2020-05-08, 15:38
Medlem
Tammers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av flanders
Förstår att du inte vill titta på något annat land då det visar hur horribelt dåligt hyresregleringen fungerar.

Allt som prisregleras leder till brist. Att du inte.ens gått gymnaiset och lärt dig detta tar jag för givet men avslutade du ens grundskolan?
Varför det? Om staten låter bygga en miljon hyresrätter och hyr ut dem för 5000kr/mån, då blir det väl ingen brist?
Sen vet du lika väl som jag att hyresregleringen inte gäller nybyggen, men ändå byggs det inte tillräckligt. Varför då? Jo, det blir så dyrt utan prisreglering så att ingen har råd att bo där. Så fri hyressättning löser inga problem.
Citera
2020-05-08, 15:44
Medlem
Tammers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kurt-sune

Nya hyresrätter är knappast lösningen då det är de dyraste bostäderna av alla, i alla kategorier. Varför ska de som har minst resurser bo i de absolut dyraste bostäderna? Den ekvationen får jag inte ihop. Att bo i ny hyresrätt är en lyx man bör göra sig förtjänt av. Varför ska arbetare i begagnade och enklare bostäder finansiera nya lyxiga hyresrätter till nyanlända och bortskämda ungdomar? det är helt barockt.
Inte är en ny hyresrätt dyrare än en ny villa?
Att bo i hyresrätt är ingen lyx, det är en boendeform för de obemedlade. De som inte har flera hundratusen att lägga kontant, och inte klarar amorteringar och räntor på mångmiljonlån. De kanske inte ens får lån p g a bristande kreditvärdighet. Eller helt enkelt inte vill ta risken med lån, och binda upp sin ekonomi i boendet.
Citera
2020-05-08, 15:46
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Tammer
Varför det? Om staten låter bygga en miljon hyresrätter och hyr ut dem för 5000kr/mån, då blir det väl ingen brist?
Sen vet du lika väl som jag att hyresregleringen inte gäller nybyggen, men ändå byggs det inte tillräckligt. Varför då? Jo, det blir så dyrt utan prisreglering så att ingen har råd att bo där. Så fri hyressättning löser inga problem.

Kommer vara 30 års kö till attraktiva våningar även om du bygger 5 miljoner nya HR imorgon.

Du har inga som helst bevis för att det blir så dyrt att ingen har råd att bo. Folk har råd att bo i Finland, Danmark, Norge, Tyskland, Spanien osv även fast de inte har reglering på vårt sätt. Varför skulle Sverige vara annorlunda?

Enligt HGFs undersökning gjord av Ramböll som du SJÄLV länkat till skulle alla ha råd att bo på Östermalm även med maeknadshyror. Du är bara pinsam med ditt eviga svammel. Hur många som än gör bort dig retoriskt så fortsätter du.
Citera
2020-05-08, 15:50
Medlem
Tammers avatar
Citat:
Kommer vara 30 års kö till attraktiva våningar även om du bygger 5 miljoner nya HR imorgon.

Du har inga som helst bevis för att det blir så dyrt att ingen har råd att bo. Folk har råd att bo i Finland, Danmark, Norge, Tyskland, Spanien osv även fast de inte har reglering på vårt sätt. Varför skulle Sverige vara annorlunda?
De boende i "Finland, Danmark, Norge, Tyskland, Spanien osv" lägger en betydligt större del av sin disponibla inkomst på boendet. Så fungerar det med marknadshyror, det blir väldigt mycket dyrare. Varför du vill ge hyresgästernas pengar till fastighetsbolagen är fortfarande oklart.
Citera
2020-05-08, 15:55
Avslutad
Citat:
De boende i "Finland, Danmark, Norge, Tyskland, Spanien osv" lägger en betydligt större del av sin disponibla inkomst på boendet. Så fungerar det med marknadshyror, det blir väldigt mycket dyrare. Varför du vill ge hyresgästernas pengar till fastighetsbolagen är fortfarande oklart.

