2020-05-09, 11:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av orthonym
Flyttar snart till stockholm från utlandet.
Köpte en tvåa för 7 mille och pyntade in 1.5 mille i egna medel. Halva nettolönen går åt till månatlig bostadsutgift. Och då har jag ändå "förmånen" att jobba för vad jag tror tidigare postare refererat till som de större tech-bolagen (FAANG) med en lön lite norr om 100k sek/mån.

Det är hutlöst dyrt i stockholm om du inte köper bostaden som ett par, eller vill fortsätta i någon slags inneboende variant som om du vore student. Jag skilde mig precis så alternativet att gå in gemensamt stod mig ej till buds.

Om du inte ärver en lägenhet, råkade dra en vinstlott genom att var född tidigare och kunnat gå in på bostadsmarknaden innan den skenade till bubbelnivå, eller har föräldrar som kan ge dig några mille / ta lån på sina hus för din skull, så är det tufft.

Förstår inte hur utvecklarlöner kan vara så otroligt låga i stockholm. En person som går ur skolan idag utan ekonomiskt stöd från annat håll verkar ha som enda möjlighet att bo samman med någon annan för att ha tak över huvudet i innerstaden.

Jämfört med USA-lönen så är sverigelönen jag nu kommer ha skrattretande låg. Att halva nettolönen går till endast en pyttebostad i en "byhåla" som stockholm är helt oförståeligt. Att utvecklare som skrivs här i snitt bara tjänar 50k är än mer märkligt. Inte så jäkla konstigt att techbolag i alla storlekar i stockholm klagar på att det är svårt att få tag i arbetskraft. Betala för katten löner så folk kan ha tak över huvudet så löser problemet sig självt. Då kan "arbetskraften" bo där jobben finns.

Ja, det är väl något psykologiskt. "Aldrig att vi betalar så här mycket i lön för en arbetare!"

Det är ju bara för oss at inse att Stockholm är en håla, där man inte kan förvänta sig internationell standard. Men en jävligt dyr håla. Och det är ju bisarrt.
Citera
2020-05-09, 12:59
Medlem
Tarrous avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nykines
Det är ju bara för oss at inse att Stockholm är en håla, där man inte kan förvänta sig internationell standard.

Vilka städer jämför du med - London, NY eller kanske Shanghai?
Citera
2020-05-09, 14:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av brianoblivion
Vad kostar det att köpa utvecklingskonsulter per timme i Stockholm. Seniora min 10 år.

Samma, men teknisk projektledning för systemutveckling?

Vet det beror på osv osv, men vore kul att veta vad ni tror ungefär eller få ett interval.

Det är ganska stor skillnad, från vilket bolag man tar in, vilket bolag som tar in konsulten.

Senior utvecklare (inom ett hett område) 10 års erfarenhet 700-1200kr / timmen
Teknisk projektledning 700-1100kr/timmen
Systemutveckling 800-1000kr/timmen

Finns inte någon standard direkt, men det finns säkert dom som får 450kr i timmen (Randstad, Experis, etc) och det finns även 1400kr+ i timmen konsulter.

Mycket handlar om hur länge uppdragen är och vad konsult bolaget har för avtal med beställaren.
Dom stora bolagen som är beställare trycker ganska hårt på att priserna ska ner, mindre företag vill men prioriterar kunskapen före priset oftast.
Citera
2020-05-09, 15:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Shishio
Väldigt kassa löner med tanke på att ni studerade vid Sveriges bästa universitet för teknisk utb. Jag tjänar dubbelt så mycket som er efter skatt och jag läste vid en högst normal högskola i Sverige. Varför flyttar ni inte utomlands? Även mediokra utvecklare tjänar bra utomlands. Behöver inte vara ett geni.

Det är ju lite som att fråga ”varför utbildade ni er inte till något som betalar mer än utvecklare?”. Gissningsvis för att det var inte där intresset låg.

Jag har också bott utomlands (dock inom EU) och det var ju roligt men det är inte för alla. Speciellt inte att flytta över halva världen, har själv inget intresse att flytta till varken USA eller Kina bara för lön. Jag tjänar mer än tillräckligt i Sverige och skulle kunna kunna tjäna mer genom att byta jobb eller bli konsult i egen regi för att tjäna ännu mer än så. Men pengar är inte det viktigaste här i världen så det intresserar mig inte, jag kan bo och leva som jag vill så då är det andra saker som blir viktigare.

Men alla är vi olika, jag tycker t.ex. inte att det är en lyx att kunna köra bil till jobbet, jag tar hellre en promenad till kontoret på en kvart.
Senast redigerad av Akt 2020-05-09 kl. 15:30.
Citera
2020-05-09, 16:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av brianoblivion
Vad kostar det att köpa utvecklingskonsulter per timme i Stockholm. Seniora min 10 år.

