Citat:
Ursprungligen postat av
Monsen
Hvem er denne mannen som politiet har vært interessert i?
Den 5. mai skriver Aftenposten dette:
Politiet jakter på flere medhjelpere og vurderte flere pågripelser da Tom Hagen ble pågrepet og siktet. Politiet vurderte å pågripe minst to personer til samme dag som Tom Hagen ble pågrepet. Det får Aftenposten opplyst av kilder tett på etterforskningen.
Politiet har i flere måneder jobbet for å kartlegge personer de mener kan ha vært involvert. Det er særlig en person som politiet har vist særlig interesse for. La oss kalle denne mannen X. Aftenposten har fått vite at politiet har bedt X om å redegjøre for sine bevegelser i dagene rundt forsvinningen 31. oktober 2018. X har da sagt at han hadde et møte med Y den 31. oktober på et sted som ligger omlag 20 mil fra Lørenskog (personlig tror jeg det er i Lillehammer-Øyer-Hafjell området). Person Y synes dette var svært ubehagelig fordi han hadde ikke hatt noe møte med X denne dagen, men derimot dagen etter, altså den 1. november. Det rare er, synes jeg, at person Y først ikke møtte opp til avhør. Politiet sendte gjentatte innkallinger, og det var først kort tid før årsskiftet han lot seg avhøre. Hvorfor unnlate å møte til avhør? Det må være for å beskytte X? Eller?
Person Y forteller til Aftenposten at:
– Det viste seg at det ikke var bilen min de var mest interessert i likevel, sier mannen til Aftenposten.
Han opplevde avhøret slik at politiet var ute etter å bekrefte det den andre personen hadde forklart som sitt alibi for den dagen Anne-Elisabeth Hagen forsvant.
– Det de var ute etter, var om jeg kunne bekrefte at jeg hadde møtt den aktuelle personen den 31. oktober, sier han.
Politiet skal ha fått oppgitt at de to hadde møtt hverandre på en adresse som ligger omtrent 20 mil fra Hagens bolig.
Men det kunne han ikke bekrefte.
– Nei, det stemmer ikke. Jeg møtte ikke denne personen den dagen. Det var dagen etterpå vi traff hverandre, 1. november, omtrent midt på dagen, sier mannen til Aftenposten.
https://www.aftenposten.no/norge/i/y328ME/politiet-jakter-paa-flere-medhjelpere-og-vurderte-flere-paagripelser-da-tom-hagen-ble-paagrepet-og-s iktet?spid_rel=2
Jeg vet ikke. Men er den personen som beskrives her i Nettavisens artikkel, en helt annen person enn en av de to som beskrives i Aftenposten-artikkelen?
(30-april-20) " person i Hagens nære krets er under lupen til politiet som mulig medvirker. Mannen har i avhør blant annet blitt grillet om følgende:
Sin relasjon til Tom Hagen.
Sin relasjon til Anne-Elisabeth Hagen.
Mulig motiv for gjerningsmenn som står bak bortføringen.
Mulige konflikter mellom Tom og Anne-Elisabeth Hagen.
Om de påståtte kidnapperne familien skal ha hatt kontakt med.
Alibi i tiden før, under og etter selve forsvinningen."
https://www.nettavisen.no/nyheter/mann-i-tom-hagens-naere-krets-etterforskes-som-mulig-medvirker/3423961120.html