Citat:
Ursprungligen postat av
Magica-Lazio
Vilka viktiga poster är det du syftar på? Ge företagare allehanda bidrag? 80% betald lön från arbetsförmedlingen för nyanlända och långtidsarbetslösa, miljardregn till företagen pga Corona. Som exempel. Och många andra liknande transfereringar genom åren som i ett normalt land hade varit kriminella.
Vilka bidrag? Företag bidrar netto med skatt och är ingen kostnad för samhället?
Citat:
Ursprungligen postat av
Magica-Lazio
Arbetsgivare är socialbidragstagare fast utan det egentliga behovet för det.
Knappast. De bidrar med arbetstillfällen och skatteintäkter.
Citat:
Ursprungligen postat av
Magica-Lazio
Där finns det massor med pengar att ta av för att bygga bostäder istället.
Nej det finns inte, för då hade det satsat på det området. Det finns saker som är betydligt viktigare att satsa på före en massa snordyra nya hyresrätter.
Citat:
Ursprungligen postat av
Magica-Lazio
Det finns så mycket viktigare poster än att låta arbetsgivare leva på bidragspengar.
Visst konka bolagen, men då förlorar vi framtida skatteintäkter.
Citat:
Ursprungligen postat av
Magica-Lazio
Vi lägger de pengarna på bostäder istället. Du sparkar neråt och jag sparkar uppåt, där går skiljelinjen mellan oss.
Nej tack. Du får betala själv för din nya hyresrätt. Satsa på hemlösa isf! Du är egoisten här, inte jag.
Citat:
Ursprungligen postat av
Magica-Lazio
Skattebetalare betalar mellanskillnaden för läkarbesök, skola, förskola, operationer, allt. Så ja det går alldeles utmärkt betala mellanskillnaden för bostäder om det behövs.
NY hyresrätt ingår inte i välfärden. Den får du betala för själv. Helt orimligt att bidragstagare ska bo i den finaste bostäderna på bekostnad av de som jobbar.
Citat:
Ursprungligen postat av
Magica-Lazio
Så svaret är nej, 5000 är inte för lite för nybygge. Jo bristen upphör om vi får en balans mellan människor och bostäder.
Bristen upphör om vi får balans mellan betalningsviljan och prissättningen av hyreskontrakten.
Citat:
Ursprungligen postat av
Magica-Lazio
Att bara sparka undan frågan och säga att det finns viktigare poster är nyliberalt, kvalitativt skitsnack. Det kommer bara från personer där plånboken är det som styr hjärnan.
Det är inte bara "nyliberalt". Till och med sosseriet tycker så, annars hade de gjort betydigt större satsningar än vad de gjort hittils. Finns mkt viktigare saker att tag i först och "bristen" beror främst på hur kontrakten till hyresrätter prissätts och inte så mkt pga brist på bostäder.
Citat:
Ursprungligen postat av
Magica-Lazio
Sen kan jag också tycka, varför öppnar du inte en tråd som heter sverige landet där det inte råder någon bostadsbrist?
Jag tycker vi ska döpa om tråden till "Sverige landet där det råder brist på hyreskontrakt". För det är precis vad vi har. Inte brist på bostäder..
Citat:
Ursprungligen postat av
Magica-Lazio
Så kan du med dina nyliberala vänner diskutera era fantasier där om verkligheten. Det är liksom OT från dig och dina tramspellar i var och vartannat inlägg.
Under tiden kan du väl läsa denna rapport från oberoende expertorganet boverket:
https://www.boverket.se/globalassets/publikationer/dokument/2013/marknadsrapport-nov-2013.pdf
Citat:
Ursprungligen postat av
Magica-Lazio
Tråden heter sverige landet där det råder stor bostadsbrist.
... som inte ens stämmer, då vi har mest bostäder i hela världen i princip per capita.
Citat:
Ursprungligen postat av
Magica-Lazio
Ville nämna detta då litesliten varit inne på det tidigare. Och jag tycker det är pinsamt så som ni förstör en tråd som faktiskt skulle kunna vara en seriös diskussion om bostadsbristen. Ni borde skämmas förhelvete.
Det är inte en seriös diskussion att hävda att vi har brist på bostäder, när det i själva verket är hyreskontrakten det är brist på. Som en följd av hyresregleringen...