Länk tack.
Citera
2020-05-08, 19:39
Medlem
Tammers avatar
Citat:
Länk tack.
Lite töntigt att fråga efter länk, när du kan leta lika bra själv. Men ok, då:

"Efterfrågan på bostäder går snabbt uppåt i Finland just nu. I fjol steg hyrorna med 8,4 procent och uppgången väntas fortsätta i år. Priset för lägenheter i bostadshus steg med cirka 23 procent till nästan 14 200 kr per kvm i Helsingfors"

https://www.fastighetsvarlden.se/notiser/snabb-okning-for-hyror-och-bostadspriser-i-finland/

"Två examens*arbeten från KTH undersökte effekterna av avregleringarna i Finland, Norge, Spanien och Storbritannien och kom fram till att de inte ökat byggandet av hyresrätter."

https://www.svd.se/ge-hyresratten-likvardiga-villkor
Citera
2020-05-09, 07:05
Avslutad
Citat:
Lite töntigt att fråga efter länk, när du kan leta lika bra själv. Men ok, då:

"Efterfrågan på bostäder går snabbt uppåt i Finland just nu. I fjol steg hyrorna med 8,4 procent och uppgången väntas fortsätta i år. Priset för lägenheter i bostadshus steg med cirka 23 procent till nästan 14 200 kr per kvm i Helsingfors"

https://www.fastighetsvarlden.se/notiser/snabb-okning-for-hyror-och-bostadspriser-i-finland/

"Två examens*arbeten från KTH undersökte effekterna av avregleringarna i Finland, Norge, Spanien och Storbritannien och kom fram till att de inte ökat byggandet av hyresrätter."

https://www.svd.se/ge-hyresratten-likvardiga-villkor

Det enda som är töntigt är debattörer som kommer med konstiga påståenden de inte kan styrka. Det är DU som är skyldig att styrka det DU påstår, inte jag. Lycka till att skriva en uppsats utan källhänvisningar för att de är "töntiga"

Inget i dina länker stödjer dina påståenden om att folk i nämnda länder lägger större del av sin disponibla inkomst på boende.

Faktum är att vi i Sverige lägger mer av vår disponibla inkomst på boende än EU-snittet. 26,1% mot snittet på 21%.
Tom 5e mest i hela EU. Något mindre än Finland och Danmark. Men knappast "betydligt mer". Klart mindre än Norge, Tyskland och Spanien. Hur kan det komma sig när de alla har marknadshyror?

Jag kan hyra en tvåa på 40kvm i bra skick i centrala Rom för 7000-8000 på en vecka. I Stockholm får jag betala 20 000 om jag vill ha samma lgh på en vecka. Trots att Stockholm har fler bostäder och kvm per capita och trots att Rom är en betydligt mer attraktiv och större stad än Stockholm.

Ditt uttalande var mao bara draget ur arslet och du hade noll koll som vanligt.

https://www.hemhyra.se/nyheter/sa-mycket-pengar-lagger-vi-pa-boende/
Senast redigerad av flanders 2020-05-09 kl. 07:09.
Citera
2020-05-09, 14:24
Medlem
Prayuths avatar
Citat:
Prisras kan skapa problem för flyttsugna med bolån

Banken har ingen rätt att säga upp bolånet för den bolånetagare som sköter sina ränteinbetalningar – även om bostadens värde har rasat under lånebeloppets storlek, noterar TT.

Tor Borg, analytiker på Boverket, varnar dock för att bolån som överstiger bostadens värde kan leda till problem om bostaden ska säljas – vilket kan sätta käppar i hjulet för den som är i flyttartagen. Det syns också på bostadsmarknaden, menar han: Tempot har gått ner, vilket sätter mer press på priserna.

https://omniekonomi.se/prisras-kan-skapa-problem-for-flyttsugna-med-bolan/a/xP2yeX

Jag äger inte min lägenhet så jag är inte så insatt i detta. Antag att jag äger en bostad som är värd 1 miljon och att jag har 800.000kr i bolån. Vad händer om värdet på bostaden går ner till 600.000? Kan banken kräva in mellanskillnaden eller vad är det som händer? Kommer banken höja min boränta eftersom risken nu har ökat?
Citera
2020-05-09, 14:26
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:
Inte är en ny hyresrätt dyrare än en ny villa?
Du kan inte jämföra på det sättet. Ska du jämföra på rätt sätt ska du jämföra en ny BR med en likvärdig HR och titta på kostnadsskillnaden.

