2020-05-09, 00:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Zaedrews
Men det går ju inte. Ska vi säga 70+ vara isolerade till nyår eller ännu längre? Funkar ju inte.

När vi har ett nytt virus är det klokt att isolera dem tills vi lärt oss mer om viruset och hur det smittar. Nu har vi mer på fötterna om hur man bör skydda sig än vad vi hade för några månader sedan och de länderna som har skyddat riskgrupper har räddat många liv. Nu kan de börja öppna upp samtidit som de vidtar åtgärder.
Citera
2020-05-09, 00:27
Medlem
HejaFinlands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zaedrews
Men det går ju inte. Ska vi säga 70+ vara isolerade till nyår eller ännu längre? Funkar ju inte.

Sveriges taktik gör att det blir så. Går de ut nu kan de smittas och dö. Att ingen alls sprider smitta kommer ju inte ske. Och smittspridningen kommer öka när de som varit i karantän kommer ut för då finns det ju fler som kan smittas igen. Sverige har ingen kontroll över detta utan det kommer avgöras av sjukvårdens framsteg.
Citera
2020-05-09, 00:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av IMBILDEN
Räknar vi på en mortalitet på 1% och att 80% blir smittade kommer 80.000 personer att dö.
Om vi räknar på en immunitet på 8 månader behöver vi ett vaccin vid årsskiftet. I annat fall riskerar ytterligare 80.0000 personer att dö under år 2021. Finns ju ingenting som säger att folk slutar att dö när 60% blivit smittade.

1 % dödlighet? 80 000 döda? Den siffran är ju helt fel nu när vi har fått mer fakta. Det sannolika är en dödlighet på någonstans mellan 0,2 och 0,5 %. Man behöver ju inte vara särskilt smart för att då inse att några 80 000 inte kommer dö. I Stockholm har 1 660 avlidit nu och där ser man nu en tydlig minskning och väldigt många är immuna. Så var vi slutar i numerär vet jag inte, men det kommer garanterat bli betydligt färre än 80 000. Om nu inte viruset muterar till ett monster. Det vore tråkigt.
Citera
2020-05-09, 00:28
Medlem
Snapcounts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av IMBILDEN

Tegnell och Giseke tror att "nästan alla kommer få smittan". Hur tror ni att dessa herrar skulle klara att bli smittade? Tegnell är väl snart i pensionsåldern och Giseke måste väl passerat 70?

Många av våra riksdagsledamöter måste väl också anses tillhöra riskgrupp? När tror ni vi får vårt första dödsfall bland våra folkvalda i riksdagen?

Dessa "hens" har nog både en ledig, ren sjuksäng i eget rum och reserverad respirator om så behövs, läkare finns tillhands 24/7. Lägg till att man tar nog fram "fin-mediciner" (som kostar mer och är en bristvara) till deras behandling.

Triage är ett okänt här..
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av nu-lugnar-du-dig
Du får öva på stavningen, gick du inte klart grundskolan?
Sverige ligger uselt till när det gäller dödsfall i Corona, det är rena massmordet trots ett av världens högsta skattetryck. Vad fan får vi för pengarna egentligen?
Nej jag tror vi rapporterar bäst av alla.
Massmord kan man säga om 6-7 personer så det får du väl tycka om du vill.
Vad gäller skattepengarna så går de till många olika saker, samhällsviktiga och trams.

Man kan ju hoppas att skattebetalarna vaknar till lite och ifrågasätter om vi ska lägga så mycket pengar på hbtq, genus och mångfald framöver, eller kanske fokusera på samhällsviktiga saker.

Skolan är jag klar med.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av CurbinDill
Inte alls, livet kan man aldrig ta för givet!

Nej. Och ännu mindre när regeringen ger miljardstöd till företag och media, men ignorerar att ge stöd till riskgrupperna, trots löfte för en månad sedan.

Då är det bara välja mellan två olika dödsscenarion för riskgrupperna:

1) antingen ut och jobba, med livet som insats.
2) vara hemma utan stöd och svälta ihjäl.

Men tur för just DIG att du inte är i riskgrupp. Nästa pandemi kanske drabbar just dig och att du blir i riskgrupp pga gener eller vadsomhelst. Då kanske du förstår vad jag pratar om nu.

Jag kommer att ha empati för dig då, även om du inte verkar ha det för mig, nu.
Citera
2020-05-09, 00:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HejaFinland
Sveriges taktik gör att det blir så. Går de ut nu kan de smittas och dö. Att ingen alls sprider smitta kommer ju inte ske. Och smittspridningen kommer öka när de som varit i karantän kommer ut för då finns det ju fler som kan smittas igen. Sverige har ingen kontroll över detta utan det kommer avgöras av sjukvårdens framsteg.

En positiv sak är att smittan varit utbredd så det motverkar smittspridningen en del.
Citera
2020-05-09, 00:31
Bannlyst
För alla er som går och hoppas på ett vaccin så kan jag upplysa er om att dom kommer att hitta ett vaccin mot HIV och Herpes Simplex innan dom hittar ett vaccin mot Corona.
Citera
Medlem
VitruvianskeMannens avatar
En fråga till er där ute: är det någon som fortfarande tycker att Sveriges taktik är bra? På riktigt? Och i så fall motivera, det börjar ju bli "lite" tufft....
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Haloumi
Samtidigt som sjukhus släpper på krisberedskap och har mindre än hälften covid19 patienter än när det var värst.

Väldigt motsägande mot katastrofläget i Italien.

I Italien injecerade man inte folk me morfin på sina boenden så de snabbt kunde kvävas till döds.
Vi har lika många döda som Italien hade per dag(något under) men färre vårdplatser.
Hmmmmm🤔🤔🤔
Dumma jävla svennejävlar
Citera
2020-05-09, 00:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Malew
Det börjar komma rapporter. Frågan är hur stort det är

Det är en fasa för mig med, jag hoppas så klart ändå att det inte skall hända, i någon större utsträckning. Har du hört något i någon lokaltidning eller dylikt? Jag tänker mig att man kanske inte vill tala så högt om sådant.
Citera
2020-05-09, 00:32
Medlem
HGs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Chantre
Danmark öppnar ju upp lite nu.

Det är ok att gå och handla i en affär, men att gå på museum är inte ok.

Vad är det för skillnad? Måste väl gå att portionera in rätt mängd i lokalen.

Alla måste kunna handla mat men ett museumbesök kan nog vänta till 2021 eller 2022!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in