2020-05-09, 04:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ondahamstern
Lombardiet är också i stort sett Italiens äldrevård, det är där en väldigt stor del av deras äldre bor ovanpå att Italien inte ens sysslade med social distans fören det började gå åt helvete.

Skulle det ha dött 6400 i hela Stockholmsregionen fram till 1:a Maj så hade det kommit fram, det går inte att gömma en så stor andel döda under en så kort tid.

Att tro att man gömmer flera tusen döda kroppar är en ren och skär konspirationsteori och en jävligt korkad sådan ovanpå det, för om det skulle röra sig om 6400 döda Stockholmare till den 1:a Maj 2020 så rör det sig om ytterligare flera tusen runt om i hela nationen.

Det bor cirka 2,344 miljoner i hela Stockholms landsting, skulle det helt plötsligt försvinna nästan tiotusen invånare så skulle det märkas och då menar jag inte i form av konspirationsteorier utan vi skulle bokstavligen se mängder av människor som skulle vittna om det för dessa kroppar måste förvaras någonstans och då folk håller sig hemma om dagarna nu så är det ännu svårare att gömma kropparna.
Jag skrev att det finns beräkningar, inte att de stämmer.

Samtidigt så är chefen på SCB upphetsad och säger att de inte sett något liknande i Sverige sedan spanska sjukan för 100 år sedan.
Citera
2020-05-09, 04:50
Medlem
57Emmas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ronkmonken
Du kanske skäms när mina barn blir arbetslösa och får hela sin ungdom förstörd?

Varför skulle dina barn få hela sin ungdom förstörd?
Citera
2020-05-09, 05:04
Medlem
Varför ska medier överdriva och vältra sig i elände hela tiden? Läste en artikel om IVA i Lund där de vårdar coronapatienter och kom över följande citat:

"En vanlig iva-patient ligger inne i några dagar. Här vårdar vi patienterna länge, de är nedsövda och ofta förvirrade när de väl vaknar. Att då mötas av vårdpersonal i visir och mask måste vara oerhört plågsamt. De ser inte om vi är glada eller arga, de förstår kanske inte vad de ser eller varför de över huvud taget befinner sig i situationen, säger undersköterskan Mona Jönsson."

Alltså fan va larvigt? Nej, det är inte "oerhört plågsamt" att vårdas av personal i skyddsutrustning? Hade varit mer plågsamt att, ja... dö?! Vem behöver veta om vårdpersonal är "glada eller arga"? Full förståelse för förvirringen efter en längre nedsövning och den delen suger säkert röv, att börja återhämta sig efter det, men "oerhört plågsamt" att personalen har korrekt skyddsutrustning? Så tramsigt skrivet.

Sen även i sluter av artikeln en något mer korrekt kommentar: " Men det jobbigaste är att de anhöriga inte får vara där. Vi får ta den rollen, hålla handen, trösta och ge trygghet. Det gör vi gärna. Men att som anhörig inte få finnas vid patientens sida är svårt att ens tänka på. Det måste vara otroligt plågsamt, säger hon."

Men detta nästan perversa fokus på hur "plågsamt" allt är? Det är så töntigt och en sån jävla sensationsjournalistik.
Citera
2020-05-09, 05:19
Moderator
Chantres avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lisett
Varför ska medier överdriva och vältra sig i elände hela tiden? Läste en artikel om IVA i Lund där de vårdar coronapatienter och kom över följande citat:

"En vanlig iva-patient ligger inne i några dagar. Här vårdar vi patienterna länge, de är nedsövda och ofta förvirrade när de väl vaknar. Att då mötas av vårdpersonal i visir och mask måste vara oerhört plågsamt. De ser inte om vi är glada eller arga, de förstår kanske inte vad de ser eller varför de över huvud taget befinner sig i situationen, säger undersköterskan Mona Jönsson."

Alltså fan va larvigt? Nej, det är inte "oerhört plågsamt" att vårdas av personal i skyddsutrustning? Hade varit mer plågsamt att, ja... dö?! Vem behöver veta om vårdpersonal är "glada eller arga"? Full förståelse för förvirringen efter en längre nedsövning och den delen suger säkert röv, att börja återhämta sig efter det, men "oerhört plågsamt" att personalen har korrekt skyddsutrustning? Så tramsigt skrivet.

