2020-05-09, 20:05
Medlem
Ogunquits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AttCza
Jag tillhör den yngre åldersgruppen i samhället, det vill säga under 35.

Jag måste medge att jag inte har tagit viruset på allvar vid början, eftersom jag inte är tjock, har inte diabetes, högt blodtryck och så vidare.

Däremot började jag ta viruset på allvar efter att jag började läsa om virusets permanenta skador. Viruset kan ge permanenta lever och/eller hjärtskador. Jag tror att FHM borde varna människor för covids långsiktiga konsekvenser. Jag undrar varför de inte gör det? Beror det på att det inte finns tillräckligt med bevis på att viruset kan ge permanenta skador?

Jag vet inte varför de inte gör det. Men det är något som inte diskuteras särskilt mycket i västerländsk media. Jag vet inte hur mycket forskning det finns på långsiktiga skador av Covid 19?

Jag läste en artikel nyligen om en 55 årig läkare som inte kunde gå eller prata efter intensivvård för sjukdomen. Nu genomgick han rehab för att återfå sina funktioner.
Det lär nog vara många fler som kommer att behöva det.
Citera
2020-05-09, 20:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av IMBILDEN
Vill inte gå till personangrepp på något vis men jag fattar vad du menar. Jag förstår inte varför det är så bråttom och varför så mycket måste hålla öppet. Inte heller förstår jag den låga skyddsnivån inom vården. Jag ser inget problem med karantän i ett år om vi kan rädda livet på 20 tusen pers. Att leva socialt distanserat går faktiskt att göra rätt anständigt om man bara tänker sig för. Hoppas stenhårt på vaccin och jag tror det finns inom ett år. Pågår så mycket kring det nu och tester av redan färdiga vaccin görs ju redan nu på människor. Jag tycker det är hemskt det som pågår och alla som plågas till döds.
Jag hoppas och tror också att ett vaccin kommer att finnas inom ett år. För mig är det helt ofattbart att man offrar människor på det vis man nu gör. Jag vet inte vad som ska till för att människor ska börja opponera sig. Dom det är nu är hälften skräckslagen och så isolerad det går medan den andra hälften inte bryr sig och lever mer eller mindre som vanligt.
Citera
2020-05-09, 20:07
Medlem
HejaFinlands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MAKHASHANAH
Syftet med flockimmunitet är att viruset inte ska spridas så inihelvete fort.

Vad kul för Taiwaneserna de lär ha riktigt party. I normala europeiska länder ser det värre ut.

Friska 70-plussare kommer naturligtvis inte sitta inne och vänta på ett vaccin i två år i vare sig Sverige, Norge, Tyskland eller Italien utan kommer förr eller senare ge sig ut. Då skulle det sitta fint med en flockimmunitet.

De som kommer ut från karantän har inte flockimmunitet. Man jämför med t.ex. influensa men där utsätts alla och får flockimmunitet i hela populationen. Man har inte tidigare isolerat 10 -20 % av befolkningen.
Citera
2020-05-09, 20:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sunimod
Lugnt, "barnen" nu snart 30 år så de kan nog ta hand om sig själva.
De vaccin vi brukar få är testade och ok.

Men lev du i den lilla skyddade värld.
Dina 30-åriga vuxna barn kan såklart vaccinera sig med ett dåligt testat vaccin om de vill. Men att få själva sjukdomen skulle antagligen vara lika lindrig för dem som ett vaccin, och det skulle garanterat ge ett bättre och mer långvarigt skydd än ett vaccin. Men hey, ni gör som ni vill.
Citera
2020-05-09, 20:10
Medlem
arbetets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Richard-III
Han pratar inte ens själv om coronapandemier, så det gör inte jag heller.

Däremot visar det sig ju att han inte är epidemiolog eller ens virolog, utan en person som granskar komplexa situationer och beslut och beslutsprocesser i sådana situationer, och han har tittat på gamla data och utfall runt om i världen, och sedan recenserar lite. Kanske gör han det i tron att det går att utrota detta virus i närtid, men det vet jag inte - det bara verkar så från hans resonemang?

Så han var väl inte så intressant och relevant egentligen, tycker jag.
Saken är den att vi aldrig i den kända medicinska historien har upplevt ett utbrott av ett coronavirus i någon större omfattning. Vi har dessutom väldigt sparsam forskning mest från SARS och MERS som båda varit begränsade utbrott och den förstnämnda bara försvann. Innan dess än mindre forskning helt enkelt för att det inte har besvärat oss i någon större utsträckning..

Så det Yaneer Bar-Yam påstår att vi inte har några erfarenheter eller data att utgå ifrån stämmer i allra högsta grad vilket internationell expertis är medvetna om och säkert även våra på FHM. Även om de försöker få det att framstå att de vet något vilket de inte gör.

Han ger sig inte heller på att prediktera någon flockimmunitet antagligen av dess orsaker.
Citera
2020-05-09, 20:11
Medlem
Ola Schuberts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MAKHASHANAH
Syftet med flockimmunitet är att viruset inte ska spridas så inihelvete fort.

