Citat:
Ursprungligen postat av
Skanstullsmannen
1 % dödlighet? 80 000 döda? Den siffran är ju helt fel nu när vi har fått mer fakta. Det sannolika är en dödlighet på någonstans mellan 0,2 och 0,5 %. Man behöver ju inte vara särskilt smart för att då inse att några 80 000 inte kommer dö. I Stockholm har 1 660 avlidit nu och där ser man nu en tydlig minskning och väldigt många är immuna. Så var vi slutar i numerär vet jag inte, men det kommer garanterat bli betydligt färre än 80 000. Om nu inte viruset muterar till ett monster. Det vore tråkigt.
Jag kan inte dra samma slutsatser som dig. Vill man måla fan på väggen kan vi konstatera att drygt 3000 personer har dött på konstaterat 25 tusen smittade. Det ger en dödlighet på 12%. Vi vet förstås att det inte stämmer då mörkertalet över antal smittade är massivt. Sannolikt går det 10 okända per officiella. Det är den bästa data vi har på evidensbaserad andel som söker sjukhusvård (och därmed testas) och därmed ingår i officiellt antal smittade Vi sannolikt har 250-300 tusen smittade i Sverige. Det ger en dödlighet runt 1% vare sig mer eller mindre. Om vi har 300 tusen som är eller har varit smittade har vi en utbredning på 3%. Ska 80% bli smittade är det bara att dividera 80/3 så får vi en siffra som vi sedan kan multiplicera med våra döda. Dvs 26,67. Vi tar 26,67 och multiplicerar med 3 tusen döda= 80.010 stycken döda. Det är inte jättesvår matematik kan jag tycka.
Så länge inte Sverige byter kurs är det troligen där vi kommer landa innan året är slut. Är immuniteten kortvarig, mindre än ett år kommer det hela att börja om igen under år 2021. Lägg märke till att FHM konsekvent vägrar svara på hur många de bedömer kommer att dö i Covid 19. Är de för att de inte vet, eller för att de inte vill säga?