2020-05-09, 18:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kornblomst
Ja. Enten er telefonsamtalene falske, eller det har vært medhjelpere.

Jeg tror han har forfalsket telefonsamtalene. Nøyaktig hvordan han har gjort det, vet jeg ikke.

Men jeg har større tro på det enn at han har leid medhjelpere.

Personen som ble pågrepet fredag er ikke bare opptatt av kryptovaluta og sporbarhet, men har også vist interesse for metoder og kunstig intelligens som kan snakke i telefonen akkurat som et menneske.

Det postet han om og kommenterte våren 2018.

Han viste til teknologien i Duplex som er en stemmeassistent som gir svært menneskelige taleegenskaper. Den som mottar telefonsamtalen vil oppfatte den som ekte.

Duplex gjengir ikke bare en naturlig stemme, men kan også holde en flytende dialog på en oppsiktsvekkende god måte med den personen som blir ringt opp.

Det høres rett og slett ut som en normal samtale mellom to personer fordi Duplex responderer på det som blir sagt i et naturlig toneleie. Mulig det finnes annen teknologi som kan gjøre noe lignende.
Citera
2020-05-09, 18:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Timbar
Tja du har sikkert rett, men om hun forsvant etter en tur med hunden og ble funnet drept hadde man vel vært like langt. Men enig det er mye rart her. Ja jeg skjønner at TH er mediesky, men når ble det arvelig og være mediesky tro. 3 barn, alle like mediesky. En av de rockemusiker, hvordan tenker man da slå igjennom som mediesky.

Men igjen man kjenner som regel andre via seg selv, og i likhet med mange andre på denne tråden synes vel jeg det er rart at ingen av de ønsker å stå frem for sin savnede mor,

Jeg har ingen statistikk på dette, men ville tro langt de fleste søskenflokker hadde en som våget seg frem, hva er de redd for mon tro? Det er vel derfor jeg begynner å spekulere om AEH var den fantastiske moren som er fremstilt. Hun hadde ikke fortjent dette uansett.

Men som andre her har skrevet, hva vet vi som ligger bak denne lojaliteten for far. Arv, datter som er prest, er prester griske, jeg vet ikke? Hvem skulle evnt. arve TH om ikke barna, er det noen som tror at TH ville gitt vekk milliardene sine til andre enn barna. Så hva dreier i såfall denne lojaliteten om, ikke til å bli klok på.
Ja, enig.
Jeg aner ikke hvorfor dem ikke står frem?
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mulholland007
Han blir satt fri med 99,99 prosent sannsynlighet.
Noen som har lagt merke til at jeg alltid har rett ?

Les: Politiet har ingen bevis som knytter TH til hverken drap , åsted eller krypto. Nada.
Citera
Moderator
Hamilkars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av POlROT
"Politiet ville pågripe Hagen på nytt – fikk nei: Da Tom Hagen forlot Oslo fengsel fredag ettermiddag, ønsket etterforskningsledelsen å pågripe han på nytt. Statsadvokaten sa nei, skriver NRK.
Det bekrefter statsadvokat Kirsti Guttormsen til NRK lørdag formiddag.

- Det er et viktig prinsipp at påtalemyndigheten skal følge domstolens avgjørelser. Og da, etter omstendighetene, så mente jeg at det var korrekt å ikke pågripe han umiddelbart ved løslatelsen, sier hun til kanalen.

Ifølge kanalen er det uklart om politiledelsen mente at grunnlaget for en ny pågripelse var nye beviser mot han"
https://www.dagbladet.no/studio/nyhetsstudio/5?post=32847

Citat:
"Lagmannsretten avgjorde denne uken at det ikke er skjellig grunn til å mistenke Hagen for drap. Da kan de ikke lenger holde på eiendommene hans, selv om 70-åringe fortsatt er siktet i saken, forklarer den profilerte forsvarsadvokaten John Christian Elden til NRK.

– Politiet vurderer da at det er innenfor lagmannsrettens kjennelse å legge til grunn skjellig grunn til mistanke om at det er begått et drap, og at det er sannsynlig at bevis kan finnes på disse stedene, sier Elden, partner i Advokatfirmaet Elden DA.

Han mener politiet er i ferd med å gjøre noe de ikke har hjemmel til å gjøre.

– De er på syltynn is, for hvis de samtidig har Hagen som mistenkt, er det ulovlig. Da kan de ikke kalle det tredjemann, sier Elden."

