2020-05-09, 01:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av rofltraktor
Edit: om jag förstår rätt så baseras din statistik enbart på företag med över 1000 anställda. Det är ju inte särskilt representativt? Hur många procent av stockholms utvecklare jobbar på dessa?
Ursäkta, det här stämde inte. Skyller på trötthet.
Citera
2020-05-09, 02:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Shishio
Svenskar har väldigt låga krav......jag tjänar 60.000 SEK EFTER skatt i Beijing som systemutvecklare, hyra på runt 7000 SEK. Beijing är betydligt billigare än Stockholm. T.ex. har jag gratis parkering som ingår i hyran och även på kontoret, i Stockholm finns det väldigt få parkeringsplatser och det kostar 100 SEK/timme att parkera vid kontoret, vem fan har råd med det? Jag skulle vara tvungen att tjäna minst 100.000 SEK efter skatt för att bibehålla samma standard.

50.000 före skatt i Stockholm ger dig en väldigt fattig levnadsstandard internationellt sett, i klass med juniora utvecklare i Indien som inte kan ett skit.

I USA är det ännu bättre än Kina, känner en snubbe som arbetar åt Amazon, 300.000 SEK per månad med låg skatt och massa förmåner. Lycka till att få det i Sverige.

Hur gick du tillväga för ett jobb i Beijing? Transfererade du inom ett företag du redan arbetade på? USA är mig veterligen svårt att få arbetstillstånd men vet inte med Kina
Citera
2020-05-09, 04:04
Medlem
Flyttar snart till stockholm från utlandet.
Köpte en tvåa för 7 mille och pyntade in 1.5 mille i egna medel. Halva nettolönen går åt till månatlig bostadsutgift. Och då har jag ändå "förmånen" att jobba för vad jag tror tidigare postare refererat till som de större tech-bolagen (FAANG) med en lön lite norr om 100k sek/mån.

Det är hutlöst dyrt i stockholm om du inte köper bostaden som ett par, eller vill fortsätta i någon slags inneboende variant som om du vore student. Jag skilde mig precis så alternativet att gå in gemensamt stod mig ej till buds.

Om du inte ärver en lägenhet, råkade dra en vinstlott genom att var född tidigare och kunnat gå in på bostadsmarknaden innan den skenade till bubbelnivå, eller har föräldrar som kan ge dig några mille / ta lån på sina hus för din skull, så är det tufft.

Förstår inte hur utvecklarlöner kan vara så otroligt låga i stockholm. En person som går ur skolan idag utan ekonomiskt stöd från annat håll verkar ha som enda möjlighet att bo samman med någon annan för att ha tak över huvudet i innerstaden.

Jämfört med USA-lönen så är sverigelönen jag nu kommer ha skrattretande låg. Att halva nettolönen går till endast en pyttebostad i en "byhåla" som stockholm är helt oförståeligt. Att utvecklare som skrivs här i snitt bara tjänar 50k är än mer märkligt. Inte så jäkla konstigt att techbolag i alla storlekar i stockholm klagar på att det är svårt att få tag i arbetskraft. Betala för katten löner så folk kan ha tak över huvudet så löser problemet sig självt. Då kan "arbetskraften" bo där jobben finns.
Citera
2020-05-09, 05:05
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av orthonym
Köpte en tvåa för 7 mille och pyntade in 1.5 mille i egna medel. Halva nettolönen går åt till månatlig bostadsutgift. Och då har jag ändå "förmånen" att jobba för vad jag tror tidigare postare refererat till som de större tech-bolagen (FAANG) med en lön lite norr om 100k sek/mån.

Det är hutlöst dyrt i stockholm om du inte köper bostaden som ett par, eller vill fortsätta i någon slags inneboende variant som om du vore student. Jag skilde mig precis så alternativet att gå in gemensamt stod mig ej till buds.

Om du inte ärver en lägenhet, råkade dra en vinstlott genom att var född tidigare och kunnat gå in på bostadsmarknaden innan den skenade till bubbelnivå, eller har föräldrar som kan ge dig några mille / ta lån på sina hus för din skull, så är det tufft.

Förstår inte hur utvecklarlöner kan vara så otroligt låga i stockholm. En person som går ur skolan idag utan ekonomiskt stöd från annat håll verkar ha som enda möjlighet att bo samman med någon annan för att ha tak över huvudet i innerstaden.

Jämfört med USA-lönen så är sverigelönen jag nu kommer ha skrattretande låg. Att halva nettolönen går till endast en pyttebostad i en "byhåla" som stockholm är helt oförståeligt. Att utvecklare som skrivs här i snitt bara tjänar 50k är än mer märkligt. Inte så jäkla konstigt att techbolag i alla storlekar i stockholm klagar på att det är svårt att få tag i arbetskraft. Betala för katten löner så folk kan ha tak över huvudet så löser problemet sig självt. Då kan "arbetskraften" bo där jobben finns.

Du har såklart rätt i all din kritik men du får skylla dig själv som har ett så dyrt boende. Varför köpa en tvåa för sju miljoner när man får en fin för 3?

