2020-05-09, 01:58
Medlem
Haloumis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Maharaja79
Suck.

Stockholm hade 90 IVA-platser, innan pandemin. Man har sträckt kapaciteten till det yttersta, för att ens kunna vårda åtminstone ett visst antal av de covidsjuka, under pandemin.

Det har inte funnits någon massa ledig "kapacitet", någonsin under pandemin. Då skulle man inte haft nya triage-kriterier, eller folk som dött massdöd ute på äldreboenden....

Det är som att du inte läst eller fattat nåt, fastän du varit i tråden länge?

De har sagt de måste nu ta igen den vård de inte kunnat ge till andra patienter, på Karolinska.

Region Sthlm kommer skjuta upp planerade operationer och behandlingar till efter sommaren, pga covid.

Oavsett hur många reportage som du blir länkad eller hur många som förklarar, kommer du nog aldrig ta in hur j*vla illa det varit i vården. Och fortfarande är, på många ställen.

Pga Sveriges epic fail.

Faktum kvarstår att man på Karolinska vårdade 700 patienter samtidigt i covid19 när det var som värst.
Idag är man nere på 300.

Sjukvården har gått på knäna och gjort en heroisk insats. Det har jag aldrig sagt något annat om.

Det ända jag säger är att 700 är fler än 300.
Citera
2020-05-09, 02:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Felix19
Då har du missat studien av Heinsberg där dödligheten låg på 0,3%. Det är den bästa studien hittills och därför den man ska gå efter den tills att bättre studier tillkommer.

Håller med om att det är en mycket bra uppskattning utifrån vad vi vet i dagsläget.
Citera
2020-05-09, 02:05
Medlem
Testonios avatar
Citat:
Ursprungligen postat av IlDivino
Tidigt? Vi fick det första bekräftade fallet (om du tror att det de facto var det första fallet är upp till dig) för över tre månader sedan. Vi har haft ganska rejäla restriktioner ett bra tag, människor har tagit ansvar i månader. Visst, det är en jävla bit kvar: men hur tidigt vi är i epidemin kan väl inte ens arbetslösa/förtidspensionerade flashbackare slå fast?

"Ganska rejäla restriktioner"?

Vad är du för en snöflinga?

Jag har inte märkt av några restriktioner. Jag lever mitt liv precis som vanligt.

Du måste vara särdeles ömtålig?!?
Citera
2020-05-09, 02:13
Moderator
Chantres avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DeadByDaylight
För alla er som går och hoppas på ett vaccin så kan jag upplysa er om att dom kommer att hitta ett vaccin mot HIV och Herpes Simplex innan dom hittar ett vaccin mot Corona.
Är du någon sorts expert på vaccin?
Citera
2020-05-09, 02:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Felix19
Om du säger så förstår du inte ens vad en modell är. Det vore extremt osannolikt om en modell visade sig stämma till 100%. Alla som håller på med modeller vet att dom modeller dom som tas fram inte kommer att stämma. Det handlar om att kontinuerligt uppdatera data för att göra dom mer och mer sanningsenliga, inte att få dom att stämma. Den hittills bästa studien på dödlighet kommer från Tyskland där dom testade en hel by. Deras uppskattning är att dödlighet utifrån det ligger på 0,3-0,4%, men säger också att den troligen kommer gå ner i och med att mer data tillkommer.

Okej. Jag menar inte att en modell ska stämma till 100%. Man tar till sig information under tidens gång. Mitt problem ligger snarare i att parametrarna redan från start var fullständigt ute och cyklade. I april uppskattades det 40 000 döda svenskar 1:a Maj. I det läget försvinner trovärdigheten hos hemsidan i fråga när man fått det faktiska resultatet . Framförallt då Sverige inte ändrat sin strategi nämnvärt. Men, ja, jag fattar att olika parametrar måste vägas in, när ny information tas fram osv eller nya karantänsregler, men det förhindra inte mig att känna mig väldigt skeptisk till sidan i fråga baserat på hur extremt fel dem haft tidigare.
Citera
2020-05-09, 02:21
Medlem
LeeVans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av severustheemperor
Hur ser grannarna på Sverige

"Det vil være galskap å åpne grensene mot Sverige før de får kontroll på smitten. Det er en skam hvordan Sosialistene og miljøpartiet sine behandler pensjonister og syke. En pinefull død i ensomhet er siste hilsen fra regjeringen til de som har bygget landet. Finansminister Magdalena Andersson har flere ganger sagt at det er det økende tallet pensjonister som er Sveriges største problem. Nå ser vi hvordan sosialistene ordner det problemet. Over 3.000 døde og ingen reagerer. Svenskene er jo kjent over hele verden som noen kipeinger som snur på krona, men det må da være grenser. Feiler deres eksperimentelle behandling av Corona viruset er vel dette et største folkemordet mot egen befolkning i Nordens historie."

Det va skarpa formuleringar? Vilken Norsk media vågade uttrycka sig så??
Citera
2020-05-09, 02:24
Medlem
gloffgloffs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Haloumi
Frode Forland, Norges motsvarighet till Tegnell. Säger att skolstängningarna haft väldigt, väldigt liten effekt.

Norge ger Sverige rätt om skolstängningarna -
https://www.expressen.se/nyheter/coronaviruset/norge-ger-sverige-ratt-om-skolstangningarna/

Men ... Norge har ju haft lockdown -så de har stoppat smittspridning typ helt ...

