2020-05-08, 20:46
Medlem
Jag vägrar att betala en hitta-på-skatt för att U-länderna inte har fungerande sophantering, det är ju detta som är problemet. Inte att mina icakassar som jag redan innan skattepåslaget betalat ett överpris på för att kunna bära hem matvarorna i för att sedan används som soppåse och bränns upp och blir till fjärrvärme.

Beställde precis ett 500-pack vita plastkassar. Ser ut att vara modellen som klarar 4st mjölkpaket plus lite annat utan att trasas sönder.

https://www.papperskungen.se/plastkassehangsle31l100atervunnenldpevit500stfp-p-87114.html?cPath=3402_3588_3589_6162
Citera
2020-05-08, 20:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ichtudirweh
Är väl så att dom kostar 20 ören att köpa in och sen säljs för 3kr st?

Besvarade den frågan i början av tråden med källor 😊
Citera
2020-05-08, 20:59
Medlem
kofotskentas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av UlphSvenson
Älskar verkligen att ingen enda svärjis fattar att de genom att bojkotta gör exakt det som är meningen. Ni är fan naturens egna clowner.

Citat:
Ursprungligen postat av dialektiker
Miljömupparna jublar över ditt "revolt-beteende" så vari ligger revolten?
En revolt vore väl snarare att fortsätta att köpa kassar som vanligt?
Nej, era feltappade apor! Det har ingenting med miljön att göra. Allt handlar om att få in mer skattepengar som ska gå till Muhammed. Man gör en patriotisk handling om man försöker undanhålla så mycket skatt man bara kan ifrån den ondskefulla staten.
Ni måste lära er: Staten är INTE på svenskarnas sida.
Citera
2020-05-08, 21:46
Medlem
Popetoterors avatar
Hörde av min lokala affär att de riktigt stora köpte in tonvis med påsar före skatten så de kan få ut skatten utan att betalat den, har fått det verifierat av flertalet anställda på olika kedjor eftersom jag själv levererar dagligen, cheferna skrattar och kallar staten för dårar som inte har nån koll alls när företagen köper in sina leveranser.
Så med andra ord så tjänar de som köpte in tonvis med påsar före skatten 30% på oss skattebetalare som handlar i deras butiker.
Citera
2020-05-08, 22:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ps870
Finns de kvar i någon butik? I de butiker där jag handlar är de sedan rätt länge utbytta mot små papperspåsar som är gratis.

De finns kvar där jag handlar. Kostade senast 48 öre.

Har blivit en sport för mig detta. Därför kör vi ofta smoothie till frukost i familjen nuförtiden.
En jävla massa frukter på rullbandet som far åt alla håll.

Fått frågan senaste gångerna om jag inte ska ha någon påse.

Standardsvar: nej jag snor en kundvagn med mig hem istället. Dom kostar ju bara 5kr.

Kassörskan har faktiskt skrattat varje gång otroligt nog. Måste haft turen med trevliga kassörskor som förstår min frustration.
Citera
2020-05-08, 22:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pitschka
Nätkassar är en god idé.
Men det känns underligt att återgå till ett system som
nyttjades av Storbritannien på 40-talet och Sovjetunionen
på 60-talet.

Jag gissar att detta kommer svida rejält för handlarna då spontaninköpen
torde minska radikalt.
Fast de största förlorarna torde bli mackägarna.

Undrar vilken butik som blir först med gratis påsar när du handlar för över t ex 250:-?

Helt korrekt. Glöm inte heller att de små skitiga plastpåsarna står för 60-70% av handlarnas årliga vinst.
Utan denna vinst och minskade spontaninköp kommer de på sikt gå omkull.
Källor för detta finns längre bak i tråden.

Nu enar vi oss och sänker dem!
Citera
2020-05-08, 22:45
Medlem
PenisJuices avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Orkanuz
Helt korrekt. Glöm inte heller att de små skitiga plastpåsarna står för 60-70% av handlarnas årliga vinst.
Utan denna vinst och minskade spontaninköp kommer de på sikt gå omkull.
Källor för detta finns längre bak i tråden.

Nu enar vi oss och sänker dem!

Varför ska vi straffa näringsidkare för att politikerna är nötter? Ta med nåt eget att bära i, eller köp en jäkla pappkasse när du handlar. Pappkassarna är rymligare än plast, och kostar typ tre spänn.

MPs lösning : skövla skog. Låt dem själva komma på hur retarded detta var. 🙂
Citera
2020-05-08, 22:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HeltKlart
Grejen är den att ICA butikerna är självständiga handlarare (fast det vet du säkert redan), vilka i sin tur köper sina varor av bland annat ICA Sverige, men även varhelst ifrån de själva skulle vilja. Så det blir lite mer komplicerat än att bara kolla vad ICA Sverige får för kassarna, eftersom de nu portionerar ut vinsten till de olika 1300 handlarna på olika sätt. Men ska man slå det på en lika andel för alla (för år 2014) rakt av så blir det drygt 260.000 SEK var, delat med låt säga då 50% för bärkassepengarna vilket blir 130.000 SEK. Så visst, för en del butiker kanske det blir en skaplig summa, beroende på hur mycket utdelningen skiftar. Men ICA kommer trots allt fortfarande gå med vinst även om de så inte säljer en enda bärkasse. Och det är svårt att bedöma hur stor skillnad det skulle göra på vardera butik utan att man suttit och gått igenom siffrorna för allihop.