Vad kul för Taiwaneserna de lär ha riktigt party. I normala europeiska länder ser det värre ut.

Friska 70-plussare kommer naturligtvis inte sitta inne och vänta på ett vaccin i två år i vare sig Sverige, Norge, Tyskland eller Italien utan kommer förr eller senare ge sig ut. Då skulle det sitta fint med en flockimmunitet.

Problemet är att kanske inte en 60 procentig flockimmunitet räcker då. 40 procent har inte haft covid-19 då, och när 1,6 miljoner som är 70 år eller äldre tillkommer.

Men det har även kommit en undersökning som visar att även vid en flockimmunitet på 40 procent så minskar smittspridningen mycket:

https://arxiv.org/abs/2005.03085
Senast redigerad av Ola Schubert 2020-05-09 kl. 20:14.
Citera
2020-05-09, 20:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ogunquit
Jag vet inte varför de inte gör det. Men det är något som inte diskuteras särskilt mycket i västerländsk media. Jag vet inte hur mycket forskning det finns på långsiktiga skador av Covid 19?

Jag läste en artikel nyligen om en 55 årig läkare som inte kunde gå eller prata efter intensivvård för sjukdomen. Nu genomgick han rehab för att återfå sina funktioner.
Det lär nog vara många fler som kommer att behöva det.
Såg en läskig video på Aftonbladet eller Expressen om en i grunden väldigt frisk 38 åring som inte heller kunde gå efter att ha legat nedsövd i respirator i 3 veckor med Covid 19. Det var riktigt otäckt då killen hade bra fysik innan han blev sjuk. Hann satt i rullstol nu och rehabtränade för att lära sig gå igen.
Senast redigerad av WhiskeyTango84 2020-05-09 kl. 20:20.
Citera
2020-05-09, 20:14
Medlem
arbetets avatar
Botemedlet är här!

COVID Organics:

COVID-Organics: Madagascar seeks South Africa’s scientific assistance

https://www.africanews.com/2020/05/06/covid-organics-african-union-madagascar-who/
Citera
2020-05-09, 20:21
Medlem
senapslamms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pythia
Är du nykter?

Lukasjenko i Vitryssland har exakt samma strategi som Sverige, dvs att inte göra någonting egentligen åt saken utan låta smittan sprida sig fritt.
Citera
2020-05-09, 20:23
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av WhiskeyTango84
Såg en läskig video på Aftonbladet eller Expressen om en i grunden väldigt frisk 38 åring som inte heller kunde gå efter att ha legat nedsövd i respirator i 3 veckor med Covid 19. Det var riktigt otäckt då killen hade bra fysik innan han blev sjuk. Hann satt i rullstol nu och rehabtränade för att lära sig gå igen.
Såg något i hans facebook om "fuck cancer", kanske han har tagit cellgifter tidigare och av den orsaken hade nedsatt immunförsvar?
Citera
2020-05-09, 20:24
Medlem
Richard-IIIs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av arbetet
Saken är den att vi aldrig i den kända medicinska historien har upplevt ett utbrott av ett coronavirus i någon större omfattning. Vi har dessutom väldigt sparsam forskning mest från SARS och MERS som båda varit begränsade utbrott och den förstnämnda bara försvann. Innan dess än mindre forskning helt enkelt för att det inte har besvärat oss i någon större utsträckning..

Så det Yaneer Bar-Yam påstår att vi inte har några erfarenheter eller data att utgå ifrån stämmer i allra högsta grad vilket internationell expertis är medvetna om och säkert även våra på FHM. Även om de försöker få det att framstå att de vet något vilket de inte gör.

Han ger sig inte heller på att prediktera någon flockimmunitet antagligen av dess orsaker.

Han är en professor i ”komplexitet” som publicerar papper och uttalar sig om allt från krisen i Syrien, Arabvåren i Egypten, silikon och diamanter.

Känns som att han vill få upp sin (publicerade) citat-statistik lite nu i 2020 (den ligger lite lågt ytd) genom att uttala sig om coronakrisen? Det får han väl försöka göra om han vill.

Det är klart att man kan diskutera om vi vet något alls om virus av coronastammen? Om vi vet något om och efter SARS och Mers? Men då kanske man skall kolla vad experter inom virologi och epidemiologi, eller åtminstone professorer inom medicin säger om detta, som ju är lite mer pålästa och insatta än denna MIT-utbildade ”komplexitetsforskare”?
Citera
2020-05-09, 20:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Melange5738
Ja, Pentagon gick häromdagen ut med meddelandet att alla som diagnostiserats för Covid19 är permanent diskvalificerade för militärtjänstgöring. De backade dagen efter och sa att enbart vissa fall var diskvalificerande men det första var definitivt inte något beslut som de tog på pin tjiv utan efter noggran utvärdering.

Källa?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in