Citat:
Ursprungligen postat av
HenAnnan
Om man jämför dessa två styrelseskick, vilken tycks historiskt ha gett bäst resultat? Alltså bäst välstånd, mest stabila samhälle, mest förutsägbar lagstiftning, förtroende för statsmakten, demokrati.
Det varierar, Schweiz har implementerat sitt styrskick under en väldigt, väldigt lång tid, det är inte direkt så att de skaffade det för några år sedan, sedan så finns det några problem med direktdemokratin om man använder sig av Schweiz som ett exempel på hur det fungerar, de var nämligen ett land som implementerade allmän rösträtt väldigt sent då kvinnor inte hade rösträtt fören 1971 på en nationell nivå men vissa kantoner hade det även så tidigt som 1959 medan andra hade det så sent som 1990.
Så utveckling på en samhällsnivå kan gå fruktansvärt långsamt, speciellt om delar av landet är grupperingar som är snudd på eller rent av reaktionära ideologiskt.
Så jag skulle nog inte säga att Schweiz är ett bra exempel på hur detta styrskick absolut är det bästa, speciellt inte då det är en dyr och jobbig historia att implementera det till andra nationalstater (jag har för mig att Polen hade planer på det men backade ur för att det skulle bli för dyrt).
Sedan så tenderar ju representativa demokratier att faktiskt hamna väldigt, väldigt högt upp på listan när det kommer till vissa aspekter av demokratiindexet, bland annat så är Norge mer demokratiskt än Schweiz när det kommer till pressfrihet men bägge länderna hamnar bättre än USA och Ungern.
Jag är personligen för direktdemokrati på en kommunnivå då jag anser att folket bör ha mer att säga till om i de kommuner som de lever i medan jag anser att vissa beslut på landstingsnivå även bör skötas av beslutande och bindande folkomröstningar men inte alla beslut men jag är inte för det på en nationell nivå, det är för många viktiga beslut som blir problematiska på den nivån, men däremot så bör regeringarna ha fler folkomröstningar som kan visa vad folket faktiskt tycker i vissa frågor ovanpå att det bör vara fler utredningar innan man fattar beslut om att ändra om sjukvården eller skolan.