2020-05-09, 19:48
Medlem
Pratade med en nära bekant som jobbar på demensboende och tänkte jag kan delge vad hon sa. Hon är heltidsanställd undersköterska.

Dels har jag hört att regionen börjat testa personalen men tydligen gäller det bara personal som stannar hemma med symptom. Låter som en tickande bomb enligt mig. Jag förstår att det är svårt med resurser till testning men det bör göras mer.

Sen berättade hon hur jävla komplext det är med dementa. Det är ofta väldigt klena när de kommer och har inte så långt kvar. Vissa bör där kort tid och vissa flera år. Dessa människor är lyckligt ovetande om corona och lever i sin egen värld. De är där för att få bästa möjliga tid i slutet av livet och att personalen ska storma runt i rymddräkt är inte värdigt och rent faktiskt farligt för brukarna. De kan inte ha ett sånt plexiglas så de får träffa anhöriga heller, inte pga smittorisk utan eftersom de inte vet vad som pågår och ni kan ju själva tänka er hur det skulle vara.

De har ingen misstänkt smitta där ännu men om någon brukare skulle visa symptom då isoleras denne. En sjuksköterska bedömer vilken vård som är lämplig och antagligen med tanke på personernas skick så vårdas de på boendet. Naturligtvis av utbildad personal och inte vilket vårdbiträde som helst. Syrgas går de också till boendet.

De har väldigt hårda hygienrutiner och viss skyddsutrustning men det finns folk i den här tråden som pälsar på sig betydligt mer när de ska på ica än vad personalen har i vården. Jag blev förvånad över detta men det finns samtidigt anledning till det.
Citera
2020-05-09, 19:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av IMBILDEN
Vad är idioti med att värna hälsan och spara liv? 3220 döda på två månader tycker jag förskräcker. Har vi
15-20 tusen döda innan året är slut? Verkar inte som vi får några ytterligare restriktioner. Mot slutet av året finns förhoppningsvis vaccin tillgängligt. Hade hellre sett en lockdown och sparat dessa liv.

Detta är så fruktansvärt! Politikerna är dessutom helt med på massmordsstrategin så ingen kommer och räddar oss från vansinnet och ett experiment där man använder ett helt folk som försökskaniner och som är utan motsvarighet i modern historia. Men det är klart att staten blir glad att bli av med alla svaga och behövande som bara kostar pengar. Efteråt kommer man att skylla ifrån sig att man inte förstod bättre eller så skyller man på befolkningen som inte skötte sig. Ingen kommer att ställas tills vara för de mord som nu begås systematiskt. I den värsta av mardrömsvärldar utnämns Tengele till årets svensk 🤬 Fy farao 🤮
Citera
Medlem
arbetets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Richard-III
Tack för summering och länk ovan.
Vet inte riktigt vem han är, men han har en del sakfel i sin lista, bland annat om tidigare corona-utbrott och avsaknad av data från coronavirusutbrott och kommentarerna kring flockimmunitet, så jag får väl kolla upp om han är professor i något användbart, och vilka uttalanden han gjort i början av året och hur mycket som är lite smart och mångordigt så här i maj.
Så vi har haft tidigare corona-utbrott på pandemisk skala. Det visste jag faktiskt inte. Berätta gärna mer om det.
Citera
Medlem
Richard-IIIs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rad-i-Kalle
Och du tror inte de har haft det med i planeringen hela tiden?

Sverige har ju inte ens haft det stäng och således inte heller kunnat öppna upp det - och därmed inte heller kunnat stå som modell för hur ett öppnande genomförs.
Däremot tittar man garanterat på laboratoriet Sverige ...

Nej, det har inte funnits någon plan för när/hur man skall öppna upp till en mer långsiktigt hållbar strategi. Det är därför som inga (utom Tyskland) säger under vilka förhållanden man kommer att stänga igen.
Du kan också se hur man nu famlar i många länder, och det pågår hetska diskussioner i rätt många länder rumt om i Europa. I Italien är man rädd att många snart skall ”göra uppror” mot begränsningarna och ge sig ut och demonstrera (vilket man redan gör i USA, Libanon mm). I Finland är många upprörda över att man nu skall öppna upp (”regeringen får blod på sina händer”), samtidigt som andra argumenterar för snabbare öppning. I USA presenterades igår uppskattningar på att 75 000 amerikaner kommer att dö av effekter från nedstängningarna.
Lite kul att se att det tenderar att vara folk på högerkanten runt om i världen som argumenterar för öppningar, medan känslan i den här tråden är tvärtom.

Om du har missat att vi har vidtagit åtgärder i Sverige så är det ju beklagligt.
Senast redigerad av Richard-III 2020-05-09 kl. 19:51. Anledning: Edit
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av arbetet
Det dessutom. COVID19 kan ta sig in i T-celler.
Ja men det är alltså inte något kardinalsymtom utan bara för en bråkdel av patienterna.

Vad det här beror på vet man inte (jag har i alla fall inte sett några studier på det) men det kan ha genetiska orsaker eller höra ihop med underliggande faktorer hos dessa patienter.
Citera
2020-05-09, 19:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ondahamstern
Jo men det kan omöjligt vara 6400 döda i Stockholm enbart den 1a maj.