Samma, men teknisk projektledning för systemutveckling?

Vet det beror på osv osv, men vore kul att veta vad ni tror ungefär eller få ett interval.
800-1400kr/h och såklart norrut över det.
Citera
2020-05-09, 16:38
Medlem
Bucketshops avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pershagen76
Det där handlar ju givetvis lite om var i livet man är också och hur mycket man värderar just stålarna, som vissa varit inne på så krävs det väldigt mycket för många för att flytta till just Kina (mig själv inkluderat). Sen om man har familj och barn så blir uträkningen en helt annan, och oftast inte en vinst.

Jag var sugen på Bangkok för många år sedan och kom då fram till att jag behövde netta runt 70-80k bara för att kunna behålla samma standard som vi har här, och då hade vi bara ett barn.

Tar man in kostnad för skolor, sjukvård , pension, förlorad arbetsinkomst för maka/make och liknande saker så är det mycket pengar.

I slutändan är ju det där det enda som spela roll. Om man vill bo i Stockholm spelar det ju ingen roll ifall man kan tjäna det tiodubbla någon annanstans.

Jag hade garanterat haft högre materiell levnadsstandard i Stockholm eller någon liten stad ute på amerikanska landsbygden, man livskvaliteten av att bo precis där jag bor nu trumfar det. Visste inte ens vad för lön jag skulle få innan jag tackade ja för att komma hit.

Så för att knyta an till TS, vill man bo i Stockholm ska man bo i Stockholm och anpassa sina utgifter efter vad man kan dra in.
Citera
2020-05-09, 17:26
Medlem
Norinos avatar
Citat:
Varför är du kvar i Sverige med din kunskap? USA, Kina, Kanada har betydligt högre lön och lägre skatt. Våra juniora utvecklare får ut lika mycket som dig efter skatt. Kom igen, släng inte bort alla pengar till invandrare och Löfven.

För att mitt mål i livet inte är att maximera inkomst utan att maximera livsglädje. Att bo med min flickvän, att bo i närheten av min familj och att bo i närheten av nära vänner är något att jag värderar högre än att dra in hög lön i någon stad i Kina.

Har jobbat en period i USA och det var inte för mig. Råttor och kackerlackor i lägenheten, hemlösa var man än tittar, psykfall som kommer fram och hotar en, osv. Föredrar faktiskt Stockholm.
Citera
2020-05-09, 17:41
Medlem
RobertoSavianos avatar
Runt 40 brutto skulle jag säga.
Citera
2020-05-09, 21:39
Medlem
Citat:
Väldigt kassa löner med tanke på att ni studerade vid Sveriges bästa universitet för teknisk utb. Jag tjänar dubbelt så mycket som er efter skatt och jag läste vid en högst normal högskola i Sverige. Varför flyttar ni inte utomlands? Även mediokra utvecklare tjänar bra utomlands. Behöver inte vara ett geni.

Att du har offrat hela ditt liv och flyttat till Kina för att tjäna mer än motsvarande tjänst i Stockholm har ingenting att göra med den här tråden.
Citera
2020-05-10, 00:28
Medlem
Jag och exet funderade på ungar ett tag men vi var allt för fattiga för att köpa en 4a med vår deklarerade årsinkomst på lite över 1.1msek.

Nu är jag själv med min årslön på runt halva det. Jag får inte ens anmäla intresse på 2or med hyror på 12000kr då vissa bolag kör regeln att man ska ha 4x i årslön brutto av årshyran.

Vad behövs då?
Med 2 barn och fru, runt 140ksek tillsammans brutto per månad.
Själv, runt 80ksek brutto per månad.

Detta gäller ju såklart bara för oss folk som inte gjort bostadskarriär i 20 år eller har 40 år i bostadskön.
Citera
2020-05-10, 02:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av cdmkr

Vad behövs då?

Detta gäller ju såklart bara för oss folk som inte gjort bostadskarriär i 20 år eller har 40 år i bostadskön.

Det var det här jag tänkte på! Flyttar man tillbaka till Sverige/Stockholm, så har man ju ingen bostad att byta upp sig med. Och måste alltså ha en massa sparkapital vid flytt, alt. hitta en tidsbegränsad lösning, sen spara ihop en insats attans fort och ta ett stort lån. Det är stora barriärer att bo i Stockholm. Och kraven på cash riktigt höga om man inte redan är med i "spelet".

Det är därför jag känner att flytta man tillbaka är 60k minimum. Som 30k för 10 år sen.
Citera
2020-05-10, 02:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av cdmkr
Vad behövs då?

Spot on. Ingångslönerna för arbetskraft i stockholms innerstad borde idag därmed vara runt 70-80 papp, då det är minimum för att ens ha råd med tak över huvudet och samtidigt undvika att leva på nudlar/skorpor som på kth-tiden.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in