2020-05-08, 14:26
Medlem
Viruset, vilket virus? det är ännu ingen som vet hur det ser ut, därav brist på vaccin.
Man tror det ser ut på ett sätt, men det kan lika gärna vara en loppa från ditt husdjur.
Citera
2020-05-08, 14:26
Medlem
Solglittrets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Merwinna
Allt detta känner jag till. Men nu pratade vi ju om allt bråk det är med antivaxxers, för att de även idag vill låta sina barn gå igenom sjukdomen naturligt, och få ett starkare immunförsvar. ÄVEN om de där få barnen per år får hjärnhinneinflammation och eventuellt dör. Det fördöms, och de blir kallade för allt från darwinister till rashygienister och foliehattar. Men när FHM kör på exakt samma strategi med coronan, då är det OK att offra de svaga. Och då inte bara tre-fyra om året, som skulle vara fallet om vi inte vaccinerade mot mässlingen, utan 85 om dagen...

Men ingen vettig person skulle komma på idéen att låta folk smittas av Corona och bli sjuka/immuna om vi hade haft ett färdigt vaccin mot covid-19.
Så som vi har mot mässling idag.
Foliehattarna som stoppar sina barns mässling-vaccinering är faktiskt farliga individer. De förstår inte vilka risker de utsätter såväl barnen som samhället för.
Mässling dödar idag 89 000 personer varje år i världen.
Före vaccinet dog 2,7 miljoner av mässling - per år.

Tyvärr är vacciner en mycket lång och tidskrävande process att utveckla. Blir det biverkningar ex. narkolepsi, stämmer samhället vaccintillverkaren på miljarder. Just pga erfarenheterna och aktuella stämningarna efter vaccinet mot svininfluensan kommer Corona vaccintillverkarna behöva väldigt lång tid innan de tar risken och släpper ett nytt vaccin.
När det väl släpps är frågan också hur många gånger man måste upprepa olika vaccinationer om viruset muterar.
Citera
2020-05-08, 14:27
Medlem
Tjackmosters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av trazke
Totala IVA-fall ja. Totalt meningslöst. Det som är intressant är hur många som ligger inne just idag jämfört med tidigare perioder. Och det är färre.
Hur exakt innebär 1645 IVA-patienter igår mot 1672 IVA-patienter idag inte 27 fler IVA-patienter? Trollar du eller är du dum i huvudet?
Citera
Medlem
Dopaminas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Urbizzo
Ursprungligen postat av Urbizzo

Jovisst dör det normalt folk - men inte alls i denna utsträckningen. Vanligtvis har vi knappt en begravning i månaden här.
Skulle vara intressant få reda på hur det är i andra delar.

NU ringer kyrkklockorna IGEN - och jag ser att det är ytterligare en begraving - Alltså två på samma dag. Har aldrig hänt förut. En sån liten ort med en församling på endast 500 personer.
Jag hör en del ambulanser och helikoptrar. Mer ambulanser än vanligt. Helikoptertrafik är inte särskilt vanligt där jag bor men nu är det nästan varje vardag. Håller militären eller liknande på med något under Coronan som inte har med smittan att göra?
Citera
Medlem
Haloumis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ShariaInstructor
Kurvan pekar stadigt nedåt och det är stabilt inom sjukvården, men varför i HERRANS namn rapporterar man då 135 nya dödsfall, jag fattar ingenting?

135 nya döda är ju katastrofsiffror, är det jag som är DUM eller är strategin åt HELVETE?

Jag vet inte hur många gånger det har förklarats i tråden. Men jag försöker med en bild så kanske det går in. Dom turkosa är avlidna som kommit in i statistiken idag. Alltså dessa 135 du pratar om.
Som du ser är det utspritt på flera dagar.

https://www.bildtagg.se/bild/6by7vmjpnhv08d11n0aih4t9
Citera
Medlem
Haddock93s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Merwinna
Jag misstänker att dom kommer att få stänga ner industrierna i Göteborg igen. Det här går ju inte.

Lär aldrig hända så länge de har fullt med ordrar.

Det största problemet jag ser är att nästa inga bryr sig eller tar detta på allvar längre, främst eftersom FHM har förminskat det och säger att det hela tiden går åt rätt håll och att det inte är allvarligt. Viss del är det normaliseringen med, lite som kriminaliteten.

Sen kan man ju samtidigt säga att alarmismen kan vara lite väl överdriven men samtidigt bör man inte ta det så lätt som vissa gör också, speciellt FHM (regeringen).

Typ så.
Citera
2020-05-08, 14:28
Medlem
gabrielle2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gabrielle2
Ja det är ju positivt trots allt. Får se hur länge det håller i sig när viruset hälsar på rejält i övriga län.
Räknar man på ca 400 i veckan så blir det plus 1600 människor döda om fyra veckor.
Då måste ju IVA öka. Låt oss säga att IVA har 500 idag och det dör 100 i morgon så måste det ju betyda att det tillkommer 100 per dag om siffran 500 på IVA står och stampar på 500 varje dag.
Jag kan inte få mina siffrorna att se matematiskt fint ut
Citera
2020-05-08, 14:28
Medlem
gloffgloffs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AusnahmeMensch
Då undrar jag, vad är alternativet? Att leva såhär i 10 år? Då kan man lika gärna ta livet av sig, för det är inget liv värt att leva.

Några länder har ju iallafall bestämt sig för att försöka döda viruset,

eller åtminstone hålla det på mattan så mycket det går,

det är väl iallafall ett alternativ.

Det finns säkert fler alternativ, världen är sällan enbart svart eller vit.
Citera
2020-05-08, 14:29
Medlem
Australien ett land på ca 19 miljoner och bara 93 fall. Sverige ett land på 10 mille och över 3000 fall.
Citera
Medlem
Skönt att kurvorna pekar åt rätt håll.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ShariaInstructor
Kurvan pekar stadigt nedåt och det är stabilt inom sjukvården, men varför i HERRANS namn rapporterar man då 135 nya dödsfall, jag fattar ingenting?

135 nya döda är ju katastrofsiffror, är det jag som är DUM eller är strategin åt HELVETE?

De sa väl igår att de en gång i veckan samkör med socialstyrelsen, och de sa igår att dagens siffror förmodligen är högre av den anledningen.

Trenden pekar neråt. Färre nya smittade per vecka trots ökad testning.
Citera
2020-05-08, 14:30
Medlem
urgts avatar
Fräscht att Sverige bestämt sig för att låta tusentals pers dö på en akademisk chansning om att alla länder är i princip lika körda på sikt, där väldigt mycket pekar emot det nu. Inte ens en förhoppning om ett bättre medicinskt läge är man beredd att avvakta lite för.

Så här ser situationen ut i Norge nu, förresten. Vad glad man blir av att bo i Sverige.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in