Sen även i sluter av artikeln en något mer korrekt kommentar: " Men det jobbigaste är att de anhöriga inte får vara där. Vi får ta den rollen, hålla handen, trösta och ge trygghet. Det gör vi gärna. Men att som anhörig inte få finnas vid patientens sida är svårt att ens tänka på. Det måste vara otroligt plågsamt, säger hon."

Men detta nästan perversa fokus på hur "plågsamt" allt är? Det är så töntigt och en sån jävla sensationsjournalistik.
Ger ju ett intryck att det är dementa som ligger på IVA.
Citera
2020-05-09, 05:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av lisett

Ja det är en skrämselpropaganda utan dess like.......MEN så ser det ju alltid ut i media. "Dolda folksjukdomar" finns det väl idag så många så INGEN är frisk? Jag läste på en löpsedel igår att "du kan vara svårt sjuk i Corona utan att ha symptom"! Liksom DÅ är väl måttet rågat?
Citera
2020-05-09, 05:23
Medlem
Nu börjar det komma uppgifter om permanenta lungskador. Vissa covidpatienter kommer att få men för livet, nedsatt lungkapacitet. Jag vet inte hur mycket detta diskuterats i tråden.

Vissa av de patienter som skrivs ut från covidvården kommer att behöva andningshjälp. Exakta siffror har jag inte, men summeringen kommer att bli intressant om något år.

Priset för Sveriges strategi är redan högt, men det tillkommer människor med tydliga sviter och nedsatt arbetsförmåga, eller ingen alls.

Detta är fakta inifrån vården, inte alarmism.

Dessutom är sjukdomsförloppen påfallande långdragna, och rehab och psykisk stabilisering tillkommer.
Citera
2020-05-09, 05:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Eremona2.0
Nu börjar det komma uppgifter om permanenta lungskador. Vissa covidpatienter kommer att få men för livet, nedsatt lungkapacitet. Jag vet inte hur mycket detta diskuterats i tråden.

Vissa av de patienter som skrivs ut från covidvården kommer att behöva andningshjälp. Exakta siffror har jag inte, men summeringen kommer att bli intressant om något år.

Priset för Sveriges strategi är redan högt, men det tillkommer människor med tydliga sviter och nedsatt arbetsförmåga, eller ingen alls.

Detta är fakta inifrån vården, inte alarmism.

Dessutom är sjukdomsförloppen påfallande långdragna, och rehab och psykisk stabilisering tillkommer.
Hur stor andel får men för livet?
Citera
2020-05-09, 05:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av NurseRatched
Hur stor andel får men för livet?

Som jag skrev, jag har inte exakta siffror, och jag har bara iakttagit fenomenet.

Jag gissar att långvarig respvård och blodproppar bäddar för kroniska problem.

Den exakta relationen mellan viruset och permanenta lungskador kommer nog att ta tid att förstå.

En kompis tillfrisknade nyss, efter tre veckor hemma, och hen låg inte i respirator.

Hen säger att det bränner som syra i bröstet.

I början av pandemin jämförde man covid med vanlig influensa och det var ju inte klockrent...
Citera
2020-05-09, 05:46
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Chantre
Är du någon sorts expert på vaccin?
Tvärtom, jag har bara den mest fundamentala förståelsen för hur virus och vaccin fungerar och till och med jag förstår att det är omöjligt.
Citera
2020-05-09, 05:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Malew
Det börjar komma rapporter. Frågan är hur stort det är

Att ensamma äldre stryker med i tysthet, det sker såklart. Dessa döda kommer nog att vara "eftersläpare" i flera månader, eftersom det kan dröja innan grannar larmar. Att de bockas av som covidfall är osannolikt.
Citera
2020-05-09, 05:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Eremona2.0
Som jag skrev, jag har inte exakta siffror, och jag har bara iakttagit fenomenet.

Jag gissar att långvarig respvård och blodproppar bäddar för kroniska problem.

Den exakta relationen mellan viruset och permanenta lungskador kommer nog att ta tid att förstå.

En kompis tillfrisknade nyss, efter tre veckor hemma, och hen låg inte i respirator.

Hen säger att det bränner som syra i bröstet.

I början av pandemin jämförde man covid med vanlig influensa och det var ju inte klockrent...
Frågan är hur pass mycket skadorna beror på invasiv IV.
Citera
2020-05-09, 05:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DeadByDaylight
Tvärtom, jag har bara den mest fundamentala förståelsen för hur virus och vaccin fungerar och till och med jag förstår att det är omöjligt.
Varför är det omöjligt?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in