Citat:
Ursprungligen postat av
flanders
Det enda som är töntigt är debattörer som kommer med konstiga påståenden de inte kan styrka. Det är DU som är skyldig att styrka det DU påstår, inte jag. Lycka till att skriva en uppsats utan källhänvisningar för att de är "töntiga"
Inget i dina länker stödjer dina påståenden om att folk i nämnda länder lägger större del av sin disponibla inkomst på boende.
Faktum är att vi i Sverige lägger mer av vår disponibla inkomst på boende än EU-snittet. 26,1% mot snittet på 21%.
Tom 5e mest i hela EU. Något mindre än Finland och Danmark. Men knappast "betydligt mer". Klart mindre än Norge, Tyskland och Spanien. Hur kan det komma sig när de alla har marknadshyror?
Jag kan hyra en tvåa på 40kvm i bra skick i centrala Rom för 7000-8000 på en vecka. I Stockholm får jag betala 20 000 om jag vill ha samma lgh på en vecka. Trots att Stockholm har fler bostäder och kvm per capita och trots att Rom är en betydligt mer attraktiv och större stad än Stockholm.
Ännu mer av dessa intetsägande jämförelser med andra länder...
Det är meningslöst att jämföra med Rom, den stan har ju fler skillnader än likheter med Stockholm.
Sverige är ett dyrt land att leva i oavsett vad de gäller. Vi har högre matpriser, priser på sällanköpsvaror, bilar och allt annat. Varför skulle det inte gälla även boendet?
Marknadshyror fungerar säkert utmärkt om de tär balans mellan utbud och efterfrågan, det är det inte i Stockholm. "Alla" vill bo här, det är trendigt, jobben finns här, nöjesutbudet likaså, och då blir det dyrt.