Citat:
Att bo i hyresrätt är ingen lyx, det är en boendeform för de obemedlade.
Jo det är faktiskt lyxigt att slippa ekonomisk risk, inte minst i dessa tider när priserna rasar, och desstutom slippa bekymra sig för att saker och ting går sönder eller slutar att fungera.

Citat:
De som inte har flera hundratusen att lägga kontant, och inte klarar amorteringar och räntor på mångmiljonlån.
De har knappast råd med nya hyresrätter heller....

Citat:
De kanske inte ens får lån p g a bristande kreditvärdighet. Eller helt enkelt inte vill ta risken med lån, och binda upp sin ekonomi i boendet.
Då kommer de inte att få hyra en ny hyresrätt heller förmodligen. Det är mkt tyckande från din sida, men verkligheten stämmer inte överens din fantasivärld.
Citera
2020-05-09, 14:31
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:
Om 5 k är ett underpris så kommer inte bristen att upphöra. Problemet är att det inte kostar 5 k i hyra. Mellanskillnaden måste skattebetalarna stå för och det finns så mkt viktigare poster att betala först än att bygga "billiga" hyresrätter till lata personer som dig som inte förmår att betala dina egna levnadskostnader...

Citat:

Om ingen har råd att bo i nyproduktion skulle ingen nyproduktion byggas. Det är en typisk nischprodukt och inget för alla. Har man knappa medel är det begagnade bostäder man får hålla sig till och inte de dyraste bostäderna av alla.
Citera
2020-05-09, 15:47
Medlem
infidels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kurt-sune

Ja i krig skulle värdet potentiellt gå ner till noll? Men så kan man väl inte gå runt och tänka?

Tänker man på kort sikt - som du gör - så är det otänkbart. Tänker man på lång sikt så är det något oundvikligt.
Citera
2020-05-09, 15:58
Medlem
Tammers avatar
Citat:
Det enda som är töntigt är debattörer som kommer med konstiga påståenden de inte kan styrka. Det är DU som är skyldig att styrka det DU påstår, inte jag. Lycka till att skriva en uppsats utan källhänvisningar för att de är "töntiga"

Inget i dina länker stödjer dina påståenden om att folk i nämnda länder lägger större del av sin disponibla inkomst på boende.

Faktum är att vi i Sverige lägger mer av vår disponibla inkomst på boende än EU-snittet. 26,1% mot snittet på 21%.
Tom 5e mest i hela EU. Något mindre än Finland och Danmark. Men knappast "betydligt mer". Klart mindre än Norge, Tyskland och Spanien. Hur kan det komma sig när de alla har marknadshyror?

Jag kan hyra en tvåa på 40kvm i bra skick i centrala Rom för 7000-8000 på en vecka. I Stockholm får jag betala 20 000 om jag vill ha samma lgh på en vecka. Trots att Stockholm har fler bostäder och kvm per capita och trots att Rom är en betydligt mer attraktiv och större stad än Stockholm.
Ännu mer av dessa intetsägande jämförelser med andra länder...
Det är meningslöst att jämföra med Rom, den stan har ju fler skillnader än likheter med Stockholm.
Sverige är ett dyrt land att leva i oavsett vad de gäller. Vi har högre matpriser, priser på sällanköpsvaror, bilar och allt annat. Varför skulle det inte gälla även boendet?

Marknadshyror fungerar säkert utmärkt om de tär balans mellan utbud och efterfrågan, det är det inte i Stockholm. "Alla" vill bo här, det är trendigt, jobben finns här, nöjesutbudet likaså, och då blir det dyrt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in