https://www.nrk.no/norge/tom-hagen-ute-av-fengsel---politiet-vil-fortsatt-ransake-hus-og-hytte-1.15010828
Jag måste säga att de två ovanstående mediacitaten bekymrar mig djupt. Om de är rättvisande förefaller det alltså som om förundersökningsledningen mer eller mindre ägnar sig åt, eller i vart fall har velat ägna sig åt, lagtrots av en typ som jag aldrig har varit med om i någon svensk brottsutredning. Det väcker frågan om med vilken kompetens utredningen har bedrivits, och det väcker också frågan om hurpass desperat förundersökningen känner sig efter TH:s frisläppande.
Citera
2020-05-09, 18:59
Medlem
Citat:
Jeg synes at det er merkelig at man løslater så lett i saker der vedkommende er siktet for drap eller medvirkning til drap. Er det vanlig å løslate i slike tilfeller?
Enig, men hvis de antar at JRU er medhjelper til TH, og TH ble sluppet løs på grunn av "dårlig bevis" så har de vel kanskje ikke giddet å bruke tid på fengslingsmøte denne gangen?
Da venter dem vel til de har fått undersøkt alt dem har beslaglagt nå, også går dem til pågripelse igjen, men neste gang med en sterkere sak?
Citera
2020-05-09, 18:59
Medlem
Lonnrots avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kornblomst
Det stemmer uansett veldig dårlig med kidnappingsplottet, som forutsetter at gisselet skal holdes i minst 9 uker mens løsepengekravet blir innfridd.

Hvem ville vel kjøre avsted med et nakent gissel? Kidnapperne kunne ha kommet ut for et trafikkuhell, eller ha blitt stoppet i en rutinekontroll, eller havnet i kø pga trafikkulykke eller rushtrafikk. Det skurrer bare.

Nej precis. Det får man ju ändå säga att såväl kidnapparen i gemen som en mördare torde anse det vettigare att personen ifråga klädde på sig först. Och alltså väntade med sitt överfall eller lät offret klä på sig efter att ha framställt sina avsikter. Inte ens om kidnapparn förfärdigat ngn utstuderad låda eller rörförvaring för offret där kläderna på kroppen inte ryms — så kunde ju kidnapparn inte hoppas på att offret skulle bada och vara avklädd just då, och knappast i alla händelser ha lämnat kläderna kvar på stolen. Om man också vill göra troligt att personen kommer att överleva i nio veckor. Resten av nån sån plan blir för vidlyftigt att resonera kring. Det kunde möjligen belysa hur den kidnappade hastigt kunde bli förkyld och dö. Så kallsinnig och korkad kidnappare kan man inte räkna med. Låt vara att denne sen ogärna tog emot ngn ersättning.

Inte ens en mördare med ngn anständighet skulle ju ge sig på att överfalla en 70-åring naken på badet. Om man inte var orolig för att man behövde städa efter sig sen. Och att marknadsvärdet skulle falla mer i hallen. Om man sen också kunde borsta sina tänder på badet på en annan våning.

Det är kanske särskilt så att klädhögen på stolen indikerar att personen bragts om livet i andra kläder, och ”fel kläder” (relativt tiden på dygnet), troligast kanske nattdräkt, om de nu kommit hem ordentligt kvällen innan. Jag förmodar att finkläderna inte förkommit. Anar man inte lite lathet här vad gäller bovens inlevelseförmåga? Som om detaljerna plötsligt blev oviktiga?

Om det är så att fru hagen halkat på tvålen efter hemkomsten från en trevlig kväll på stan så får man väl ändå hoppas att GM inom kort anser det mindre skadligt för hans anseende att erkänna det än att insistera på den här historien...
Citera
2020-05-09, 19:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jayce
Personen som ble pågrepet fredag er ikke bare opptatt av kryptovaluta og sporbarhet, men har også vist interesse for metoder og kunstig intelligens som kan snakke i telefonen akkurat som et menneske.

Han viste til teknologien i Duplex som er en stemmeassistent som gir svært menneskelige taleegenskaper. Den som mottar telefonsamtalen vil oppfatte den som ekte.

Duplex gjengir ikke bare en naturlig stemme, men kan også holde en flytende dialog på en oppsiktsvekkende god måte med den personen som blir ringt opp.

Det høres rett og slett ut som en normal samtale mellom to personer fordi Duplex responderer på det som blir sagt i et naturlig toneleie. Mulig det finnes annen teknologi som kan gjøre noe lignende.

Vet politiet dette?
Citera
2020-05-09, 19:01
Medlem
Citat:

Dersom det stemmer, så har de plutselig 12 timer som ikke er redegjort for.
En annen interessant ting er at da er de observerte bilene antagelig ikke aktuelle.
Citera
2020-05-09, 19:02
Medlem
Lonnrots avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lynxlupus108
30 åringen sluppet fri........

Han hinner ännu till krogen, men happy hour kan vara i snävaste laget.

Jag tror polisen ändå är nöjda med hans redogörelse för sitt foruminlägg och tillknytningen till Hagen.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mulholland007
Noen som har lagt merke til at jeg alltid har rett ?

Les: Politiet har ingen bevis som knytter TH til hverken drap , åsted eller krypto. Nada.

Hvis de har nada, hvordan ble dommeren overbevist med mer enn 50% slik at han ble varetektsfengslet i første omgang? Bare tro og antagelser som gjorde dommeren overbevist uten bevis?
Citera
Moderator
Hamilkars avatar
Citat:
Jeg synes at det er merkelig at man løslater så lett i saker der vedkommende er siktet for drap eller medvirkning til drap. Er det vanlig å løslate i slike tilfeller?
I Sverige skulle det i vart fall vara synnerligen ovanligt, och förutsätta någon typ av speciella omständigheter, till exempel hälsorelaterade.
Citera
2020-05-09, 19:03
Medlem
Citat:
Link?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in