Att det finns mörkertal nekar absolut ingen, men att det skulle saknas flera tusen i statistiken blir omöjligt för det skulle märkas och det skulle märkas ganska snabbt
De beräkningar jag såg på spådde toppen idag. Och vad har ni för antal döda om dagen? 100 st?

Med tanke på att åldringar sorteras bort och får dö på sjukhem där personalen jobbar i sopsäckar Så menar jag att det inte är ologiskt att tro dödligheten är större än i jämförbara länder.

Med det sagt så blir det ändå bara spekulationer. Vi kommer nog aldrig att få veta vad som skett. Det blir mörkat.
Citera
2020-05-09, 19:54
Medlem
Stones avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rad-i-Kalle
Svenska linjen? Sverige har väl inte haft det (särskilt) nedstängt, eller har jag missat nåt..?

Läs igen, du missuppfattade.
Citera
2020-05-09, 19:54
Medlem
arbetets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NurseRatched
Ja men det är alltså inte något kardinalsymtom utan bara för en bråkdel av patienterna.

Vad det här beror på vet man inte (jag har i alla fall inte sett några studier på det) men det kan ha genetiska orsaker eller höra ihop med underliggande faktorer hos dessa patienter.
Det är säkert inget av väsentlighet bara något nytt vi aldrig har sett förut vilket mycket är kring coronavirus i allmänhet och COVID19 i synnerhet.
Citera
2020-05-09, 19:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Stone
Jag får en känsla av att media stödjer Tegnells idè om det öppna samhället men när Trump öppnar USA verkar det det vara kritik. Jag hör aldrig att Trump gör något bra att öppna USA, det är väl så att svenskar hatar Trump och allt han gör är fel även om han följer den svenska linjen.

Lite samma sak som med Vitryssland som i media beskrivs som verklighetsfrånvända idioter med Aleksandr Lukasjenko i spetsen som galen diktator. När Vitryssland i själva verket är ett av väldigt få länder som gjort ungefär som Sverige.
Citera
2020-05-09, 19:59
Medlem
Richard-IIIs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av arbetet
Så vi har haft tidigare corona-utbrott på pandemisk skala. Det visste jag faktiskt inte. Berätta gärna mer om det.

Han pratar inte ens själv om coronapandemier, så det gör inte jag heller.

Däremot visar det sig ju att han inte är epidemiolog eller ens virolog, utan en person som granskar komplexa situationer och beslut och beslutsprocesser i sådana situationer, och han har tittat på gamla data och utfall runt om i världen, och sedan recenserar lite. Kanske gör han det i tron att det går att utrota detta virus i närtid, men det vet jag inte - det bara verkar så från hans resonemang?

Så han var väl inte så intressant och relevant egentligen, tycker jag.
Citera
2020-05-09, 20:00
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Schwedenland
Detta är så fruktansvärt! Politikerna är dessutom helt med på massmordsstrategin så ingen kommer och räddar oss från vansinnet och ett experiment där man använder ett helt folk som försökskaniner och som är utan motsvarighet i modern historia. Men det är klart att staten blir glad att bli av med alla svaga och behövande som bara kostar pengar. Efteråt kommer man att skylla ifrån sig att man inte förstod bättre eller så skyller man på befolkningen som inte skötte sig. Ingen kommer att ställas tills vara för de mord som nu begås systematiskt. I den värsta av mardrömsvärldar utnämns Tengele till årets svensk 🤬 Fy farao 🤮

Vill inte gå till personangrepp på något vis men jag fattar vad du menar. Jag förstår inte varför det är så bråttom och varför så mycket måste hålla öppet. Inte heller förstår jag den låga skyddsnivån inom vården. Jag ser inget problem med karantän i ett år om vi kan rädda livet på 20 tusen pers. Att leva socialt distanserat går faktiskt att göra rätt anständigt om man bara tänker sig för. Hoppas stenhårt på vaccin och jag tror det finns inom ett år. Pågår så mycket kring det nu och tester av redan färdiga vaccin görs ju redan nu på människor. Jag tycker det är hemskt det som pågår och alla som plågas till döds.
Citera
2020-05-09, 20:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Onkel Kostia

Är kvinnliga sexturister lika noggranna med att skydda sig som manliga sexturister? Ser sig kvinnorna som en sorts finare sexturister än manliga sexturister? Eller inser kvinnorna att dom är lika ruttna som männen, och att dom därmed behöver skydda sig lika mycket som männen när dom köper sexuella tjänster i främmande länder?

- "Tredje världen" har klarat sig anmärkningsvärt lindrigt från Covid-19. Den stora infektionshärden är Europa.
Jag citerar ett inlägg som du kapade och redigerade till något annat din snuskhummer, haha. Du fantiserar som en sexgalning medan andra njuter av varandra.

Tredje världen i S har drabbats värst ... vilket du borde veta om du inte är rutten i huvudet? Du påminner mej om regeringens test med folk som lever med viruset nära inpå medan regeringen svamlar och svamlar precis som vanligt med annan stor fråga i landet utan gränser.

Tack för idag, flera bra inlägg utan att rabbla statistik!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in