Hade du köpt en billigare lgh runt 3 med låg avgift hade du knappt haft några kostnader alls med så hög kontantinsats...
Citera
2020-05-09, 05:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pershagen76
Jag skulle vilja påstå att i de flesta huvudstäder i världen så behöver medelklassen åka kommunalt. Jag har bott och/eller jobbat i väldigt många städer världen över och än så länge så har jag inte sett någon större stad där medelklassen kör bil till jobbet om det jobbar i city center.

Detta inkluderar Shanghai, men inte Beijing måste jag säga.

Intressant, jag bor i Beijing men är förvånad över att detta inte är fallet i Shanghai, vet du varför? I USA så kör alla bil till jobbet också, även i större städer så som San Francisco, Chicago osv. Gratis parkering på jobbet i USA, precis som det ska vara!
Citera
2020-05-09, 05:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Salva25g
Hur gick du tillväga för ett jobb i Beijing? Transfererade du inom ett företag du redan arbetade på? USA är mig veterligen svårt att få arbetstillstånd men vet inte med Kina

Nej, jag sökte jobbet på LinkedIn. Lätt att få arbetsvisum men det är en lång process för det. Jag hade hellre bott i USA men har gett upp på deras visum.
Citera
2020-05-09, 05:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Cryotecher
Utveckling inom vad?

Inom Fintech.
Citera
2020-05-09, 06:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av rofltraktor
Jag går på vad jag, mina utecklarvänner och mina pluggkamrater från KTH har i lön just nu. Det borde ju om något vara den bästa indikatorn som går att få, eller hur? Jag tog examen (civing data) 2011. Mitt underlag är ungefär 20 personer inom lite olika grenar: några lågnivå, några arkitekter, några C#, några frontend, någon ux, ett par utvecklingschefer. INGEN av dessa har under 50k i månadslön. De bäst betalda (av utvecklarna) har strax under 70.
Du pratar om att medellön på 50k betyder att 60k inte är mainstream. Men en medellön på 50k betyder ju rimligen att lönerna varierar mellan typ 30 för nyexade till 70 för seniora. Då är väl 60 inte särskilt konstigt?

Edit: om jag förstår rätt så baseras din statistik enbart på företag med över 1000 anställda. Det är ju inte särskilt representativt? Hur många procent av stockholms utvecklare jobbar på dessa?

Väldigt kassa löner med tanke på att ni studerade vid Sveriges bästa universitet för teknisk utb. Jag tjänar dubbelt så mycket som er efter skatt och jag läste vid en högst normal högskola i Sverige. Varför flyttar ni inte utomlands? Även mediokra utvecklare tjänar bra utomlands. Behöver inte vara ett geni.
Citera
2020-05-09, 07:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av orthonym

Lägger du 30k på bolån och avgift alltså?

Ditt bolån på 6msek borde snarare kosta ca 12-15 inkl amortering och ränteavdrag.

Kommentar?
Citera
2020-05-09, 08:31
Medlem
Tarrous avatar
Det beror mycket på boendesituationen - hyr du i andrahand för 17k per månad eller måste amortera båda lånen läcker det fort.

Det är egentligen inte dyrare i Sthlm än på andra håll, däremot frestar det på om du vill leva ett liv med rätt kläder, socialt umgänge på krogen etc. Kostar väskan du vill ha 6k och varje gång du ska träffa en kompis och snacka över några glas cava 400 kr. - ja du fattar.

Men om inte boendet slukar för mycket, en månadslön från >35k räcker.
Citera
2020-05-09, 08:50
Medlem
Pershagen76s avatar
Citat:
Intressant, jag bor i Beijing men är förvånad över att detta inte är fallet i Shanghai, vet du varför? I USA så kör alla bil till jobbet också, även i större städer så som San Francisco, Chicago osv. Gratis parkering på jobbet i USA, precis som det ska vara!

Jag har faktiskt ingen aning. Jag vet att de som jobbar och bor lite utanför stan kör bil, men inte de som bor och jobbar i stan. Samma sak i Paris London och Sydney.

Och det är ju samma sak i Stockholm, bor du i Täby och jobbar i Kista så kör du så klart, men bor du i Vasastan och jobbar på Regeringsgatan så åker du kommunalt.
Citera
2020-05-09, 09:16
Medlem
Pershagen76s avatar
Citat:
Väldigt kassa löner med tanke på att ni studerade vid Sveriges bästa universitet för teknisk utb. Jag tjänar dubbelt så mycket som er efter skatt och jag läste vid en högst normal högskola i Sverige. Varför flyttar ni inte utomlands? Även mediokra utvecklare tjänar bra utomlands. Behöver inte vara ett geni.

Det där handlar ju givetvis lite om var i livet man är också och hur mycket man värderar just stålarna, som vissa varit inne på så krävs det väldigt mycket för många för att flytta till just Kina (mig själv inkluderat). Sen om man har familj och barn så blir uträkningen en helt annan, och oftast inte en vinst.

Jag var sugen på Bangkok för många år sedan och kom då fram till att jag behövde netta runt 70-80k bara för att kunna behålla samma standard som vi har här, och då hade vi bara ett barn.

Tar man in kostnad för skolor, sjukvård , pension, förlorad arbetsinkomst för maka/make och liknande saker så är det mycket pengar.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in