2020-05-09, 15:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av wint3riscoming
Det är komiskt att ena stunden behöver man minst 60% och nu räcker det med 40% . Nästa vecka så räcker det med 20%.

Flockimmunitet kan uppnås redan när 40 procent av befolkningen har haft covid-19. Det visar nya beräkningar som matematikprofessorn Tom Britton har gjort, skriver Svenska Dagbladet.
– Det skulle innebära att smittspridningen i Stockholm skulle stanna av i mitten av juni, säger han till tidningen.
Enligt tidigare beräkningar skulle ungefär 60 procent av befolkningen behöva vara immun för att flockimmunitet ska uppnås.

Självklart. När det kommer studier som talar emot att 80% uppnås vid maj och inte ens i maj 2021, så sänker man ribban.
Det är förnekarens främsta vapen. Att sänka eller höja ribban så att det passar dereas agenda.

Om ett par månader får vi höra att flockimmunitet inte har att göra med hur många som smittats.
Utan det avgörs av en matematisk/epidemiologisk studie som satts ihop av paret Britton/Giesceke.
I den framkommer att det är omöjligt att räkna nån procent så vi förlitar oss på vad de heliga Giesecke och Tegnell tycker är bäst.
Citera
2020-05-09, 15:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av GaretheGOLFERbale
UK stoppar alla utländska resenärer, de som vill komma in kommer att placeras i 14 dagars karantän. Undantag: resenärer från Irland.

Bra åtgärd från Boris Johnson. Det var på tiden.

UK 'to bring in 14-day quarantine' for air passengers
UK airlines say they have been told the government will bring in a 14-day quarantine for anyone arriving in the UK from any country apart from the Republic of Ireland in response to the coronavirus pandemic.

Källa bbc

Sjukt att se honom göra det man själv önskat sedan i januari, för Sveriges räkning.

Det han gör är inte konstigt i sig, men däremot sent.

Det är FHM och Tegnell som får oss svenskar att tro att försiktighet och klassisk karantänpolitik är konstigheter.

Att gå ut hårt är helt naturligt.

Man kan inte mixtra sig fram när viruset är okänt, när det smittar som fan, när det skapar bestående men, när sjukperioderna är tre till sex veckor, när mödosam rehab krävs, när tusentals svenskar dör, och när sjukvården fullständigt mals sönder...
Citera
2020-05-09, 15:39
Medlem
stevenstillss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Proofred
Just i den frågan kan han ha rätt. Detta beror på att olika grupper har olika grad av social aktivitet, och då blir det mindre än 60 procent med ett reproduktionstal på 2,5. Sedan tror jag dock han överskattar hur många som är smittade i juni. Har gjort egna beräkningar. Tror snarare att det kommer vara runt 20 procent i Stockholm i slutet av juni, om vi utgår från att 10 procent var smittade 12 april, samt att smittspridningen faktiskt minskar. Tror i nuläget ungefär 15 procent av stockholmarna har varit smittade. I Sverige 6-7 procent.

Det görs ju inga större tester. Mycket tyder på att de inre delarna av Stockholm plus närförorterna är osmittade i princip. Folk är ju helt orädda. Det skulle man inte vara om man haft vänner och släktingar som drabbats. Smittan ligger i öar eller kluster längre ut säger Björn Olsen och hans forskningsgrupp. Epidemiologernas teorier bygger på att alla som varit småkrassliga i Stockholm under våren haft Covid-19. Ett mycket osäkert antagande.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av karlkula12
Det här forumet blir allt mer udda. Vad exakt har jag sagt för fel nu då? Att 10% uppgavs smittade i påsk vilket länken från KTH bekräftar? Förstår ingenting.
"Av 1 000 utskickade prov kom 550 i retur"

Kan ju vara så; att av alla som inte svarade så hade ingen av dem smitta, vad vet vi?

Där jag bor i söderort, stockholms stad så har jag inte hört om någon som har smittats eller insjuknat i misstänkt covid-19..
Jag kanske bor i ett rätt så smittfritt "kluster."
Citera
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av assurbanipal999
Självklart. När det kommer studier som talar emot att 80% uppnås vid maj och inte ens i maj 2021, så sänker man ribban.
Det är förnekarens främsta vapen. Att sänka eller höja ribban så att det passar dereas agenda.

