ektepakten ble signert.

Det er mange andre mulige forklaringer på ektepakten. Men jeg må stille spørsmålet allikevel.

Det hade nog i så fall varit bättre att iscensätta en kidnappning från en annan plats än hemmet, eller på annat sätt försökt rikta uppmärksamheten bort från hemmet. Om inte GM tänkt använda tiden som kidnappningen köpte till att avbörda sig ”hemligheten”. Eller göra det före ”kidnappningen”. I ”forkant”.

Eftersom makan är borta kan man inte höra henne om ektepakten. Men teoretiskt kan hon naturligtvis ha blivit kompenserad på andra sätt. Vittnena, barnen, vänner/kontakter utanför familjen, skriftliga noteringar kan antyda hur det hänger ihop. Kanske därför man är ute efter THs notatböcker, också.

Styrelse-BB, som satte upp den första pakten, synes i media rätt öppet missnöjd över den förvanskning av pakten som det senare tillägget ser ut att innebära. Det luktar då lite fisk om det. Vilket i praktiken då torde reflektera ett utredningsspår hos polisen. Man är på’t. Nån lär väl veta eller ha ett hum.

En advokat med självaktning som också sitter i styrelsen skulle väl — inför en propå från TH om en förändring av pakten i viss riktning — föreslå denne att gå till ngn annan eller ännu hellre lösa saken utan advokatens förnyade inblandning och officiella kännedom.

Jag ser två sidor där: å ena sidan kanske TH och AE förstår varandra på ett ungefär och allt är gott och väl. Eller så är de rejält griniga och ogina mot varandra och TH försöker driva igenom ngt som håller AE på mattan. Antingen finns tillit, eller så finns den inte.

Givet utveckligen 25 år senare så kanske de inte litade på varandra.

Jag har inte närstuderat pakten men kan tro att den kan ha vissa temporära förtjänster som parterna iofs kan ha varit tämligen överens om. Tills vidare i alla fall.

Men den har lite drag av att maskera andra skillnader kan jag tycka. Just bostaden är en smaksak. Men karln har ju fler tillgångar än så.

Det blir då lite skyttegravskaraktär på pakten. Och det kan man ju tycka att mord och bortföring också skvallrar om.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sosialisten
Jeg registrerer at teorien din ignorerer samtalen om morgenen som AEH har med lønnsansvarlig i selskapet til TH, og at politiet har grunnlag for å tro at dette er planlagt minst 6 mnd i forkant. Generelt vil det jo være særdeles imponerende hvis noen, ila noen timer, evner å klekke sammen en plan hvor de slipper unna i halvannet år uten at noen avdekker fellende bevis.

Denne samtalen hadde jeg ikke fått med meg - så da faller mesteparten av den teorien i grus.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kolloen
Jeg må jo ærlig innrømme at jeg skvatt litt til da jeg så den personen sin konto på sosiale medier. Personen virker veldig umoden og ikke heeelt stabil. Murbildet vekket andre assosiasjoner hos meg. Jeg ser et utydelig skoavtrykk til venstre midt i bildrt. I hundebildet ser jeg en bedende hund som spør "Hvorfor gjorde du dette her?". Men alle disse litt merkelige postene kan jo ha sine naturlige årsaker.
Kan du skrive hvem dette er med noen hint og * ?
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Niffy
Jeg følger deg stort sett hele veien, men unntak av det at en dame, lønningsansvarlig i TH's firma, ringte til og snakket med AEH om morgenen, før TH dro på jobb, og før AEH angivelig ringte til TH junior 09.14, visstnok for å videreformidle en beskjed fra lønningsansvarlig som hun hadde snakket med tidligere.

Hvis det ikke var AE som snakket i den telefonsamtalen, kan det eventuelt ha blitt brukt noe teknologisk utstyr som beskrevet i sitatet under?
Citat:
Ursprungligen postat av Jayce
Personen som ble pågrepet fredag er ikke bare opptatt av kryptovaluta og sporbarhet, men har også vist interesse for metoder og kunstig intelligens som kan snakke i telefonen akkurat som et menneske.

Det postet han om og kommenterte våren 2018.

Han viste til teknologien i Duplex som er en stemmeassistent som gir svært menneskelige taleegenskaper. Den som mottar telefonsamtalen vil oppfatte den som ekte.

Duplex gjengir ikke bare en naturlig stemme, men kan også holde en flytende dialog på en oppsiktsvekkende god måte med den personen som blir ringt opp.

Det høres rett og slett ut som en normal samtale mellom to personer fordi Duplex responderer på det som blir sagt i et naturlig toneleie. Mulig det finnes annen teknologi som kan gjøre noe lignende.
Citera
2020-05-10, 14:09
Medlem
Niffys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av POlROT
Hvis det ikke var AE som snakket i den telefonsamtalen, kan det eventuelt ha blitt brukt noe teknologisk utstyr som beskrevet i sitatet under?

Nei.

Stemmeforvrengere og spionkameraer tror jeg vi kan utelukke.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in