Citat:
Ursprungligen postat av
HeltKlart
Grejen är den att ICA butikerna är självständiga handlarare (fast det vet du säkert redan), vilka i sin tur köper sina varor av bland annat ICA Sverige, men även varhelst ifrån de själva skulle vilja. Så det blir lite mer komplicerat än att bara kolla vad ICA Sverige får för kassarna, eftersom de nu portionerar ut vinsten till de olika
1300 handlarna på olika sätt. Men ska man slå det på en lika andel för alla (för år 2014) rakt av så blir det drygt 260.000 SEK var, delat med låt säga då 50% för bärkassepengarna vilket blir 130.000 SEK. Så visst, för en del butiker kanske det blir en skaplig summa, beroende på hur mycket utdelningen skiftar. Men ICA kommer trots allt fortfarande gå med vinst även om de så inte säljer en enda bärkasse. Och det är svårt att bedöma hur stor skillnad det skulle göra på vardera butik utan att man suttit och gått igenom siffrorna för allihop.
Kanske med din metod det går att få en del lanthandlar och liknande med små marginaler i konkurs? Vad vinner någon på det? Förutom de stora butikerna i stan som klarar sig ändå samt får fler långväga kunder och staten som drar in mer i bränsleskatter på dem extra resorna fram och tillbaka? Kan dock hålla med om att om vi ska gå efter dessa siffror så täljer de på sätt och vis guld med kniv. Ganska smart av staten egentligen, vi inför skatten och tvingar butikerna att välja mellan att behålla priset och sänka vinstmarginalen ordentligt på kassarna eller höja priset och ändå sänka vinstmarginalen p.g.a. sänkt efterfrågan. Staten tar helt enkelt över kassakon ifrån handlarna. Miljön är bara det vanliga svepskälet. (Observera att jag inte stödjer ocker vare sig från staten eller ICA.)
Jag är inte direkt någon expert, men det här är internet och har du förväntat dig någon som helst respons så borde du förstå att du måste backa upp ett sånt påstående (varför gjorde du det inte direkt i trådstarten bara?) med källa.
Du postade medan jag skrev inlägget?
KOLLA TIDSTÄMPELN.

Minst 50% av handlarnas vinster är för plastpåsarna. Källor finns längre bak i tråden för de som läser detta.
Antalet sålda kassar är helt beroende av hur mycket varor som säljs.
Lanthandeln förlorar 50% av vinsten precis som ICA mitt i Stockholm city förlorar 50% av vinsten. I antal kronor är det extremt mycket större förlust för ICA city jämfört med lanthandeln eftersom den i city säljer extremt mycket mer varor och påsar. Båda förlorar fortfarande 50% av vinsten.
Allt hänger ju ihop.
Antal sålda kassar hänger ihop med omsättningen på butiken. 50% av ALLA handlares vinster är fortfarande från plastpåsarna. Oavsett lanthandlare eller Stockholm city.