Om ett par månader får vi höra att flockimmunitet inte har att göra med hur många som smittats.
Utan det avgörs av en matematisk/epidemiologisk studie som satts ihop av paret Britton/Giesceke.
I den framkommer att det är omöjligt att räkna nån procent så vi förlitar oss på vad de heliga Giesecke och Tegnell tycker är bäst.

Ja precis. Dessa gissningar kan vilken apa som helst komma med , för att sedan korrigera det och skylla på eftersläpningar och gud vet vad. Det verkar alltid finnas ett par orsaker man skyller på.
Citera
2020-05-09, 15:42
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av karlkula12
Totalt irrelevant vad du tror. Det är den data vi har i dagsläget och det vi kan utgå från.
Men du har en uppenbar egen agenda som inte går att rucka på alldeles oavsett om du skulle bli överbevisad tio gånger om. Så jag släpper diskussionen här.

Det är inte vad jag tror. Det är ju vad du hänvisar till. Inser du inte att en så liten undersökning som dessutom innehåller ett bortfall på 55% omöjligen kan användas för att med någon som helst statistisk signifikans kan användas för att uttala sig om hela populationen? Seriöst - man hade inte ens fått godkänt på en grundkurs i statistik om man hade lagt fram det där. Eller på ren svenska: Det där är ren skit och bevisar inte ett smack!
Citera
2020-05-09, 15:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av wint3riscoming
Ja precis. Dessa gissningar kan vilken apa som helst komma med , för att sedan korrigera det och skylla på eftersläpningar och gud vet vad. Det verkar alltid finnas ett par orsaker man skyller på.

I psykologi kallas detta för försvarsmekanism.
Citera
2020-05-09, 15:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Decemberregn
Tom Britton hävdade att halva Sveriges befolkning skulle vara smittade före maj månad. Han har kommit med flera utsagor under de senaste månaderna.

Och när det blir fel så hör man, jo serru, det är inte så lätt detta, det förändras hela tiden, förstår du.

Jo, om det nu är så, ge fan i att räkna och ge folk falska förhoppningar åt ena eller andra hållet.

Men har man ett behov att synas, så gör man väl vad som krävs.
Citera
2020-05-09, 15:46
Medlem
stevenstillss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hanna-Wigh

Kan ju vara så; att av alla som inte svarade så hade ingen av dem smitta, vad vet vi?

Där jag bor i söderort, stockholms stad så har jag inte hört om någon som har smittats eller insjuknat i misstänkt covid-19..

Javisst. Så tänker jag också. Smittan är väldigt ojämnt fördelad. Det är invandrarförorterna som drabbats i första hand. Det finns troligtvis ingen allmän spridning av den typ epidemiologerna är inlästa på i kurslitteraturen.
Senast redigerad av stevenstills 2020-05-09 kl. 15:49.
Citera
2020-05-09, 15:48
Medlem
HGs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av vinc
Sverige är kass. Kan inte skydda sin befolkning. Inte ens vid kriser. Skulle det bli krig skulle det bli ännu värre som Aleppo, Syrien.

Vågar inte ens tänka på hur det skulle bli i Sverige vid ofredstider. Inget försvar, inga beredskapslager, inget civilförsvar, ingenting av något . Fruktansvärt.
Citera
2020-05-09, 15:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hanna-Wigh

Kolla på region Stockholms hemsida så kan du se! Om jag inte missminner mig är hägersten bland de mest drabbade.
Citera
2020-05-09, 15:49
Medlem
Ola Schuberts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av VitruvianskeMannen
Fast Tyskland har max en tiondel (eller troligtvis mindre) samhällssmitta jämfört med Sverige. Därför kan de göra detta. De kommer ju också att spela inför tomma läktare.

Sverige däremot kommer att få dras med "halvnedstängning" extremt länge vilket kommer att skada vår ekonomi mycket mer än andra länder.

Helt bakvänt resonemang ifrån både dig och en massa utländska politiker. När Sverige hade 4 procents smitta i samhället, spred sig då inte viruset, även sedan vi infört våra restriktioner och rekommendationer?

Sedan har Tyskland, naturligtvis, inte öppnat upp fullständigt Men restriktionerna och rekommendationerna kommer allt mer påminna om dem vi haft ifrån början i Sverige (där bara detaljer skiljer som ansiktsmask i affärer och i kollektivtrafiken, men att t.ex fotbollsmatcher får spelas osv.)
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in