Kanske med din metod det går att få en del lanthandlar och liknande med små marginaler i konkurs? Vad vinner någon på det? Förutom de stora butikerna i stan som klarar sig ändå samt får fler långväga kunder och staten som drar in mer i bränsleskatter på dem extra resorna fram och tillbaka? Kan dock hålla med om att om vi ska gå efter dessa siffror så täljer de på sätt och vis guld med kniv. Ganska smart av staten egentligen, vi inför skatten och tvingar butikerna att välja mellan att behålla priset och sänka vinstmarginalen ordentligt på kassarna eller höja priset och ändå sänka vinstmarginalen p.g.a. sänkt efterfrågan. Staten tar helt enkelt över kassakon ifrån handlarna. Miljön är bara det vanliga svepskälet. (Observera att jag inte stödjer ocker vare sig från staten eller ICA.)

Jag är inte direkt någon expert, men det här är internet och har du förväntat dig någon som helst respons så borde du förstå att du måste backa upp ett sånt påstående (varför gjorde du det inte direkt i trådstarten bara?) med källa.

Du postade medan jag skrev inlägget?
KOLLA TIDSTÄMPELN.

Minst 50% av handlarnas vinster är för plastpåsarna. Källor finns längre bak i tråden för de som läser detta.

Antalet sålda kassar är helt beroende av hur mycket varor som säljs.
Lanthandeln förlorar 50% av vinsten precis som ICA mitt i Stockholm city förlorar 50% av vinsten. I antal kronor är det extremt mycket större förlust för ICA city jämfört med lanthandeln eftersom den i city säljer extremt mycket mer varor och påsar. Båda förlorar fortfarande 50% av vinsten.
Allt hänger ju ihop.
Antal sålda kassar hänger ihop med omsättningen på butiken. 50% av ALLA handlares vinster är fortfarande från plastpåsarna. Oavsett lanthandlare eller Stockholm city.
Senast redigerad av Orkanuz 2020-05-08 kl. 23:18.
Citera
2020-05-08, 22:47
Medlem
PenisJuices avatar
Citat:
De finns kvar där jag handlar. Kostade senast 48 öre.

Har blivit en sport för mig detta. Därför kör vi ofta smoothie till frukost i familjen nuförtiden.
En jävla massa frukter på rullbandet som far åt alla håll.

Fått frågan senaste gångerna om jag inte ska ha någon påse.

Standardsvar: nej jag snor en kundvagn med mig hem istället. Dom kostar ju bara 5kr.

Kassörskan har faktiskt skrattat varje gång otroligt nog. Måste haft turen med trevliga kassörskor som förstår min frustration.

Be kassörskan om en pollett efteråt.
Citera
2020-05-08, 23:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tsarevitj
Glädjande att det blivit en sådan reaktion mot denna skatt från miljögalningarna i regeringen. Jag kommer aldrig att betala ett öre i denna skatt. Intressant också att se vilka handlare som försöker hjälpa sina kunder. På Willys har man nu gratis papperspåsar till frukt och grönt. Ett utmärkt initiativ. Kom dock ihåg att låta dem vara öppna då du lägger dem på bandet. Då kan personen i kassan se vad du köpt och slipper öppna påsarna. Willys papperspåsar är fantastiskt hållbara, trots att de är lätta och tunna. Vete fan vad de är gjorda av. Troligen något miljöfarligt!
De affärer som inte tillhandahåller gratis förpackningar för frukt och grönt, kommer nog att förlora på det. Om de tvingar de kunderna att köpa skattebelastade plastpåsar kommer dessa att gå till en annan affär. Ett annat alternativ är att använda godispåsar eller påsar från bröddisken. Vad sedan gäller den stora kassen som man ska bära hem varorna i så är det ju inget problem. Det är bara att ha med sig en ryggsäck, sopsäck, gammal plastkasse eller tygkasse eller något annat lämpligt.

Kanon tack!

Blir Willys framöver. Tack för info.
Kör fortfarande min soppåse dock. Gillar inte pappersassar då de är skrymmande och inte går att använda som sop-påse.
Citera
2020-05-08, 23:10
Medlem
HeltKlarts avatar
Citat:
Om du bara gillar skatten pga olika saker så svara inte alls. Det står i min TS.
Vad jag tycker om skatten har jag redan sagt. (Läs noggrannare.)
Citat:
Minst 50% av handlarnas vinster är för plastpåsarna. Ditt patetiska utspel om lanthandlarna visar din totala okunskap kring företagande och ekonomi.
Sa jag att jag var expert eller? Om du ska få oss att anamma din taktik att bojkotta plastkassar för att få bort skatten, är det för mycket begärt då att du hjälper oss att sätta oss in i hur det hela fungerar och vad det vi gör kommer få för verkningar? Det är du som startat tråden och det är ditt initiativ, vill du ha några anhängare så får du nog vara villig att ge de upplysningar som krävs för att folk ska begripa. Tror du på allvar att alla på egen hand kommer sätta sig ner och göra efterforskningar om detta i timmar bara för att någon postat en tråd på fb? Jag ångrar inte det jag skrev oavsett om det var rena spekulationer eller ej, av den enkla anledningen att jag faktiskt fått dig att berätta mer utförligt än bara "Lita på mig – gör såhär".
Citera
2020-05-08, 23:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av rosa_humla
Min tysta protest består i följande:
Min ICA (Maxi) säljer plastpåsar för 6 kr/st, men riktigt tjocka, välgjorda plastpåsar som fungerar om och om igen för 7 kr/st.
Tanken är såklart att man ska köpa en sådan och använda om och om igen (de håller utan problem för 6 st 1,5 liters vattenflaskor), men jag lägger gärna en krona extra per påse och så storhandlar jag i dem. Köper via varje besök, och vettifan vad jag ska göra med dem sen. De är så pass stabila att man knappt kan knyta ihop dem som en soppåse, men det är min protest.

Idiotiskt av mig? Ja, men det här är ju bara sjukt, från 1,50 till 6 kr på ett drygt år.

Nej nej nej! Du ger staten skatten dom vill ha!
Finn omedelbart en annan lösning...
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in