... så om de mäter om smittspridningen ökat nu när de öppnat skolorna,

blir det väl rätt så fel, för har de ingen smitta, så det finns ingen smitta som kan spridas i skolor?

Det framgick inte av den artikeln vad de uttalade sig om och hur de har mätt.
Citera
2020-05-09, 02:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Maharaja79
Du illustrerar min poäng i allt detta.

Vad är empati? Att känna med och förstå andra människors situation.

Då vi endast serveras siffror som 3175 människor, vad säger det oss ens. Det är en siffra.

Det kan finnas olika grader av empati. Vissa har högre grad, även i dagens samhälle - kan känna hög och skarp smärta av dödstalen i Sverige - vissa känner lägre grad - "det är ändå ingen jag känner".

I gamla tider när vi bodde i stammar osv. så tror jag det var lättare för folk att känna av det, om någon dog, som man kände, och bodde några hyddor bort.

I dagens samhälle får vi en siffra på en skärm. Avidentifierat. Vi vet inget om dessa människor, vilka var de, vad hade de kvar att göra i livet, hur mycket led de av sjukdomen covid, och av döendet. Var de ensamma när de dog?

Detta avstånd tror jag gör det väldigt mycket "lättare" för många att bara avfärda hela saken.

Jag tror inte, att en enda person i den här tråden, om de skulle stå framför en lång rad av dessa döda 3175 personer liggande framför sig. Och konfronteras med alla dessa sörjande anhöriga. Att de här personerna i tråden, skulle kunna värja sig mot det fruktansvärda, då. (Om de inte är psykopater, helt utan känsloliv, förstås).

The Scope of things skulle kanske bli verkligt för dessa, då.

Men som ditt inlägg så väl illustrerade "jag känner ju inte dig". Då kan man inte leva sig in i en annans dödsrisk. Eller någon annans död, kanske.

Då är det lättare att distansera sig, för många. En siffra på en skärm är lätt att vifta bort. Men om man tänker på att det är en död människa och dennes anhöriga bakom varje siffra, så kan det bli en annorlunda känsla. Om man verkligen kan ta in det.

Detta var ej endast riktat till dig, utan mer till tråden. Sett så mkt ledsam brist på empati och försöker finna en del förklaringar till det. Många kommer ignorera, en del kanske kommer hata eller bortförklara, rationalisera med "avlägsna framtida risker", som motiv för passivitet, som vanligt. Men det här är min sanning, iaf.

Jag tror det handlar om pragmatism. Vi har begränsade resurser. Det blir lätt att man sätter empati på en piedestal. Och för vissa som sträcker sig ut till omvärlden genom internet så handlar det om att få en mänsklig kontakt. För andra handlar det om att förmedla sanning. Det är alltså en nyttofråga. Men som sagt jag sympatiserar med dig. Det är jobbigt att känna sig utsatt. Det är något som de flesta får uppleva någon gång i livet. Jag är dock uppriktigt i min kommunikation. Min sanning är att uppriktighet betyder mer i slutändan. Fast det passar inte alla.
Citera
2020-05-09, 02:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Testonio
Nä, för du har säkert så mycket "viktigt" du måste göra...

Snöflingor hela högen som inte pallar att vara hemma i två månader.

Inte jätteviktigt. Jag gillar att ströva omkring. Finns ingen anledning till att sluta med det.
Citera
2020-05-09, 02:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bunsofsteel
Tja, skall vi sitta här och köra anekdoter så kan jag berätta att på min avdelning så har fyra av 90 fått Corona, så flockimmuniteten nås nog slutet 2021.

Är såklart stor skillnad på smittspridningen i Stockholm och ute på landsbygden just nu. Men smittan kommer ut till bruket också så småningom. Som tur är verkar smittan försvagas så jag hoppas att ni kommer få en lindrigare version när det väl blir er tur.
Citera
2020-05-09, 02:42
Moderator
Chantres avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Skanstullsmannen
Är såklart stor skillnad på smittspridningen i Stockholm och ute på landsbygden just nu. Men smittan kommer ut till bruket också så småningom. Som tur är verkar smittan försvagas så jag hoppas att ni kommer få en lindrigare version när det väl blir er tur.
Vi har bättre luft här ute på landet.

Citat:
När SVT frågor om detta innebär att man som stockholmare skulle vara mer utsatt för att luften i staden är sämre än på andra platser svarar hon:

– Det kan vara så, eller att personer som bor i områden där det finns mycket luftföroreningar, att det kanske är vanligare att de har riskfaktorer som gör att man drabbas värre.

Det är långt ifrån första gången som luftföroreningar har tagits upp som en viktig faktor i smittspridningen. En studie från Harvard University visar att partiklarna i luftföroreningar förvärrar effekten av viruset.

Då de små partiklarna från luftföroreningarna kommer ner i människors lungor försämrar de i det långa loppet kroppens motståndskraft mot ett virus som detta.
https://www.expressen.se/nyheter/coronaviruset/doktorn-luftfororeningar-kan-vara-en-coronabov/

Dags att göra Stockholm bilfritt?
Citera
2020-05-09, 02:44
Medlem
revodnebs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Grand-canyon
Handsprit är inget jag vill prova, den fräna lukten ger mig huvudvärk.

Du slipper, ingen tvingar dig.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in